Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Metod för att sammanfoga högtalare

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 July 2007 - 15:44

Unregistereda8cebd9a
  • Unregistereda8cebd9a
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
För att sammanfoga högtalare (mdf-skivor) vilka metoder finns det och vilka fördelar har de:

- Limma
- Skruva
- Kexa
- Pluggning

Kanske finns fler som jag inte e medveten om men vilken är enklast och vilken ger bästa resultatet?

Skulle vara intressant om folk med lite snickartalang sprida lite ljus över detta område.

Postad 21 July 2007 - 18:33

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Sinckartalang vet jag inte men lite erfarenhet har jag... :)

Limma gör man i plugga och kexning (och skruvfallet) i alla fall... limma utan förstärkning är inte rekommenderat...

Snabbast är skruva och blir ofta sämst eftersom det är svårt att rikta fogen efter att man har skruvat (lite snett)...

Limma utan förstärkning kommer sen...

Kexning och sist plugg.

Eftersom kex ersätter plugg så tycker jag att du kan skita i plugg... det är mycket svårare och om du inte får pluggen perfekt kommer du att få samma problem som med skruv och det är helt omöjligt att räta en fog med många plugg... men har du bra tvingar och knecktar och en pelarborrmaskin så är plugg billigast.

Vissa förordar limmning utan förstärkning och använda PL400... men det limmet har en kort öppetid vilket gör att du inte får tid att justera. Vitlim/trälim gillar jag.

Svagheten med vitlim är att limmet i sig är mycket svagt. Fogen skall vara så liten som möjligt dvs. inga glipor. Man kan inte täta fogar med vitlim. Så god nogranhet vid sågning är viktigt. (epxoylim är ett lim där limmet är starkt och man kan bygga upp limspalter som kommer att vara starka trots att fogen inte är liten.)

Bra/smarta tvingar, knektar, hörntvingar etc. är ett måste vad du än väljer för sätt att montera. Biltema har det mesta och kvaliteten är tillräckligt bra för att du skall lyckas... Men hemmabyggda jiggar/fixturer fungerar fin också. Stora lådor kan jugg/fixtur vara det ända sättet att få ett bra tryck över hela fogen. Till fixturer kan spännband bara ett utmärkt verktyg för att hålla ihop det.

Vinsten med plugg och kex är att man kan skippa skruv helt och hållet och få fina ytor i minimalt behov av spackling. Risken för att spacklet reser/sjunker i ett överspackat skruvhål verkar vara stor men skall du fanera kan det kanske vara ett mindre problem men skall du måla syns det väldigt tydligt.

Köp ett 2 komponentspackel så går det fort att spackla och skulle du klanta dig kan man fylla upp med en stor klump spackel som genomhärdar vilket vanligt träspackel inte gör om det är mycket som skall fyllas... (skall har ett prima exempel i mina byggtrådar om just detta :lol: ).

Alla fogar tätas med akrylfog (latex) limma är inte en tätning.

Sådeles:

Kexa... :lol:

Postad 21 July 2007 - 23:04

Unregistereda8cebd9a
  • Unregistereda8cebd9a
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Tack för ett utförligt svar.

När det gäller kexning behöver man en speciell fräs eller kan detta göras med en överhandsfräs?
(Kanske väldigt novisa frågor, men jag e tyvärr inte på högre nivå)

Postad 22 July 2007 - 20:44

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Det finns fixturer till vanliga vinkelkapar...

Men klart att det går med en handöverfräs men det kommer vara så jobbigt att jag tror plugg är smidigare.

I princip är det fixturen man betalar för när man köper en kexfräs så tittar du på billiga alternativ är det den du skall utvärdera. Jag valde FERM på jula för att jag upplevde Clas Ohlson variant vara glappigare...

Postad 24 July 2007 - 19:02

Zack_Ersa
  • Zack_Ersa
  • Lärjunge

• 266 inlägg
  • 0
Kexa är inte alls dumt, bara man har verktygen, det går snabbt och enkelt...

Postad 29 July 2007 - 21:56

Unregistereda8cebd9a
  • Unregistereda8cebd9a
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Zack_Ersa & GrodanB: Verkligen väldokumenterat arbete och bar bilder!
Räcker det att kexa och limma för att det ska hålla?
Hur långt i mellan kexningarna bör man ha för att det ska fungera, verkar var ca 20 cm melllan dina?
Vilken lammel storlek använde ni vid era byggen?

Postad 29 July 2007 - 22:21

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Japp det håller med bara lim

Tja... kanske 20 cm...

Postad 15 November 2007 - 20:50

Unregistereda8cebd9a
  • Unregistereda8cebd9a
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Tar upp den här gamla tråden då mina projekt inte går så snabbt fram som jag hade hoppats på...men nu finns mdf:en på plats iallafall.

Till frågan gällande kexning:
Är det någon som har erfarenhet av följande "Lamellfrässats" till en överhandsfräs?
Clas Ohlson - Lamellfrässats

Hur använder jag skivnotfräsen?
Hur kan den kosta 300 Kr då endast notfräsen koster runt en 50 lapp?
Vilken lamellstorlek ska jag använda för att samman foga 25mm mdf?

Postad 16 November 2007 - 10:18

mr_Tony
  • mr_Tony
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
Bara limma tycker jag är smidigast. Då slipper man spackla skruvhålen :angry: ;)
Har aldrig provat att kexa, men det verkar vara ett bra sätt det också.

Mvh Tony

Postad 11 December 2007 - 16:33

Kanhow
  • Kanhow
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Jag har byggt 3 par högtalare och 2 subbar och har alltid bara använt vanligt vitt trälim.
Har alltid funkat bra så länge man gör ett ordentligt arbete.
Vill man vara säker på att det inte läcker luft i nån limskarv så kör man bara med silicon på insidan av lådan.
Brukar också göra så att jag har 45 graders vinkel i hörnen, då blir hörnen mycket snyggare samt att man får 42% större limytta.
Ett sätt att få limet att fästa bättre är att att blanda lim och vatten och lägga på yttorna som skall limas, detta
förhindrar för stort uppsug av limet vid spånskivor.

Ja försökte att få isär skivorna efter en sub jag byggt som bara var limmad.
Var helt omöjligt att få isär utan att använda hammare och kniv att banka in mellan skivorna.

Postad 11 December 2007 - 17:53

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
"kexa" aka laxstjärtar, fiskstjärtar mm ?

Postad 11 December 2007 - 19:44

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0

"kexa" aka laxstjärtar, fiskstjärtar mm ?

Kexa är "slang" för att använda lamellfräs och lamellskiver istället för borr och plugg.
Har aldrig hört någon kalla det fisk/lax-stjärtar... Liknar inte en fiskstjärt...

Postad 11 December 2007 - 22:53

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Brukar bygga in en inre ram av 4X4 cm reglar som löper längsmed alla kanter inne i lådan, dessa skruvas sedan fast i T.ex. MDFen som e lådans väggar,
allting limmas och skuvas sedan inefrån lådan, så det blir inga skruvhål och nästintill omöjligt att få isär sedan.
Detta har fungerat mycket bra för mig, det kanske är lite overkill, men det skiter jag i,
jag gillar när det är ordentligt gjort och veta att det håller även om det skulle råka bli krig :P

Sedan så underlättar den inre ramen vid stagning då det bara är att lägga fler "balkar " imellan ramarna och sedan limma/skruva fast dessa.
det här är ett bra tipps till alla som vill bygga släng/däng högtalare, ni kan då bygga av ganska tunn ( 16mm ) spån eller så.
sedan bara staga från insidan, det bli lättare + att det blir ändå mycket starkt och lådorna rasar inte sönder i första taget.

Postad 29 December 2007 - 00:04

Lisa91
  • Lisa91
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0
Man bör nog ha något som håller skivorna på plats.Det är knivigt att få skivorna kant i kant,limmet gör så dom glider.Sen är kanske inte skivorna helt raka,då bli det omöjligt att få dom att ligga rakt utan skruv,kex eller dyl!
Om du ska skruva i Mdf så måste du förborra och försänka,annars spricker skivan!Spackla skruvhålen blir ju inget extra moment,för Mdf och spånplatta måste nästan alltid spacklas ändå(iaf mina lådor)!!

Kexning är smidigt och en lamellfräs kostar inte så mkt!

Plugg är lite bökigt.

Själv använder jag en tryckluftsdriven dyckertpistol(250kr på Bt)snabbt,smidigt och lite spännande!Skjut inte för nära kanten bara,kanten kan spricka och i värsta fall så kommer dyckerten ut!

Vanligt vitlim går jättbra,måste man täta lådan så ska man nog göra ett försök till!

Postad 29 December 2007 - 14:38

Unregistereda8cebd9a
  • Unregistereda8cebd9a
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Just nu lutar det nog att jag bara limmar, eventuellt försöker mig på att fräsa lameller.

Postad 29 December 2007 - 16:01

Unregisteredb55e42eb
  • Unregisteredb55e42eb
  • Lärjunge

• 359 inlägg
  • 0
Det finns en borrjigg för plugg på biltema för en 50-lapp. Jag tror nog att du får ett bättre resultat med plugg än utan.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.