Ialla fall inte om man planerat på att ha teven i några år..?
Nån som har några tankar kring full-HDTV också??
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
1024x768 är väl inte så bra för en HD-ready?
Startad av
GymClassHero
, May 29 2007 19:10
13 svar till detta ämne
35 relaterade trådar
Postad 29 May 2007 - 19:10
Funderar på att köpa en Panasonic TH42PX70, men upplösning på 1024x768 är väl inte så bra?
Ialla fall inte om man planerat på att ha teven i några år..? Nån som har några tankar kring full-HDTV också?? Postad 29 May 2007 - 21:45
Jag håller med dig, 1024 låter inte så mycket. Men det är väl ett vanligt plasmaformat, och räknas som HD-ready eftersom bara de vertikala pixlarna räknas enligt kriterierna. LCD:erna som är HD-ready brukar ha 1366x768. Förr sa man att en TV har man i ungefär 10 år, men med platt-TV kommer den tiden att kortas ner till ungefär 5 år. Tekniken går snabbt framåt och vi blir mer kräsna och vill ha fler kringfunktioner. Visst är full-HD det kommande formatet men jag skulle ändå fundera både en och flera gånger på om jag verkligen skulle välja det. Full-HD kan man ha nytta av på riktigt stora skärmar. På 42 tum är det gränsfall om man verkligen har nån nytta av det. De flesta av oss tror jag sitter för långt från TV:n för att se alla de där supersmå pixlarna, dvs det är risk att du betalar för pixlar som du ändå inte ser. Tänk på att det är mycket annat än upplösningen som har betydelse för att bygga en bra bild: kontrast, ljusstyrka, färgåtergivning, bildbehandlingsfunktioner etc. HD-sändningar sänds i 720p så det kan man visa på en skärm som "bara" är HD-ready. Argument för att välja full-HD är om du vill koppla PC:n till TV:n, eftersom datorn visar mycket stillbilder och de blir inte så snygga i den lägre upplösningen. TV-spel blir dock mycket snygga i den lägre HD-readyupplösningen. Det tar några år innan det ges ut HD-filmer och HD-spel i större skala, för att inte tala om HD-spelare till mänskliga priser. HD-ready är alltså det normala och fullständigt tillräckliga formatet nu. Ett grundtips är att köp inte för billig TV, köp en av de stora märkena, annars är det risk att du blir missnöjd och längtar efter din gamla tjock-TV igen. Personligen skulle jag tveklöst hellre köpa en vass HD-ready-TV av ett känt märke, än en full-HD-TV av ett okänt märke, för samma pengar. Det enda raka är nog att åka iväg till en TV-handlare och kolla hur du tycker det ser ut med 1024x768, och samtidigt titta på andra skärmar och märken, och känna efter vad just DU tycker. Priserna går snabbt ner, snart kommer kanske nästa modell efter PX70 till samma pris. (Men många med mig på detta forum är utan platt-TV just av den anledningen att vi väntar på Den PerfektaTV:n, vilket innebär att vi väntar på nästa modell, och nästa och nästa och nästa.....) Summa summarum: Jag vill varken avråda eller uppmana dig att köpa den där PX70:n som du var intresserad av, eller avråda eller uppmana dig att skaffa full-HD. Det viktiga är att du funderar över vad just DU behöver, och bestämmer hur mycket pengar du vill lägga på TV, och sedan åka iväg och titta på många skärmar och jämföra. Postad 30 May 2007 - 06:13 Varför funderar du på att köpa PX70? Postad 31 May 2007 - 08:15 Varför funderar du på att köpa PX70? Postad 31 May 2007 - 08:17 Tjaa, säg det...meningen var att det skulle komma en poäng beorende på vad han svara...Varför funderar du på att köpa PX70? Postad 31 May 2007 - 11:30
Jo jag förstod det, men du kanske kan ge oss en hint Postad 31 May 2007 - 13:04
Poängen som Pacman är ute efter är nog att han ska köpa tv:n som har bra bild. Upplösningen är knappast relevant i frågan. Möjligen kan man tjäna in en omskalning med fullHD tv, men att 1366*768 skulle vara bättre än 1024*768 ligger det inte mycket i helt enkelt.
Jag kan säga så här: sitter du längre än 2m ifrån en 42" tv är 1024*768 fullt tillräckligt. På normalt tittavstånd (3-4m) är fullhd rätt poänglöst under 50" och egentligen under 60"... Postad 01 June 2007 - 08:34
Njae, först och främst undra jag varför han funderar på att köpa nått som han kanske inte tror är bra.
Postad 01 June 2007 - 09:43
Vad vill du använda din TV till? Dator, TV-spel eller kanske en Blue-ray spelare? Då ska du satsa på en Full-HD som är 24hz kompatibel. Då nyttjar du upplösningen fullt ut och slipper inbränning. Ska du kolla på film eller HD-TV kanaler i ett mörkt rum så är kanske en plasma att fördra, eftersom det blir en naturligare och kontrastrikare bild. Enda jämförelsen som jag har gjort är mellan en Samsung plasma och en Sharp Aquarius (stavning?) Full-HD matat med Canal Digital Cmore HD, då tyckte jag att det inte var någon som helst skillnad i svärta mellan LCD/plasma, MEN kanske en gnutta mer kontrast i plasma... Åk till en butik och jämför, eller nyttja din ångerrätt och köp hem en TV och testa i din hemmiljö! /Daniel Postad 02 June 2007 - 08:45
Nu så har jag iaf äntligen bestämt mig för vad det ska bli för platt teve.
Det blir en Panasonic TH-42PX700. Varför har man inte tittat in den innan?! Som PX70n fast med bättre ljud, 3 HDMI m.m. Känns iaf skönt att ha bestämt sig. Ruggig känsla när man bara fastnar i allt letande. Tack för era svar. Dom hjälpte mycket. Postad 17 June 2007 - 20:41
kopplar man denna tv till en källa så som hd-dvd , ps3 så kan klarar den ta emot 1080p. Spelar du upp hd lr blueray film via datorn kan den även ta 1080p signal. Dock inte vid tv tittande. Tror man överlever ändå
Postad 17 June 2007 - 20:53
...och det säger du efter egna intryck? Du påstår att du inte ser skillnad på 720p och 1080p på en 42" på 2,5 meter? Postad 18 June 2007 - 08:08
Så enligt dig är "Full-HD som är 24hz kompatibel" = LCD? Pioneer har 1080p-plasmor och samtliga klarar 1080p/24. Redigerat av Andr3as, 18 June 2007 - 08:13. Postad 07 July 2007 - 13:27
jag kan säga av egen erfarenhet att jag inte ser ngn skillnad på en 46" fullhd lcd mot min 42" panna pv60 när vi jämfört blu-ray.. bättre svärta på min pv60 och skärpan var nog snäppet vassare med! 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |