Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

bygga tv-tum i källaren...

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 July 2007 - 23:01

rillle32
  • rillle32
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Som topic lyder så ska jag inreda ett tv-rum i källaren. I dag är det betongväggar som endast är målade. Mina funderingar och googlande har kretsat runt hur jag ska göra med väggarna. Visst, det bästa är säkert att bara putsa om väggarna och sedan måla. Men det är inte så speciellt snyggt, akustiken blir inte så bra osv.

Förutsättningarna är dessa: Huset är dränerat för c:a 5 år sedan. Jag känner ingen "källarlukt", det syns att väggarna har torkat upp ordentligt.

Mina funderingar i dag är: Kan jag sätta dit plåtreglar med en luftspalt mot väggarna, och sedan gipsskivor utanpå dessa. Kan jag dessutom lägga isolering mot väggen med en frigolitskiva. Eftersom jag sätter plåtreglar som löper i en skena både i tak och golv kan jag ha ordentlig luftspalt mot väggen så att det andas ordentligt bakom. Om jag gör det ska jag då även sätta platonmatta på insidan av väggen oxå.

Efter vad jag sett är det många i detta forum som byggt om sina källarutrymmen, hur har ni gjort? fördelar, nackdelar som ni upptäckt efter en tid.

Jag vore tacksam om ni kunde dela med er av era erfarenheter. Som tack för hjälpen kommer jag att lägga upp bilder på bygget när det drar igång.

Rilllle

Redigerat av rillle32, 17 October 2007 - 19:40.

Postad 10 October 2007 - 19:24

dangra
  • dangra
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
Hej, du har inte fått några svar på dina funderingar?
Har du börjat bygga i källaren?

Postad 15 October 2007 - 22:34

rillle32
  • rillle32
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Japp jag har börjat bygga och är sånär färdig som på lite finlir som är kvar.....

kolla i mitt galleri för resultatet....

Rillle32

Postad 16 October 2007 - 07:03

dangra
  • dangra
  • Användare

• 162 inlägg
  • 0
Några frågor på ditt bygge.

Ser att du kör med plåtreglar, 45 mm? Kör du med luftspalt mellan plåtregel och betongväggar?

Ser inte på bilderna om du kör med isolering? Cellplast?

Vet du hur gips fungerar i din källare? Inga framtida fuktbekymmer?

Hur har du löst golvet, ser att du lagt in parkett/laminat. Har du lagt in golvet direkt på betongen eller använt platon eller något annat underlag?

Postad 16 October 2007 - 15:27

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Jag har precis samma funderingar.

Snyggt rum förresten ...

Postad 16 October 2007 - 18:15

rillle32
  • rillle32
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Dangra: Jag har precis som du ser kört med plåtreglar 45mm, dessa är uppsatta med en skena i taket och en skena i golvet. Reglarna sitter någon cm utanför väggen samt att jag har lagt en distans mellan skenan och taket samt golvet. På så vis får jag en luftspalt mellan golv och tak och skena oxå.

Endast innerväggarna är isolerade och då med 30mm cellplast, ytterväggarna är oisolerade på insidan. Eftersom cellplasten är 30mm och regeln 45 får jag en luftspalt även på innerväggarna. Som väggbekladnad sitter gipsskivor.

På golvet ligger först en blå platonmatta som är avsedd för golv, ovanpå detta ligger även där en 30mm cellplats och sist en 22mm golvspånskiva. Eftersom platonmattan ligger mot golvet bildas en luftspalt även mot golvet. Ovanpå detta ligger ett Tarkett Ekgolv, alltså inget laminat utan ett tunt ekgolv som ligger på en träskiva 17mm (slipbart 3ggr). Detta gör att det blir en lite varmare känsla än vad ett laminatgolv gör.

Jag gjorde om ett annat rum i källaren för 5 år sedan, då gjorde jag på samma sätt som ovan bortsett från att jag inte lade någon golvspånskiva samt att jag lade ett laminatgolv. På väggarna har jag inte märkt av någon fukt, golvet däremot är avsevärt kallare en det golvet jag la nu, dessutom har skarvarna börjat spricka i golvet. Enligt fackmännen jag pratat med håller inte ett laminatgolv trycket som blir när man går på det om det endast ligger en frigolitskiva under. Frigoliten ger sig med tiden när trycket kommer på det och golvet spricker i skarvarna. För att motverka detta skulle man enlig dem antingen lägga ett riktigt plankgolv på minst 22mm eller lägga en golvspånskiva först, ovanpå detta kunde man sedan lägga vilket golv man ville. Ett laminatgolv ger dock lite kallare känsla än vad ett riktigt trägolv ger.

Undrar du över något mer är det bara att fråga....

Rillle

Postad 17 October 2007 - 13:08

Unregisterede4339b83
  • Unregisterede4339b83
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Det blev ju riktigt bra. Ska snart påbörja ett liknande projekt och har med lite frågor.

Vad menade du med att ytterväggarna är isolerade på insidan?

Jag har även tänkt att lägga platonmatta på golvet, men funderar även att göra det mot ytterväggarna med. Bra att läsa dina tips om hur man får ett bra golv som håller. Jag funderar dock på att lägga en heltäckningsmatta. Tror du att man bör man lägga cellplast och golvspånskiva i detta fall med?

Du skrev att du skapade en luftspalt genom att cellplasten endast är 30mm mot väggen. Är det värt att investera i platonmatta mot väggen med eller eller räcker det med att skapa en luftspalt på det viset? Hur fäster man cellplasten på ett bra sätt för att den inte ska ligga mot väggen? Klämmer man helt enkelt fast den mellan två reglar?

Vad använde du till att skapa distansen mot reglarna vid golvet och taket?

Angående ventilationen, är det en vanlig ventil eller sitter det någon fläkt i den med. Vad tror du kan vara bäst här?

Postad 17 October 2007 - 19:40

rillle32
  • rillle32
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Det är endast innerväggarna som är isolerade på insidan, alltså de väggarna som inte är mot utsidan utan endast mellan två rum. Ytterväggarna är inte isolerade på insidan utan endast på utsidan och då med cellplast.

Om du ska lägga heltäckningsmatta borde det inte behövas någon golvspån för hållbarheten tycker jag, fördelen med att lägga cellplast och golvspån är att du får en ordentlig isolering mot det kalla cementgolvet. Men detta är endast mina egna tankar och inget jag har fått sagt till mig.

Jag var också inne på att sätta platonmatta på insidan, detta gick enligt fackmännen risken var dock att det blev för tätt och att man fick kondens mellan den yttterväggen och platonmattan. Det bästa var att inte ha någon isolering och platonmatta på ytterväggarna. På innerväggarna gick det dock att ha cellplast. Jag fäste mina skivor med ett par skruv efter att jag stukit in dem i plåtregeln.

Distansen mellan golv och tak skulle inte vara något organiskt material, jag tog några klinkersplattor och kapade till lagom stora bitar och la ett par ovanpå varandra så att jag fick en ordentlig luftspalt.

Angående ventilationen så kör jag med en vanlig ventilation utan fläkt, enligt de jag pratade med skulle detta räcka.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.