Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nybliven sambo behöver snygga högtalare..

26 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 September 2007 - 16:05

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har precis flyttat ihop med tjejen och "dom där svarta lådorna" måste "försvinna". Jag förklarade principen av 'surround' och att samtliga högtalare behövs. Lyckligtvis förstod hon, men vi enades om att de skall bytas ut mot mindre, snyggare, högtalare.

Jag har just nu DM309 frontar med passande front, samt ett par bipolära högtalare där bak (Gale). Total kostnad för detta paket är ca 10kkr. Gillar detta paket, det är låg/mellan -budget men väldigt prisvärt. Spelar mest stereo och DM309:orna gör ett riktit bra jobb tillsammans med min DSP-A1:a.

OK, vad jag behöver är följande:
Frontarna kan ev. vara av stativformat, helst satelitstorlek. Centern kan jag dölja. Bakhögtalarna måste vara av satelit och otroligt snygga, eller 'helt osynliga'.. :)
Jag ser gärna att fronten klarar lite belastning, tex bas neråt 50-60hz, detta för att slippa subbas. Är osäker på hur grannarna tacklar ojludet.

Ni förstår, det är lite invecklat och jag behöver lite stöd. Har själv kollat främst på Mirage Omnisat V2, som troligtvis behöver den kompletteras med sub. Budget är 10kr initialt. Tanken är att jag skall sälja/byta samtliga nuvarande högtalare.

Vad rekommenderas?

Postad 10 September 2007 - 17:25

kommu
  • kommu
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Är du man eller mus?

Postad 10 September 2007 - 17:34

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

• 1030 inlägg
  • 0
KEF KHT-2005.2

Något sånt då? ar själv aldrig lyssnat på dessa men de ska tydligen vara populära och är små och hyffsat snygga, jag gillar golvare och tur att min sambo låter mej ha CLS-15 i vardagsrummet, bara man är snäll tillbaka så =)

Postad 10 September 2007 - 18:10

Gelan
  • Gelan
  • Wannabe

• 48 inlägg
  • 0
Befinner mig i exakt samma situation som dig och jag väger mellan 2005.2 och 3005.
Otroligt ljud och ett bra designval. 3005 kanske lite över budget men ändå värt at jämföra med.

Postad 11 September 2007 - 02:28

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

Hej!

Jag har precis flyttat ihop med tjejen och "dom där svarta lådorna" måste "försvinna". Jag förklarade principen av 'surround' och att samtliga högtalare behövs. Lyckligtvis förstod hon, men vi enades om att de skall bytas ut mot mindre, snyggare, högtalare.

:) Hade min tjej (som jag för närvarande inte har) sagt så till mig hade det inte varit lådorna som försvunnit iallafall..

Osynliga högtalare har jag inte hört talas om tyvärr.. men det ska ju tydligen finnas i form av tavlor, har för mig att det var på tapeten här på forumet för inte alls längesen. kanske kan va nåt att kolla upp.

Postad 11 September 2007 - 07:50

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
Haha.. nja, ni verkar ta er hemmabio på lite för stort allvar. Det finns möjligheter till "snyggt ljud", det måste bara finnas.

Jag lyssnade faktiskt på KEF2005:orna (inte .2) när jag valde högtalare vid tidigare tillfälle. Tyvärr tyckte jag stereoljudet var för tunnt. Röster fick inte kropp, något i mellanregistert saknades. Ljudet blev 'platt'. 3005:orna kanske är bättre... ? :)

Ingen som har Mirage högtalare av satelit/stativ -format som kan kommentera?

Postad 11 September 2007 - 07:59

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1475 inlägg
  • 0
Själv tycker jag ju att Canton's GLE-serie, trorjag de hette, är riktigt schyssta... De har ju en surroundhögtalare som är platt och hängs på väggen, 401 tror jag den heter...

Jo, de här menar jag...

Postad 11 September 2007 - 08:44

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
Min situation är lite liknande, Tja jag får ha vilka högtalare jag vill för tjejen, men vi bor i begränsat boende, så jag tänkte dela med mig av min lösning....

Hade/har ett subsat paket Elac XL II, som jag köpte efter att ha lyssnat på i stort sett allt jag kom över i sub/sat som skulle vara snyggt, litet OCH väljudande i stereo. Elac var en mkt bra kompromiss som höll i 1 år. Sen kunde jag inte hålla mig längre utan "var tvungen" att skaffa bättre stereoljud :o Elac låter mkt bra men är ändå en kompromiss med allt vad det innebär.

Köpte mig även ett helt paket med B&W 603, 601 och LCR60. Där tyvärr 603:orna står helt oanvända i ett skyffe och bara väntar på att plockas fram den dag det blir annat boende.

Kör 601:orna som frontar och det går aldeles utmärkt! Med min placering och med mina betongväggar behöver det inte någon mera bas eller volym. Har ett par mkt snygga Atacama-stativ som gör att det dessutom ser mkt prydligt ut. Centern kör jag LCR60 men som surround har jag kvar de små Elac-högtalarna. Detta tillsammans ger både ett bra ljud och ser ganska probert ut. går även att tex banta bort centern mot Elac centern och skära runt 200 hz som frontarna spelar istället så blir det rätt ok även det om man vill spara plats där framme. Använder inte den mkt musikaliska Elac-subben heller tyvärr då det redan räcker och blir över i denna lägenheten. :)

Ytterligare alternativet jag har är att köra hela Elac-uppsättningen för 100%-klangmatchning och koppla stativarna på Zon 2 så har jag 2 separata vägar, en för hemmabio och en för musik.

Postad 11 September 2007 - 08:55

FinnGus
  • FinnGus
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0

Haha.. nja, ni verkar ta er hemmabio på lite för stort allvar. Det finns möjligheter till "snyggt ljud", det måste bara finnas.

...

<{POST_SNAPBACK}>

Jag besitter ett gäng Miragehögtalare och tycker att ljudet i biobruk blir väldigt "stort och luftigt" - större än högtalarna själva. För musik kan somliga tycka att de blir för artificiellt "rymdiga/rymliga", men jag hinner aldrig nuförtiden sitta ner och lyssna på musik (två små barn i marodörålder) - det blir springande istället, så jag är alldeles nöjd.

Vill du ha en bättre definierad bild framtill tycker jag att du skall kika på Monitor Audio Radius 90, som du kan få i bl.a. vitt. Bak skulle jag antingen prova Radius 45 eller Mirage Nanosat. De senare lämpar sig alldeles ypperligt för just surroundbruk, då de som omnipolära högtalare skapar en diffus ljudbild.

Kom naturligtvis ihåg att komplettera med en subwoofer. En kompakt liten sub som når lågt är t.ex. MJ Acoustics Pro50 MkII. Den kan erhållas i alla färger, bara det är svart (för att låna Henry Ford Sr.)...men man kan ju alltid låta måla om den.

EDIT: Jag har själv lyssnat till både MA och Sub. Fördelen med den subben är att du kan koppla både hög- och lågnivåkablar samtidigt och filtrera dem separat. På så vis kan de dels komplettera satelliterna i registret helt obemärkt, utan att grannarna störs, dels köra .1 -effekter vid filmtittning. Så är den förtjusande kompakt. Dessa högtalare (MA och Sub) kan provlyssnas på BestSound vid Stockholms Odenplan, och nej, jag jobbar inte där - tycker bara att de ger trevlig service.

Redigerat av FinnGus, 11 September 2007 - 09:01.

Postad 11 September 2007 - 10:55

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Slänger in en joker åt dig. Kolla in Ino Audio piP, har för mig att de har någon center till som jag inte kan namnet på. Sedan sätter du in ett par små sateliter bak för pengarna som blir över, finnish är närmast oändlig.

Här är den officiella tråden om du är intresserad. https://www.minhembi...c=108493&hl=pip

// Sat

Postad 11 September 2007 - 15:34

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

...

<{POST_SNAPBACK}>

Jag besitter ett gäng Miragehögtalare och tycker att ljudet i biobruk blir väldigt "stort och luftigt" - större än högtalarna själva. För musik kan somliga tycka att de blir för artificiellt "rymdiga/rymliga", men jag hinner aldrig nuförtiden sitta ner och lyssna på musik (två små barn i marodörålder) - det blir springande istället, så jag är alldeles nöjd.

Vill du ha en bättre definierad bild framtill tycker jag att du skall kika på Monitor Audio Radius 90, som du kan få i bl.a. vitt. Bak skulle jag antingen prova Radius 45 eller Mirage Nanosat. De senare lämpar sig alldeles ypperligt för just surroundbruk, då de som omnipolära högtalare skapar en diffus ljudbild.

Kom naturligtvis ihåg att komplettera med en subwoofer. En kompakt liten sub som når lågt är t.ex. MJ Acoustics Pro50 MkII. Den kan erhållas i alla färger, bara det är svart (för att låna Henry Ford Sr.)...men man kan ju alltid låta måla om den.

EDIT: Jag har själv lyssnat till både MA och Sub. Fördelen med den subben är att du kan koppla både hög- och lågnivåkablar samtidigt och filtrera dem separat. På så vis kan de dels komplettera satelliterna i registret helt obemärkt, utan att grannarna störs, dels köra .1 -effekter vid filmtittning. Så är den förtjusande kompakt. Dessa högtalare (MA och Sub) kan provlyssnas på BestSound vid Stockholms Odenplan, och nej, jag jobbar inte där - tycker bara att de ger trevlig service.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för ditt svar Finngus! Jag antyder att du kanske inte helt rekommenderar Omnisat:arna i fronten? Kanske den 'breda ljudbilden' ändå kan passa mig, skulle väldigt gärna vilja provlyssna dessa högtalare... problemet är att det verkar inte finnas någon återförsäljare av Mirage i Malmötrakten... ;(

Har funderat lite kring B&W DM685:orna till fronten, då jag är lite förtjusad i B&W soundet. Jag har nämligen möjlighet att dölja centern i tv-möbeln. För bakhögtalarna tror jag dock det är Mirage som gäller. Är det bara jag som tror att klangmatchning är mer viktigt på en 'högre' nivå av hi-fi? :)

Tror ni att 685:or räcker för att ge en fyllig bas till musikavspelning? Söker inte den avgrundsdjupa subsoundet.

Tack för svaren Satsvear, Donatello och alla ni andra.. :)
//M

Postad 12 September 2007 - 08:00

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0
Klangmatchning är viktigast mellan frontar och center.

685 räcker beroende på rumets aktustik och högtalarens placering. Har själv provat olika och vid en viss placering räckte mina 601:or inte till, nuvarande placering räcker dom definitivt!

Postad 12 September 2007 - 12:35

T1000
  • T1000
  • Lärjunge

• 286 inlägg
  • 0
Jag förstår inte varför man skaffar små högtalare pga platsbrist om dom ändå ska stå på stativ. Stativen tar väl upp mer/lika mkt plats som golvhögtalaren hade gjort ? Dessutom syns dom lika väl som golvhögtalare.

Postad 12 September 2007 - 17:13

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0

Jag förstår inte varför man skaffar små högtalare pga platsbrist om dom ändå ska stå på stativ.  Stativen tar väl upp mer/lika mkt plats som golvhögtalaren hade gjort ?  Dessutom syns dom lika väl som golvhögtalare.

<{POST_SNAPBACK}>

kan inte annat än att hålla med. blir lika paff varje gång jag ser/hör dom orden.

till trådskaparen,du får ju ta dig ett snack med din tanta:) min va lite anti först. men det är ju bara att sätta på en film så ville hon såklart ha mina "stora" högtalare med. bara ett tips.

Postad 12 September 2007 - 17:45

mangochutney
  • mangochutney
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

:unsure:  Hade min tjej (som jag för närvarande inte har) sagt så till mig hade det inte varit lådorna som försvunnit iallafall..

egendomligt *sätter sig å funderar*

Redigerat av mangochutney, 12 September 2007 - 17:46.

Postad 12 September 2007 - 18:09

kun
  • kun
  • Amatör

• 90 inlägg
  • 0
Podspeakers borde din nyblivna sambo gå med på...!

http://www.podspeakers.com/

Postad 12 September 2007 - 20:02

Marcus B.
  • Marcus B.
  • Forumräv

• 829 inlägg
  • 0
System Audios Talent är ju små väljudande saker, men de skall väl inte användas som frontar direkt...

Postad 13 September 2007 - 09:03

Unregistered0c078b54
  • Unregistered0c078b54
  • Beroende

• 1421 inlägg
  • 0

Jag förstår inte varför man skaffar små högtalare pga platsbrist om dom ändå ska stå på stativ.   Stativen tar väl upp mer/lika mkt plats som golvhögtalaren hade gjort ?   Dessutom syns dom lika väl som golvhögtalare.

<{POST_SNAPBACK}>

Inte alls konstigt, Jag som själv har BÅDE golvare och stativare på stativ SER en väldigt skillnad vilka jag sätter fram på samma ställe, även om de nästan tar upp samma yta vid golvet (men ändå inte riktigt då golvarna är djupare). plus att dom har olika basports konstruktioner varpå golvarna behöver mer utrymme i djupled. Men som sagt det visuella intrycket är väldigt olika.

SEN så är det inte bara det visuella, utan ren LJUDMÄSSIGT får inte golvarna plats utan deras större baskapacitet tar överhanden och fortplantar sig i betongväggarna osv (ja jag har superspikes). Stativarna blir dock perfekta i den placeringen och akustiken som finns hos mig. Tro mig jag har testat ordentligt...

Redigerat av Unregistered0c078b54, 13 September 2007 - 09:06.

Postad 13 September 2007 - 09:06

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

Jag förstår inte varför man skaffar små högtalare pga platsbrist om dom ändå ska stå på stativ.  Stativen tar väl upp mer/lika mkt plats som golvhögtalaren hade gjort ?  Dessutom syns dom lika väl som golvhögtalare.

<{POST_SNAPBACK}>

kan inte annat än att hålla med. blir lika paff varje gång jag ser/hör dom orden.

till trådskaparen,du får ju ta dig ett snack med din tanta:) min va lite anti först. men det är ju bara att sätta på en film så ville hon såklart ha mina "stora" högtalare med. bara ett tips.

<{POST_SNAPBACK}>

Nja, stativ kan även bli väggmonterade. Sateliter likaså. Du har iaf möjligheten att vara mer flexibel, till skillnad från ett par golvhögtalare.

Min tjej bryr sig inte om ljud. Innan vi flyttade ihop såg vi film hemma hos mig, men ljudet var inte så viktigt för henne (som för mig!).

Jag tycker det är helt OK. Får en anledning till att köpa nya högtalare, byta ut det gamla. Gillar även att provlyssna och söka nya lösningar.. det är kul!
Utöver det MÅSTE vi ha en LCD-skärm, för CRT:er är fula och även en laptop till skrivbordet.. då datorer även är fula. Hon vill ha en Mac, men där satte jag ner foten! Så jag är nöjd.. massor med nya leksaker på ingång! <_<

Lyssnade lite på B&W 685:orna, men tyvärr inte under speciellt bra förutsättningar. Skall boka en tid och lyssna i ett riggat rum.

Tack för alla tips, mer välkomnas! :D

Redigerat av Unregistered1ee0a150, 13 September 2007 - 09:10.

Postad 13 September 2007 - 09:14

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2791 inlägg
  • 0
Jag sitter också med en sambo som vill få bort de stora högtalarna från golvet.

Själv väljer jag mellan
och

Tycker att båda paketen är snygga och de verkar fylla mitt behov av välljud, även om jag inte har lyssnat ordentligt på paketen.

MT-20 är samma paket som
men med en bättre sub, kanske att den mt-10 räcker för mina behov.

Postad 13 September 2007 - 09:46

Hays
  • Hays
  • Beroende

• 1192 inlägg
  • 0
Mycket trevligt Sat/Sub system finns i alu och svart

Postad 13 September 2007 - 10:00

Unregistered2cb9fb07
  • Unregistered2cb9fb07
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
Håller med FinnGus, MA Radius är ett mycket trevligt system. Funkar jättebra till film och låter bra även till musik, allt under förutsättning att man inte vrider upp volymen för högt. Tycker det låter bättre än både MS Genie och Kef 2005.

Annars finns ju alltid M&K. Mitt val...

Postad 13 September 2007 - 10:29

Unregistered50b17ac7
  • Unregistered50b17ac7
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
mlmc!

Jag är i exakt samma situation och jag löste det delvis...
Köpte en Toshiba lcd som jag kopplat en audio pro subb till.

Toshiban har erkänt bra ljud(onkyo har tagit fram ljuddelen i tv:n), finns ett flertal recentioner som kan bekräfta detta. En finess Toshiban har är utgång för extern subwoofer - det funkar klockrent både till tv, film och musik.

Samtliga besökare har börjat leta efter fler högtalare.... och blivit imponerade av trycket!

Om du inte med nödvändighet måste ha 5.1 eller mer så är detta ett mycket gott alternativ.

Se mitt galleri för exempel <_<

/björn

Postad 13 September 2007 - 11:31

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Satt och läste i en annan tråd och hittade dessa.

Kanske lite över budget, men finns med lite tur nått demoex eller beg.

https://www.minhembi...showtopic=90481

// Sat

Postad 14 September 2007 - 08:36

JONKE68
  • JONKE68
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Kolla i fyndbörsen på priset på kefarna. Can bara säga att jag har hört dessa bägge systemen och de låter riktigt snyggt samt att de just nu är billiga i förhållande pris/ljud

Postad 14 September 2007 - 22:21

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Hmm, fel forumdel…? :)

Thomas

Postad 17 September 2007 - 12:35

Unregistered1ee0a150
  • Unregistered1ee0a150
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
Hej!

Har lyssnat runt lite på olika högtalare.. tycker det lutar främst mot följande system:

Front: B&W 685 + B&W HTM62
Bak: 2 x Mirage Nanosat
Totalt pris: ca 10.800kr.

685:orna låter mycket större än de är, blev imponerad av hur den lyckas återproducera ljud som jag förväntar mig av golvare. Hela fronten är bra samspelt, till det priset är det nog bland de bättre. Speciellt om man väger in 2CH.
Nanosat där bak, litet chanstagande. Jag har inte ens hört dem men jag tror de passar mina behov. Behöver mycket spridning, soundstage, och de måste vara små, små, små, småå.. :)

Är jag ute o cyklar? <_<

//Max

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.