Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Roger Waters

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 June 2007 - 19:57

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
Istället för att krusidulla så här i inledningen så går jag istället rakt på sak vad inledningen av den här tråden kommer att handla om:

Roger Waters - Amused To Death

Postad bild

En skiva jag precis nu avslutat min fjärde sträcklyssning på den här veckan är

Roger Waters - Amused to Death (Fortsatt AoD)

En helt makalöst fantastisk skiva! Varför har INGEN berättat om den här på forumet innan? Den har nämnts som hastigast av Lust i en avlägsen tråd som handlade om spår man kan använda för att "testa" basljud etc. Skivan har visserligen ett par ställen då det dunkar till rejält men ändå inte så att det går till överdrift - allt känns helt rätt.

För er som inte är bekant med Roger Waters så kan jag säga att detta är en av medlemmarna i Pink Floyd. Jag har lyssnat en del på Pink Floyd där en av mina favoritskivor heter "Wish You Where Here". Likt många av Pink Floyds skivor så är hela AoD som en enda lång "saga" eller kanske närmast en musikal? Av den här anledningen så rekommenderar jag er som inte har lyssnat på skivan att när ni lyssnar, se till att ha en fri 70 minutersstund vid ett tillfälle ni kan vrida på "liite extra" (börja inte klockan 00.00 en vardagskväll ex.vis. :)), behöver inte vara vrålhögt, men bara så att musiken verkligen får framträda. Tänk er att inspelningen har inslag av lågt kvittrande fåglar som oxå skall få vara med.

Angående olika utgåvor.
Det som fick mig att lyssna på skivan var att farsan hade fått tag på en speciell utgåva av en mycket bra skiva (sa han), Fine tänkte jag... och åkte över i helgen. Det som förvånar mig lite är att han inte lägger i skivan från den utgåvan han hade köpt utan hade en bränd kopia för att inte förstöra orginalet. Tydligen hade han betalat närmare tusenlappen för den (Begagnad på ebay B)) detta får mig givetvis att kolla upp utgåvan.
Den som jag har lyssnat på har katalognummer (Label: Columbia) 53196 och är utgiven 1 september 1992. Det som skiljer detta fodralet från det "vanliga" är bland annat att det är "högt" vitt med inslag av albumets "artwork" på mitten. Samt en "MasterSound"-stämpel i nedre högra hörnet.
Nåja mer om detta senare.

Mer om skivan sedan då? Jo som jag sa så släpptes den här skivan i början på 90-talet vilket kan vara bra att känna till när man lyssnar på skivans relativt "tunga" budskap som det känns som man kan tolka på en mängd olika sätt. (Tror jag - har inte hunnit så långt för att kunna avgöra om budskapet verkligen är entydigt.) Skivtiteln, eng. "Amused to Death" sv. "Road till döds" är väl å andra sidan det huvudsakliga budskpet trotsallt. Jag själv tänkte inte så mycket på titeln när jag lyssnade på den första gången vilket kan ha förvirrat mig en aning angående budskapet.

Vidare så tycker jag att sätt er VERKLIGEN i sötfläcken! Jag själv lånade skivan och åkte raka vägen hem, flyttade undan soffbordet (för att kunna ställa fotöljen där) och lyssnade på den igen. Alltså jag tycker den är Svinhäftig! Jag har nog Aldrig lyssnat på en sån häftig skiva - någonsin! Jag tycker gott att den här skivan räcker som referens på ett flertal punkter ur med hänsyn till High Fidelity.

Varför den här trådens existens då?
  • Jo, Dels ville jag göra fler uppmärksamma om den här skivan. :wub:
  • Jag själv har ju inte den här superduperutgåvan som farsan har - så en fråga från min sida - hur är den vanliga som man kan köpa från CDon för 69 kr? Hur mycket av effekterna tappar man?
  • Enligt allmusic så verkar "AoD" vara "den" skivan man skall ha men hur är de andra skivorna vilka rekommenderas?
  • Har ni några alternativa tolkningar av skivan som ni vill delge?
  • Och vad tycker ni om den, är jag ensam om att tycka den är kanonhäftig? ;)
//Loofy

Postad 23 June 2007 - 19:54

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0
Tack för tipset Loofy! Som gammal Pink Floyd avnjutare (fan är nog att ta i) så låter detta klart intressant och slängde alldeles nyss därför med denna cd (inte superversionen dock) vid en beställning från CDON.

Är dock väl medveten om att låtar och album som kan betyda massor för en person inte behöver beröra en annan ett smack. Återkommer när jag fått cdn och 70 fria minuter. :o

Postad 24 June 2007 - 07:51

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
Japps - avnjutare av pink floyd skall nog jag oxå anses vara. Som sagt när man är på rätt humör så funkar dem väldigt bra...!

Postad 26 June 2007 - 18:01

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Fick tag i ett ex av denna skiva. Tryckte in den i stereon och satte mig ner. Blir förbannad då frugan har sådant högt ljud på tvn. Till min stora förvåning upptäcker jag att det är skivan som spelningen ligger på. Måste bara säga vilket stereoljud. Saker händer hela tiden!

I brist på ord och tid avslutar jag med en enkel mening.

Detta är en skiva som måste höras oavsett musiksmak!

// Sat

Postad 26 June 2007 - 19:07

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0
den skivan är en klassiker. den har allt.

MoFi:

http://eil.com/shop/...=18&SortOrder=1

Postad 27 June 2007 - 20:09

Unregistered8386e6b4
  • Unregistered8386e6b4
  • Lärjunge

• 495 inlägg
  • 0
Bara att instämma. Jag är stor Floyd diggare och köpte denna platta när den kom ut -92. Den har spelats otaliga gånger sedan dess. Floyd/Waters har alltid varit noga med produktionen/ljudkvaliteten och denna skiva är sannerligen inget undantag. Jag vet också att många använder denna för demo vid nyinköp av elektronik/högtalare. Det hade dock inte varit lika roligt om inte "mjukvaran" höll hög klass vilket den ju dock gör i detta fallet. Gillar man detta bör man skaffa live dvd´n som kom för ett par år sedan. Den är riktigt bra. Tyvärr var inte RW lika bra i globen i våras. Plattan som Waters gjorde innan denna -Radio Chaos är också bra. Dock inte i klass med Amused to Death.

Något som inte kommit fram i tråden men som bör nämnas är att denna skiva (i alla fall mitt ex) är inspelad i något som heter QSound, en teknik som sannolikt är en av anledningarna till de spektakulära ljudeffekterna.

Redigerat av Unregistered8386e6b4, 27 June 2007 - 20:10.

Postad 28 June 2007 - 11:42

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
exilgöteborgarn: Trevligt med synpunkterna. Vilken version är det du har? Vad tror du om den som finns på CDon? 1000:-+ är liite mycket för mig.
QSound... Intressant. Finns det flera som använt sig av den här tekniken(?) ?

//Loofy

Redigerat av Unregistered42611, 28 June 2007 - 11:43.

Postad 28 June 2007 - 22:30

Unregistered8386e6b4
  • Unregistered8386e6b4
  • Lärjunge

• 495 inlägg
  • 0
Den version jag har är som sagt originalversionen fr -92. Det är ingen specialutgåva. Vad gäller QSound så vet jag inte mycket om det. Jag förmodar att det är en surroundteknik bland andra. Tydligen så krävs i alla fall ingen speciell dekoder för att det skall funka. Jag tror inte att det är ngn fantastisk teknik (skivan kom ju -92) men den verkar funka bra på denna skivan. Antagligen ligger väl dock huvuddelen av "hemligheten" med den höga ljudkvaliteten i en allmänt högklassig produktion med kvalitet i alla led.

Postad 29 June 2007 - 16:15

Unregistered1013
  • Unregistered1013
  • Mästare

• 3254 inlägg
  • 0
http://en.wikipedia.org/wiki/QSound

Postad 29 June 2007 - 17:10

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

• 4120 inlägg
  • 0
Pefre: Supertack... :) ! Skall nog försöka komma över de där andra skivorna oxå.

//Loofy

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.