Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XTZ 99 W8 subwoofer

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 April 2007 - 20:58

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

• 588 inlägg
  • 0
Jag bara tänkte fråga från någon som har en XTZ 99 W8 sub eller vet mycket :)

Jag har ett litet surr i min subwoofer när jag har den igång. Jag kan höra den från soffan om jag har den igång och ingen musik eller film igång.
Jag har inte direkt kopplat om subwoofern eller gjort något med den. Mer än flyttat den lite. Men flyttar jag tillbaka den så låter det likadant. Har subwooferkabeln i röd RCA (eller vad det kallas). Har ingen Y-split kabel. Sen i förstärkare har jag den i

Nu vet jag inte om jag är paranoid med surrljudet (buzzzzzzz), men det låter precis som om det är högspänning. Jag vet faktiskt inte om jag hört det innan eller ej.
Jag har en kabelhög bakom tvbänken med massa olika kablar (strömgrendosor, förstärkare, xbox, router, nätverk,video, dvd-spelare - strömkablar, högtalarkablar etc)
Men subwoofern är kopplad till ett ensamt jack ej i närheten men subwoofer kabeln sträcker sig över allt detta kabel-landskap - men jag har höjt upp subkabeln så den inte direkt rör vid de andra kablarna. Men detta hjälper inte.

Är "surr/buzz" ljudet normalt eller är det något som är fel?

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  buzz.jpg   110.77K   24 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  subxtz.jpg   199.38K   17 Antal nerladdningar

Postad 07 April 2007 - 09:54

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0
Kan vara nätdelen som brummar, är den inom garantitiden så tycker jag att du ska ringa och fråga butiken där du köpte den.

Är det bara när du kopplat in lågnivån som den börjar eller är det när du stoppar in stömsladden?

Testat den i ett annat elutag?

/Martin

Postad 08 April 2007 - 10:24

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

• 588 inlägg
  • 0
Jag testade att flytta subben helt från där jag har den. Se senaste bilderna i mitt galleri.
Flyttade den till andra sidan bänken och då låter den inte så mycket. Men däremot så när jag stänger förstärkaren och tv så stänger inte subben av sig. Subben står på auto där bak och jag kan nästan svära på att den alltid automatiskt stängt av sig tidigare när jag stängt av allt annat.

När jag lägger mig intill subbens framsida så är där ett litet igång ljud - men det är väl rätt att det alltid finns ett sådant?

Kan brummandet eller hummet eller brrrr-ljudet komma från att subben stått nära tv-bänken så ljudet förstärkts och studsat på något sätt?

Postad 09 April 2007 - 00:59

Effoc
  • Effoc
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
jag hade likadat med min subba innan fattade inte vad det var prövade allt sen tog jag och klippte av kabeln och satte det en ojordad kontakt då försvann allt surr

Postad 09 April 2007 - 12:31

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

• 588 inlägg
  • 0
Edit: Min sub stänger sig efter ett tag när den är satt på AUTO så det är nog inget fel. Jag har nog aldrig kollat hur snabbt den stänger av sig efter att jag stängt förstärkaren och annan källa.

Kanske är det rätt att den inte stänger sig direkt? Hur lång tid tar det innan den sätter igång sig om man sätter igång förstärkaren och musik/film?

Men iallafall - det kanske beror på sub RCA kabeln, jag har en
Accurate Subkabel 2m Exclusive (från Fyndbörsen - fyndborsen.se)

Kanske beror det på längden 2m och kanske beror det på kvaliteten på kabeln.
Kabeln kostade 195:-

Är 2m subkabel för långt? Jag som hade tänkt köpa en 5 meter och ställa subben lite undangömd.

Eluttaget jag har är vad jag tror jordat. Jag kan i och för sig testa ett ojordat och se.

Gör det någon skillnad om man sätter subb strömkontakten i en förlängnings strömdosa som sitter i ett jordat/ojordat uttag?

Postad 09 April 2007 - 13:20

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0
Jag har 8m sub kabel utan problem så 2m är lungt. Subben sätter på sig när det kommer frekvens som den hanterar och den stänger av sig ett tag efter denna så det är normalt.

/Martin

Postad 13 April 2007 - 15:47

Unregisteredf4980f03
  • Unregisteredf4980f03
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Jag har samma subbas som du, och upplever samma surrande i min! Jag var tvungen att flytta den lång ifrån min säng för att det var störande.

Dessutom har jag den inte på auto avstängning, tydligen så mår den inte bra av att sättas-på-stängas-av hela tiden.

Postad 13 April 2007 - 19:35

Silverfisken
  • Silverfisken
  • Forumräv

• 588 inlägg
  • 0
Aha, jättebra att jag fick svar på det. Spalm, Hur har du inställningarna baktill och kopplat din sub? - vad har du för märke på kabel?

Postad 13 April 2007 - 22:11

Unregisteredf4980f03
  • Unregisteredf4980f03
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Jag har en Accurate Subkabel 5m PRO, men jag tror inte det som är problemet. Testa själv med att dra ur den. Jag hör ingen skillnad!
Det är med stor sannolikhet nätdelen som låter.

Jag har iaf ställt min på mjukare fötter, det tar bort lite av oljudet. Spikes på parkett är ingen kombination.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.