Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Projektorhylla

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 July 2007 - 21:11

Unregistered45a06858
  • Unregistered45a06858
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
God kväll på er, äntligen lite blå himmel och sol :D

Till saken, som rubriken antyder är jag ute efter en hylllösning till att få upp projektorn på väggen.
Jag har tänkt ha densamma direkt ovanför "sweetspot"så jag vill inte riskera att den trillar i huvudet på den som avnjuter en film.

Lösningen jag är ute efter ska vara hållbar förstås, diskret, helst UTAN konsoller undertill, en diskret installation från golvet sett, ska vara möjlig att bygga i trä, då jag vill ha samma look på densamma som övriga hyllor och skrivbordet i rummet. :huh:

I övrigt har ni fria händer att komma på och ge mig tips :lol:

//Ha en fortsatt trevlig sommar och må regnandet sluta :P , i synnerhet på er stackare i söder,lider med er <_<

Kimmen

Postad 02 November 2007 - 20:57

Unregistered45a06858
  • Unregistered45a06858
  • Amatör

• 99 inlägg
  • 0
Jag har nu sedan ett tag tillbaka haft en projektorhylla uppe i taket, en bild på densamma kan ni se nedan.

Det är helt enkelt en 5mm tjock plåt, som skurits till ett A3 i total storlek, helt enkelt för att vi använde två stycken A4 som mall. Sedan för att den ska passa där den sitter med HDMi-kabeln och El-uttaget i bakkant så har vi låtit skära ur för dessa vilket ledde till att det blev som två "skänklar".

Bifogad fil  Hemmabio_049.jpg   1.57MB   6 Antal nerladdningar

Skänklarna borrade vi hål i för att kunna skruva upp hela fästet på undersidan av "ljusrampen". För att sedan kunna skruva upp själva projektorn och justera densamma i lod och våg så borrade vi 10mm hål på motsvarande plats där M8-gängorna sitter på undersidan av projektorn, 10mm blev det för att vi inte kunde vara helt säkra på att hålen blev på exakt rätt ställe, men nära nog, visste vi eftersom att vi ritat mallen efter hur projektorn ser ut.

Bifogad fil  Hemmabio_052.jpg   1.55MB   3 Antal nerladdningar

Genom dessa hål skruvade vi M8-pinnbult (gängad pinne) in i projektorns dito gängor (3x på Hitachi PJ TX-300) för själva justerandet skruvade vi dit vingmuttrar (M8).
Bifogad fil  Hemmabio_053.jpg   1.13MB   1 Antal nerladdningar
Och där hänger hon nu, min älskade filmprojektor ;)

//Kim

Postad 03 November 2007 - 06:20

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Ha konsollerna uppåt då.

Går ju att bygga en rätt vettig hylla som har stödet uppåt, även om det såklart inte är riktigt lika effektivt.

Annars kan du ju alltid ha en hylla som är fäst i väggen i bak-kant, sedan har du till exempel kedjor som går från framkanten upp bakåt och är fästa i väggen, alternativt taket, beroende på vad som är bäst.

Postad 05 November 2007 - 20:20

Hellgun
  • Hellgun
  • Forumräv

• 581 inlägg
  • 0
Såhär har jag gjort. En halvtemporär lösning eftersom jag visste redan från början att jag ska bo här tillfälligt. Men principen kan ju vara intressant. Det är alltså två uppochnervända hyllkonsoler i trä plus ett hemgjort projfäste som jag hade sedan tidigare.

Bifogad fil  IMG_0080.jpg   32.02K   1 Antal nerladdningar

/Anders

Redigerat av Hellgun, 05 November 2007 - 20:25.

Postad 18 November 2007 - 20:30

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1014 inlägg
  • 0
Jag använde ett bordsben... finns en bild i mitt galleri. Har tänk måla skruvarna men längre än så har jag inte kommit. :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.