Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Streama över trådlöst nätverk?

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 April 2007 - 14:45

Unregistered9be4df67
  • Unregistered9be4df67
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej

Är det någon som har provat att strema film (divX, xvid, dvd ) över trådlöst nätverk.
Går det med vanligt 802.11g (54Mb) eller krävs MIMO eller 802.11n (nja, eller den "n" standard som finns idag)

Eller funkar det inte alls, så man måste använda trådbundet 100Mb?

Postad 02 April 2007 - 17:52

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1470 inlägg
  • 0
beror givetvis på hurdana sändnings-/mottagningsförhållanden man har, men kan ta ett praktiskt exempel från mitt nätverk:

får mellan 2 och 3 MByte/s i hastighet när jag kopierar filer över mitt wlan (54 Mbit/s vanligt G), borde motsvara minst 16 Mbit/s. trots detta blir det problem (relativt störande hackande, med alltför kort mellanrum för att det ska vara acceptabelt) så fort jag försöker streama filmer med uppemot 2 Mbit/s bitrate (hr.hdtv eller bättre), och DVD är helt otänkbart.

vanliga lågupplösta xvid (~640x272-352 upplösning, bitrate på 800-1500 kbit/s) fungerar dock perfekt.

därmed är G-nätverk oacceptabelt för mig, och nätverkskabel som gäller.

ett råd är väl att köpa en accesspunkt på ett ställe med rimlig öppet köp-policy (dvs INTE av fascisterna på "Expert") och testa om det uppfyller dina krav...

Postad 02 April 2007 - 18:00

snl
  • snl
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
ville bara kommentera din "fascisterna på Expert" kommentar.

Jag har då vid flertalet tillfällen fått köpa hem och prova så det fungerar, och när det inte gjorde det så var det bara att lämna igen.
Även om jag vid ett tillfälle stötte på lite problem med en bordsantenn som jag köpte där och skulle lämna ingen för att jag inte fick någon signal där jag bodde.
Säljaren jag skulle lämna tillbaka produkten till var lite skeptisk för att förpackningen var bruten, men med lite snack och påpekandet att jag faktiskt frågat specifikt om jag fick lämna tillbaka om jag inte fick någon signal så gick det vägen.
Fick tillbaka kontanter och var nöjd och glad.

I det egentliga ämnet om trådlösa nät har jag ingen kunskap och kan därför inte tillföra något nytt
=/

Postad 02 April 2007 - 20:13

outdoor_miner
  • outdoor_miner
  • Beroende

• 1470 inlägg
  • 0

ville bara kommentera din "fascisterna på Expert" kommentar.

Jag har då vid flertalet tillfällen fått köpa hem och prova så det fungerar, och när det inte gjorde det så var det bara att lämna igen.
Även om jag vid ett tillfälle stötte på lite problem med en bordsantenn som jag köpte där och skulle lämna ingen för att jag inte fick någon signal där jag bodde.
Säljaren jag skulle lämna tillbaka produkten till var lite skeptisk för att förpackningen var bruten, men med lite snack och påpekandet att jag faktiskt frågat specifikt om jag fick lämna tillbaka om jag inte fick någon signal så gick det vägen.
Fick tillbaka kontanter och var nöjd och glad.

I det egentliga ämnet om trådlösa nät har jag ingen kunskap och kan därför inte tillföra något nytt
=/

<{POST_SNAPBACK}>

då har du definitivt haft mer tur än jag, två produkter (jag en digitalkamera, minns ej vad det var min mor ville återlämna - det var iaf ingen känslig produkt / produkt köpt tillsammans med abbonemnang/subvention), endast öppnade och testade, ingen skyddsplast avlägsnad, inga plastpåsar med kablar öppnade, ingen som helst åverkan ens på ytterförpackningen*, och personalen i butiken rabblar bara "om varan är öppnad så får den inte bytas".
det sämsta jag har varit med om (och då tycker jag ändå att tex ElGigantens väldigt generösa återköpspolicy är idiotisk - allt de tar tillbaka i halvdant skick / utan ytterkartong m.m. som måste skrivas av drabbar givetvis mig som konsument i form av högre priser)

* kan nästan svära på att om jag ljugit och sagt att de inte var öppnade hade de inte uppmärksammat det, men sånt beteende är below me.

Postad 02 April 2007 - 21:50

piglet55
  • piglet55
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

* kan nästan svära på att om jag ljugit och sagt att de inte var öppnade hade de inte uppmärksammat det, men sånt beteende är below me.

<{POST_SNAPBACK}>

Varför hålla på och ljuga.... Bara stå på dig och hävda den rätt du har som konsument i dessa situationer.

Du har ju rätt att byta/pengar tillbaka om produkten inte är Väsentligt förändrad tror jag det står i lagtexten. Finns domar på att en bruten förpackning inte är ett sånt fall.

Postad 03 April 2007 - 07:41

eTe
  • eTe
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Jag lyckas utan problem streama allt upp till DVD över mitt 54Mbit-nätverk.
Däremot så är det bara att glömma allt högupplöst.

Jag har visserligen inte mer än 4-5m mellan acesspunkt och dator men det är en del störmoment ivägen så signalstyrkan ligger kring 80%.

Postad 03 April 2007 - 08:42

ronnylov
  • ronnylov
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Jag kan streama divx och xvid utan problem med 54G nätverk men DVD funkar inte helt flytande när jag streamar till min TViX M-4000P trådlöst. Nu är både dator och filmspelare trådlöst anslutna till samma router. Om man ansluter en av dem till routern med nätverkskabel så bör det kunna funka även med DVD om ingen annan använder det trådlösa nätverket samtidigt.

Trådlöst kan vara ganska instabilt (på grund av radiostörningar eller annat man har svårt att påverka) så när man tittar på film via streaming så är nätverkskabel att föredra för att undvika problem med bristande bandbredd eller tillfälliga avbrott i förbindelsen.

Postad 03 April 2007 - 09:02

nippe
  • nippe
  • Beroende

• 1387 inlägg
  • 0
jag streamar digital-TV via 802.11G nätverket och det funkar jättebra så länge man inte rör mottagaren eller går "ivägen" för mottagningen. Om det funkar eller inte beror väldigt mycket på vilken utrustning du har och vilken FW du har i produkterna.
Jag har en Gbit netgear switch och i den har jag kopplat en Accesspunkt för netgeat WG602 tror jag den heter.
När jag hade gammal FW i accesspunkten funkade det inte alls att streama video inte ens Xvid eller liknande men när jag bytte FW så vart det något helt annat!
Nu flyter allt på som det ska och jag är relativt nöjd med det. Visst något hack i timmen blir det men inte mer än så. Viktigt är också att aktivera QoS samt att man definierar videoformaten som prioriterade från sändardatorn.

Postad 03 April 2007 - 09:36

EUNE
  • EUNE
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Har inga problem att streama över mitt trådlösanätverk 802.11g. (108 mbps)

Använder min Xbox360. För filmvisning.

Postad 03 April 2007 - 09:44

sturebyking
  • sturebyking
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Jag har en 3COM Router (54mb) och stationär dator på övervåningen och har på undervåningen en Dell 620 latitude laptop kopplad till Plasman/recivern. Laptopen är i princip helt ny. Streamar DVD kvalitet från den stationära till laptopen utan några större problem. Blir bland bli nått litet hack oftast några gånger per film men helt OK.
/O

Postad 03 April 2007 - 21:12

agb007
  • agb007
  • Användare

• 156 inlägg
  • 0
Hej!

Inga problem att streama divx/xvid och dvd från en 54mb i garderoben till en Philips SLM5500 i vardagsrummet 12 meter bort

agron

Postad 04 April 2007 - 00:32

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1057 inlägg
  • 0
har en stationär dator (HTPC) i k'llarens "bio rum" med nästan all film, musik osv kopplat med nätverkskabel till en trådlös (zyxel P-320W) router vidare till zyxel modemet.

sen har jag en (acer) bärbar dator och jag har aldrig haft prolem med att streama mellan dessa

jag tittar på DVDr, xvid, divx osv mellan dessa.. och de är väl 54mps

jag till och med streamar ouppackade DVDr med hjälp program.. så de är inga som helst problem att streama bild+ljud över trådlöst nätverk

Postad 04 April 2007 - 06:29

dhanjel
  • dhanjel
  • Veteran

• 2495 inlägg
  • 0
har g nätverk hemma och jag har inga problem att streama dvd-filmer från min server på 4-8gb till min htpc.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.