Långsiktigt hemautomationsprojekt (25 mars)
65 svar till detta ämne
Postad 11 September 2007 - 08:05
Nordan
-
Nordan
-
Användare
-
-
133 inlägg
Först lite bakgrundsinformation kanske, jag studerar till civilingenjör elektroteknik på Chalmers i Göteborg. Tillsammans med ett par kompisar (vi är 5-10 stycken nu) utvecklar jag ett hemautomationssystem som fortfarande befinner sig i startgroparna. Vi designar allting från scratch och har valt att använda oss av CAN-bussen, den återfinns bland annat i moderna bilar. Än så länge är projektet inte jättekompetent, men det blir bättre och bättre hela tiden. Systemet använder centraliserad logik, det vill säga en dator som koordinerar alla noder mot varandra. Här kommer en liten sammanfattning av vad jag har än så länge (taget direkt ifrån min blogg): DatorinterfaceJag är medlem i ett elektronikprojekt om ungefär tio personer vars mål är att utveckla ett hemautomationssystem, det vill säga ett sätt att skapa det intelligenta hemmet. Det befinner sig fortfarande rejält i utvecklingsstadiet, men nu har jag dragit ut lite kabel och kopplat det så att det är fast anslutet till mediaservern.  Anslutningen består av en usb->rs232-omvandlare som är ansluten till ett generellt kort (nodeEssential) som är vårat grundläggande kort. Uppställningen kanske inte är jättesnygg, men den fungerar sålänge tills det hela blir ethernetanslutet. Jag har dessutom en ansluten nod på skrivbordet som just nu mäter temperaturen, men det är tänkt att det ska bli en liten utvecklingshörna här med ett par noder. Kylning av Tv-BänkenTjosan! Ledig förmiddag betyder meck med hemautomationen! Eftersom jag placerat min stereoförstärkare i tv-möbeln blir det väldigt varmt där inne och om det är något jag inte gillar så är det varm elektronik. Alltså tänker jag montera in en fläkt för att kyla av, och fläktens varvtal ska givetvis bero på temperaturen där inne.  Idag nöjer jag mig dock med att försöka ta reda på hur mycket kylning som behövs, så jag har gjort ett hål och monterat in en fläkt med en liten fläktkontroller på som gör att jag kan ställa in temperaturen manuellt. Passade även på att snygga upp kabeldragningen runt tv-möbeln när jag ändå var igång. Nu ska jag iväg till Andreasson Musik och testa gitarreffektpedaler med Björn!  Temperaturövervakning av TV-Bänken Ikväll betsämde jag mig för att fortsätta lite med hemautomationen så jag lödde ihop en liten nod som övervakar temperaturen i min TV-Möbel, närmare bestämt avdelningen där förstärkaren står. Jag använde en generisk nod med en liten kopplingsyta på som passade perfekt. Efter att jag lött på en DS18S20-termometer såg det ut såhär:   Det fungerade utmärkt, jag saknade dock en vettig låda att bygga in det i så jag tog en antistatpåse ifrån elfa som jag klippte ett hål för sensorn i bara. Isolerade med lite eltejp ifrån biltema efter att bilden togs. Nu funkar det iallafall utmärkt, jag har en temperatur på mellan 35 och 45 grader beroende på belastning och en rumstemperatur på 25 grader. Jag hoppas att det inte är för varmt, men ska se om jag inte kan få lite mer fart på fläkten. Temperaturen står på LCD-Skärmen som jag har på skrivbordet, men det ska snyggas till innan jag visar bilder här.  NummerpresentatörIdag har jag färdigställt min nummerpresentatör och byggt in den i en låda. Den är ansluten till hemautomationen såklart, och här har jag ett par bilder:   Jag har minsann filat och putsat och borrat! Och den passade perfekt efter lite mekkande   Jag har använt ett perlscript för att kommunicera med growl på datorn som visar ett fint meddelande när någon ringer. Fungerar finfint! För övrigt var vi på ikea i helgen och köpte en del smått och gott, kommer bilder på det inom kort! Saker ni inte serOm intresse finns kommer jag att fortsätta skriva, annars skiter jag i det  Jag har även en RGB-Lampa, en fjärrkontrollsnod samt en display som jag inte skrivit om än. Det kommer om ni är intresserade av att läsa om det helt enkelt  Vill du veta mer om projektet kan du svänga in på vår projektsida.
Redigerat av Nordan, 15 March 2008 - 11:17.
Postad 11 September 2007 - 08:17
manwhore
-
manwhore
-
Användare
-
-
124 inlägg
Låter intressant det här
Postad 11 September 2007 - 18:10
pgpg
-
pgpg
-
Användare
-
-
216 inlägg
Jag håller med, alltid intressant att läsa om hembyggda saker.
Postad 16 September 2007 - 19:51
Unregisteredd7a46a96
-
Unregisteredd7a46a96
-
Veteran
-
-
1612 inlägg
posta gärna mycket och ofta med mycket bilder.
Älskar sånnahär trådar.
Kul när det byggs saker av duktigt folk.
Postad 17 September 2007 - 20:24
mattek
-
mattek
-
Veteran
-
-
1627 inlägg
ja kom igen, vi vill se mera
Postad 17 September 2007 - 20:31
Nordan
-
Nordan
-
Användare
-
-
133 inlägg
Oj vad trevligt med fyra svar  Det är godkänt, då fortsätter jag så fort jag får tillbaka kameran 
Om någon blir intresserad av att börja själv hjälper jag gärna till, vi finns i #hobby på efnet. Förra veckan kom en ny laddning med generella kort som kommer att kosta runt 10 kronor styck (plus komponenter givetvis). Kvällen har jag lagt på att påbörja ett kort som skall göra det möjligt att ansluta noder till ethernet så man slipper ha bussen direktinkopplad via USB.
Postad 18 September 2007 - 13:30
iqbefriad
-
iqbefriad
-
Användare
-
-
241 inlägg
Något som bara är superviktigast i ett intelligent hem är enligt mig ytterdörrlåset utbytt mot en fingeravtrycksläsare+4-siffrig kod =) Håller du inte med?
Men det ni har börjat med ser fint ut, kommer garanterat följa tråden om du väljer att fortsätta uppdatera oss om projektet.
Postad 18 September 2007 - 18:33
Nordan
-
Nordan
-
Användare
-
-
133 inlägg
Liten uppdatering med nya generella kort!
Nu har vi fått CoreCard, det nya generella kortet gjort för expansioner. Det är mycket högre kvalité på de här korten än på de tidigare från olimex. Ännu är de inte bestyckade, men de har bland annat möjlighet till switchad spänningsmatning. Jag har också lött ihop en nodeusb för anslutning till datorn, men jag vet inte om jag kommer att koppla in den innan jag får ihop en etherhetnod.  På bilden syns också två av de gamla generella noderna, nodeessential som har färre utgångar och bara vanlig linjärregulator till spänningsmatningen. De nya är dessutom billigare, 10 kronor styck inkl moms och frakt vid beställning av 100 stycken. Lysande!
Redigerat av Nordan, 20 September 2007 - 17:10.
Postad 18 September 2007 - 18:34
Nordan
-
Nordan
-
Användare
-
-
133 inlägg
Något som bara är superviktigast i ett intelligent hem är enligt mig ytterdörrlåset utbytt mot en fingeravtrycksläsare+4-siffrig kod =) Håller du inte med?
Men det ni har börjat med ser fint ut, kommer garanterat följa tråden om du väljer att fortsätta uppdatera oss om projektet.
<{POST_SNAPBACK}>
Planen är väl bluetooth/rfid till sånt där på sikt, men eftersom jag bor i studentlägenhet är det inte ens nästan aktuellt än  Uppdateringar kommer att komma lite då och då  Mycket mjukvaruutveckling som inte är värd att skriva om nu.
Postad 19 September 2007 - 03:19
iqbefriad
-
iqbefriad
-
Användare
-
-
241 inlägg
Najs, kommer bli bra det här.
Kul att se bekant NH-folk här, jag är tintin förresten.
Har ju dock inte varit alltför aktiv där på ett bra tag.
Redigerat av iqbefriad, 19 September 2007 - 03:22.
Postad 20 September 2007 - 11:40
13th Marine
-
13th Marine
-
Beroende
-
-
1103 inlägg
Ah en elektrotekniker till!
(Har jag iofs listat ut tidigare mha din avatar på NH/SweC/EF).
Mycket intressant projekt, vad har ni kommit fram till som ska styras?
Postad 20 September 2007 - 15:58
Nordan
-
Nordan
-
Användare
-
-
133 inlägg
Ah en elektrotekniker till! (Har jag iofs listat ut tidigare mha din avatar på NH/SweC/EF).
Mycket intressant projekt, vad har ni kommit fram till som ska styras?
<{POST_SNAPBACK}>
Ja dig har jag minsann sett lite överallt  Längesen jag var inne på NH dock, och på EF läser jag nästan bara. Blir aldrig av att man skriver. Målet är väl egentligen att allting ska styras och övervakas, men det ligger såklart långt fram i tiden. Vi håller på att försöka komma fram till hur mjukvaran för att hantera samband mellan noder ska se ut så övrig utveckling ligger lite still för stunden. Systemet har börjat bli så stort att det inte är vettigt med en massa kladdig perlkod som tar hand om intelligensen  Jag har ju dessutom bilen att greja med samtidigt, är sugen på att sätta in ett system däri också för att övervaka lite smått och gott... och även ha möjlighet att växla mellan olika mappar om man råkar tanka 95 oktan eller det är en ovanligt varm sommardag
Postad 20 September 2007 - 17:06
Nordan
-
Nordan
-
Användare
-
-
133 inlägg
Dags för en liten uppdatering då! Lite om min RGB-LampaJag har en lampa ansluten till hemautomationssystemet, närmare bestämt en RGB-diod. En RGB-diod består av en röd, en grön och en blå lysdiod i samma kapsel. Detta gör att jag kan välja vilken nyans som helst genom att ändra ljusstyrkan på de olika lysdioderna. I dagsläget kan jag också tona mellan olika nyanser som man kan ställa in i program som sedan laddas över till lampan, just nu kör jag ett program som går igenom alla regnbågens färger. Mycket vackert tycker jag.   Man kan välja program och ändra ljusstyrka med hjälp av fjärrkontrollen också. Jag har lagt in stöd för att kunna välja en fast färg med fjärrkontrollen, men det är inte implementerat än. En liten film på 30 sekunder den där tonar finns att ladda hem här (32.4 MB). Kameran ser saker som ögat inte uppfattar, flimmret syns inte alls och färgerna är betydligt med övertygande med blotta ögat. 
Postad 21 September 2007 - 22:34
iqbefriad
-
iqbefriad
-
Användare
-
-
241 inlägg
Häftig lampa, sån skulle jag vilja ha.
Postad 24 September 2007 - 18:49
Shrimpii
-
Shrimpii
-
Lärjunge
-
-
290 inlägg
En rolig sak vore att ha en webbkamera monterad i "hålet i dörren" (det man kan kika ut genom för att se vem som plingar) som visar rörliga bilder. När personen i fråga har tryckt på ringklockan, så öppnas ett litet fönster i datorn där man ser sin glatt ommedvetna kompis
Postad 24 September 2007 - 20:27
iqbefriad
-
iqbefriad
-
Användare
-
-
241 inlägg
Ja det är också något som vore fint.
Då slipper man resa sig och kolla själv i hålet för att sen gå tillbaks om det är någon som inte är välkommen =)
Postad 24 September 2007 - 20:31
Nordan
-
Nordan
-
Användare
-
-
133 inlägg
En rolig sak vore att ha en webbkamera monterad i "hålet i dörren" (det man kan kika ut genom för att se vem som plingar) som visar rörliga bilder. När personen i fråga har tryckt på ringklockan, så öppnas ett litet fönster i datorn där man ser sin glatt ommedvetna kompis 
<{POST_SNAPBACK}>
Det ligger på listan på saker som ska fixas sen  Tänkte även ha en liten skärm utanför så folk kan se sina bilder, och kanske få upp dom på nätet. Det ligger dock på framtiden.
Postad 03 October 2007 - 08:25
Shrimpii
-
Shrimpii
-
Lärjunge
-
-
290 inlägg
Hur går det med projektet? några nya intressanta produkter?
Postad 03 October 2007 - 11:38
Nordan
-
Nordan
-
Användare
-
-
133 inlägg
Jodå visst jobbar jag fortfarande med projektet  Just nu har jag dock flyttat över utvecklingen till bilen, håller på med en liten CAN-buss där som ska hålla koll på laddtryck och lite sådant. Håller på med displaykortet nu. Jag har en liten film på hur det ser ut just nu, värdena som syns på displayen är helt fake. De skickas ut ifrån datorn istället för ett sensorkort. Notera att displayen jag använder är en ful testdisplay, kommer att bli mycket snyggare sen  Film: http://noddan.violav...mp/DSCF0496.aviAllt är inte klart för mig ännu, men det som är bestämt är att det blir en 20×2 alfanumerisk OLED samt en rotary encoder som gränssnitt. Vackert grönt, precis som resten av belysningen i bilen. Jag vill ha displayen där för att hålla koll på diverse saker i bilen, första versionen kommer inte att kunna styra något utan bara övervaka. Jag tänker använda CAN för att kunna expandera med fler kort sen, men någon intern canbuss finns inte i bilen så det är inget att koppla in sig på. Jag vill på sikt kunna övervaka: * Laddtryck * Varvtal * Hastighet * Lambda-värde (smalbands) * Spridartider (det vill säga bränsleförbrukning) * Oljetemperatur * Oljetryck * Ev. insugstemperatur (både före och efter IC) Har läst på lite i servicemanualen till insprutningssystemet och det verkar inte vara så lurigt att läsa av sensorerna, mest analoga sensorer. Intressant är lösningen för de lågohmiga spridarna, de får först en kort puls på 12v för att öppnas helt och sedan kopplas ett ballastmotstånd in som begränsar spänningen till ungefär 2.5v vilket får spridaren att hålla sig öppen. Detta gör att påslagningstiden blir väldigt kort så att mjukvaran i styrboxen slipper kompensera för detta. Igår beställde jag trycksensorer för laddtrycket och en snygg grön OLED-display är på ingång.
Postad 03 October 2007 - 17:54
iqbefriad
-
iqbefriad
-
Användare
-
-
241 inlägg
Coolt Noddan
Var inte orolig för att posta FÖR mycket bilder och filmer, alltid lika intressant =)
Vad har du för bil förresten?
Postad 03 October 2007 - 18:10
Nordan
-
Nordan
-
Användare
-
-
133 inlägg
Okej ska försöka få upp lite fler bilder  Händer inte så mycket bild-värdigt för stunden, förutom bilbygget då. Kan ju i och för sig ta lite på ir-mottagaren, den har jag inte fått med än.
Jag kör en underbar Saab 900s -90, som snart blir fulltryckssturbo. Fick APC-system och intercooler på posten idag så jag kan skruva upp laddtrycket från 0.4 till 0.8-0.9bar.
Postad 04 October 2007 - 20:02
Nordan
-
Nordan
-
Användare
-
-
133 inlägg
Ny display till bildatorn!Tjoho, nu har jag äntligen fått OLED-displayen ansluten till ett nylött kort. Mycket snyggare och snabbare än den tattiga LCD-displayen jag hade förut. Den gröna färgen kommer att passa perfekt till alla andra gröna lampor i saaben. Har lagt till två skärmar med mätdata till och snyggat till koden för displaykortet, nu är det verkligen dags att börja designa sensorkortet med rätt ingångsfilter och operationsförstärkare. Har två snygga bilder och en snitsig liten film som visar hur jag tänkt mig att det hela ska se ut. En liten film som bland annat visar den nya snabbare skärmanimationen finns här (ca 20m). Filmen finns även komprimerad i m4v-format (ca 3mb) här: här
Redigerat av Nordan, 04 October 2007 - 20:58.
Postad 05 October 2007 - 19:29
iqbefriad
-
iqbefriad
-
Användare
-
-
241 inlägg
Mycket snyggare än gamla displayen.
Men du, vore det inte snyggare och kanske även mer praktiskt att ha två knappar under displayen istället för vridknappen? En som går framåt och en som går bakåt bland vad du nu väljer att programmera in.
Postad 05 October 2007 - 19:33
Nordan
-
Nordan
-
Användare
-
-
133 inlägg
Mjo den där rotary encodern är nog bara tillfällig, den kommer att sitta på under testningen men kommer nog inte att vara med i slutversionen. Som det känns nu kommer jag att ta en fönsterhissknapp till detta. Har inga fönsterhissar på bilen ändå, så det gör ingenting. Så ser det mer original ut också. Då behöver man dessutom inte ha upp handen till displayen för att byta skärm utan man kan ha kvar handen i växelspaksområdet vilket är ett klart plus.
Mycket roligt att folk läser och kommenterar
Postad 08 October 2007 - 18:27
Nordan
-
Nordan
-
Användare
-
-
133 inlägg
Uppdateringsdags! Lite mer med sensorkortet till bilen!Har börjat lite smått med tester för sensorkortet nu, fick nämligen trycksensorerna ifrån freescale idag. Kopplade snabbt in en av de till ett löst generellt kort för att testa och visst funkade den. Än så länge är det helt okalibrerat så värdena som står är felaktiga, men det går ändå att blåsa i slangen och ändra värdet. Rätt häftigt tycker jag. Jag är i princip färdig med layouten av sensorkortet också, så jag ska etsa det någon dag snart hade jag tänkt.   En liten film på när jag blåser i sensorn finns här. Jag censurerade bort de något osmakliga sug-och-blås-ljuden
Postad 08 October 2007 - 21:53
iqbefriad
-
iqbefriad
-
Användare
-
-
241 inlägg
Det där var coolt.
Hoppas det inte blir allt för svårt att kalibrera rätt.
Postad 23 October 2007 - 16:31
Nordan
-
Nordan
-
Användare
-
-
133 inlägg
Postad 23 October 2007 - 16:53
iqbefriad
-
iqbefriad
-
Användare
-
-
241 inlägg
Hehe, det var bra det där.
Som en riktig oppfinnar-jocke =)
Alltid kul att läsa dina uppdateringar och nya testmanicker.
Postad 23 October 2007 - 17:15
Nordan
-
Nordan
-
Användare
-
-
133 inlägg
MinikvällsuppdateringHar fixat till så den skriver ut klädesplagg nu.. Dock bara enkelt. Under 10 grader: Vantar, under 6 grader: Vantar och Mössa. Nu vill jag ha en grafisk LCD vid dörren som kan rita vad man bör ha på sig, får börja pilla på en drivare till den grafiska LCD:n jag har liggandes här kanske  iqbefriad: Tack  Det är alltid kul med positiv feedback  Om ni undrar varför det har varit slött med uppdateringar beror det på att jag har skaffat en ny bil (likadan fast bättre...) och den är inte riktigt färdigpysslad. Läcker kylarvatten från turbon för stunden. Sen är jag mitt uppe i tentaperioden också, så det ska nog bli bättring snart hoppas jag.
Postad 23 October 2007 - 17:32
iqbefriad
-
iqbefriad
-
Användare
-
-
241 inlägg
Ja en grafisk display vore nog fint.
Hoppas kodningen går bra.
Uppdateringar ska komma när du har tid, allt annat kvittar ju. Har du tenta ska den så klart inte lida för att någon vill ha uppdateringar om dina projekt på ett forum.
Postad 23 October 2007 - 17:38
glemmy
-
glemmy
-
Lärjunge
-
-
282 inlägg
Haha underbart!
Följer med stort intresse.
Postad 23 October 2007 - 18:45
Nordan
-
Nordan
-
Användare
-
-
133 inlägg
Blev lite inspirerad och började rita lite på bilder som kan visa hur mycket man bör ha på sig på en liten grafisk display.. Resultatet från lite kladdande finns på http://noddan.violav..._temp/pixelina/ . Är inte perfekt eller symmetriskt, mest bara lite lek. Men tjejen tycker det är en jättebra idé, så det blir nog av! Notera att bilderna kommer att bli mycket större på själva displayen, pixlarna är ganska stora. Bild från tidigare test av displayen (för att visa hur den ser ut): http://www.arune.se/...C00144.JPG.html .
Postad 26 October 2007 - 17:55
Nordan
-
Nordan
-
Användare
-
-
133 inlägg
Lek med grafisk display!Gårdagens projekt var att börja få igång den grafiska displayen till hemautomationen så att jag skulle ha en trevlig eftermiddag efter tentan idag. Vid åttatiden igår släpptes dock den magiska röken ur någon av kapslarna på kortet så det var inte direkt skoj att lägga projektet ifrån sig. Efter lite felsökning på ETA under lunchrasten kom det dock fram att det bara var en konding som hade kortslutits, lätt och billigt att fixa! Passade på att bygga ihop två noder extra när jag ändå var igång så nu har jag två nya generella kort (CoreCard), en essential och en generic (med kopplingsyta) till liggandes på skrivbordet utan funktion. Bra att ha under utvecklingen. Jag kopplade iallafall upp ett CoreCard för att använda som grafisk LCD-nod som test.  Vem har sagt att labbplatta inte kan vara snyggt? [img]http://noddan.violavita.com/wp/wp-includes/images/smilies/icon_smile.gif' /] Utförde lite kontrollmätningar och testprogram som verifierade att själva noden tog emot och skickade CAN ordentligt. Detta tog ungefär två timmar på grund av en bugg i vårat BIOS för noden vilket gjorde att noden hängde sig illa kvickt. Då var det dags att koppla in displayen då… [img]http://noddan.violavita.com/gallery/d/107432-2/DSCF0577.JPG[/img] [img]http://noddan.violavita.com/gallery/d/107423-2/DSCF0571.JPG[/img] Med den isatt var det bara att fortsätta koda drivrutin till LCDn, och för en dryg timma sedan lyckades jag skriva ut text. Sedan var det inte jättejobbigt att få ut grafik på den, fick det att fungera för ett par minuter sen bara… En vacker testbild: [img]http://noddan.violavita.com/gallery/d/107419-2/DSCF0567.JPG[/img] [img]http://noddan.violavita.com/gallery/d/107435-2/DSCF0580.JPG[/img] Fungerar precis som det ska! Nu måste jag dock sluta blogga, ska ut på stan och äta med Johanna för att fira att tentorna är över för den här gången. Ska nog pilla med pixelina lite imorgon efter att jag letat rätt på läckan i bilen
Postad 26 October 2007 - 23:18
iqbefriad
-
iqbefriad
-
Användare
-
-
241 inlägg
Wow det där kommer bli så snyggt!
Funderade för någon månad sedan om det inte skulle bli häftigt med en väderstation med grafisk display modell större så kunde man ha den över dörröppningen till hallen.
Tack för den fina uppdateringen i alla fall och ha så kul med Johanna =)
Postad 27 October 2007 - 18:41
Nordan
-
Nordan
-
Användare
-
-
133 inlägg
Lite allt och möjligt! Dagens inlägg handlar om lite mer än bara hemautomation, det får ni stå ut med  Idag har det varit en ganska bra dag får jag lov att säga! Först och främst så började jag med att försöka lokalisera vart bilen läcker kylarvatten. Problemet har varit att det har varit fuktigt lite överallt i motorrummet så jag har inte riktigt kunnat se vart det läcker någonstans. Till sist verkade det dock som att vi kom på det, det är helt enkelt kylaren som läcker. När vi har kört har fartvinden gjort att glykolvattnet blåst in i motorutrymmet och fått det att se ut som att något annat läcker. På grund av den gigantiska intercoolern var det dock svårt att se exakt vart det läckte. Imorgon ska vi köpa kylarcement för att se om det hjälper, i sådana fall har vi lokaliserat felet. Förhoppningsvis räcker det, annars får det bli en begagnad kylare helt enkelt. Skönt att det inte verkar vara något värre iallafall! Det var en stor börda som lyftes från mina axlar  För det andra fick jag tag på en morgonrock inne i stan, en födelsedagspresent ifrån mina föräldrar. Hittade en riktigt snygg och mysig på hemtex, så den fick det bli. Har inte tagit några bilder på den dock, men snygg är den  När man ändå är inne i stan måste man ju gå till clas ohlson, där passade jag på att köpa en billig skruvdragare som jag tänkt att använda för att dra upp persiennerna via hemautomationen. Det är för mig helt ofattbart att det går att köpa en skruvdragare med tillhörande bits för 39 spänn. Efter lite snabba tester hemma visade det sig att motorn var tillräckligt kraftig för att dra upp persiennen och att växellådan var tillräckligt trög för att den inte skall åka ner igen när man släpper spänningen till batteriet.  Fortsatte att skruva isär den så att jag separerade motor och växel, men det gav inte speciellt mycket. Motorn är förvisso mindre än skalet men det är såpass smidigt att få en bra anslutning till utväxlingen så det får bli lite större. Ljuddämpning är dock ett måste, usch vad den gnäller när man belastar den lite grand.  Detta var mer en liten studie inför nästa bygge, jag ska inte dra igång med det på riktigt förrän yttertemperaturmätaren med pixelina är inbyggd i låda och sitter på väggen. Jag har hittat ett program som bygger om bitmappar till c-arrayer anpassade för den grafiska displayen, men har ingen källkod till det så jag får väl skriva ett eget program så att man kan köra det under linux. Jag har iallafall lyckats lägga ut pixelina på displayen, och det blir riktigt läckert. Har en liten bild på detta också såklart.  Morgondagens plan är att först och främst hämta ut ett paket på posten och att köpa kylarcement och hoppas att kylaren fixas av det. Det innebär även en trevlig tur runt med bilen eftersom det tydligen tar ett tag för cementen att göra sin magi. Sen hade jag även tänkt att knacka lite mer LCD-kod till den grafiska displayen för att visa temperatur på den och börja fundera på hur lådan till displayen ska se ut. Börjar fundera på om det inte behövs en lite fetare arkikektur för att kunna driva displayen på riktigt sen, en mega128 med ett externt minne på en megabyte vore så mycket trevligare än den här mega168 som jag använder nu… Ska fundera vidare på det. Nu kommer snart Tomas och Erik här för att spela Munchkin dock, så nu får jag sluta blogga och fortsätta städa
Postad 29 October 2007 - 22:27
joz
-
joz
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Det rycker lite i baguetten när man läser sånt här. El-porr på hög nivå.
/jonaZ
Postad 30 October 2007 - 14:49
dhanjel
-
dhanjel
-
Veteran
-
-
2495 inlägg
Mycket kul att läsa! Lite så man ångrar att man hoppade av civ.ing. programmet i elteknik och satsade på programutveckling istället
Postad 31 October 2007 - 19:28
Nordan
-
Nordan
-
Användare
-
-
133 inlägg
Programutveckling alltså, du är inte sugen på att hoppa på projektet? Vi är mest hårdvarukillar nämligen Sporadisk miniuppdateringHar lekt lite mer med hemautomationen och påbörjat lite tester på ännu ett projekt, denna gång en brevlådekollare. Den ska kunna berätta när det har kommit post helt enkelt, så man slipper öppna luckan i onödan. Till detta har jag delar till ett gammal billarm, kopplade snabbt upp en liten krets och visst fungerade det finfint. När jag klickade på sändaren tändes en lysdiod på mottagarsidan, success! Räckvidden var också finfin, får se hur det blir när jag stänger in det i brevlådan sen. Min tanke just nu är att sätta lysdioder och fototransistorer i taket och sedan försöka detektera reflektioner i metallen i botten av brevlådan. Ska labba lite med det imorgon på lunchrasten hade jag tänkt. Har också lekt lite mer med den grafiska displayen så den faktiskt skriver ut temperaturerna. Har dock kommit fram till att jag behöver mer minne för att kunna göra något vettigt av den, har beställt samples på ett seriellt EEPROM ifrån microchip som förhoppningsvis ska fungera bra. Två bilder kan jag iallafall bjuda på denna gång.
Postad 31 October 2007 - 22:36
iqbefriad
-
iqbefriad
-
Användare
-
-
241 inlägg
Fint, försöker kolla om tråden uppdaterats så ofta jag kan.
Jag tycker sånt här är sk*thäftigt, även om det kan vara enkelt i er värld.
Postad 02 November 2007 - 01:32
SweVictor
-
SweVictor
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Ojojojojoj!
Det var alldeles väldigt vad det händer mycket saker fort! Antar att ni bor uppe på ETA dygnet runt för att lyckas med detta?! Får verkligen se till att pallra mig upp dit snarast och se vad som pågår egentligen! Riktigt imponerad av den hastighet med vilken projekten (delprojekten i alla fall) verkar slutföras! Keep it up!
Laddtryck på bil etc håller jag mig nog ifrån så länge, men hemautomation är inte alls fel! Skaffade mig själv två skruvdragare från CO för ett tag sen (kostade dock 99kr, hmf!), men har inte kommit mig för att fixa lämpliga sensorer och kraftsteg. Projektorduken ska automatiseras i sinom tid. De generella korten låter klart intressanta, får försöka kika närmare på snarast. Alltid trevligt när någon annan utvecklat lite på vägen!
Jaja, riktigt kul när det händer grejer, speciellt roliga sådana!
/Victor
Postad 09 November 2007 - 10:55
Nordan
-
Nordan
-
Användare
-
-
133 inlägg
Hemma-Sjuk-DagIdag är jag hemmasjuk. Förkyld. Så kan det gå ibland. Det har inte hänt så mycket i hemautomationen på ett tag nu eftersom jag har fått det där lilla konsultuppdraget. Det går dock framåt, hade tänkt att göra en prototyp på kretskort idag men eftersom jag är sjuk blir det inget med det. Jag har dock lyckats med en prototyp på papper som ni kan se på bilden nedan. När jag ändå var på elfa och köpte grejer till den passade jag på att köpa en passande låda till den grafiska displayen.  Lådan är lite hög, men det får gå ändå. Passar så bra i bredd och djup. Jag ska försöka fräsa ur ett hål i nästa vecka för att kunna montera in displayen på ett snyggt sätt. Det är dock iallafall ett par veckor kvar tills vi beställer nya expansionskort så färdigmonterat blir det inte på ett tag.   Jag har också gjort fler försök till brevlådenoden med ljusgrindar för att detektera om det har kommit brev eller inte, men det fungerar inte tillräckligt bra. Ett vitt brev reflekterar tillräckligt mycket ljus för att de billiga fototransistorerna jag testade mer ger utslag. Det behövs någon form av mer riktat ljus för att det ska funka som det är tänkt, men det har jag inte lust att lägga så mycket pengar på. Jag ska fundera vidare på hur man kan lösa det där på annat lämpligt sätt… Nu ska jag fortsätta tycka synd om mig själv och spela TV-Spel.
Postad 10 November 2007 - 02:26
iqbefriad
-
iqbefriad
-
Användare
-
-
241 inlägg
Tackar för uppdateringen!
Hoppas du kommer på en bra idé till brevlådan. Kanske en enkel metallpinne som böjer sig när något tynger ner den och en fjäder som böjer upp den när man tar bort tyngden? Och sen en sensor som känner av hur pinnen står.
Bara en tanke
Krya på dig!
Postad 10 November 2007 - 10:28
GrodanB
-
GrodanB
-
Mästare
-
-
2661 inlägg
Utomhus är det beröringsfritt som gäller... om du vill att det skall fungera även längre tid  ... tex. en hallgivare ta förslagsvis nått automotive specat... MIL är givetvis bättre men dyrt...
Kommer inte ihåg varför men 90 graders vinklar på ledningsbanor var inte att rekommendera... Svag minnesbild av att de hade med instrålad/utstrålad störning...
Redigerat av GrodanB, 10 November 2007 - 11:05.
Postad 11 November 2007 - 01:27
BulanS
-
BulanS
-
Användare
-
-
227 inlägg
Kan man inte till brevlådan bara ha en fototransistor som reagerar när det blir ljust och då slår över till "på" (när man öppnar locket på lådan) och sen så resettar man detta läge manuellt och det blir "laddat" igen.
Dvs:
Post kommer, locket lytfs och sändaren slår på och skickar en signal.
Du ser det hela och hämtar posten, och nollställer sen det hela igen och sändaren är återigen "armed"
Lyfts locket fler ggr så behövs inte skickas någon ny signal förrens nollställning skett.. ?
Annars som sagt kanske en platta i botten som reagerar på extra vikt..
Postad 12 November 2007 - 16:20
Nordan
-
Nordan
-
Användare
-
-
133 inlägg
Problemet med brevlådan är att det är en studentkorridorsbrevlåda vilket begränsar mina möjligheter att montera sensorer som jag vill... Jag har alltså bara ett fack in i väggen utanför lägenheten och så sitter hela korridorens brevlådor där. Det är alltså inomhus men jag kan inte borra och ha mig och brevlådan är såpass liten så att jag inte kan tillverka en falsk botten för någon slags våg. Just nu lutar det åt ultraljud, men vi får se.
GrodanB: Det där med 90-gradersböjar gäller om man har högfrekventa signaler, då är det inte bra att ha hörn. Den här designen innehåller dock mest lågfrekventa signaler så det är inga direkta problem. Har dock bytt ut de flesta hörnen mot 2x45-böjar för att göra kortet mer estetiskt tilltalande  Håller på att etsa kortet brevid mig just nu faktiskt, dumma sega etstank som tar sån tid på sig att bli varm.. Väntat nästan en timma nu.
Postad 13 November 2007 - 08:34
erikbrannlund
-
erikbrannlund
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Hej!
Hur trångt? Skulle det fungera med en spegel i botten och lys+fotodiod i toppen för detektering?
/Erik
Postad 15 November 2007 - 17:43
WhiteTiger
-
WhiteTiger
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Otroligt intressant tråd kommer garanterat följa den.
Postad 22 November 2007 - 21:02
Unregistereda346d997
-
Unregistereda346d997
-
Rookie
-
5 inlägg
Håller med....följer med spänning
Postad 06 December 2007 - 21:57
Touchen
-
Touchen
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Jo detta va ju inte fel
Postad 04 January 2008 - 15:32
Nordan
-
Nordan
-
Användare
-
-
133 inlägg
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|