Postad 22 January 2007 - 18:55
Postad 22 January 2007 - 20:34
Postad 23 January 2007 - 06:16
Tänk på hur du kan förbättra den konstruktionen om den är för vek.
Hur många skall sitta i soffan?
Hur mycket vikt skall den tåla?
Vad kommer den att väga?
Ska den vara lätt att flytta?
Lycka till.
Postad 23 January 2007 - 18:12
Mina planer är att den ska vara uppbyggd i moduler:Var mycket nogrann, kolla in existerande soffor hur det är uppbyggda och hur stabila de känns.
Tänk på hur du kan förbättra den konstruktionen om den är för vek.
Hur många skall sitta i soffan?
Hur mycket vikt skall den tåla?
Vad kommer den att väga?
Ska den vara lätt att flytta?
Lycka till.
*Två sits modul (samma mått som min nuvarande soffa) 60x170cm
*En hörndel 60x60xm
*En divandel 70x90som fästs i hördelen och 2sits modulen. Detta med bult & mutter genom reglarna. På så sätt kommer jag att kunna demontera soffan i delar.
Räknar med att 3personer @ ca80kg ska kunna sitta i soffan utan att den går sönder. Dock så är det i felsta fall jag ensam eller jag + en tjej.
Jo, beg men hittar aldrig något som passar mig, håller de krav mm som jag har. Har kollat sen november och de som har varit lite inressanta har alltid haft någon hake. Frågan är dock om maddrasen som jag tänkt att ha till sittdynor, rygg och armstöd är tillräkligt komfortabel. Saken är att ger jag mig fan på att jag ska klara det så kommer det att funka. Följer då mina ritningar till punkt och pricka. Dock så behöver jag tips på dimensioner på reglarna. Sen ska jag verkligen ha mdf som botten? Min 19mm mdf är relativt tung och man kanske ska ha en tunnare och ha fler reglar i soffan. Den har ett normalt sittdjup på 60cm lutingen innåt ryggen är på ca 3-4cm vilket gör att den är skön att sitta i. inspiererat från min nuvarande soffa som är grymt skön. Finns att beskåda i mitt galleri. Hela denns stomme är dock byggd i stål och det känns inte riktigt som min grej att bygga på moduler av stål till den.
Postad 23 January 2007 - 20:25
Postad 24 January 2007 - 21:12
Kanon idee, har skissat lite på den. Måste kolla mer på hur andra soffor ser ut så jag har en bra insperations källa. Funderar på att ha en 10cm tjock skumgummimadrass på sängbottnarna. Då lär det vara ett bekvämt sittunderlag. Funderar dock på hur jag ska lösa ryggdelen. Kan det räcka med bara skumgummimadrass där tro? För man har den mesta tungden mot baken, ryggen är ju bara ett stöd så man sitter rakt. Den ska ju även inte vara för mjuk för då är det inte bekvämt för ryggen eller har jag fel?Tänk på att vanliga soffor har tjocka kuddar/dynor och under dem fjädrar, så om du bara lägger dynor direkt på din konstruktion så kommer den nog inte att bli så bekväm om de inte är tjocka, en tanke som slog mig var att du kanske skulle utgå från gamla sängbottnar (de är ju redan fjädrade) Har du tex 2st 90 sängar så kan du ju använda den ena som divan och kapar den på längden så att den passar rummet, sedan bygger du arm och ryggstöd som du skruvar direkt i sängstommen
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
30 bilder
36 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?