Köpte idag en koaxial digital RCA kabel hane-hane, men ingången på min laptop är en vanlig 3,5mm ingång( Spdif). Räcker det att köpa en adapter (3,5mm-RCA hona) för att kabeln ska kunna användas? Alla de adaptrar jag sett står det bara mono på, men spelar det ngn roll? Man tappar inte den digitala signalen med en sådan adapter?
Vilka kablar? Spdif. 3,5mm.
Postad 04 mars 2007 - 22:27
Köpte idag en koaxial digital RCA kabel hane-hane, men ingången på min laptop är en vanlig 3,5mm ingång( Spdif). Räcker det att köpa en adapter (3,5mm-RCA hona) för att kabeln ska kunna användas? Alla de adaptrar jag sett står det bara mono på, men spelar det ngn roll? Man tappar inte den digitala signalen med en sådan adapter?
Postad 13 mars 2007 - 23:47
Postad 14 mars 2007 - 00:04
Toslink till 3,5 mm
Men kolla för säkerhetsskull i manualen eller liknande, men en såndär kabel funkade för polarens laptop iallfall.
Mvh Worfarn
Postad 01 juni 2007 - 22:47
Postad 27 juni 2007 - 12:54
Tror att du ska ha en sådanhär.
Toslink till 3,5 mm
Men kolla för säkerhetsskull i manualen eller liknande, men en såndär kabel funkade för polarens laptop iallfall.
Mvh Worfarn
Själv letar jag efter längre sådanna!
Ingen som vet på 5 meter och uppåt?
Postad 19 juli 2007 - 08:43

http://www.kabelgiga...1221&menyid=378
Postad 20 juli 2007 - 09:49
Finns ju kablar över 5 m......
![]()
http://hembiobutiken...p?pgrpnr=100710
Hade du läst tråden så hade du sett att det är 3.5mm kontakt de är ute efter.
Postad 20 juli 2007 - 13:53
Finns ju kablar över 5 m......
![]()
http://hembiobutiken...p?pgrpnr=100710
Hade du läst tråden så hade du sett att det är 3.5mm kontakt de är ute efter.
hahaha sry, lite snabb i tanken

Men på Netonnet finns en 3,5 -> toslink....kör själv med en sån och den funkar utmärkt..
(Sök på Optisk Toslink-3,5 mm Hane 5 m)
Postad 05 november 2007 - 14:44
Själv kör jag en 3,5mm till 2 RCA(röd+vit) - funkar prima. Bilden kör jag ut via VGA.
Kan du få ut 5.1 ljud då?
Postad 05 november 2007 - 16:36
Själv kör jag en 3,5mm till 2 RCA(röd+vit) - funkar prima. Bilden kör jag ut via VGA.
Kan du få ut 5.1 ljud då?
För att punktera detta för en gångs skull (sett att du vart i varenda tråd & skrivit

Så svar: Nej! Du behöver koppla digitalt för att få ut 5.1 ljud (DD, DTS) dvs med en coaxial eller en optisk. Men man skulle kunna få ut ljud med, ifall du kopplade 5 analoga RCA kontakter också........
Postad 19 december 2008 - 16:27
Alltså frågan är ju om man får en koaxial digital om man gör så? Och därmed 5,1 ljud, annars kan man ju bara koppla till den ljusgröna stereokontakten istället. Om man kopplar en 3,5 mm och använder en av RCA kontakterna blir det då en koaxial digital? Det står nämligen "Digital Out" på min och kontakten är orange. Ska koppla detta i framtiden så undrar också.Kan du få ut 5.1 ljud då?
För att punktera detta för en gångs skull (sett att du vart i varenda tråd & skrivit)
Så svar: Nej! Du behöver koppla digitalt för att få ut 5.1 ljud (DD, DTS) dvs med en coaxial eller en optisk. Men man skulle kunna få ut ljud med, ifall du kopplade 5 analoga RCA kontakter också........
Har detta ljudkort typ, fast utan guldplätterade kontakter:

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar