Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Visual Joy VJ SWE 4

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Mvix MX-760HD (Mediaspelare) 1 7.5 (5) Inga priser

Postad 17 May 2007 - 19:34

Unregisteredcc8b449b
  • Unregisteredcc8b449b
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
En ny mediaspelare är ute och den ser mycket intressant ut.
Postad bild den liknar dock denna: Postad bild
Och om man kollar "produkthemsidan" så heter den "VJSWE4(MX-760HD)" och VJSWE4 är den vita och MX-760HD är den med en antenn.
Själv tycker jag att den är mycket snyggare vit och utan antenn.

Men den är mycket intressant med;
1. En klar display.
2. Trådlös! (usb och nätverkskabel)
3. HD (fast det har ju alla nu för tiden)
4. Den kan streama video, bild och ljud från datorn med lätthet (ok... den klarar inte av att streama 1080p hd utan att bugga)

Den har många trevliga video, audio och bild stöd.
Den klarar några sorters undertexter (med det går ju alltid att convertera).
Mera info här.

Den har fått en hel del bra reviews som t.ex. denna
Och en av de bästa sakerna, den kostar endast 1970 kr.

Det enda som jag kan se fattas är att den inte har H.264 stöd ;) (men jag som privatperson behöver inte detta :D

Vad tycker ni om denna spelare? Jag känner mig för att köpa den + en 500gb hdd

Mvix MX-760HD - info
VJSWE4 - info

Redigerat av Unregisteredcc8b449b, 17 May 2007 - 19:37.

Postad 17 May 2007 - 21:09

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3328 inlägg
  • 0
Tjena Zograf!!

Det som gör mig tveksam är "Åh nej, ytterligare en spelare som gör samma sak som de andra...", vad jag menar är, vad kommer göra att den här överlever, har bra support, får många användare?!?!

Jag har själv en mediaspelare, en Transgear DVX-700. Den är rätt okey, den finns inte längre men uppdateras fortfarande. Skulle jag köpa idag skulle jag satsa på en av de mer namnkända spelarna bland mediaspelarna. Samtliga av dessa (i 99% av fallen) bygger på Sigmadesigns processor 8620/1. Så samtliga är mycket lika, det är de egna mjukvarorna som skiljer dem åt från varann.

Jag skulle kolla på:

Utan DVD: Rapsody N35, Tvix 4000/5000 (eller helst 4100/5100)
Med DVD: Ziova CS-505, Linksys DP-1600

Du hittar massor med mer info på MPCclub.com, det verkar som sidan tillfälligt ligger nere. Har för mig att de testat Mvix 760, så då kan dul läsa där.

H.264 kommer du vilja ha inom kommande året, det kommer bli mycket stort. När det gäller trådlöst så gäller det samtliga att de klarar inte att streama HD-filer, man behöver ha N-nät för att högupplöst ska funka.

Postad 17 May 2007 - 22:04

Unregisteredcc8b449b
  • Unregisteredcc8b449b
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Tjena Zograf!!

Det som gör mig tveksam är "Åh nej, ytterligare en spelare som gör samma sak som de andra...", vad jag menar är, vad kommer göra att den här överlever, har bra support, får många användare?!?!

Jag har själv en mediaspelare, en Transgear DVX-700. Den är rätt okey, den finns inte längre men uppdateras fortfarande. Skulle jag köpa idag skulle jag satsa på en av de mer namnkända spelarna bland mediaspelarna. Samtliga av dessa (i 99% av fallen) bygger på Sigmadesigns processor 8620/1. Så samtliga är mycket lika, det är de egna mjukvarorna som skiljer dem åt från varann.

Jag skulle kolla på:

Utan DVD: Rapsody N35, Tvix 4000/5000 (eller helst 4100/5100)
Med DVD: Ziova CS-505, Linksys DP-1600

Du hittar massor med mer info på MPCclub.com, det verkar som sidan tillfälligt ligger nere. Har för mig att de testat Mvix 760, så då kan dul läsa där.

H.264 kommer du vilja ha inom kommande året, det kommer bli mycket stort. När det gäller trådlöst så gäller det samtliga att de klarar inte att streama HD-filer, man behöver ha N-nät  för att högupplöst ska funka.

<{POST_SNAPBACK}>

Tjena Kanelbulle!! - Trevligt med respons! ;)

Jag förstår att du tänker "Å nej, ytterligare en spelare som..." men du får ju inte glömma att det är en "gammal" spelare i ett nytt skal och denna "gammla" spelare är något känd i USA (hmm... jag börjar låta konstigt...)

Det är en väl uppdaterad billig mediaspelare som är lite bättre än de billiga mediaspelarna som finns på marknaden (och det går att streama från datorn med hd, men inte med 1080p, jag vill inte låta som en liten 7åring nu som säger "farbror på tv sa det" men jag läste det i någon review...men jag är ingen som orkar läsa hela så jag kan MYCKET vär har missupfattat).

Men nu när jag har vaknat lite så vet jag vad du menar, jag glömde helt bort vilken ekonomi jag har... jag kan med lätthet lägga 3100kr DViCO TVIX HD M-4100, jag tänkte mig tyvärr tillbaka tre månader.

Jag måste självklart skaffa mig en mediaspelare med h.264, inte för att alla nvänder det nu, men för att det är bättre.

Postad 17 May 2007 - 22:47

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3328 inlägg
  • 0
Tjena igen!!

Jag kommer inte ihåg vad MPC skrev om Mvix, tror den var okey. Trubblet är att mjukvarorna (firmwaren i spelarna) är grymt olika och vissa fabrikanter har visat sig grymt duktiga på att alltid vidareutveckla, detta gör att dina investerade pengar räcker lite längre... när jag köpte min Transgear så aviserades att den skulle upphöra inte ens en månad efteråt... surt! Men jag är nöjd!

H.264 kommer få ett grymt genomslag, i och med att det är den standard som alla jobbar utifrån. Tittar man på både Apple o på ful-sidor på nätet så börjar det krylla av H.264 redan nu... så det är inte dumt.

Räcker kulorna till en Tvix 4100/5100 tror jag att du kommer bli mer nöjd på sikt, räcker tålamodet till årsskiftet så kommer Tvix 5500 (Sigmadesign 863x-chippet), med mycket bättre datakraft! Tvix har dessutom visat sig vara super-seriösa vad gäller mjukvarusupporten.

För sina 2000 är no Mvix:en ett bra köp, men som sagt finns det fler att kolla in, så man vet vad man kastar sina surt-skattade kulor på!! ;)

Det ska aldrig vara lätt att välja!! :D

Postad 03 June 2007 - 19:46

Axxel
  • Axxel
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Kanelbulle: Detta var dagens visdom (eller årets?): Problemet är jämt mjukvaran. Jag fattar inte varför de inte släpper den fritt. Fast. Då skulle det kanske inte längre spela någon roll vilken mediaspelare man använder?
Någon skillnad är det säkert mellan dem när det kommer till kritan även om CPUn är densamma.

Ta bara de nya tvixarna. De kommer att ha en helt ny CPU - vad mer än H264 klarar den? För den som verkligen behöver den codecen är det livsnödvändigt, "oavsett pris". Men annars har jag en känsla att det är ganska mycket dolt under ytan, en kraft som man kan väcka med rätt mjukvara.

Sen finns ju något som heter kreativitet. Ta tex folk som sitter o tweakar gamla Amiga datorer. De klarar att maxa den mer än vad Amigan klarade av då. Eller snarare, mer än vad dåtidens programmerare klarade att maxa Amigan. Att folk klarar att göra program till den gamla burken idag som är coolare än någonsin tyder på kreativitet.
Samma sak torde gälla här.

Jag kan nämna 1080p som exempel. Det framgick inte tydligt om den här spelaren klarade 1080p eller bara 1080i. Men exempelvis spelaren Rapsody N35 ska klara det. Från början läste jag på något utländskt forum att tekniken inte stödjer 1080p och vad jag minns skrevs inlägget av en representant hos själva tillverkaren!
Nu så visade det sig att Rapsodys N35-a visst då klarar 1080p.
Min slutsats: De kom väl på hur man gör.

Nu finns en uppsjö av funktioner som man hade velat ha med. Varför inte öppna delar av källkoden eller öppna möjlighet för "plugins"? Det vore kanon.
De nya 863x baserade maskinerna har förhoppningsvis mera minne och sådant så att man kan pressa fram ytterligare coola grejer.

Postad 03 June 2007 - 22:35

Kanelbulle
  • Kanelbulle
  • Mästare

• 3328 inlägg
  • 0
Axxel!!

Visst är det mjukvaran som är det viktiga... man blir ju alldeles matt på alla icke färdig utvecklade produkter som släpps... suck!

Men... när det gäller Sigmadesign så tror jag att det är så, de flesta fabrikaten får välja vad de vill köra för mjukvara. Dock är det så att Sigma rekommenderar Syabas (amerkanskt fabrikat) för firmware. Många asiater väljer att utveckla egna, med varierat resultat... Sigmas utvecklingspaket har varit rejält buggigt och Syabas utveckling har varit sådär, ingen vinnand kombination :D

Ett skäl för Sigma att inte släppa utvecklingspaketet fritt är att maskinerna kanske skulle leva längre och på det sättet är det inte lika lätt att tjäna pengar på kommande processorer!?!? Vet inte om mitt resonemang kan stämma, men när det gäller att dra in pengar är det tyvärr ganska syniskt. Sen kan det ju vara så att Sigma får pengar från Syabas, när dom får nya partners?! Så tyvärr tror jag inte vi kommer få se GPL eller liknande... det finns ju en hel del på MPCclub.com som försöker rota lite, har hittat diverse prylar som finns i dokuentationsväg. Ett trubbel är att all mjukvara krypteras så väldigt få har insikt i hur det förhåller sig...

När det gäller 1080p och Sigma 8620/1 så var specen klar från början med 1080p, när spelarna kom blev det diskussioner om att "det gick inte i verkligheten" osv, men sen började någon... och då blir det ju pinsamt för de andra. Jag skrev på MPCclub.com om att andra fabrikat klarade 1080p och efter nån månand fanns det även till min Transgear

Vad det gäller de nya Tvixarna så har jag inte läst så mycket, Sigma 8622 är ju en ganska svag processor, så dom har inte lovat guld o gröna skogar... är osäkert om den kommer klara MKV, men Tvix/Dvico är ju grymt duktiga. 8622:an kör på samma frekvens som 8620 (166MHz) så den kommer antagligen inte klara mer avancerade H.264:or tyvärr. Däremot har Tvix stöd för AVCHD, videoformatet som bla Sony o Panasonic har på sina HD-videokameror. Sigma 863x har väl ungefär dubbla klockfrekvensen, så den kommer klara en hel del mer, de flesta spelare kommer väl kommer först mot årsskiftet med den... som vanligt, inget är som väntans tider!! ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• VM på nya AppleTV
    Tobbeswim
    2026-07-05 23:35:21
  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.