Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bredbandsbolaget - VDSL

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 May 2007 - 11:04

Unregisterede45e3982
  • Unregisterede45e3982
  • Användare

• 209 inlägg
  • 0
Tjena

Nu när priset på bredband sjunkit som en sten sedan 2003 undrar jag om någon lyckats omförhandla priset för sitt VDSL hos bredbandsbolaget som tecknades 2003-2004.
I slutet av 2003 tecknade jag deras upp till 12MBit/s / 8Mbit/s för 399 kr vilket på den tiden var billigt men idag verkar det lite saftigt med tanke på att priset på bredband fallit rätt kraftigt på senare tid.

Grejen är att jag fortfarande vill ha 12MBit/s / 8Mbit/s. Vet ni någon annan som erbjuder samma hastighet men till ett billigare pris?

Postad 16 May 2013 - 08:59

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0
Gammal tråd och gammal teknik, men jag använder den ändå, även om detta väl egentligen berör VDSL2 tekniken.

Huvudanledningen till att jag lyfter den här tråden har med Bredbandsbolaget och deras Bredband 60 att göra.
Mitt Glocalnet abb kommer få förändrade villkor från 1:e Juni, så jag har tittat över alternativen och har därför valt Bredbandsbolaget och deras Bredband 60 via telejacket.

Har haft Glocalnet i många år och det har fungerat väldigt bra med hög stabilitet, trots justerad interleave(hos kundtjänst) med bättre pingtider som resultat. Detta har antagligen inte så mycket att göra med Glocalnet i sig, utan mer på Skanova och att jag har nära till min station.

Min fråga är om det är någon som har Bredband 60 och som kan tala om för mig hur pingtiderna påverkas med snabbare uppkoppling?
Jag antar att vid snabbare hastigheter måste man upprätthålla felkorrigeringar osv, min första tanke blir då att pingtiderna påverkas negativt, rätt eller fel?
Eftersom jag spelar bl.a BF3 rätt mycket så är pingtiderna av intresse.

Kan förövrigt säga att jag har bara 369 meter till stationen, vilket ju är mycket goda förutsättningar för att både få snabba hastigheter men också kanske pilla lite med interleave?

Vad säger ni?

Modemet som BBB använder sig av(tror jag iaf):
http://www.xavi.com....E&PCV=6&M=X5671

Mer om tekniken:
http://en.wikipedia....bscriber_line_2

Redigerat av Falcy, 16 May 2013 - 09:01.

Postad 21 May 2013 - 19:12

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

• 539 inlägg
  • 0
Vad blir skillnaderna i Glocalnets abonnemang? Fick hem ett brev om prishöjning från 249 till 299 om jag inte minns helt fel. Är det ytterligare ändringar, får man "mer" via BBB?

Postad 21 May 2013 - 22:32

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0

Vad blir skillnaderna i Glocalnets abonnemang? Fick hem ett brev om prishöjning från 249 till 299 om jag inte minns helt fel. Är det ytterligare ändringar, får man "mer" via BBB?

Det kan nog skilja en del. Jag själv har ingen bindningstid kvar, mitt nya pris skulle landa bortåt 369:- / månad.
Om jag band upp mig igen så skulle jag få betala 299:- för 24Mbit ner och 1Mbit upp.

Glocalnet erbjuder inte VDSL alls.

Med VDSL(2) som bredbandsbolaget erbjuder kan man få bortåt 60Mbit ner och 10-20Mbit upp. Detta då för 369:- / månad. En förutsättning är dock att man bor rätt nära sin telestation, helst mindre än 1000 m. Jag har som sagt knappt 400 m så jag har bra förutsättningar för detta.

Dock är jag som sagt lite fundersam kring tekniken och hur pingtiderna är.

Postad 22 May 2013 - 06:21

A Haddock
  • A Haddock
  • Forumräv

• 539 inlägg
  • 0
Ok tack för infon :)

Jag tycker förresten att du gott och väl kan ställa denna fråga i "allmänna datorfrågor"-forumet för att få fler svar. Det postas regelbundet frågor om olika abonnemang där så jag kan inte se att det skulle vara off topic.

Redigerat av A Haddock, 22 May 2013 - 06:26.

Postad 24 May 2013 - 11:31

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0
Kan iaf bekräfta att pingtiderna inte har påverkat mig, efter lite snack med kundservice på BBB.

Så här såg det ut "out of the box" innan jag pratade med BBB(har ingen screenshot utan tog tidigare mätningar från bredbandskollen)
Söktid: 43ms.37,6Mbit/s(ner)/ 9,22Mbit/s(upp)

Efter lite rotande i modemets inställningar så såg jag att det var "strypt" till 40/10.
Ringde direkt till BBB och bad de aktivera "fullt blås" samt sätta ner interleave(för bättre pingtider).

43ms är inte bra till bredbandskollen, resulterar i att många servrar blir ospelbara i t.ex BF3.
Anledningen till detta är högt satt interleave, tack vare att hastigheterna är såpass höga, måste man ha lite högre interleave.
Men, om man som jag, har nära till sin telestation går det ändå att få detta justerat och samtidigt bibehålla en stabil och felfri uppkoppling.

Hur som helst, resultatet efter det samtalet ser ni nedan: Rätt bra för att vara via telejacket alltså! :)
Och en hel del bättre än vad det var "out of the box".

Postad bild

Postad bild

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.