Postad 10 June 2007 - 19:27
Jag håller på att bygga med element från audes. Har kört en liten provlyssning och blev väldigt imponerad. Dom kändes dock något trög drivna men dom lät i mina öron riktigt bra. Elementen som jag använder kommer från hifikit och heter 40W65 och 15T25.
Följ mitt bygge så ska jag berätta hur jag upplever dom när de nya lådorna är klara...
Följ mitt bygge så ska jag berätta hur jag upplever dom när de nya lådorna är klara...
Postad 10 June 2007 - 21:42
=) Intressant projekt, lite data runt hur du tänkt bygga lådorna? Jag är nämligen intresserad av exakt samma element
Postad 12 June 2007 - 16:04
Har varit distributör för Audes. Iof så jobbade vi endast med färdiga lösningarna.
hr inte HiFi Kit deras lösa element? Faktiskt jäkligt bra element.
Bidrar men en bild på lite Audes front + center som jag hade i min ägo en gång i tiden

Mvh
hr inte HiFi Kit deras lösa element? Faktiskt jäkligt bra element.
Bidrar men en bild på lite Audes front + center som jag hade i min ägo en gång i tiden

Mvh
Redigerat av The Hulk, 12 June 2007 - 16:06.
Postad 13 June 2007 - 10:12
Audes e riktigt trevliga, jag har byggt stativ modellen som dom har på hifikit vid namn Acustic Alfa 1
med dom där elementen.
dom e riktigt bra och kan spela hyfsat högt innan dom tappar greppet, och fenomenet att dom skulle vara trögdrivna känner jag igen, det beror enbart på inspelning.
när man köper löas element från t.ex. hifikit så är dom inte det minsta inspelade så du får göra det hemma.
alla högtalartillverkare som gör fördiga högtalare spelar in dom direkt på fabriken så att dom ska låta som bäst redan första gången du lyssnar på dom.
så det finns risk att man blir mycket besviken första gången man lyssnar på sin nybyggda högtalare, det fenomenet ska släppa efter ett antal timmars spelande
med dom där elementen.
dom e riktigt bra och kan spela hyfsat högt innan dom tappar greppet, och fenomenet att dom skulle vara trögdrivna känner jag igen, det beror enbart på inspelning.
när man köper löas element från t.ex. hifikit så är dom inte det minsta inspelade så du får göra det hemma.
alla högtalartillverkare som gör fördiga högtalare spelar in dom direkt på fabriken så att dom ska låta som bäst redan första gången du lyssnar på dom.
så det finns risk att man blir mycket besviken första gången man lyssnar på sin nybyggda högtalare, det fenomenet ska släppa efter ett antal timmars spelande
Postad 13 June 2007 - 19:31
Okej. Positiv inställning till Audes här alltså =)
Jag funderar som sagt på att bygga med deras 40W65 som mid/bas. Och är sugen på köra med lådor på 21 liter avstämd till 31.5Hz (styck). Någon som kan säga något om det här?
Sen delningsfilter, vart bör jag dela Audes 40W65 och deras 15T25?
Jag funderar som sagt på att bygga med deras 40W65 som mid/bas. Och är sugen på köra med lådor på 21 liter avstämd till 31.5Hz (styck). Någon som kan säga något om det här?
Sen delningsfilter, vart bör jag dela Audes 40W65 och deras 15T25?
Postad 13 June 2007 - 21:03
Basen visar tydliga konuppbrytelser runt 1500Hz... så max 2000Hz skulle jag använt den...
Den uppför sig som en metallkon inte som papper...
Men problemet jag ser är diskanten... Den är ju lurig att dela... Med Fs på 1800Hz kommer den hamna mer eller mindre rakt i delsningen... Det kommer göra att filtret kommer inte att hamna där man tänkt sig utan en kompenserings sugkrets (notchfilter) som jämnar ut diskantens impedanstopp. För om du gör filtret för 8 ohm nominell och impedansen i delningen är 12-13 ohm kommer delningen att flytta på sig...
Jag skulle säga att filter till dessa kommer inte bli ett enkelt filter...
Den uppför sig som en metallkon inte som papper...
Men problemet jag ser är diskanten... Den är ju lurig att dela... Med Fs på 1800Hz kommer den hamna mer eller mindre rakt i delsningen... Det kommer göra att filtret kommer inte att hamna där man tänkt sig utan en kompenserings sugkrets (notchfilter) som jämnar ut diskantens impedanstopp. För om du gör filtret för 8 ohm nominell och impedansen i delningen är 12-13 ohm kommer delningen att flytta på sig...
Jag skulle säga att filter till dessa kommer inte bli ett enkelt filter...
Redigerat av GrodanB, 13 June 2007 - 21:06.
Postad 13 June 2007 - 21:11
Okej, vad tror du blir billigast, att bygga filter till dessa två vägare eller komplettera med ett litet mellanregister (t.ex. Audes 20M40 (400:-/st) och använda lite flackare delning?
Alltså:
12dB-okt / 12dB-okt
säg ca. 1900Hz med notchfilter
Eller
6dB-okt / 6dB-okt-6(ev.12)dB/okt / 12dB/okt
?
Alltså:
12dB-okt / 12dB-okt
säg ca. 1900Hz med notchfilter
Eller
6dB-okt / 6dB-okt-6(ev.12)dB/okt / 12dB/okt
?
Redigerat av Professor_Kalkyl, 13 June 2007 - 21:15.
Postad 13 June 2007 - 21:46
Glöm allt vad första ordningen heter i alla fall... En teoretisk dröm är ju en 2vägare med 1:a ordningen men den finns inte i verkligheten... och speciellt inte med dessa element
2:a ordningen kanske räcker med kompensationkretsar.
2:a ordningen med kompensationkretsar och en 20M40... ja det verkar som det är tänkt så...
Glöm nu inte att jag utgår från Audes egna mätningar på deras hemsida... Kanske mäter de perfekt i dina bafflar.
Kunde man skippa peaken i basen så kunde man kanske klara sig utan kompensationskretsarna... men 20M40 har ju en impedanstopp till i 720Hz som man måste tänka på... den kanske man behöver fila på i alla fall... men att dela runt 1300-1500Hz kan fungera.
I västa fall behöver man både en sugkrets och en konjugatkrets... men konjugat räcker nog fint i bas och mellan. Sen delar man diskanten runt 9000 så behövs troligen ingen kompensation
Så jag tror att det är billigare med 2-vägre och kompensering än 3-vägare med lite kompensering.
I princip kan du alltid räkna med att man behöver kompensera bas och mellanregister med konjugatlänkar. Det är bara diskanten som brukar kräva sugkrets. Men 20M40 verkar vara ett undantag och i värsta fall behöva båda.
Undra om du delar vid 1900 (2:a ordningen) klarar av att dämpa bort bastoppen tillräckligt för att den inte skall störa? kan gå... den är ju bara 2-3 dB från nivån i 1Khz men i delningen skillger det 7dB... Kan gå... vet inte...
2:a ordningen kanske räcker med kompensationkretsar.
2:a ordningen med kompensationkretsar och en 20M40... ja det verkar som det är tänkt så...
Glöm nu inte att jag utgår från Audes egna mätningar på deras hemsida... Kanske mäter de perfekt i dina bafflar.
Kunde man skippa peaken i basen så kunde man kanske klara sig utan kompensationskretsarna... men 20M40 har ju en impedanstopp till i 720Hz som man måste tänka på... den kanske man behöver fila på i alla fall... men att dela runt 1300-1500Hz kan fungera.
I västa fall behöver man både en sugkrets och en konjugatkrets... men konjugat räcker nog fint i bas och mellan. Sen delar man diskanten runt 9000 så behövs troligen ingen kompensation
Så jag tror att det är billigare med 2-vägre och kompensering än 3-vägare med lite kompensering.
I princip kan du alltid räkna med att man behöver kompensera bas och mellanregister med konjugatlänkar. Det är bara diskanten som brukar kräva sugkrets. Men 20M40 verkar vara ett undantag och i värsta fall behöva båda.
Undra om du delar vid 1900 (2:a ordningen) klarar av att dämpa bort bastoppen tillräckligt för att den inte skall störa? kan gå... den är ju bara 2-3 dB från nivån i 1Khz men i delningen skillger det 7dB... Kan gå... vet inte...
Redigerat av GrodanB, 13 June 2007 - 21:46.
Postad 14 June 2007 - 10:08
Jo, filtret till dom där högtalarna blir ganska avancerat, men det bästa är att man kan köpa byggsatsen med eller utan låda.
I byggsatsen så finns det ett filter som är framtaget för den kombinationen av element, så du behöver inte göra det själv ( om du inte vill göra det
)
kvaliteten på komponenterna i filtret är kanske inte de absolut bästa men duger ganska bra.
Om du vill uppgradera dig lite så är det inget problem att byta dom komponenter som sitter i serie med elementen för att öka ljud kvaliteten.
jag bytte ut kondingarna som sitter till diskanten till "Audyn Cap +" och basen fick Band spolar från "Jentsen Audio"
det blev ett klart ljudlyfft än tidigare
I byggsatsen så finns det ett filter som är framtaget för den kombinationen av element, så du behöver inte göra det själv ( om du inte vill göra det
kvaliteten på komponenterna i filtret är kanske inte de absolut bästa men duger ganska bra.
Om du vill uppgradera dig lite så är det inget problem att byta dom komponenter som sitter i serie med elementen för att öka ljud kvaliteten.
jag bytte ut kondingarna som sitter till diskanten till "Audyn Cap +" och basen fick Band spolar från "Jentsen Audio"
det blev ett klart ljudlyfft än tidigare
Postad 15 June 2007 - 21:33
Kör även jag med 40W65 basen, ta gärna en titt i galleriet.
Dock är lådorna aningen små så de ska byggas nya.
Delningsfilterna har jag byggt själv, framtagna av niklas backman.
MVH Bustard
Dock är lådorna aningen små så de ska byggas nya.
Delningsfilterna har jag byggt själv, framtagna av niklas backman.
MVH Bustard
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
363 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?