Bra för elektroniken att stå vibrationsfritt?
263 svar till detta ämne
Postad 17 September 2007 - 10:50
Chopha
-
Chopha
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Tja,
Tjänar man på att ställa elektroniken på något stumt som stenplattor för att minska vibrationer?
Att en skivspelare gör det är förståeligt då pickupen fysiskt vidrör vid skivan, men blir det en liknande förbättring när man gör det med en cd-spelare, eller är det bara humbug?
/Chopha
Postad 18 September 2007 - 10:12
Unregistered9f8385c8
-
Unregistered9f8385c8
-
Användare
-
-
248 inlägg
Nej, det fungerar definitivt. Exakt vad som händer tvistar man nog om men kontentan av det hela är att man får sin elektronik att arbeta optimalt, dv. den ger sitt bästa.
En riktigt bra produkt är Soundcare Superspikes för högtalarna. Det är egentligen inga spikes utan snarare runda fötter. De ger ett markant bättre ljud samt att man enkelt kan flytta högtalarna utan märken i golvet.
Vibrationsdämpning för cd o förstärkare kan jag rekommendera Quadraspires QX Silencer i akryl. Alternativt kan man försöka göra någon egen lösning med plattor etc. men tycker ofta det ser lite hemmagjort ut...
Postad 18 September 2007 - 10:22
Unregistered52a88696
-
Unregistered52a88696
-
Veteran
-
-
2049 inlägg
En riktigt bra produkt är Soundcare Superspikes för högtalarna. Det är egentligen inga spikes utan snarare runda fötter. De ger ett markant bättre ljud samt att man enkelt kan flytta högtalarna utan märken i golvet.
<{POST_SNAPBACK}>
Ahhh, det där skulle nog jag och många andra vilja uppleva. Samt även väldigt vågat att skriva detta påstående utan uppbackning...
Postad 18 September 2007 - 11:54
Unregistered1197
-
Unregistered1197
-
Guru
-
-
4219 inlägg
Det där med Soundcare Superspikes är svårt att förklara men lätt att uppleva. Nästan alla som använder dem till högtalarna upplever ett subjekltivt förbättrat ljud. Den mest märkbara effekten är att basen blir stabilare och tydligare, men jag tycker även att de ger resten av ljudet ett lyft också, det bilr lite klarare, tydligare, livfullare och roligare att lyssna på.
Bästa tipset är att köpa hem dem på öppet köp och prova själv.
När det gäller elektroniken så är det många som föredrar dämpkuddar istället för spikes.
Postad 18 September 2007 - 12:34
Unregistered1064
-
Unregistered1064
-
Forumräv
-
-
756 inlägg
Billigt sätt att testa dämpning av elektronik: Skär squashbollar i halvor
och använd istället för köpekuddar.
Postad 18 September 2007 - 13:18
thurner
-
thurner
-
Lärjunge
-
-
293 inlägg
På tex cd-spelare så får blir det desto mindre felkorrigering desto stabilare apparaten får stå. Man kan säga att den bästa cd-spelaren inte ska behöva felkorrigera någonting alls.
Postad 18 September 2007 - 14:22
Unregistered9f8385c8
-
Unregistered9f8385c8
-
Användare
-
-
248 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Ahhh, det där skulle nog jag och många andra vilja uppleva.
Samt även väldigt vågat att skriva detta påstående utan uppbackning... 
<{POST_SNAPBACK}>
Hemma hos mig, med mina grejor som man är bekant med, var det lätt att konstatera att Soundcare Superspikesen fungerade! Skulle aldrig i livet uttala mig om en sådan produkt om jag inte kunde backa upp det!
Postad 18 September 2007 - 14:38
xray
-
xray
-
Guru
-
-
4296 inlägg
Jag anser att spikes kan vara bra under elektronik och jag tror vidare att nyttan är större om det rör sig om cd-spelare. Men man kanske bör tillägga att spikes gör sig bäst om elektroniken får stå på ett underlag som är stabil och har hög massa. Detta underlag kan vara en tjock stenplatta, som i sin tur frikopplats från sitt underlag genom dämpkuddar.
Postad 18 September 2007 - 14:54
Triton242
-
Triton242
-
Lärjunge
-
-
355 inlägg
Dämpning av annat än mekanisk utrustning är väll mest för att motverka tex att lödningar/känsliga komponenter skall gå sönder. Dock om det inte rör sig om kalllödningar så måste det vibrera ganska mycket och länge för att det skall vara någon större fara för elektroniken.
Suddgummin skulle jag själv använt till förstärkare, reciver om det inte var så att jag hade tillgång till avvibrerande mattor vi använder oss av på jobbet.
Själv tycker jag ett större problem är hur vi ställer in våran elektronik i dåligt ventilerade utrymmen som lätt stiger i omgivnings temperaturer på bra bit över 30grader.
Postad 18 September 2007 - 18:35
Satsvear
-
Satsvear
-
Mästare
-
-
3067 inlägg
Det finns väl igentligen lite delade åsikter om detta. Dock är det ju inte skadligt för elektroniken, ju bättre de står.
Om jag inte misstar mig så var det fluffy som berättade en historia om hans kompis som spelade kyrkorgel, fick göra ett blindtest i butik med ett äkta Hifirack där cd spelaren stog på fjäderupphängda hyllor. Han prickade rätt varje gång.
Om historien misstämmer får gärna fluffy tillrättavisa mig.
// Sat
Postad 18 September 2007 - 18:43
Chopha
-
Chopha
-
Lärjunge
-
-
320 inlägg
Varför jag undrade var för att jag är på G med en ny anläggning och i brist på plats så hade jag tänkt ställa elektroniken på golvet. Då med spikes på en granitplatta som i sin tur står på Sonic Design kuddar. Detta för att minska vibrationer ifrån golv och för att allt skall stå rakt.
Det är väl en sjysste idé?
/Chopha
PS.
Låter ni dessa superspikes stå direkt på golvet, eller står de på en stenplatta eller dylikt?
Redigerat av Chopha, 18 September 2007 - 18:43.
Postad 18 September 2007 - 19:03
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Hemma hos mig, med mina grejor som man är bekant med, var det lätt att konstatera att Soundcare Superspikesen fungerade! Skulle aldrig i livet uttala mig om en sådan produkt om jag inte kunde backa upp det!
Klart du får ha egna intryck. Vi är glada att höra dina åsikter.
Redigerat av mr-välljud, 18 September 2007 - 19:22.
Postad 18 September 2007 - 19:13
Unregistered52a88696
-
Unregistered52a88696
-
Veteran
-
-
2049 inlägg
Håller med Mr-V i det han skriver ^ovan^ pewe.
Själv kör jag med spikes till mina högtalare som sedan är placerade på stenplattor. Varför då? Jo för att det jag testat hitills, så har detta låtit bäst hemma hos mig. Är detta ett bevis på att alla borde köra med spikes och stenplattor? Självklart inte, men man kan (precis som du skriver i ditt andra inlägg) ta med sig denna upplevelse från ngn annan, och ha den i beaktning när man vill testa olika setuper hemma hos sig själv. Detta är ju en självklarhet, och fler borde komma med goda råd. Så länge man bara inte påstår att "så här är det", så finns det ju ingen som kan komma och säga att man gör ngt fel...  Så fram för fler förslag och upptäcker/upplevelser som funkat hemma hos antingen er själv eller hos ngn kompis eller på ngn mässa!
Redigerat av Unregistered52a88696, 18 September 2007 - 19:36.
Postad 18 September 2007 - 19:17
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Tja. Det var ett skämt från min sida också. Inte behöver vi ju bråka. Lite som Hej på dig.  Ingen fara.
Tror det var mest skoja att börja bruka min nya terminologi. Den jag vunnit på faktisk. ber dig att läsa inlägget igen och medtag smilyearna. Tips från mig till dig.
Redigerat av mr-välljud, 18 September 2007 - 19:21.
Postad 18 September 2007 - 19:21
Unregistered52a88696
-
Unregistered52a88696
-
Veteran
-
-
2049 inlägg
Ok, då redigerar jag mitt inlägg, så är du snäll och redigerar ditt. Så drar vi ett streck över allt samman...
Redigerat av Unregistered52a88696, 18 September 2007 - 19:21.
Postad 18 September 2007 - 19:28
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Att en skivspelare gör det är förståeligt då pickupen fysiskt vidrör vid skivan, men blir det en liknande förbättring när man gör det med en cd-spelare, eller är det bara humbug?
Klassiskt fall av ren och skär humbug. MVH /Chuck
Postad 18 September 2007 - 19:30
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Chuck.
Vad baserar du detta på?
Postad 18 September 2007 - 19:34
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Chuck.
Vad baserar du detta på?
<{POST_SNAPBACK}>
Mitt tyckande. MVH /Chuck
Postad 18 September 2007 - 19:36
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Bra Chuck. Notera detta i ditt inlägg så vi vet att det är din bedömniong. Då vet vi att vi skall mäta detta mot dig som person och inte som fakta. Det som du skriver gör att det låter som fakta.
Postad 18 September 2007 - 19:37
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jag använder Sonic Design kuddar till mina högtalare, trodde alldrig att det skulle vara så stor skildnad !!!
Men det beror nog ganska mycket på villket golv man har !
om det betong så tror jag inte skildnaden blir lika "Extrem" som den va för mig med mitt trägolv.
Till historian hör också att mitt golv är ganska dåligt på så vis att det svajar när man går på det.
Jag upplevede en nästan läskig förvandling av ljudet, och jag kan med säkerhet säga att allting blev bättre, men specielt basen som innan saknade lite i snabbhet och attack.
Tyngden i basen & pondusen från mina " TL " högtalare blev nu riktigt tung & ödesmättad för att i nästa sekund låta smidigt och nyanserat, beror helt på vad man spelar.
Mina högtalare fick det där extra som jag upplevde fattades innan, eller snarare det som jag tyckte kunde eller borde vara bättre.
Så jag är nu riktigt sugen på deras aparat dämpfötter som finns att köpa på T.ex. hifikit i stockholm.
dom ska tydligen göra en del skildnad dom också, så varför inte testa
det är ju trotsallt inte så mycket pengar det rör sig om.
Men en sak är säker att mina Sonic Design till högtalarna va den mest prisvärda & häftigaste uppgraderingen jag gjort med mina grejor.
Postad 18 September 2007 - 19:38
Fluffy
-
Fluffy
-
Veteran
-
-
1653 inlägg
Satsvear: Det stämmer, det var jag som berättade detta. Han var dock lite lurad i testet, han visste inte att Skilfingvaggan var inblandad. Spikes tror jag dock inte han testat, han kör stativare...
Personligen har jag svårt att höra skillnad på olika fötter och dylikt. Men jag har aldrig testat speciellt nogrant. Har själv kuddar på mina högtalare just nu men funderar på att byta till SuperSpikes som jag har liggande, mest för att de blir lättare att flytta runt och testa olika placeringar med dessa.
Jag brottas med andra viktigare problem som VÄRDELÖST lyssningsrum. Tuttar snart eld på skiten och bygger "HiFihus" för försäkringspengarna.
Postad 18 September 2007 - 19:39
Unregistered52a88696
-
Unregistered52a88696
-
Veteran
-
-
2049 inlägg
Bra Chuck. Notera detta i ditt inlägg så vi vet att det är din bedömniong. Då vet vi att vi skall mäta detta mot dig som person och inte som fakta. Det som du skriver gör att det låter som fakta. 
<{POST_SNAPBACK}>
Håller med dig i det du skriver Mr-V till 100% Som jag skriver ^ovan^: Fram för fler upptäckter/förslag etc etc... så länge man bara inte påstår att detta är fakta och så måste alla tycka. Alla tjänar ju på att få läsa om olika saker och hur folk har upplevt saker och ting. Annars står man ju bara och stampar i kunskapsutvecklingen. Sen är det upp till var och en att ta det bästa ur kakan och se vad som passar en själv bäst.
Redigerat av Unregistered52a88696, 18 September 2007 - 19:40.
Postad 18 September 2007 - 19:40
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Jag använder Sonic Design kuddar till mina högtalare, trodde alldrig att det skulle vara så stor skildnad !!!
Det är nog en bra bedömning. Mjuka fötter absorberar bättre men poängtera att det går minst lika bra med liggunderlag. Nackdelen är stor dock. Det är att högtalaren blir ostadig och där med ej tippsäker. Spikes eller soundcare ger bättre stadga.
Postad 18 September 2007 - 19:45
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Multimedia.
Jag saknar din atari avatar. Det är liksom du!
Postad 18 September 2007 - 19:48
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Det här med fakta och tyckande kan man ju vältra sig i i eveigheter om man har lust med det. Vägrar man åt något håll ta åt sig av information så spelar det ju ingen roll vad som presenteras. Tills någon kan presentera en bra teori om varför det skulle utgöra någon skillnad till det bättre i ett hörbart perspektiv håller jag motsatsen inte bara rimlig utan också överväldigande sådan. Några sådana teorier har jag aldrig stött på, men någon här kanske har ett ess i skjortärmen. MVH /Chuck
Postad 18 September 2007 - 19:49
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Det är nog en bra bedömning. Mjuka fötter absorberar bättre men poängtera att det går minst lika bra med liggunderlag. Nackdelen är stor dock. Det är att högtalaren blir ostadig och där med ej tippsäker. Spikes eller soundcare ger bättre stadga.
Jo så är det defenetivt, men jag är inte så orolig för det, tycker dom står ganska bra ändå. Men det är klart bättre med spikes om man vill ha stabilitet, men jag tycker att det fungerar så bra så jag är nöjd. använder SuperSpikes på outriggers till ett par lite mindre högtalare, tycker inte att skildnaden är äns i närheten ! Därför blev jag mycket posetivt överaskad.
Postad 18 September 2007 - 19:51
Unregistered52a88696
-
Unregistered52a88696
-
Veteran
-
-
2049 inlägg
Multimedia.
Jag saknar din atari avatar. Det är liksom du!
<{POST_SNAPBACK}>
OT Du har helt rätt. Undra varför jag höll på och byta "in the first place"? Tack för påminelsen.
Postad 18 September 2007 - 19:51
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Det här med fakta och tyckande kan man ju vältra sig i i eveigheter om man har lust med det. Vägrar man åt något håll ta åt sig av information så spelar det ju ingen roll vad som presenteras.
Tills någon kan presentera en bra teori om varför det skulle utgöra någon skillnad till det bättre i ett hörbart perspektiv håller jag motsatsen inte bara rimlig utan också överväldigande sådan. Några sådana teorier har jag aldrig stött på, men någon här kanske har ett ess i skjortärmen.
MVH /Chuck
Mikrofoni! Om du inte vet vad det betyder så testa Wikipedia.
Postad 18 September 2007 - 19:52
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
OT
Du har helt rätt. Undra varför jag höll på och byta "in the first place"? Tack för påminelsen
Du är numer förlåten.
Postad 18 September 2007 - 19:55
Unregistered52a88696
-
Unregistered52a88696
-
Veteran
-
-
2049 inlägg
Tills någon kan presentera en bra teori om varför det skulle utgöra någon skillnad till det bättre i ett hörbart perspektiv håller jag motsatsen inte bara rimlig utan också överväldigande sådan.
<{POST_SNAPBACK}>
...och här är vi återigen "vad jag tycker" etc... Personligen har jag också svårt att se att dessa "kuddar" kan göra sådan skillnad. Men att ngn skriver att det gör en skillnad hemma hos sig/hos kompisen etc, utan att påstå att så här är det, och det är "fakta", så gör väl inte detta ngt? Kanske istället får ngn att testa dessa kuddar, och märker att "wow, detta var ju precis vad jag letat efter" Är ju exakt samma sak som du, och i viss mån jag också då skriver, att man har lite svårt att tro på själv grejer. Men när det funkar bra hos ngn annan, så kan man väl låta det vara så utan att komma med massa "förmaningar"? ---------------------------------------------------------------------------------------- Du är numer förlåten. 
<{POST_SNAPBACK}>
Tack! Nu känns det redan bättre.
Redigerat av Unregistered52a88696, 18 September 2007 - 19:58.
Postad 18 September 2007 - 19:55
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Mikrofoni! Om du inte vet vad det betyder så testa Wikipedia. 
<{POST_SNAPBACK}>
Du kanske, men egna ord, kan förklara hur dämpfötter på en CD-spelare skulle undertrycka detta fenomen så att det inte längre blir hörbart? MVH /Chuck
Postad 18 September 2007 - 19:59
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Du gör en klassiker då man hamnar i en tightspot och svara på frågan med en fråga vilket är rätt transparent. Testa med att förklara mikrofoni och försök använd ditt logiska tänkande som jag vet att du besitter och kom på hur mjuka fötter som absorberar vågrörelset kan motverka återgivning av ljudvågor.
Postad 18 September 2007 - 20:04
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Du gör en klassiker då man hamnar i en tightspot och svara på frågan med en fråga vilket är rätt transparent. Testa med att förklara mikrofoni och försök använd ditt logiska tänkande som jag vet att du besitter och kom på hur mjuka fötter som absorberar vågrörelset kan motverka återgivning av ljudvågor. 
<{POST_SNAPBACK}>
Du har helt fel. Jag mötte din post, som inte var en fråga utan ett utrop, med en fråga i förhoppning att få en förklaring. Jag har ingen aning om hur detta skulle kunna göra ett hörbart fenomen mindre hörbart, därför undrar jag om du kan utveckla. Kan du inte det så är det väl inte svårare än att du skriver det? Eller att du tycker det är så uppenbart att jag borde fatta det, det går också bra. Det där med "egna ord" var ju en grej som du kan bortse från. En länk duger till och med bra, eller ett snabbresonemang. MVH /Chuck
Postad 18 September 2007 - 20:06
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Chuck. Tror du att det är en nackdel att sätta dämpfötter under CD-spelaren?
(ser du. jag svara med enfråga.)  pssst. svara gärna på denna!
Postad 18 September 2007 - 20:10
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Bara så enkelt att den tar upp vibrationer som annars hadde "skakatom " CD-spelaren.
Vet ej hur stor skildnad det gör, men det är vell inte fel att prova !
Postad 18 September 2007 - 20:11
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
...och här är vi återigen "vad jag tycker" etc...
Personligen har jag också svårt att se att dessa "kuddar" kan göra sådan skillnad. Men att ngn skriver att det gör en skillnad hemma hos sig/hos kompisen etc, utan att påstå att så här är det, och det är "fakta", så gör väl inte detta ngt? Kanske istället får ngn att testa dessa kuddar, och märker att "wow, detta var ju precis vad jag letat efter"
Är ju exakt samma sak som du, och i viss mån jag också då skriver, att man har lite svårt att tro på själv grejer. Men när det funkar bra hos ngn annan, så kan man väl låta det vara så utan att komma med massa "förmaningar"?
Det är mina värderingar och det finns väl inget som säger att andra får ha andra värderingar? Min åsikt är att det, i enlighet med trådskaparens ord, är humbug. Ibland gnälls det ju friskt att man tydligen inte får sticka ut hakan för att bli överöst med "beviskrav" och att man är förbjuden att "tycka". Jag tänkte rida lite på den vågen och utan vetenskapliga studier hävda att kuddar under elektroniken är vanligt hederligt HiFi-hukus pokus. Men jag tål ju kritik så det är bara att motargumentera mig. MVH /Chuck
Postad 18 September 2007 - 20:12
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Det är mina värderingar och det finns väl inget som säger att andra får ha andra värderingar?
Min åsikt är att det, i enlighet med trådskaparens ord, är humbug. Ibland gnälls det ju friskt att man tydligen inte får sticka ut hakan för att bli överöst med "beviskrav" och att man är förbjuden att "tycka". Jag tänkte rida lite på den vågen och utan vetenskapliga studier hävda att kuddar under elektroniken är vanligt hederligt HiFi-hukus pokus.
Men jag tål ju kritik så det är bara att motargumentera mig.
MVH /Chuck
Det är väl bara det att du går ut lite hårt och får dina argument att framstå som fakta fast det är dina egna teorier. Cooola ner dig lite.
Postad 18 September 2007 - 20:18
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Chuck. Tror du att det är en nackdel att sätta dämpfötter under CD-spelaren?
(ser du. jag svara med enfråga.) pssst. svara gärna på denna!
<{POST_SNAPBACK}>
Sover man bättre om nätterna är det väl inget fel i det tweaket alls. Den enda nackdelen skulle väl kanske vara större hål i plånboken och ett estitiskt debacle, kanske. Men som jag skrev tidigare. Det blir mindre svammel och mer intressant om vi håller oss till konkreta saker. Finns det några teorier så vill jag gärna se dom helt uppriktigt. MVH /Chuck
Postad 18 September 2007 - 20:21
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
DEt betyder alltså att det inte är negativt? Alltså¨är det endast möjlig förbättring och alltså eftersträvbart som möjlig förbättringspotens om man är ute efter att tweaka.
Som jag försår är det ingenting - förutom plånbok (det är ju inte din) och utseende (detta bedömmer ägaren),
Är det så?
Postad 18 September 2007 - 20:21
Fluffy
-
Fluffy
-
Veteran
-
-
1653 inlägg
Chuck: Har du prövat olika fötter till din anläggning? Vad kom du isf fram till?
Postad 18 September 2007 - 20:28
Chuck
-
Chuck
-
Veteran
-
-
2498 inlägg
Är det så?
<{POST_SNAPBACK}>
Nog för att du är norrifrån men nu börjar du bli läskigt lik Sverker Olofsson. DEt betyder alltså att det inte är negativt? Alltså¨är det endast möjlig förbättring och alltså eftersträvbart som möjlig förbättringspotens om man är ute efter att tweaka.
Det går under kategorin humbug för min del, tolka det hur du vill. MVH /Chuck
Postad 18 September 2007 - 20:52
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12482 inlägg
På tex cd-spelare så får blir det desto mindre felkorrigering desto stabilare apparaten får stå. Man kan säga att den bästa cd-spelaren inte ska behöva felkorrigera någonting alls.
<{POST_SNAPBACK}>
Om en CD-spelare missar i avläsningen utan specialfötter eller liknande så är den felkonstruerad, dvs en dålig spelare. Då är det bättre att lägga pengarna på en bra spelare istället för spaceade fötter. Motor, laserpickup osv har flytande upphängning, även i de allra billigaste drivverken, just för att små vibrationer inte ska orsakar några fel i avläsningen. När det gäller läsfel så spelar det ingen roll. All data läses av, även den extra informationen som lagras på skivan för att kunna återställa fel. Eventuell felkorrigering sker i drivverkets kontroller- chip, och påverkar varken utsignalens bit-information eller jitter. Så länge det handlar om fel som kan återskapas då. En stor del av den lagrade datan består ju utav bitar som kan användas för att återskapa förlorad information. Det ska mycket till för att det ska bli bitfel (skadade skivor med många och/eller grova repor).
Redigerat av Ageve, 18 September 2007 - 20:58.
Postad 18 September 2007 - 21:10
Unregistered6b0135b5
-
Unregistered6b0135b5
-
Användare
-
-
241 inlägg
Jag kan köpa argumentet att dämpfötter till cd är bra om man har cd uppställd på en instabil hylla och spelar väldigt högt.
Så visst är det inte humbug.
Men att ställa upp högtalare på dämpfötter för att avskärma mot golvet tror jag ger större hörbar effekt.
Postad 18 September 2007 - 21:20
Fluffy
-
Fluffy
-
Veteran
-
-
1653 inlägg
Så länge det handlar om fel som kan återskapas då. En stor del av den lagrade datan består ju utav bitar som kan användas för att återskapa förlorad information. Det ska mycket till för att det ska bli bitfel (skadade skivor med många och/eller grova repor).
Jag tappade en skiva för ett par dagar sedan. Den fick två små märken, inte direkt repor, i "spelytan". De ena kanske 2x3 mm, det andra mindre. Skivan hoppade sedan för mig så den var ospelbar på ett par låtar. (I en Cambridge 840C). Testade även hos en polare med en Marantz spelare, PM-17 KI eller något sådant. Hoppade där också. Vad beror då detta på? Läste med intresse dina test med repade skivor (för det var väl du som testade det?). Dock kan jag inte dra samma slutsats som du fick i detta testet. Motor, laserpickup osv har flytande upphängning, även i de allra billigaste drivverken, just för att små vibrationer inte ska orsakar några fel i avläsningen.
Räcker den? Eller kan man kanske bättra på det hela med att lägga till mer vibrationsdämpning? Enbart tankar från min sida iom att jag inte har kunskapen eller har prövat tillräckligt att märka någon skillnad. Har heller inte testat själv utförligt så jag kan inte med säkerhet säga att det funkar eller inte funkar.
Postad 18 September 2007 - 21:42
Unregistered52a88696
-
Unregistered52a88696
-
Veteran
-
-
2049 inlägg
Rekar alla som är intresserad utav detta med olika fötter, att läsa följande tråd inne på Faktiskt.seMycket intressant läsning utlovas! Lärde mig själv en hel del genom att just precis plöja igenom den långa tråden. Ska nog testa lite mer och se vad olika varianter kan tänkas ge.  Edit* Sprang på en till. Denna har jag dock inte läst längre än till sida 1... men kanske kan vara ngt också?  Ser nu dock att denna länk inte vart alls lika bra som den förra. Vissa har lite svårt att komma överens ser man redan på sida 2... eller hur Mr-V?
Redigerat av Unregistered52a88696, 18 September 2007 - 21:55.
Postad 18 September 2007 - 22:33
Fluffy
-
Fluffy
-
Veteran
-
-
1653 inlägg
Läste ett par sidor i tråden som du länkade till multimedia (den första). Förvånad var jag att det inte övergick i pajkastning eller plumpheter så långt jag läste. Kunde dock inte undgå att dra på smilbanden när jag läste detta: Citerar Öhman: Själv är jag helt datorinkompatibel. För min del fick dessutom gärna hela internet läggas ned. Har aldrig begripit hur folk kan missa själva verkligheten, utanför datorskärmarna.
10026 inlägg har han till dags datum  . Jojo, internet är både bra och dåligt. Det som jag tycker är kasst med det, förutom att det leder till musikindustrins död så småningom, är att många tror att allt som står där är sant.
Postad 18 September 2007 - 23:00
Unregistered52a88696
-
Unregistered52a88696
-
Veteran
-
-
2049 inlägg
Reagerade också på detta!
Sen om man läser den andra länken jag "la in", så förekommer det en hel del pajkastning, men också en hel del goda "ifrågasättningar" ang. om dessa SD-kuddar är så bra som många säger - samt varför de nu skulle vara så bra.
Om jag tar till mig det som förespråkarna säger, så borde dessa passa perfekt hemma hos mig, då mitt golv är parkett av det mer "gungiga slaget". Men sen är det vissa andra som pekar på att det inte alls är säkert att just SD-kuddarna är det rätta valet. Kommer nog trots allt att införskaffa dessa, och testa mot den setupen som jag kör med nu. Högtalare>spikes>stenplattor.
Det får vara värt ca 500:- för att få min nyfikenhet utredd helt enkelt.
Postad 18 September 2007 - 23:13
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
Om en CD-spelare missar i avläsningen utan specialfötter eller liknande så är den felkonstruerad, dvs en dålig spelare. Då är det bättre att lägga pengarna på en bra spelare istället för spaceade fötter.
Motor, laserpickup osv har flytande upphängning, även i de allra billigaste drivverken, just för att små vibrationer inte ska orsakar några fel i avläsningen.
När det gäller läsfel så spelar det ingen roll. All data läses av, även den extra informationen som lagras på skivan för att kunna återställa fel. Eventuell felkorrigering sker i drivverkets kontroller- chip, och påverkar varken utsignalens bit-information eller jitter.
Så länge det handlar om fel som kan återskapas då. En stor del av den lagrade datan består ju utav bitar som kan användas för att återskapa förlorad information. Det ska mycket till för att det ska bli bitfel (skadade skivor med många och/eller grova repor).
60.jpg 81.14K
1 Antal nerladdningar
Postad 18 September 2007 - 23:19
mr-välljud
-
mr-välljud
-
Mästare
-
-
3700 inlägg
eller hur Mr-V?
Blir nästan lite nostalgisk.  Bråkar lite på dem bara för de är så tröga. Fötter i olika material har bra förbättringspotential och detta är mätbart vilker torde räcka. Men om man väljer spikes, sten, liggnderlag, SD fötter, mjölkkartonger eller böcker har ingen betydelse. Det man vill är att ha avkoppling och detta går bra med div olika material. Var å en testar sin egen lycka.
Postad 18 September 2007 - 23:23
Fluffy
-
Fluffy
-
Veteran
-
-
1653 inlägg
Jo, jag har också ganska dåligt trägolv. Köpte SD-fötter pga alla "vetenskapliga uttalanden" på nätet om dessa. Märkte inte någon direkt positiv skillnad av dessa, det jag märkte kan säkert också avfärdas som placebo, dock lämnade dom ett 250:- stort hål i min plånbok.
Inte är jag ledsen för detta, dock kommer jag aldrig förespråka SD-kuddar utan hämningar, jag kommer heller aldrig dömma ut dom. Sådana korkade förutfattade meningar lämnar jag till andra.
Ska försöka återkomma med lyssningsrapport när jag byter till SoundCare spikar, om jag nu hör någon skillnad.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|