Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bygga garderobsdator

43 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 september 2007 - 19:01

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Hej.

Har gått och tänkt på att man skulle bygga en egen dator att sätta i garderoben. Den skulle ha:
* så många diskar som möjligt... (såg ett moderkort med 8 SATA kontakter)
* 2x TV kort (har FireDTV) med server mjukvara som kan streama till klienter i andra rum via fast nätverk
* enklast möjliga grafikkort
* bra nätkort
* någon sorts server mjukvara (i värsta fall bara XP för enkelhetens skull.)
* dra så lite ström som möjligt
* så enkel som möjligt att koppla och greja i. Tänkte tex vända alla kontakter framåt.
* kanske något sorts racksystem där moderkortet sitter i en låda, nätaggregat i en annan, TV korten i en egen låda/hylla osv.
* eftersom den inte behöver vara världens snyggaste i garderoben så tänkte jag bygga lådan/racket själv.

Tror ni det skulle kunna funka? :)
Kanske någon därute redan byggt något liknande? :D

Redigerat av menhallå, 03 oktober 2007 - 22:08.

Postad 04 september 2007 - 19:39

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1 852 inlägg
  • 0
Jag har byggt något liknande.

Värmen är ett problem.
Ett annat problem är att man bör köra ett raidsystem om man har flera diskar. Jag har ett (till salu) sata-raid-kort för 8 diskar som kan seriekopplas till ett till. Då 16 diskar. I ett raid5-system går ju bara en disk bort, oavsett hur många diskar man kör.
Det man ska tänka på är att köpa ett som man kan lägga till diskar och bygga ut arrayen utan att göra en ny.
Synd att tappa en massa data menar jag.

Dock kostar ett dyligt kort 3200:-. Men som sagt, är du intresserad för ett helt nytt så pm:a. Kvitto finns.

Sen lär du köra 64 bitars os om du ska ha en array över 2Tb. Jag har en xp x64 pro-licens om du är intresserad.

Postad 04 september 2007 - 21:22

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Jag hittade detta på komplett:
Abit AB9 QuadGT
Skall klara Raid också.
(Hur gör man länkar till prisjaktprylar med bilder???)

Postad 05 september 2007 - 01:02

ChaosInc
  • ChaosInc
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0
Det här ämnet är faktiskt lite intressant för min del också då jag är inne på samma spår. Skulle någon vänlig själ vilja beskriva lite mer vad raid egentligen är? Har försökt googla lite på det men hittar ingen enkelt svar som jag blir speciellt klok på.

Postad 05 september 2007 - 01:28

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3 094 inlägg
  • 0

Det här ämnet är faktiskt lite intressant för min del också då jag är inne på samma spår. Skulle någon vänlig själ vilja beskriva lite mer vad raid egentligen är? Har försökt googla lite på det men hittar ingen enkelt svar som jag blir speciellt klok på.

<{POST_SNAPBACK}>

Vad RAID är: http://sv.wikipedia.org/wiki/Raid

De flesta högpresterande moderkort har någon sorts RAID-funktion idag. Är väl rätt ointressant för de flesta eftersom de flesta moderkort stödjer 6 SATA diskar eller fler. 6x500GB=3TB diskutrymme räcker väl för de flesta.

Garderoben är inget bra ställe för varken diskar eller datorer eftersom det brukar bli lite varmt...

Redigerat av dunde, 05 september 2007 - 01:31.

Postad 05 september 2007 - 11:25

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
En fråga om RAID: Det Kenta777 skriver om Raid5 låter intressant. Men måste alla diskar då vara lika stora och snurra lika fort osv... Jag har en hög med diskar från 8 GB...500 Gb (IDE och SATA).

Min garderob är så pass stor att man kan gå in och jobba i den. Skulle gissa på > 6 m3 fri luft i alla fall. Dessutom har den en egen tillluftventil som kan stå helt öppen om nödvändigt. På vintern kan det faktiskt dra lite kallt från garderoben pga den inte har någon egen värmekälla (än... :) )

Och vad är eSATA? Kan man själv fixa eSATA från vanlig SATA? Jag tror att e = extern och då kanske den även innehåller matning till disken.

Hur långa SATA kablar kan man ha utan att det blir problem?

Postad 05 september 2007 - 17:03

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1 852 inlägg
  • 0
Diskar i raid måste inte vara lika stora. Man kan bygga flera arrayer med olika antal diskar. SÄg att du har två 500Gb och en 320Gb disk i ett raid5-system. Då får du 640Gb (500Gb blir alltså 320Gb).

Har du då ett bra raidkort så kan du senare när du bytt ut 320Gb disken till en 500Gb öka på arrayens storlek till 1Tb.

Alltså, i en array räknas alla diskar som den minsta. Men med ett bra kort kan du enkelt öka på storlek när du har lika diskar.

Du kan dock köra flera olika storlekar på diskar om du kör speglat raid-läge, men du vill nog ha lika storlekar speglade. Alltså, 2x8Gb och 2x320Gb till exempel.

Raid 5 och lika stora diskar är dock att föredra.

Diskarna behöver inte snurra lika fort.

Ang längden på kablarna så har jag kört en meter som längst men man kan säkerligen köra längre. SVårt att få tag i bara kanske.

Postad 05 september 2007 - 18:01

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Tack för svaren.
En annan fråga:
Vad har ett PC-nätaggregat som inte ett "vanligt" nätaggregat har?
Kan man använda switchat(?) aggregat? De har ju inte lika stora förluster som ringtransformatorer, eller hur?
PC-kontakter kan man ju alltid fixa. Eller är det extrema krav på rippel och stabila nivåer?

Postad 05 september 2007 - 18:06

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1 852 inlägg
  • 0
Nogra krav på stabilitet är det ju, men hade du tänkt nätagg typ labbagg så brukar de ha extremt stabila siffror.

Postad 05 september 2007 - 20:29

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3 094 inlägg
  • 0

Diskar i raid måste inte vara lika stora. Man kan bygga flera arrayer med olika antal diskar. SÄg att du har två 500Gb och en 320Gb disk i ett raid5-system. Då får du 640Gb (500Gb blir alltså 320Gb).

Har du då ett bra raidkort så kan du senare när du bytt ut 320Gb disken till en 500Gb öka på arrayens storlek till 1Tb.

Alltså, i en array räknas alla diskar som den minsta. Men med ett bra kort kan du enkelt öka på storlek när du har lika diskar.

Du kan dock köra flera olika storlekar på diskar om du kör speglat raid-läge, men du vill nog ha lika storlekar speglade. Alltså, 2x8Gb och 2x320Gb till exempel.

Raid 5 och lika stora diskar är dock att föredra.

Diskarna behöver inte snurra lika fort.

Ang längden på kablarna så har jag kört en meter som längst men man kan säkerligen köra längre. SVårt att få tag i bara kanske.

<{POST_SNAPBACK}>

Har man månmga olika diskar och bara är ute efter att ha gott om lagringsutrymme så är ju JBOD det självklara valet.

Postad 05 september 2007 - 21:19

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
En tanke slog mig map nätaggregat:
500W och 5V är 100A... Och då krävs det kablar grova som tummar... ???
Eller är det så att verkningsgraden är kass?

Det måste vara något jag missat... Har för mig att jag läst att en bra processor kan dra 100W och de brukar ju ha en spänning på 3V ... Och det borde ju betyda att det krävs fler en ett ben för matning till processorn. :(

Vad är JBOD? Om det är ett sätt att skapa en stor disk av flera små, vad händer då om en disk kastar in handuken?

Postad 07 september 2007 - 22:17

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 0
Jag har också haft funderingar åt det här hållet. i någon annan tråd här på forumet som jag inte hittar nu, fanns en länk till den här moderkortsplåten. Ger ju möjlighet att snickra helt fritt själv.

Fast jag antar man måste ordna med power- och reset-knappar själv då.

I en sådan låda känns kommandeWindows home server som ett seriöst alternativ. Sehär vad man kan göra med det.

Även Ubuntu verkar komma med en lösning för hemma-servrar, men som förstås inte heller är klar:
http://www.ubuntuhomeserver.org/

Redigerat av bjogul, 07 september 2007 - 22:24.

Postad 07 september 2007 - 22:34

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3 094 inlägg
  • 0

En tanke slog mig map nätaggregat:
500W och 5V är 100A... Och då krävs det kablar grova som tummar... ???
Eller är det så att verkningsgraden är kass?

Det måste vara något jag missat... Har för mig att jag läst att en bra processor kan dra 100W och de brukar ju ha en spänning på 3V ... Och det borde ju betyda att det krävs fler en ett ben för matning till processorn.  B)

Vad är JBOD? Om det är ett sätt att skapa en stor disk av flera små, vad händer då om en disk kastar in handuken?

<{POST_SNAPBACK}>

Du har 3, 5 och 12 V, sedan har du du minusspänningar också, 5 och 12 volt. Normalt har du t.ex. flera olika 12 v rails som varje ger ex. vis 18A.

En CPU har flera olika spänningsmatningar, som t.ex. kärnspänning (Vcore) och olika busspänningar.

JustaBunchOfDisks, diskarna agerar som en enda stor disk. Och precis som i RAID-konfiguratiner där du inte använder spegling så havererar hela arrayen med en disk som går ner.

Så man får välja: Antingen har du bra säkerhet och speglar diskarna="förlorar" halva diskutrymmet eller så klappar du ihop om till en enda stor disk och får sämre säkerhet på din data. Sedan så finns lite hybrid alternativ däremellan som är mer eller mindre bra.

Hur som helst så är RAID-spegling inget bra sätt att hålla sina säkerhetskopior med utan det får du göra upptill. RAID är mest effektivt för företag som snabbt vill komma igång eller inte ha avbrott alls vid en diskkrasch.

Redigerat av dunde, 07 september 2007 - 22:35.

Postad 08 september 2007 - 20:09

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0

Jag har också haft funderingar åt det här hållet. i någon annan tråd här på forumet som jag inte hittar nu, fanns en länk till den här moderkortsplåten. Ger ju möjlighet att snickra helt fritt själv.

Fast jag antar man måste ordna med power- och reset-knappar själv då.

I en sådan låda känns kommandeWindows home server som ett seriöst alternativ. Sehär vad man kan göra med det.

Även Ubuntu verkar komma med en lösning för hemma-servrar, men som förstås inte heller är klar:
http://www.ubuntuhomeserver.org/

<{POST_SNAPBACK}>

Mycket intressant! En färdig bakplåt :D skulle ju underlätta en hel del. Fast måste man ha instickskort? Jag behöver ingen avancerad grafik och hoppas man kan hitta ett moderkort som har inbyggd grafik. Eftersom jag redan har 2x FireDTV så blir det att använda dom och det finns moderkort idag med FireWire input. Och om man hittar ett moderkort med många SATA anslutningar så kanske man slipper ett separat kort där också.

WHS verkar ju intressant (och dyrt). Får läsa manualen(tack för länken). Men läste som hastigast att man inte kunder spela in film på servern? Låter ju kasst. Sedan vill jag kunna köra DVBViewer på servern också och då faller Linux (mycket synd) och kanske också WHS. Det får bli XP till att börja med (tyvärr).

Du har 3, 5 och 12 V, sedan har du du minusspänningar också, 5 och 12 volt. Normalt har du t.ex. flera olika 12 v rails som varje ger ex. vis 18A.

En CPU har flera olika spänningsmatningar, som t.ex. kärnspänning (Vcore) och olika busspänningar.

JustaBunchOfDisks, diskarna agerar som en enda stor disk. Och precis som i RAID-konfiguratiner där du inte använder spegling så havererar hela arrayen med en disk som går ner.

Så man får välja: Antingen har du bra säkerhet och speglar diskarna="förlorar" halva diskutrymmet eller så klappar du ihop om till en enda stor disk och får sämre säkerhet på din data. Sedan så finns lite hybrid alternativ däremellan som är mer eller mindre bra.

Hur som helst så är RAID-spegling inget bra sätt att hålla sina säkerhetskopior med utan det får du göra upptill. RAID är mest effektivt för företag som snabbt vill komma igång eller inte ha avbrott alls vid en diskkrasch.

<{POST_SNAPBACK}>

Japp. Min hempc har pajat för andra gången och jag passade på att ta en titt på aggregatet när jag monterade ur diskarna. Där fanns:
3,3V - 30A
5,0V - 30A
12V - 17A
12V - 16A
-12V - 0,8A
+5Vsb - 2A ???
Totalt = 500W. Enligt en kollega är dom flesta aggregat är switchade idag.

Eftersom jag inte tror att jag behöver någon prestanda i burken så kanske dessa skulle funka? (HJÄLP, hur gör man såna fina länkar till prisjakt???)

Intel Celeron 420 1.6GHz Socket LGA775, 512KB, BOXED m/fläkt = processor
Msi G965M-FI = moderkort
* inbyggt grafikkort
* socket 775 och stöder kraftigare dningar om man måste uppdatera i framtiden
* inbyggt firewire
* inbyggt nätkort
* 6x SATA 3GB/s
* 1 PATA (det går väl kunna sätta någon gammal disk där också? Installera program får man göra från USB eller över nätet.)
Fast kortet är lite dyrt. Tips på billigare motages tacksamt. (Snål? Nä, men ekonomisk :D )

Kanske kunde jag skrota några gamla datorer och plocka nätaggregaten ur dom? Processorn behöver bara 35W och jag inbillar mig att man kan dela upp matningen till diskarna på flera nätaggregat(?)

Postad 09 september 2007 - 06:26

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Hmm... enligt Prisjakt så har kortet 6x SATA2 och Komplett är biligast. Fast de skriver på deras hemsida att det bara är 4x SATA2 (fast bilden visar 6...) Kan det vara någon snikversion de försöker sälja?

Hittat ett annat moderkort : Asus P5B-V (ATX)
- vad tror ni om det vs Msi G965M-FI (mATX) ?

TwinMos DDR2 PC5300/667MHz CL5 1GB borde funka till båda.

Edit: Läste just att Vista kräver att grafikkoret har stöd för DirektX9. Kan inte hitta något om det inbyggda (MSI) grafikkortet stöder DirectX9. Och då måste man ju ha extern grafikkort iallafall? MSI är sertad för Vista.

Läste att Dustin hade Vista home basic för 860 kr. Skulle det funka som OS?
32 eller 64 bit? MSI skall klara båda men vilket är att föredra?

Många frågor, hoppas någon av er kan reda ut detta...

Redigerat av menhallå, 09 september 2007 - 08:57.

Postad 09 september 2007 - 09:06

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 0
Varför ska ni slänga in microATX i en garderob? Där finns ju gott om plats för ett fullsize-kort...
Och vad ska ni ha datorerna till - var det inte främst server (det skulle ju inte vara högpresterande, inte ha annat än inbyggd grafik)? I så fall är väl moderkort för runt tusenlappen att ta i ?

Jag ska göra en server, och tänker just nu främst på

Fullsize kort, många sata och dubbla gigabit-uttag. (Råkar ha speciella behov av dubbelt nätverk).

Billig processor. men som duger till ändamålet.

samt minne:

Ser man till kravspecen för hårdvara för WHS, så är detta mer än tillräckligt. Minimum är 512 MB minne, och 1 GHZ pentium 3. Rekommenderat verkar vara ungefär enligt ovan.
Runt tusenlappen allt som allt, och då återanvänder jag nätagg från en gammal burk. DVD/CD, monitor et.c. behövs bara vid installationen.

/b

Postad 09 september 2007 - 09:55

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Varför ska ni slänga in microATX i en garderob? Där finns ju gott om plats för ett fullsize-kort...
Helt riktigt. Jag hittade inget ATX som jag trodde skulle passa. mATX är inget krav.
Och vad ska ni ha datorerna till - var det inte främst server (det skulle ju inte vara högpresterande, inte ha annat än inbyggd grafik)?
Inget högprestanda, nej. Jag antog att man behövde någon sort grafik för att kunna jobba med servern. Men ett enkelt grafikkort bli kanske billigare än ett internt?
Datorerna (dvs inte servern) är till för att spela upp film och musik som finns lagrad centralt i servern.
Fullsize kort, många sata och dubbla gigabit-uttag. (Råkar ha speciella behov av dubbelt nätverk).
Ser bra ut. Men saknar inbyggd grafik. När behöver man dubbla ethernet? Brandvägg/proxy?
Billig processor. men som duger till ändamålet.
AMD Sempron 3200+ (1,8GHz) dra dubbelt så mycket ström som Seleron. Är lite insnöad på Intel men AMD funkar säkert också.
Corsair Value Select DDR2 PC5300/667MHz CL5 512MB
Mycket bra pris. Men lite tveksam om det räcker för mig. Jag vill ju köra DVBViewer också på servern. Läste också någonstans att minimikrav är inte att rekommendera.

Postad 09 september 2007 - 12:18

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 0
Dubbla nätverken behövs för att jag ska koppla ihop detta tillsammans med grannen - tror att det ska kunna gå att få att funka. Dvs. att hans nätverk ska kopplas till servern. Liksom jag kopplar mitt nätverk. Dvs jag inser att det är ett något säreget behov.

Bra poäng där att det inte fanns någon som helst inbyggd grafik, det hade jag inte lagt märke till. Det verkar som kortet närmast är tänkt för den som verkligen ska ha bra grafik, dvs. stöd för SLI och insikt att målgruppen inte vill lägga ett öre på en sunkig integrerad grafik-krets.

Till WHS uppfattar jag att man i och för sig behöver ha en skärm när systemet installeras, men att skärm liksom DVD-spelare, tangentbord mm. kan plockas bort när detta är klart. Dvs. det behövs ett grafikkort vid installationen, men som inte behövs längre då allt är installerat. Då styr man och konfigurerar servern via någon av datorerna på nätverket.
Därmed borde det inte göra så mycket om grafik saknas om man kan låna ett grafikkort från någon annan burk under själva installationen.

När det gäller processorer och watt/värme så håller jag med att det är bättre att lägga lite mer pengar om processorn är lågförbrukande/sval. Särskilt om det är till en server som ska vara igång 24/7.
- Men finns det någon intel celeron som är lågwatt?

Jag har hittat den här tämligen utförliga översikten över processorer både intel/AMD och några till. Klicka i rullisten "Quick Link Menu" för att välja processortillverkare, och sen full list. Som det verkar så ligger den Sempron som jag tittat på på 62 Watt, och om man sänker strömstyrkan så går den att få ned till dryga 30 watt.
Finns det nån celeron-processor till hyggligt lågt pris på runt 35watt? Jag tar gärna tips på det (av någon anledning är det ingen som matat in uppgifter på produktegenskaper på de jag tittat på på prisjakt, och jag hittar inte heller de nyare celeron i översikten jag länkade till, dvs. Celeron 420 osv).

När det gäller DVB-viewer och prestandakrav, så antar jag att det ligger till så här. Ska du ha en server så har du inte programmet installerat på servern, utan på respektive klientdator. Dvs. servern där du har filmfilen som ska spelas upp behöver väl då inte avkoda filmen, utan ska "bara" skicka den över nätverket. När det gäller 512 MB minne, eller om det ska vara mer - så anger Microsoft beträffande minnet att 512 MB är gränsen både för minimum och för rekommenderad mängd minne. Dvs. det blir inte bättre av att ha mer minne än 512, men du klarar dig inte heller med mindre.

/b

Postad 09 september 2007 - 13:04

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Här hittade jag info om Seleron & 35W : Komplett

För min del skulle det passa bäst med DVBViewer på servern. Tanken är att den alltid skall stå på och då skulle det ju passa bra att spela in filmer där om de går sent eller om det är en serie som kommer flera gånger under en vecka tex. Dessutom tror jag att jag skulle klara mig med 2x FireDTV med en central "TV-server". Annars måste ju alla datorer ha egna digitalmottagare. Nu vet jag inte om detta är möjligt men hoppas få svar från DVBViewer-tråden.

Har du hittat någon bra låda?

Edit: Har kollat lite mer på moderkort och tycker att mATX är billigare än ATX(?). Tyvärr så har jag inget gammalt mATX nätaggregat så det blir att köpa ett sådan också eller hitta några adaptrar.

Redigerat av menhallå, 09 september 2007 - 13:19.

Postad 09 september 2007 - 13:35

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 0
Tack för länken på Celeron-processorn.

När det gäller att att behöva sätta digitalmottagare på alla burkar så stämmer inte det. Har du t.ex. en htpc med digitalmottagare och MCE (eller Vista premium, antar jag) så kan du spela in på den, och det du spelar in kan du göra tillgängligt för andra burkar på nätverket (och även till media extenders som t.ex. XBOX). Minns inte om det det är Webguide4 som gör detta möjligt eller om det är något annat plugin.

HTPC:n ska ju funka med standby, och behöver därför inte vara på dygnet runt för att spela in något sent program. Den ska ju vakna själv då det blir dags för inspelning.

Man kan ju också vända på det. Om du sätter mottagarna i en dator i garderoben - hur ska du då styra den? RF-fjärr eller?

För egen del har jag en HTPC med FireDTV, och tänkte ha filservern för lagring av media.

Låda till servern tänkte jag ta från en gammal befintlig. Annars verkar ju den här minst sagt rymlig:

Ett annat intressant spår är om man kan ha filservern att gå ned i standby, och väcka den med WOL (Wake on Lan). Dvs. att servern går ned i viloläge, men startar upp igen om den får ett anrop från någon av burkarna på nätverket. Misstänker dock att det är ett grymt pillande med att få till en sån lösning, men hoppas att det är något som man lätt ska kunna fixa med WHS....

/B

Postad 09 september 2007 - 15:23

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Japp, Webguide4 funkar som "extender" till Vista men inte till DVBViewer. Och DVBV har möjlighet att spela in flera kodade kanaler samtidigt och hantera flera mottagare. Jag har kört DVBV ganska länge nu och gillar programmet.

Vet inte hur jag skall lösa det hela men DVBV har en server applikation som man kan köra på servern. Sedan kör man det "vanliga" programmet på ex HTPC:n och då behöver den inte ha någon TV-mottagare. DVBV skall också ha någon "extender" som jag tyvärr inte testat ännu.

Jag kör allt med en lasermus. Vill man ha fjärr så får det väl bli MS-fjärren som skall funka till DVBV också.

WOL vill jag också ha...

Postad 10 september 2007 - 13:06

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 0

Eftersom jag inte tror att jag behöver någon prestanda i burken så kanske dessa skulle funka? (HJÄLP, hur gör man såna fina länkar till prisjakt???)

<{POST_SNAPBACK}>

Kolla rutan Lägg till info om en produkt, fyll i modellbeteckning så att den hittar produkten i prisjakt. Ställ dig sedan på "rätt plats i inläggsfönstret, dvs. där du vill att produkten ska finnas med. Klicka sedan på infoga-knappen.

Läste att Dustin hade Vista home basic för 860 kr. Skulle det funka som OS?
32 eller 64 bit? MSI skall klara båda men vilket är att föredra?

<{POST_SNAPBACK}>

Antar att det borde kunna funka. Men m du nu ändå ska ha dina FireDTV i garderobsdatorn, så är det väl bättre att gå på Premium-versionen. Dvs. då har du ju möjlighet att köra Vista Media Center på burken - även om du för stunden föredrar DVB-viewer så kan det ju vara vettigt att ha ett reservalternativ för en liten merkostnad.

Har också läst någon artikel om hur mycket i övrigt som saknades i Basic jämfört med premium-versionen att jag då bestämde mig att undvika Basic till varje pris. Kolla upp det själv, eller lägg 300:- extra för att säkra upp med premium - just nu 1.135:- på Komplett.se.

Åtminstone tidigare var det strul (omöjligt) att få FireDTV att funka i 64-bitarsversionen eftersom det inte fanns drivare. Om detta är åtgärdat så kanske det inte spelar någon roll. Rent allmänt verkar det dock vara många kompatibilitetsproblem om man lägger sig på 64-bitars jämfört med 32.

Postad 10 september 2007 - 15:56

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Min tanke var att använda ett mindre nätaggregat för moderkortet och använda ett par gamla aggregat för h-diskarna. Men det är tydligen inget att rekommendera pga man kan få spänningspotentialer. Dessutom så skall det finnas risk för att kondensatorer åldras i gamla aggregat. Alltså får det bli ett nytt aggregat med tillräckligt många watt... Dessutom så slipper man adaptar, men måste kanske istället skaffa skarvkablar. :D

Jag tror det räcker med Vista Basic på servern för min del. Premium har visserligen en massa andra (grafiska) finesser men kräver också mer resurser av datorn. Frågan för min del är om jag skall ha XP eller Vista Basic. Går den lilla Seleron på knäna om jag kör Vista? Fast det är inte roligt att köpa en XP-licens idag.

Vista Premium med MCE blir det sedan på HTPC:n. Fast den har idag en P4/2.4Ghz så riskken är att den också måste uppdateras. Å andra sidan, risk...? :)

Postad 13 september 2007 - 21:09

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Edit:
Har köpsvånda och är nu inne på följande uppsättning:

+ inbyggt grafikkort, firewire
+ stöd för Celeron, dualcore, quadcore...
+ stöd för 6x SATA2 och 2x PATA/IDE

+ 30 W

+ 6 interna diskplatser
+ kan sätta dit 4(?) diskar till (3x 5.25" + 1x3.5")
+ inbyggt 400W nätaggregat

Zalman Fläkt 120x120mm = 69 kr
Zalman Fläkt med Zalman 92x92mm = 65 kr (2x)

Totalt strax under 4 kkr.

Det får bli XP. Hade gärna byggt en låda men det får bli någon annan gång.
400w borde ju räcka. 1GB RAM hoppas jag räcker också.

Vad tror ni. Något jag missat?

Redigerat av menhallå, 15 september 2007 - 05:58.

Postad 16 september 2007 - 13:58

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1 742 inlägg
  • 0
Kolla gärna på "riktiga servrar", brukar ligga ute en del på tradera och blocket titt som tätt och ligger runt 1000-1500kr.
En P3 1Ghz räcker gott och väl till det mesta (serverrelaterade) idag. Dock kanske det kan bli lite problem om du ska köra DVB kort i dem?

Det som är bra med en riktig server är att krutet ligger på sydbryggan (PCI platser, hårddisk osv) istället för nordbryggan (CPU, minne grafik) som på en vanlig dator. Så de brukar göra jobbet med att skyffla data riktigt bra.

Postad 16 september 2007 - 16:35

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0

Kolla gärna på "riktiga servrar", brukar ligga ute en del på tradera och blocket titt som tätt och ligger runt 1000-1500kr.
En P3 1Ghz räcker gott och väl till det mesta (serverrelaterade) idag. Dock kanske det kan bli lite problem om du ska köra DVB kort i dem?

Det som är bra med en riktig server är att krutet ligger på sydbryggan (PCI platser, hårddisk osv) istället för nordbryggan (CPU, minne grafik) som på en vanlig dator. Så de brukar göra jobbet med att skyffla data riktigt bra.

<{POST_SNAPBACK}>

Bra kommentar. Googlade om prestandan och risken är att den inte räcker till för DVBViewer.
Jag har en annan dator (som tyvärr är på service) : AMD Athlon 64 x2 4200 och där är det inga som helst problem. Skulle det visa sig att Celeron inte orkar så får den fungera som filserver tills jag får råd att köpa en kraftigare processor.

Jag har inga större krav på att skyffla data snabbt. Visst kör jag streamad(?) video men det kräver ganska lite tror jag. Kanske mitt nätverk (100Mbit/s) är ett större problem?

Hur som helst så skickade jag just iväg beställningen. Det blev Komplett för dom hade allt i lager och så kan man hämta själv (=lite biligare). Jag bytte HDD till en Spinpoint T166 istället. Tycker att Samsung diskar funkat bra för mig.

Postad 19 september 2007 - 21:36

BulanS
  • BulanS
  • Användare

• 227 inlägg
  • 0
Bara en tanke om själva Mediacenter-mjukvaran.
Har själv inte kollat på DVBViewer, men däremot börjat snegla lite på MediaPortal.
Orsaken till att jag tittat på just den är att den kan köras som två separata delar.
En TV-server och sen själva frontenden.
Tv-servern passar då utmärkt att stoppa in i en garderobsdator och ha alla tv-kort i den.
Frontenden (alltså det du tittar och bläddrar runt i) lägger du sen på valfri maskin och den kopplar upp dig mot Tv-servern och du kan streama Tv-program och annat från den.

Som jag fattar det så har alltså själva Serverdelen inte alls något behov av någon kraftfull maskin.. (?)
Kanske iofs är så DVBViewer funkar i det stora hela också?

Postad 20 september 2007 - 05:03

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0

Bara en tanke om själva Mediacenter-mjukvaran.
Har själv inte kollat på DVBViewer, men däremot börjat snegla lite på MediaPortal.
Orsaken till att jag tittat på just den är att den kan köras som två separata delar.
En TV-server och sen själva frontenden.
Tv-servern passar då utmärkt att stoppa in i en garderobsdator och ha alla tv-kort i den.
Frontenden (alltså det du tittar och bläddrar runt i) lägger du sen på valfri maskin och den kopplar upp dig mot Tv-servern och du kan streama Tv-program och annat från den.

Som jag fattar det så har alltså själva Serverdelen inte alls något behov av någon kraftfull maskin.. (?)
Kanske iofs är så DVBViewer funkar i det stora hela också?

<{POST_SNAPBACK}>

Mitt i prick! Precis vad jag är ute efter. Det skall bli intressant att testa om Celeron fixar det. Jag har testat MP men det gick så där. DVBV är mycket stabil men skulle jag inte få till det där så får jag väl testa MP igen. (Bara mina datordelar kommer nu någon gång!!!! Skickades i måndags. :) )

Edit: kommer i morgon, helgen är räddad!

Redigerat av menhallå, 20 september 2007 - 10:29.

Postad 20 september 2007 - 10:37

Patrik_S
  • Patrik_S
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
jag kör Mediaportal i en serversetup själv och det fungerar VÄLDIGT bra.

väntar också på en dator då ska servern flytta in i garderoben.

just nu så går server & klient på HTPC'n i varddagsrummet, och det kan bli lite jobbigt att ha den snurrande hela tiden.

min HTPC är rätt så klen och det fungerar klockrent

P4 2 GHz
512 Mb ram
lite äldre GeForce kort 128Mb

MP går utan problem både servern och klienten, streamar på bra även när jag tittar på 2 ställen samtdigt ( har en test klient på laptopen också )

Postad 21 september 2007 - 17:42

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Förbaskat! Komplett har slarvat bort min beställning så nu blir det ingen server denna helg. :blink:
Men jag påpekade att om de inte vill ha en missnöjd kund så fick de allt bjuda på en 120 fläkt (för att blåsa ut luft ur lådan). Och det gjorde dom. :rolleyes:
Men nästa helg...

Patrik_S
Intressant! MP skall ju också funka bra med FireDTV. Borde nog testa en gång till. Hmm...

Postad 23 september 2007 - 17:40

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Någon som vet om man kan styra så att hårddiskar starar efter varandra?
Startar alla diskar på en gång så drar de ju en hel del ström, men kunde man göra så att bara systemdisken startare först och sedan startade de andra en efter en, så skulle man kunna (kanske) klara sig med ett mindre aggregat, eller? Man kan ju aktivera sparläge på diskar och då skulle man väl också kunna starta i det läget?

Postad 28 september 2007 - 15:47

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Suck. Ingen dator ännu! Komplett har slarvat bort chassit. De andra delarna har jag fått men det hjälper ju inte. :P

Postad 29 september 2007 - 06:49

bjogul
  • bjogul
  • Forumräv

• 731 inlägg
  • 0
Komplett har i och för sig skrivit på hemsidan om lite strul i samband med att de nu går över i ett nytt lagerhanteringssystem, men det här är ju löjligt :)
Börjar lukta kompensation. Skriv hur det går att få ihop prylarna när de kommer...

/b

Postad 03 oktober 2007 - 22:07

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Nu har jag äntligen fått hem allt. Skruvade precis ihop datorn men får inte ut någon bild från det inbyggd grafikkortet. Provade med ett PCI-kort också men ingen bild då heller. Kan det vara så att man måste flytta någon jumper får att få bild?
Alla fläktar snurrar så tyst och fint. DVD-läsaren går också igång som den skall.

Hjälp!

Edit: Tror jag hittat felet. Jag hade valt 675 istället för 667 minnen. Moderkortet stöder inte 675. Skit också! :)

Redigerat av menhallå, 04 oktober 2007 - 18:34.

Postad 11 oktober 2007 - 20:06

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Jag har nu lagt upp bilder i mitt galleri. Jag fick aldrig datorn att starta så jag var tvungen att lämna in den på service. Får se när jag får tillbaka den nu...

Postad 15 oktober 2007 - 20:55

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Ha-ha!

Äntligen har jag fått igång min garderobsdator! Det var fel/gammal BIOS, som inte hade stöd för min processor, men Komplett hjälpte mig att uppdatera BIOS:en. Nu är den igång och jag kör just nu UBUNTU.

Jag har ännu inte installerat någon OS. Kopplar jag in mina HDD så får jag ett felmeddelande "NTLDR" vilket betyder att OS saknas. Men då startar inte UBUNTU? Borde inte den först leta efter CD och sedan på HDD? Kanske går det att ställa i BIOS:en?

Mycket nöjd så här långt. Kanske hinner jag få inång OS tilll helgen.

Postad 15 oktober 2007 - 22:59

Yggdrasill
  • Yggdrasill
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
Det går att ställa in i bios att den ska söka på CD först.

Postad 17 oktober 2007 - 21:00

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Nu börjar det lossna lite:
Bifogad fil  server.jpg   38,76K   0 Antal nerladdningar

Fast nu vill jag:
1. Byta så att systemdisken har enhetsbokstaven C och inte F
2. Ändra från FAT32 till NTFS på Lacie disken

Borde inte vara så svårt, eller? Någon som kan hjälpa mig?

Postad 18 oktober 2007 - 21:06

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1 322 inlägg
  • 0
1. Att ändra enhetsbokstav på systemdisken är ingen barnlek och något man bara ger sig på i nödfall.
Eftersom det är en nyinstallerad dator föreslår jag att du börjar om med enbart systemdisken inkopplad vid installationen, enklaste sättet att slippa överraskningar av enhetsbokstäver som baserar sig på vilka controllers som anses vara först.

2.
a. Du måste börja med att frigöra utrymme på disken innan du kan konvertera den.
Hur mycket beror på hur många filer och kataloger du har på den, men formeln blir:
627028306 + (antal filer + antal kataloger x 1280) så har du svaret i bytes (x 1048576 för MB)

b. Sen ut i kommandoprompt och skriv:
convert e: /fs:ntfs
(Man kanske skulle kopiera allt till systemdisken först för säkerhetsskull... iaf. det viktiga även fast jag aldrig varit med om att det skriver sönder disken)

Postad 19 oktober 2007 - 05:58

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0

1. Att ändra enhetsbokstav på systemdisken är ingen barnlek och något man bara ger sig på i nödfall.
Eftersom det är en nyinstallerad dator föreslår jag att du börjar om med enbart systemdisken inkopplad vid installationen, enklaste sättet att slippa överraskningar av enhetsbokstäver som baserar sig på vilka controllers som anses vara först.

2.
a. Du måste börja med att frigöra utrymme på disken innan du kan konvertera den.
Hur mycket beror på hur många filer och kataloger du har på den, men formeln blir:
627028306 + (antal filer + antal kataloger x 1280) så har du svaret i bytes (x 1048576 för MB)

b. Sen ut i kommandoprompt och skriv:
convert e: /fs:ntfs
(Man kanske skulle kopiera allt till systemdisken först för säkerhetsskull... iaf. det viktiga även fast jag aldrig varit med om att det skriver sönder disken)

<{POST_SNAPBACK}>

Japp, jag var inne på ett annat forum ( http://www.64bits.se/forum/ ) och hittade samma som du skriver. Jag får väl nöja mig med F som systemdisk tills vidare. Convert funkade alldeles utmärkt. Och tog inte hela kvällen heller.

Postad 19 oktober 2007 - 20:50

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Hur svårt är det egentligen att byta till C: på systemdisken?
Jag har Partition Magic. Kan man fixa det där?
Eller kan man köra UBUNTU och rensa disken. Plocka ur alla andra diskar och installera om XP?
Vilket är bästa sättet att ändra så att jag får C: på systemdisken?
Systemdisken är tom idag förutom XP, så skall jag göra något så får det bli nu innan jag börja fylla disken.

Postad 20 oktober 2007 - 22:35

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1 322 inlägg
  • 0

Hur svårt är det egentligen att byta till C: på systemdisken?
Jag har Partition Magic. Kan man fixa det där?
Eller kan man köra UBUNTU och rensa disken. Plocka ur alla andra diskar och installera om XP?
Vilket är bästa sättet att ändra så att jag får C: på systemdisken?
Systemdisken är tom idag förutom XP, så skall jag göra något så får det bli nu innan jag börja fylla disken.

<{POST_SNAPBACK}>

Absolut enklast, koppla ur alla andra hårddiskar, boota på XP-skivan och formatera om disken under installationen.

Postad 28 oktober 2007 - 21:06

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Jag gick den långa vägen: installerade UBUNTU först och sedan XP igen. Tog sin tid men fungerade.

Nu är media servern klar. Nästan. Har ännu inte installerat något TV-kort på den utan den agerar nu bara som fil-server. Inga problem med processorn.

Jag har nu lagt upp några nya bilder i galleriet. :P

Postad 07 november 2007 - 20:29

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Jag har nu också mätt hur mycket effekt mediaservern drar (se mitt galleri).
Jag har också flyttat mina FireDTV-kort till den.
Fungerar hur bra som helst. Inga problem med att den lille skit-CPU:n inte skulle räcka till.

Det enda som kvarstår är att kunna se live från en klient samt att kunna programmera inspelningar från en klient. Har ännu inte fått det att funka. Försäker att få till det med DVBViewer men måste kanske byta till MP.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.