Är en CD bättre på att läsa av digitalt eller är det en myt? motivera din åsikt.
Eller läser DVD minst lika bra i så fall motivera det.
ÄR du kunning ge teknisk förklaring.
Kanske kan vi knäcka myten en gång för alla på detta forum
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 23 March 2007 - 07:44
Eftersom ämnet dyker upp gång på annan tänker jag mig att vi kör en tråd om enbart DVD kontra CD.
Är en CD bättre på att läsa av digitalt eller är det en myt? motivera din åsikt. Eller läser DVD minst lika bra i så fall motivera det. ÄR du kunning ge teknisk förklaring. Kanske kan vi knäcka myten en gång för alla på detta forum Postad 23 March 2007 - 09:16
I teorin så borde CD-spelare vara bättre eftersom den endas jobbar med att avkoda ljudet medan DVD-spelaren skall klara både DVD och CD, ljud och bild.
Ungefär som att jämföra en 720p panel mot en 1080p modell för samma pris. Då borde 720p modellen i teorin ge en bättre bild. /Addex Postad 23 March 2007 - 09:32
Hemma hos mig så låter cd-spelaren bättre. Dvd-spelaren är lite tunnare i botten, sämre bas. Men för den sakens skull så behöver ju inte det innebära att dvd-spelaren läser sämre, det kan ju lika gärna vara ljudkaraktären som är sådan (Pioneer 646A).
Postad 23 March 2007 - 09:36
Som jag ser det så är CD-spelaren ett specialverktyg som bara "kan" en sak och därför är totalt anpassad för det enda ändamålet. En DVD spelare måste "kunna" en massa saker med allt vad det innebär av kompromisser. Det är lite som att jämföra en schweizisk armékniv med en skruvmejsel. Ska man bara dra i en skruv så är skruvmejseln klart bättre, men ska man dra i en skruv och tälja en morahäst så är armékniven att föredra. (OK, möjligen lite långsökt men ni hajjar vad jag menar.)
Postad 23 March 2007 - 09:42 Uppviglare där Vad hände med din terminator avatar? Postad 23 March 2007 - 11:13
Självfallet är en CD-spelare av bra kvalitet som är välkonstruerad bättre på att spela CD då allt krut kan satsas på det. DVD-spelare är ju avsevärt mer komplexa då man behöver ha bra hantering av bild o.s.v. D.v.s att fler saker måste dela på kostnaderna.
Det som möjligen skulle kunna ändra situationen är att en tillverkare "parar" en bra CD-spelare med en DVD-spelare och behåller priset. Dock är frågan om det kommer att inträffa. Ibland ändras tiderna dock. Ett tag verkar det som att DVD varit så hett att DVD-spelare "ansågs" spela CD "lika bra" som en CD-spelare i nämnda prisklass. Jag tror det var 2002-2005 eller så denna "sanning" verkade råda. Men sedan blev "sanningen" omprövad, en bra CD vinner den ronden av förklarliga skäl. Det finns ju dessutom inget som hindrar två apparater. En välljudande CD-spelare och en DVD-spelare för övriga uppgifter. Budgeten hos CD-spelaren räcker till bättre avskärmning, analogdel, i vissa fall D/A-omvandlare, ev bättre transport o.s.v jämfört med en CD-spelare där framförallt bilddelen kommer in och vill ha en del av kakan. PS. Självfallet finns det enstaka CD-spelare som låter sämre än en DVD-spelare för samma pris. DS Redigerat av Unregistered43b822d3, 23 March 2007 - 11:15. Postad 23 March 2007 - 12:02
Ja, så du har alltså en DVD spelare som DTS, eller för DD 5.1, en för DD 6.1, etc etc. Sen antar jag du inte har en DVD brännare som också bränner CD skivor OCH läser av både DVD-R, DVD+R, etc. Den kan ju omöjligt vara lika bra på allt eller hur? Postad 23 March 2007 - 12:03
Jag antar du har någon som helst form av objektiv bevisning för detta påstående? Postad 23 March 2007 - 12:58
Faktiskt.se är jag Terminator eller Meanmachine. Jag är en uppviglare. Men det är så torrt på detta forum i övrigt. typ 3inlägg per dag. RÖR OM I GRYTAN vettja. Postad 23 March 2007 - 21:09
Det är förvånande, med tanke på att en någorlunda bra DVD-spelare fungerar utmärkt som transport till extern DAC eller surroundförstärkare (vilket också var din fråga verkar det som). Där billiga DVD-spelare ofta faller är på de analoga utgångarna, med sämre opampar osv. Men att CD alltid är bättre än DVD-spelare är bara trams. Eftesom det är populärt med bilder under skalet så är här en Denon 5910:
Redigerat av Ageve, 23 March 2007 - 21:13. Postad 23 March 2007 - 21:15
Det var länge sedan. Visst är det så. som Drive fungerar det oftast OK enligt min uppfattning med. Finns dock bättre. Jag jämförde helt subjektivt Pioneer DV-717 med PD-06 Till en DAC och upplevde att pd-06:an verkade bättre som drive men den har en bra drive och jag fattar inte varför de inte kör den på sina DVD:er. Enligt mig bästa systemet inom rimlig prisnivå. Postad 23 March 2007 - 23:01
Jag skulle vilja säga att det beror på. Det finns dvd-spelare som är bättre på cd än vissa rena cd-spelare, även om en dedikerad cd-spelare oftast är bäst.
Gjorde en intressant jämförelse hemma hos flickvännens familj för ett par månader sedan. Testpanelen bestod av flickvännen, hennes mor och hennes far. Ingen av dem är insatta i hifivärlden. Testet gick ut på att jämföra en Technics cd-spelare från tidigt/mitten av 90-talet mot deras nya Samsung dvd-recorder för att bestämma om den gamla Technicsen skulle förpassas till förrådet, eller om den skulle få fortsätta sköta om cd-uppspelningen i deras nya anläggning. Högtalare var KEF Cresta 10 och förstärkare Sherwood RD-7500. Alla tre tyckte att Technicsen var bättre, och hörde klart och tydligt skillnaden mellan de två eftersom det var lättare att höra/följa instrumenten och texten i låten. Jag sa inget, utan skötte bara kopplingen och skivbyten. Innan testet hade jag dessutom sagt att jag trodde de två spelarna skulle vara ungefär likvärdiga, även om jag hade mina föraningar. Summa: Technicsen fick självfallet stå kvar i stereobänken och sköta all cd-uppspelning. Resultatet att Technicsen var bättre var kanske inte oväntat, men det är ändå intressant att alla tre hade samma åsikt. Detta speciellt med tanke på att till och med "ljudintresserade" tvivlar på cd-spelarens betydelse i en anläggning. Väntar mig en hetsig debatt om nivåmatchning, placebo, blindtest osv, har hört det där tugget förut... Mvh Mattias Redigerat av Unregistered029e628b, 23 March 2007 - 23:26. Postad 23 March 2007 - 23:15
Jag tyckte mig höra en så pass stor skillnad att jag skaffade separat CD och DVD när det var dags att uppgradera. Visserligen i en lägre prisklass (2500 kr/st). Alternativet var en enhet (DVD) för 5000 kr. Kanske gjorde jag fel? En renodlad CD är dock lite smidigare, framförallt snabbare på att läsa in skivan.
Postad 24 March 2007 - 00:20
Ja, jag hoppas du inser att det "tugget" finns av en anledning; att man lätt blir lurad av olika nivå och dyl. Bara påminner om det. Postad 24 March 2007 - 01:37
Jag kan nog tycka att om det var så att en spelare med högre utnivå alltid uppfattades som bäst skulle alla tillverkare försöka att få till så hög utnivå som möjligt på sina spelare, vad jag vet är detta inget tillverkarna strävar efter att åstadkomma. En spelare med hög utnivå som är kass i övrigt kommer ändå att gröta ihop instrument och text och göra kompositionen svårlyssnad. Möjligt dock att Technicsen har högre utnivå än Samsung- dvd:n, eller tvärt om. Placebo ska inte underskattas, men när det handlar om en testpanel där ingen av deltagarna är intresserade eller har några som helst förkunskaper i ämnet och därför inte förväntar sig att en av spelarna bör/ska vara bättre än den andra är nog placeboeffekten förhållandevis liten. Av samma anledning skulle nog ett blindtest ge ett liknande resultat som testet vi genomförde, då testpanelen inte vet vad de "bör" eller "ska" tycka. Visst, testet vi gjorde är inte vetenskapligt utformat, och kan ifrågasättas på många sätt. Faktum kvarstår dock att alla tre hörde en tydlig skillnad, alltså är Technicsen bättre. Jag tycker dock, som dig nin, att man i vissa fall kan bli lurad av placeboeffekten eller att ens åsikt kan bli färgad om man testar "o-blindt". Däremot inbillar jag mig själv att vi "ljudintresserade" är mer utsatta för placeboeffekten än de som är oinsatta. Så, det var min åsikt om detta. Vill absolut inte starta upp en alltför livlig OT-diskussion, och till trådskaparen säger jag: sorry för OT! Mvh Mattias Postad 24 March 2007 - 03:30
Jag utgick ifrån att spelaren avkodade ljudet. Om Ljudet skickas digitalt så beror det nog mer på DAC:en. Och ja, jag har en brännare som klarar att läsa och skriva CD-R, DVD-R, DVD+R, eller vad menar du med den sista biten? Postad 24 March 2007 - 10:18
Har du sett min sigantur... Jag välkommnar en debatt ja faktiskt så muckar jag lite bråk med denna tråd men ingen vill riktigt ta tag i det eller vågar.....Så OT är mitt mellannamn. Förövrigt håller jag med en del av vad du säger. Se Ageve, GEforce och NIN flytta över erat digitalsnack hit iställer för att störa hultin som vill veta köpråd i inte digitalvärlden stora hemligheter. Så kan vi dra igång en riktig debatt Jag tar CD's parti och säger att Ageve och nin har fel. Redigerat av mr-välljud, 24 March 2007 - 10:19. Postad 24 March 2007 - 13:15
Därför du säger ju att det måste vara sämre om man har flera saker i samma apparat. Att en spelare inte klarar av att spela av DVD och CD optimalt. Jag antar du också då menar att man inte bör bara ha en HD-DVD spelare utan även en DVD spelare för HD-DVD spelaren kan ju omöjligt vara lika bra på DVD som en ren DVD spelare, eller hur? Postad 24 March 2007 - 13:23
Det är inget nytt detta. Det finns en bra anledning att man väljer att nivåkalibrera till 0,1 db.
Spelar ingen roll om man är intresserad, kunnig eller ej, placebo bryr sig inte om det. Alla är vi lika påverkbara av det.
Ja, det kan mycket väl vara så. Men man kan aldrig VETA till 100%. Jag har hört på mässor killar som ska snacka om hur dom upplevde ljudet av anläggningen. Det är rätt lustigt, för i början så har dom upplevt lite olika, men efter snackat med varandra så börjar dom helt plöstligt säga samma saker! Detta är såklart helt omedvetet och en psykologisk grej, men visar också hur lätt våran sinnen och uppfattning kan ändras.
Det är lugnt. Sedan så tycker jag inte detta är off topic utan snarare perfekt on topic. För om folk innan tror att en CD spelare måste vara bättre, medvetet eller omedvetet, så har vi redan där en psykologisk påverkan. Så frågan är, vill trådskaparen ha ett subjektiv svar (dvs alla kan tycka vad dom vill) eller vill ha försöka få fram hur det verkligen förhåller sig (objektivt svar)? Postad 24 March 2007 - 13:30
Sedan så är lasern i en DVD spelare mycket mer nogrann än den i CD spelaren, 670nm vs 780nm, så om något så har DVD spelaren större chans att läsa av infon mer korrekt.
Postad 24 March 2007 - 13:43
nin du är mästare på att smyga runt gröten utan att egentligen tillföra eller hävda något alls! det är väldigt stor skillnad på vad den analoga utgången på en cd eller dvd klarar. dvd brukar fungera utmärkt som transport men brukar vara klen som ren cd-spelare och cd-spelare är ju byggda för att just göra den analoga överföring som gör cd-mediet rättvisa! det blir itne sämre med flera saker i samma apparat men om det ska bli jämförbar kvalitet så går nödvändigtvis priset upp också osv osv... finns kanske ngn pioneer spelare som gör jobbet lika bra eller hur nin
sen är du snabb på att kommentera tester och hur de INTE borde gå till eller vad som är fel... men vad är då rätt nin?? jag skulle vilja veta och jag frågade med en utläggning i hultins tråd om detta men fick inget svar.. Redigerat av 80-talet, 24 March 2007 - 13:44. Postad 24 March 2007 - 14:13
Har inte DVD 2 avläsningsögon en för CD och en för DVD? Postad 24 March 2007 - 14:22
Tillföra? Inte sett du tillför något alls. Som sagt, Pioneer 668 kunde man inte höra påverkar ljudet i F/E lyssningar, det säger ju rätt mycket. Postad 24 March 2007 - 14:41
nej det kan jag hålla med om att jag i den här tråden itne tillför mkt utan mest visar mitt missnöje med dina inlägg och din attityd! du svarade fortfarande inte på det påståendet jag länkade till, F/E tester är ingalunda något rättesnöre för vetenskapliga tester och ger knappast bättre resultat än Technicstestet i den här tråden! så att det inte hörde påverkningar i ljudet säger itne alls speciellt mkt, inte mer än alla andra subjektiva bedömningar/tester som du ständigt hackar på!
Postad 24 March 2007 - 15:08
Ooooops. nu är det igång... Hehehe. Postad 24 March 2007 - 20:11
Du får nog läsa på mer kära du. F/E metoden är något som används inom vetenskapen i hundratals år. Den mest simpla förklaringen är att man jämför signalen före och efter. Är det ingen skillnad så påverkar ju inte apparaten ljudet hörbart. Så istället för häva ur dig massa, läsa på mer om det du klagar på. Postad 24 March 2007 - 20:41
du jag tror att jag är så påläst som man behöver att vara och jag hävdar fortfarande att den "vetenskapsmetoden" (som för övrigt är den mest grundläggande) är undermålig och inte på långa vägar representativ för hur ett vetenskapligt experiment bör gå till för att bibehålla sin validitet!! och förklaringen till det ger jag i den länk jag hade med i några inlägg upp. återigen så dodgar du.
men hur som så är inte detta rätt tråd att ha den här diskussionen i så om du itne har ett "riktigt" inlägg så tycker jag att vi lämnar den här. jag är egentilgen av den åsikten att subjektiva saker om denna hobbyn ska efterlevas subjektivt. dvs att alla tycker olika av olika anledningar och enda orsaken till att jag orkar föra en argumentation om detta med LTSare som nin är att de alltid hävdar och klankar ner på saker utifrån vad de anser vara verkligheten (subjektivt!!) och det är just den synen på andra människor och vad de tycker som jag itne riktigt klarar av! Postad 24 March 2007 - 21:58
Då vill jag att du är vänlig och skriver vad av jag har skrivit i denna, och den andra "CD" tråden som är fel. Postad 24 March 2007 - 22:46
Fel broder. Detta är den perfekta tråden. Trådskaparen älskar debatt... Postad 24 March 2007 - 22:50
Vi tar det sen tar tillbaka just nu eftersom varnignarna haglar på mig. Postad 25 March 2007 - 10:56
För det första, hade du ens läst mina inlägg så hade du sett att jag inte är LTS medlem. Känns väldigt "seriöst" när du bara antar saker hur som helst. För det andra, du lär inte vara påläst om F/E metoden när du påstår som du gör. Igen, läs på innan tack: http://www.lts.a.se/...FE-lyssning.pdf För det tredje, detta snack om att denna hobby måste efterlevas subjektivt är ju trams faktiskt. Som jag sagt om och om igen, man kan såklart välja det man vill subjektivt. Men om man påstår att dessa saker är VERKLIGA ändringar av ljudet så räcker det inte med subjektiva påstående. Är verkligen detta så svårt att förstå? För det fjärde, rätt ointressant om vad du klarar av för människor. Detta är ett forum, påstår man en sak så kan någon ifrågasätta det. Gillar du inte det, sluta läs då. Postad 25 March 2007 - 11:25
Men min brännare är ju digital så det är bara 1:or och 0:or. Jag menar om spelare själv skall avkoda ljudet så borde väl en dedikerad CD-spelare vara bättre än en kombospelare för samma pengar. Postad 25 March 2007 - 12:13
Om man jämför t ex en CD-spelare för 3000kr och en DVD för samma pengar så sitter det oftast bättre analoga komponenter i CD-spelaren. Sen finns det ju alltid undantag åt båda hållen, men generellt stämmer det. Som transport behöver inte en billig DVD vara sämre däremot. Postad 25 March 2007 - 12:29
Vad jag tycker dvd-spelare runt 5000 kr saknar är rytm och timing.
Dom jag ägt eller lyssnat på låter helt enkelt platta och oengagerande. Ska du ha en multispelare så anser jag att man minst bör dubbla priset. Nu skiter jag i vilket, då jag gått över till den svarta sidan. väljudande cdskivor jag har får min Marantz 9500 ta hand om. Den saknar oxå rytm och timing men det duger åt mig. Postad 25 March 2007 - 12:48
Hur vet du att "rytmen och timingen" kom från inspelningarna och inte CD-spelaren? DV-9500 har ju en analogdel som de billigaste CD-spelarna inte kan matcha iaf.
DV9500_inside.jpg 74.58K
0 Antal nerladdningar
Postad 25 March 2007 - 12:49
Håller nog med dig ageve. Men undrar hur du ser på en transport för 30000:- Finns set relevas att bygga en sådan dyra transport. Vad kostar i så fall. I flera fall används Philips eller Sonys Drivers. Jag menar det finns 100000st sätt att bygga analogdelar mend typ 5 tillverkare av avläsningsapparatur och 5-6 modeller per st. Postad 25 March 2007 - 13:07
Egentligen inte. Det finns ju en mentalitet i hifi-branchen att om man öser pengar på något så blir det bättre, men det stämmer inte alltid. En riktigt bra transport borde inte kosta över 5000kr, eller 10000kr med ett flashigt chassi. Men det är ju bara min åsikt.
Precis, och den enorma masstillverkningen (både till datorer och stationära spelare) gör att priserna blir låga. Samtidigt måste de klara att läsa av data felfritt, annars blir de värdelösa till DVD-film, datalagring osv. Kvaliteten blir med andra ord hög trots låga priser. Det man förlorar är känslan som fanns i gamla "pansarspelare". Redigerat av Ageve, 25 March 2007 - 13:08. Postad 25 March 2007 - 15:55
Helt vettigt logik. De avancerade tillverkarna hävdar minimaliteter som egentligen inte borde ge någon större hörbar skillnad.
Däremot nätdel, Skärming samt analogdelen gör större på ljudet än avläsningen. Postad 25 March 2007 - 17:27
Nu måste du förstå en sak NIN att om vi skall kunna debattera så kan vi inte vara överens
Vad skall vi då snacka om. Postad 25 March 2007 - 22:27
jag har läst det där och hävdar fortfarande samma sak!! svara ist på de påståenden om vad som gör f/e tester ohållbara som vetenskapligt experiment..
sen behöver du inte vara lts medlem för att tycka att deras metoder är de enda rätta vilket du med all tydlighet klargör med dina inlägg vilket många andra också gör även om jag drog stora växlar och ber om ursäkt om du känner dig påhoppad! och missförstå mig rätt för jag tycker att f/e är vetenskapligt bättre än många andra tester men jag ser ingen poäng i att anväda sig av liknande när det gäller subjektiva bedömningar och speciellt inte när de hävdas som sanningar i trådar som denna. och om ngn gillar en grov förändring av ljudet så vad spelar det dig, eller ngn annan, för roll? folk gillar uppenbarligen förändrignar av ljudet!? lev med det och sluta missionera. jag har verkligen inga problem med att bli ifrågasatt!! det menar jag verkligen, och har jag fel i sakfrågor så lovar jag dig att jag erkänner det men detta är en fråga om tyckande och hur man närmar sig ngt man t ex itne håller med om som att färgningar på ljudet är nice Postad 25 March 2007 - 22:27
Jo, och det är vad dom läst i hifi blaskor. Säger ju knappast något alls Postad 25 March 2007 - 22:31
Kul Har samma problem under off topic där det debatteras Biwire och det är blaskornas propaganda som haglar. Postad 25 March 2007 - 22:35
Du har inte kommit med något jag ska svara på.
Igen så läser du som du vill. Rätt roligt att se när någon ny kommer och hoppar på utan att veta vad han är emot. För det första, jag har inte sagt att F/E metoden är det enda rätta. Vart har jag sagt det? Citat på det tack. Mätningar är också mycket bra om man vill veta faktan. Dock är F/E metoden mycket bra för se om något påverkar ljudet. Och som sagt, jag har en rörförstärkare, något som knappast går igenom F/E lyssningstest.
Du har totalt missuppfattat allt om objektivt och subjektivt.
Du, ett till bevis på att du har ingen som helst koll. Jag har OM OCH OM IGEN sagt att man kan välja något som färgar ljudet. Jag har ju det SJÄLV!!! Så sluta säg saker jag inte sagt. Redigerat av nin, 25 March 2007 - 22:39. Postad 25 March 2007 - 22:37
Frågan är; varför ska man behöva svara på personer som inte ens orkar läsa vad man skriver? Som fallet med 80-talet. Han lär ju inte läst vad jag skrivit eftersom jag åter och åter igen sagt samma sak, att skilja på objektivt och subjektivt.
Moderators, är det okej att någon kan hoppas på folk utan ens läsa vad han/hon säger? Inte undra på man blir lack. Postad 25 March 2007 - 22:42
En följdfråga; är en DVD spelare bättre på DVD uppspelning än en HD-DVD spelare är?
Postad 25 March 2007 - 22:44
Det hör du väl Hi Defenition DVD. Mycket Coolare. Postad 25 March 2007 - 22:47
Måste man ha F/E testat för att vara berättigad att svara på frågan? 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |