Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Shoppingsajterna Svenska AB

65 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 september 2007 - 17:45

DrTech
  • DrTech
  • Lärjunge

• 313 inlägg
  • 0
Datorbutiken.com

---------------------------------------------------------------

UPPDATERING 070919 - Konflikten löst...... se svar nedan

Okej!

Som många vet hade jag för länge sen ivriga diskussioner om vilken LCD man skulle köpa. Och som ni då även vet valde jag till slut Samsungs M86 serie i storleken 52 tum. Den verkade i Juli vara det bästa som fanns på LCD marknaden.

Så efter mycket oro och nervositet lade jag den 10 JULI min beställning på Datorbutiken.com. De hade då ingen i lager men skulle få in veckan efter. Detta hade jag räknat med eftersom min 4 veckors semester började sista juli. Jag tyckte mej då ha god marginal så att jag skulle kunna leka med min nya TV på semestern.

Mina 31.990 drogs omedelbart vilket kändes OK då jag skulle få TV:n om en vecka.

Sen började tiden rulla iväg. Dagarna blev veckor och veckorna blev månader. Via mail och telefon hade jag samtal med Datorbutiken angånde leveranstiden. Varje gång jag ringde fick jag ett nytt datum ca 3-6 dagar framåt i tiden. Dessa löften ledde till att jag ej avbokade min TV. Tiderna flyttades fram så lite hela tiden att man trodde det var på gång. Officiellt fick jag ca 6-7 mail från Datorbutiken där nya leveranstider angavs. Inofficiellt fick jag via telefon en hel del andra datum som ej kom ut på sidan utan som var "inside info". Jag menar vem avbokar en TV som enl återförsäljaren skall komma imorgon?

Under denna period köpte jag en LCD möbel på ikea för ca 2000kr samt ett väggfäste för 800kr.

Dessutom visade Datorbutikens hemsida under hela denna perioden att TV:n fanns i lager ;)
Jag konfronterade kundtjänsten med detta flera gånger och fick då uppleva följande diskussion:

- "Vi har 2 st leverantörer. Din TV finns i lager hos en av dessa leverantörer. Men av olika anledningar kan vi inte ta hem din TV från den leverantören."
- "Varför inte?"
- "Nej av olika anledningar funkar inte detta så"
- "Men är det inte att vilseleda kunden att skylta att man har en produkt i lager när man egentligen inte har den i lager? Detta låter som falsk marknadsföring."
- "Fast vi har den i lager"
- "Kan jag få den då?"
- "Nej vi kan inte hämta TV:n från den återförsäljaren."
- "Så vad ni säger är att TV:n finns i lager hos en leverantör som ni ej kan handla av men det räknar ni ändå som att varan finns i lager?"
- "Just det"
- "Med den logiken kan jag alltså säja min grannes bil till dej. Att den inte är min och jag inte kan leverera den är alltså oväsentligt. Huvudsaken är vad jag anser mej ha i lager. Är du medvetan om att det är olagligt?"
- "Tystnad"
- "Kan jag få tala med din chef?"
- "Nej han är inte här idag"

Under 50 dagar gjorde datorbutiken.com reklam för att de hade denna TV i lager vilket (enligt dem själva) genererade 4st beställningar. Dessa beställningar (värda 120.000) låg sedan i 1-3 månader (betalda) utan några svar till kunden. Datorbutiken har här alltså tjänat ihop lite räntepengar. Efter lite hårdare påtryckningar ändrades slutligen (efter ca 50 dagar) hemsida till att visa 0 i lager.

Okej...
Tiden går och vecka ut och vecka in ringer jag och får nya datum ca 3-6 dagar fram i tiden.

Den 17 SEPTEMBER får jag lite nog och ringer igen. Dels för att kolla en ny sak. Datorbutiken har nämligen sänkt priset på TV:n med 2000 till 29.990. Jag ville kolla hur de skulle hantera detta. Då lät det så här:

- "Jag ville bara kolla en sak även om jag är övertygad om att ni kommer att tillgodose mej på denna punkt. Jag lade min order för 67 dagar sen och har ännu inte fått den. Under denna perioden har ni sänkt priset med 2000kr. Jag antar att detta korrigeras när leverans sker så att jag får den till det billiga priset."
- "Ähum... nej så hanterar vi inte dessa frågor."
- "Så du menar att när jag nu väntat i 67 dagar på min TV och ni hunnit sänka priset så tänker ni inte vara lite hyggliga och låta mej få den till det nya priset?"
- "Nej så brukar vi inte göra. Om du vill ha det nya priset får du avboka och boka igen"
- "Men då kommer jag sist i kön och som ni sa tidigare är det fler som väntar. Då hamnar jag ju sist och får kanske vänta ännu längre."
- "Ja det är så det funkar"
- "Men HERRE***, har ni ingen goodwill serviceminding alls på detta stället? Inte nog med att jag inte fått min TV på 67 dagar utan jag ska dessutom straffas med högre pris."
- "Tystnad"
- "Detta är inte klokt, egentligen ringde jag för att eventuellt be om en liten present för alla turer vi haft med denna beställning. Tex att ni skulle bjuda på frakten eller så. För mej var problemet med prissänkningen inte något problem. Inte i min vildaste fantasi kunde jag tro att ni skulle göra så mot en kund som handlat för 32.000kr hos er. Dessutom har ni haft mina 32.000kr i 67 dagar. Jag sålde fonder för att kunna handla TV:n. Hade dessa stått tills idag hade jag kunnat plocka ut 1550kr extra."
- "Det är vår policy"
- "Kan jag få tala med din chef?
- "Nej han är inte här"

Dagen efter ringer jag ingen. Jag har då fått en massa nya datum (17/9, 20/9, 21/9). Diskussionen blir så här:

- "Hej jag skulle vilja kolla min order xxxxxxxxx"
- "Vi har fått besked om den 21/9"
- "Okej, hur löser vi prisskillnaden och de bekymmer vi talade om igår? Får jag någon ersättning eller får jag inte ens mellanskillnaden?"

Jag beskriver gårdagens problem

- "Nej du får inte mellanskillnaden eller någon ersättning"
- "Kan jag få prata med din chef nu då, klockan är ju 12.30 så han måste vara där?"
- "han har tyvärr fullt upp hela dagen"
- "Så jag får inte tala med honom idag heller?
- "Vänta lite"

Dröjer lite

- "Nu är jag tillbaks. Jag har fått info att vi inte kommer att få in denna TV alls.
- "Aldrig nånsinn?"
- "Nej"
- "Den har alltså utgått nu helt plötsligt... varför?"
- "Samsung ska inte skeppa fler till Sverige. Jag avbokar din order nu. Tack och välkommen åter"

Eeeeeehm okej :P Vad är nu detta? Ska Samsung sluta skeppa sin bästa TV innan efterföljaren ens finns ute? Bäst jag ringer Samsung.

- "Samsung, du talar med xxxxxx"
- "Hej, enligt datorbutiken.com ska ni sluta tillverka och skeppa 52 tums M86:or till Sverige. De har just avbokat min order med denna motiveringen."
- "öööh... ett ögonblick"

Väntan...

- "Hej igen... nej detta är helt fel. Vi bygger och skeppar 52 tummare för fulla muggar.
- "Varför säger dom så tror du?
- "Ingen aning"
- "Okej tack så mycket."

Jag försöker få kontakt med Datorbutiken igen men det är omöjligt. Under måndagen och tisdagen har svarstiden varit ca 1 timme pga sjukdom.

Så nu står jag här 68 dagar senare utan TV och med 32.000kr på min nya "bank". Man frågar sig onekligen följande frågor:

1. Hur mycket skit får man egentligen säga till kunden för att hindra folk från att avboka? Jag menar får man verkligen säga "den kommer imorgon" i 3 månader? De skyller på sin leverantör men det köper jag inte. Det är Datorbutiken.com som har ett ansvar mot mej, inte deras återförsäljare. Annars kan man ju bara anställa en kille som heter Klas-kenneth eller nåt och sen skylla allt skit på honom.

2. Borde inte Datorbutiken.com (och andra) betala igen pengarna när de märker att tiden blir oskälig. De håvar in räntepengar på stackars kunder som väntar. Och det enda de säger är att man får häva köpet om man vill ha sina pengar tillbax. Men sen säger de samtidigt att TV:n den kommer imorgon etc etc... så ingen vill ju häva köpet då.

3. Får man fortsätta att felannonsera efter att det har uppmärksammats? De fortsatte att skriva att TV:n fanns i lager långt efter att jag påpekat detta. Får man lov att ljuga hur man vill för att håva in beställningar?

4. Är det inte mer eller mindre standard goodwill att låta kunden få produkten till det lägre priset om man nu väntat så länge och ett prisdropp har skett? Det var det mest oförskämda jag hört.

5. Varför sa dom till mej att den inte skulle tillverkas längre? Det ska bli kul att se om den plockas bort från sidan eller om dom bara ville bli av med en "besvärlig" kund.

Jag har via 2 företag (som jag sköter inköpen åt) tidigare handlat mycket av Datorbutiken.com. Jag har 4 konton där sen tidigare. Dessa tänker jag aldrig mer använda. Jag tänker skriva denna historien på alla ställen jag kan komma på. Och jag har kontakt med ARN och tänker på torsdag (troligen) kontakta Plus. Alla samtal som jag haft med Datorbutiken.com har jag bandat (jag bandar ALLA samtal jag har med myndigheter/näringsidkare) och jag har skärmdumpar som visar hur dom annonserar ut TV:n i lager.

Otrevlig kundtjänst (alla utom en kille som jag haft mailkontakt med) i kombination med ovanstående problem gör att dom sanneligen förlorat mej som kund. De skiter blankt i att du som kund ska få en så rättvis affär som möjligt. De slänger ur sig en massa des-information vilket omöjligör för dej som kund att ta ett bra beslut.

Snikna, snåla, otrevliga och ovilliga att ordna på bästa sätt för kunden.

Nej aldrig mer Datorbutiken.com

ALDRIG MER DB.COM

UPPDATERING 070919 - Konflikten löst...... se svar nedan

EDIT: Den kursiva texten är inte exakta citat. Det är summering av längre samtal.

Redigerat av DrTech, 19 september 2007 - 15:45.

Postad 18 september 2007 - 17:56

Muaytudd
  • Muaytudd
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Det var ju fan helt sjukt

Redigerade inlägget, med att ta bort citatet som omfattade hela de första inlägget. Det är inte nödvändigt att citera så mycket med tillägget som står ovan (orört från min sida).

7.9 Citera inte mer än nödvändigt - 051018
Citera gärna andra men gör det med förnuft. När du kommenterar ett inlägg från en annan medlem så citera bara så mycket som krävs för att förstå ditt eget inlägg. Citera inte medlemmens hela inlägg inklusive den medlemmens alla tidigare citat… osv. Är det inlägget omedelbart före ditt eget som kommenteras så behöver man oftast inte alls citera det.

//Loofy

Redigerat av Loofy, 18 september 2007 - 20:36.

Postad 18 september 2007 - 17:58

Unregistered8b1dd9ee
  • Unregistered8b1dd9ee
  • Forumräv

• 791 inlägg
  • 0
Alltså det känns lite som stöld när du har legat ute med pengar så länge med ständigt besked om leverans. Att dom sen ljuger dig rätt upp i ansiktet hm...anmäl!

Postad 18 september 2007 - 18:02

Unregistered51e43403
  • Unregistered51e43403
  • Lärjunge

• 279 inlägg
  • 0
Om det du säger är sant (vlket jag får för moda att det är) så är det ju rent ut sagt bedrövligt dåligt bemötande. Att ha ett fungerande ordersystem med rätt lagerstatus är a och o för ett nätföretag då kunden i många fall vill handla från företag som har just den varan man vill ha i lager.

Att de sedan inte sänker ditt pris till det nya är för mig oförståeligt. Verkar inte som de är noga med att ha kvar sina kunder. För vem vill handla där igen när man blir bemött på det viset? Inte jag...

Om du frågar mig så låter det definitivt som att de avbokat din order för att bli av med en "besvärlig kund" och det gör det hela än mer sorgligt.

Jag brukar normalt inte dra för tidiga slutsatser av inlägg liknande ditt, där medlemmar varnar för företag. Jag vet dock själv hur surt det är att vänta på en produkt som hela tiden snart ska komma enligt kundtjänst, men aldrig dyker upp. Ska bli intressant att följa tråden och se vad dina kontakter med arn och eventuellt plus ger!

Postad 18 september 2007 - 18:29

holyhansen
  • holyhansen
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Samsung sverige fick in nya maskiner 12/9, jag fick min svenska M86 52" den 13/9 i min lokala butik, så dom ljuger angående huruvida maskinerna fortfarande levereras, jag är helt övertygad om att du talar sanning iom jag själv hade 4st trasiga hårddiskar som jag skickade in för utbyte då alla var trasiga vid leverans, nio månader tog det ärendet...datorbutiken är ren skit.

Konstigt att tv'n har följande status nu: Best. vara, obekräftad leveranstid.

Lite märkligt att dom sa så åt dig när den fortfarande finns att beställa där.

Men dom är dumma i huvet där, noll kundservice.

Redigerat av holyhansen, 18 september 2007 - 18:48.

Postad 18 september 2007 - 18:42

EvenSteven
  • EvenSteven
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
DrTech! Detta är precis samma sak som jag råkat ut för! Fast då gällande mina Logitech Z-2300 högtalare.

Jag berättar även hur det gick för mig så ni kan få reda på hur skitiga datorbutiken.com/JMEData är.

För ungefär 1 år sedan köpte jag ett par Logitech Z-2300 från JMEData.se. Allt gick utan problem och jag var, precis som alla andra, glad över min nya leksak. Allt var frid och fröjd.. tills i Juni, detta år, då ljudet började glappa och högtalarna började låta.

Jag ringde JMEData och berättade hur det stod till. Schysst service och de skickade en fraktsedel till mig så jag skulle slippa betala frakten, sagt och gjort.

På deras lapp stod det att service kunde ta mellan 2-4 veckor. "Inga problem", tänkte jag, med tanke på att jag skulle iväg på semester i just 4 veckor, så när jag kommer hem är de färdiga att använda.

Semestern gick och jag kom hem. Kolla direkt i brevlådan om jag fått något avi från posten, men icke. Ringer till Datorbutiken.com/JMEData (JMEDatas internetbutik har vid det här laget slagit sig ihop med datorbutiken) och de säger att jag ska få ett par helt nya högtalare, de ska bara skickas.

Inga problem tänker jag ännu en gång. En vecka går...

Jag ringer igen:
"-Hej, jag ringer ang. mina högtalare, de har inte kommit till mig ännu och jag har väntat i 5 veckor nu.
- Japp, det står att du ska få ett par helt nya och de väntas bara på att skickas.
- Ja, det var precis så killen sa till mig förra gången jag ringde.. skulle jag kunna få de i slutet av denna vecka?
- Jag kan inte lova något, men jag ska maila butiken som har de och be dem att skicka högtalarna åt dig, så vi får hoppas att de hinner komma till dig.
- OK, vad bra. Tack för hjälpen!
- Tack, hej!"

Ännu en vecka går.. INGA HÖGTALARE! Det har nu gått 6 veckor...

Jag ringer igen.. får höra precis samma sak utav telefonisten. "Du ska få nya, de ska bara skickas..." osv. Jahapp säger jag och väntar ännu en vecka...

Vecka 7 och inga ###### högtalare!

Ringer igen, samma gamla visa. Jag varit lite argare i telefon men det finns inget jag kan göra.

Vecka 8... fortfarande inga högtalare!

Jag ringer igen, berättar historien:

-" Hej, jag måste säga att jag är jävligt förbannad och besviken hur jag har blivit bemött som kund hos er. (Jag berättar hur det står till)
- Ja, vänta så ska jag se...
"Tystnad, borta i 10 min"
- Hej igen.. jag får väl ta och ringa butiken och se till att de skickar de till dig.
- Ja, det får vi fan hoppas på.
- Hejdå"

Vecka 9, inga ###### högtalare och jag är så ###### ursinningt arg.

Ringer de igen samma gamla sak. Och jag säger också att jag vill ha någon slags kompensation för detta. Han säger att han ska "notera" det.

Hur som helst, 2 dagar in i vecka 9 så fick jag mina högtalare. Alltså väntade jag 2 månader och 2 dagar!

Inte nog med att varje gång jag ringer så har jag fått vänta mellan 40 - 60 min i kö. Ibland säger den att det är 8 personer framför och då får jag vänta 60 min. Men ibland när jag ringer först och när telefonsvararen säger att jag är först i kön, så får jag också vänta 60 min innan de svarar.

Skitservice må jag säga!

Imorgon ska jag iallafall ringa och ta upp detta med kompensationen, för de lär väl skita i mig om jag inte tar tjuren vid hornen?

(Har haft högtalarna i en vecka nu)

Edit: Som Tech säger så har de en riktigt schysst kille! Ska ni ha support från daturbutiken så ska ni söka efter Thomas Arvidsson (han kom dit från JMEData). Riktigt go kille!

Redigerat av EvenSteven, 18 september 2007 - 18:45.

Postad 18 september 2007 - 19:46

DrTech
  • DrTech
  • Lärjunge

• 313 inlägg
  • 0

Alltså det känns lite som stöld när du har legat ute med pengar så länge med ständigt besked om leverans. Att dom sen ljuger dig rätt upp i ansiktet hm...anmäl!

<{POST_SNAPBACK}>

Precis min tanke. När du som kund EJ betalar näringsidkaren i tid utgår normalränta + ca 8%. Du får alltså betala typ 10% ränta om du segar med att betala in. De vägrar låta en gå en endaste dag utöver sista betalningsdag utan att de ska ha ränte-kompensation. Men omvänt spelar det ingen roll tydligen. Som kund ska du glatt ligga ute med 32.000 i 70 dagar utan ett rött öre i kompensation. Om vi räknar på samma siffror så får man följande:

32.000kr / 100 = 320kr x 10 = 3200kr i årlig ränta (på 10%)
3200 / 365 = 8,767 x 70 = 615kr

Alltså om situationen vore omvänd skulle jag få pröjsa dem 615kr i förseningsränta. Men tänker de ge mej något?... nej. Och jag är inte så sniken av mej utan jag hade tänk fråga om de kanske kunde bjuda på frakten som goodwill kompensation (de flesta företag har fraktfritt ska ju tilläggas). Men nix, inte ett rött öre skulle jag få.

Om det du säger är sant (vlket jag får för moda att det är) så är det ju rent ut sagt bedrövligt dåligt bemötande. Att ha ett fungerande ordersystem med rätt lagerstatus är a och o för ett nätföretag då kunden i många fall vill handla från företag som har just den varan man vill ha i lager.

Att de sedan inte sänker ditt pris till det nya är för mig oförståeligt. Verkar inte som de är noga med att ha kvar sina kunder. För vem vill handla där igen när man blir bemött på det viset? Inte jag...

Om du frågar mig så låter det definitivt som att de avbokat din order för att bli av med en "besvärlig kund" och det gör det hela än mer sorgligt.

Jag brukar normalt inte dra för tidiga slutsatser av inlägg liknande ditt, där medlemmar varnar för företag. Jag vet dock själv hur surt det är att vänta på en produkt som hela tiden snart ska komma enligt kundtjänst, men aldrig dyker upp. Ska bli intressant att följa tråden och se vad dina kontakter med arn och eventuellt plus ger!

<{POST_SNAPBACK}>

Precis. Hur otroligt taskigt är det inte att låta mej vänta 70 dagar och sen inte kunna bjussa på det lägre priset. Nej utean som STRAFF för att jag lojalt väntat hos datorbutiken får jag köpa min TV för 2000kr mer än de som beställer nu. Man premieras alltså inte för att man låter sin order ligga kvar och låter dem försöka leverera. Nej man STRAFFAS.

Samsung sverige fick in nya maskiner 12/9, jag fick min svenska M86 52" den 13/9 i min lokala butik, så dom ljuger angående huruvida maskinerna fortfarande leverediskar som jag skickade in för utbyte då alla var trasiga vid leverans, nio ras, jag är helt övertygad om att du talar sanning iom jag själv hade 4st trasiga hårdmånader tog det ärendet...datorbutiken är ren skit.

Konstigt att tv'n har följande status nu: Best. vara, obekräftad leveranstid.

Lite märkligt att dom sa så åt dig när den fortfarande finns att beställa där.

Men dom är dumma i huvet där, noll kundservice.

<{POST_SNAPBACK}>

Det du skriver gör mej bara så lessen. Jag har längtat efter TV:n i 70 dagar och kämpat så för att få ordentliga svar. Sen får jag höra sånt skit från DB.com samtidigt som maskiner väller in i landet på andra håll. Får dock säga att jag är glad för din skull... grattis :)

Det var som sagt idag vid ca 15 tiden som de avbokade min order med denna motivering. Jag frågade just ifall de skulle plocka ner produkten från hemsidan och det skulle de ju självklart göra. Det kanske tar en dag eller två men om dom inte gör det så blir jag vansinnig.

Jag ska kontakta dem igen och kräva mina pengar + ränta (500 typ). Därefter har jag ett bokat samtal med ARN konsumentvägledaren på fredag. Plus ska en god vän till mig kontakta i nästa vecka (han känner nån i plus redaktionen eller nåt sånt :wub: ).

Jag är djupt besviken på datorbutiken. Om någon har tips på fler forum eller konsumentsidor så tipsa gärna så jag kan klistra in min story på fler ställen. Om dom är taskiga mot mej ska jag vara taskiga tillbaks.

PS: OM mot förmodan någon representant för datorbutiken känner sig manad att möta kritiken är jag givetvis minst lika snabb att förmedla detta. Allt jag kräver är att man gör rätt för sig. Svara gärna på denna tråd eller skicka ett PM om ni vill försöka lösa situationen. Jag är ingen tjurig tonåring som sitter och ljuger ihop skit. Men jag ställer krav på näringsidkare som jag handlar av och jag sprider mina erfarenheter så mycket jag kan för att hjälpa andra. Men som sagt, ingenting gör mej gladare än att ge beröm till folk/organisationer som förtjänar det. Så givetvis kommer jag minst lika fort berömma er om ni väljer att göra rätt för er.

Fel enligt mej:

1. Varför lämnar ni ut en massa preliminärdatum som ej är officiella enligt er återförsäljare?

2. Varför erbjuder ni er inte att betala tillbaka pengarna om ni märker att leverantören inte kan leverera? Enligt er leverantör så visste ni i mitten på augusti att inga maskiner skulle inkomma till dem förrens slutet på september (fick jag reda på i efterhand), men trots detta fick jag via telefon ett par "påhittade" leveransdatum per telefon.

3. Tycker ni att det är snällt att straffa en trogen kund som låter sin order ligga kvar trots försenad leverans genom att låta han betala ett högre pris än det nu gällande?

4. Varför får jag ingen ersättning för de 32.000 kr som jag låtit er hålla i 70 dagar? Även en minimal bankränta hade ju genererat lite pengar under denna tiden. Det kan ju inte vara ofta som produkter plötsligt utgår (om det nu är sant)... så i de få fall där en stackare väntat 70 dagar på något ni sen inte kan leverera så är det väl inte helt otänkbart att tänka sej ett litet plåster på såren.

5. Varför ljuger ni om att Samsung inte skeppar fler 52 tums M86:or till Sverige? Hade jag varit Samsung så hade en stämningsansökan legat på posten nu.

6. Varför ringde inte den chef som var på plats upp mej trots löfte? Fick han helt plötsligt för mycket att göra?

Postad 18 september 2007 - 21:10

Doraso
  • Doraso
  • Forumräv

• 657 inlägg
  • 0
Kanon bra att du skriver detta.

Kommer inte handla av denna butik

Mvh D

Postad 18 september 2007 - 21:26

Unregistered22960a33
  • Unregistered22960a33
  • Lärjunge

• 337 inlägg
  • 0
Jag hade avbokat min order ganska omgående om de redan efter andra samtalet bettet sig såhär. Jag förstår dock att man inte gärna vill avboka när man redan väntat så länge.

Och vad menar dom med att de inte kan köp av just den leverantören? Låter som att de importerar. Lär ju knappast köpa av Samsung Sverige.

Postad 18 september 2007 - 22:29

Dajjan
  • Dajjan
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Datorbutiken brukar svara på frågor i Sweclockers.com:s konsumentforum.

Sweclockers

Postad 18 september 2007 - 23:06

Teppic
  • Teppic
  • Forumräv

• 676 inlägg
  • 0
Lider med dig DrTech, sanslöst dåligt agerat av DB.com. :)
Riktigt gött att höra att du har alla samtal bandade, kan nog bli ett bra program av Plus!. :wub:

Postad 19 september 2007 - 00:12

DrTech
  • DrTech
  • Lärjunge

• 313 inlägg
  • 0
Det som gör en mer lessen ju mer man tänker på det är just varför de avbokade min order. Om jag hade beställt nån knepig liten MP3 spelare från östra Tibet som bara tillverkats i 12 exemplar så hade jag kunnat förstå att den helt plötsligt utgår. Men Samsungs M86:a är ju en storsäljare och datorbutiken.com´s leverantör är ju en av de största i Sverige. Varför i hela fridens namn skulle de helt plötsligt sluta ta in M86:or???

Hur jag än vänder och vrider på det så finner jag ingen annan förklaring än att datorbutiken.com inte ville ha mej som kund längre. :)

Men visst om det är sant och produkten tas bort från deras hemsida inom 1-2 dagar så må det så vara. Men om det inte är sant så är det nog det mest ruttna sätt att bli av med en kund jag nånsin sett.

Suck... jag som alltid gillat db.com :wub:
De har verkligen gått ner sej sista åren...

PS: Tack alla som stöttar och alla som lämnar egna berättelser. Är skönt att veta att man inte är ensam. Dock hade jag iofs nog mått bättre av att EJ få veta att Samsung sverige fick in en ny laddning M86:or den 12/9 som holyhansen sa tidigare <_< :lol: Nej skämt och sido... jag gläds åt alla som nu har sina skinande M86:or hängandes på väggen. Man kanske kan få komma över på en bit tårta och lite TV tittande? :D

EDIT: Storyn ligger nu på sweclockers forum oxå med länkar hit. Jag såg att db.com har en egen tråd där man kan ge förslag till förbättringar. Så förhoppningsvis får vi ett svar imorgon kanske. Tack för tipset om detta.

Redigerat av DrTech, 19 september 2007 - 00:24.

Postad 19 september 2007 - 07:53

Unregistered421f5d40
  • Unregistered421f5d40
  • Beroende

• 1 364 inlägg
  • 0
Jag är imponerad av att man är fortfarande intreserad av att köpa den hos DB efter 60 dagar . Själv hade jag avbokat för länge sedan & köpt från annat håll . Hoppas DB svarar & kommer med en lösning som kan få dig nöjd .

www.fairshopping.se kanske kan var ett bra ställe att ta upp detta på

Postad 19 september 2007 - 08:54

Engine52
  • Engine52
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
DB har gjort fel i detta ärende så vitt man kan läsa (bara hört ena sidan) men VARFÖR avbokade du inte tv:n direkt!? Alltså jag fattar inte varför du ligger ute med pengarna i 70 dagar.

Postad 19 september 2007 - 09:50

swebarb
  • swebarb
  • Forumräv

• 585 inlägg
  • 0
Värsta jag läst på länge, dom som du pratat med förstår jag inte hur dom tänkt.. dom har ju ljugit varenda gång liksom förstår inte hur man på kundservice kan sitta och ljuga en kund rakt i ansiktet när det handlar om stora summor.

Postad 19 september 2007 - 11:03

Engine52
  • Engine52
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Värsta jag läst på länge, dom som du pratat med förstår jag inte hur dom tänkt.. dom har ju ljugit varenda gång liksom förstår inte hur man på kundservice kan sitta och ljuga en kund rakt i ansiktet när det handlar om stora summor.

<{POST_SNAPBACK}>

Spelar väl ingen roll om det handlar om 10:- eller 30.000:- kundservice ska behandla alla kunder lika oavsett vilken summa man betalat.

Men en sak är säker man ska aldrig köpa saker som inte finns på lager, och denna regel gäller alla butiker.

Postad 19 september 2007 - 11:10

DrTech
  • DrTech
  • Lärjunge

• 313 inlägg
  • 0
Visst med facit i hand skulle man ju avbokat tidigare men efter ett tag blir det svårare och svårare eftersom man då känner att man skulle ha förlorat en massa tid i onödan. Dessutom klamrar man sej fast vid hoppet att det snart ska komma.

Redigerat av Tomas_D700, 19 september 2007 - 16:23.

Postad 19 september 2007 - 11:13

Engine52
  • Engine52
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

OnTopic: Visst med facit i hand skulle man ju avbokat tidigare men efter ett tag blir det svårare och svårare eftersom man då känner att man skulle ha förlorat en massa tid i onödan. Dessutom klamrar man sej fast vid hoppet att det snart ska komma.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tycker inte man ska börja gnälla om räntor då.

Postad 19 september 2007 - 13:32

pewi78
  • pewi78
  • Forumräv

• 730 inlägg
  • 0
Låter som ettt ärende för Sverker på "PLUS"....

SÄtt dit dem, jag kommer inte handla där heller....

//Peter

Postad 19 september 2007 - 15:30

DrTech
  • DrTech
  • Lärjunge

• 313 inlägg
  • 0
UPPDATERING 070919 16:00

Jag har nu blivit kontaktad av en representant från datorbutiken.com. Dom har beklagat det hela medger att det hela varit en tråkig historia.

Jag har fått exempel på hur de ska förbättra liknande situationer i framtiden och det känns verkligen som att de tagit det hela på största allvar. Inga halvtaskiga undanflykter eller andra bortförklarningar. Jag känner mig mycket nöjd med detta. Det känns verkligen som att de förstått att problemen i dessa samanhang ofta inte är tekniska petitesser... utan det faktum att en kund blivit missnöjd med sin upplevelse hos det gällande företaget. Det märks tydligt att det är just detta de vill fixa. Jag har även blivit erbjuden en generös lösning på detta problem så att jag ska få den rackarns TV:n. De har även laggt på ett plåster på såret som jag är mycket nöjd med.

Kort sagt... Ingen organisation är ofelbar. Det är hur man löser tvister och problem som definierar servicen. Alla kan sälja en TV, men alla kan inte hantera en besviken kund.

Jag är mycket nöjd över resultatet (förutom på samsung som har en för långsam fabrik :rolleyes: ), och kan återigen rekommendera datorbutiken.com vilket jag måste säga känns skönt.

Slutet gott allting gott <_<

Postad 19 september 2007 - 15:49

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0
finns inget ont som inte för något gott med sig :rolleyes:

Postad 19 september 2007 - 16:02

Unregisteredef902d07
  • Unregisteredef902d07
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

UPPDATERING 070919 16:00

Jag är mycket nöjd över resultatet (förutom på samsung som har en för långsam fabrik :rolleyes: ), och kan återigen rekommendera datorbutiken.com vilket jag måste säga känns skönt.

Slutet gott allting gott <_<

<{POST_SNAPBACK}>

Nu vart man ju nyfiken på vad du blev erbjuden i kompensation B) fast det kanske du inte får berätta ;)

Postad 19 september 2007 - 16:37

Jyo
  • Jyo
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
:rolleyes: Oj, db va riktigt snabba att kompensera dig när du fixade till ett j*vla liv.
Varför ska det behöva gå så lång innan ett "seriöst" företag ska kompensera.

1. Felaktigt lagersaldo, ganska länge som jag uppfattade det.

2. Vilseledande uppgifter angående leveransdatum gång på gång.

3. Ingen kompensation varken med fri frakt eller sänkning till det nya priset. Som sagt, räntor är de snabba att ta ut när betallningen kommer in försent, inte vice verca.

4. Idiotattityd, Två leverantörer bla, bla.

5. Kompenserar när de börjar bli dålig publisitet.

Man får ju hoppas du fick tvn i kompensation.
Annars hade jag inte givit upp.

Har haft en del problem med Jme oxå.

DB/JME-teamet kommer jag inte handla från igen, inte efter denna tråd.

Tack för hjälpen DR Tech

Redigerat av Jyo, 19 september 2007 - 16:39.

Postad 19 september 2007 - 17:02

Engine52
  • Engine52
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

:rolleyes:  Oj, db va riktigt snabba att kompensera dig när du fixade till ett j*vla liv.
Varför ska det behöva gå så lång innan ett "seriöst" företag ska kompensera.

1. Felaktigt lagersaldo, ganska länge som jag uppfattade det.

2. Vilseledande uppgifter angående leveransdatum gång på gång.

3. Ingen kompensation varken med fri frakt eller sänkning till det nya priset. Som sagt, räntor är de snabba att ta ut när betallningen kommer in försent, inte vice verca.

4. Idiotattityd, Två leverantörer bla, bla.

5. Kompenserar när de börjar bli dålig publisitet.

Man får ju hoppas du fick tvn i kompensation.
Annars hade jag inte givit upp.

Har haft en del problem med Jme oxå.

DB/JME-teamet kommer jag inte handla från igen, inte efter denna tråd.

Tack för hjälpen DR Tech

<{POST_SNAPBACK}>

1: sånt händer överallt. Därför man ALDRIG! ska beställa saker som inte finns i lager.

2: olika personer som svarat + dålig information = går åt ****

3: Datorbutiken säljer ingenting på faktura åt privatkunder så nej dom tar ingen ränta.

5: verkligen inte sant. Han borde tagit kontakt med DBmannen som finns på sweclockers han kan sin sak. Ingen kille som trycker något under stolen. Då hade ärendet snabbt blivit utrett som det nu verkar ha blivit då han tagit i saken..

Vågar man ens fråga varför man inte ska handla igen p.g.a denna tråd? Haha korkat..

Redigerat av Engine52, 19 september 2007 - 17:09.

Postad 19 september 2007 - 17:27

DrTech
  • DrTech
  • Lärjunge

• 313 inlägg
  • 0
Här kommer lite update.

TV:n finns fortfarande på marknaden. Men pga Samsungs leveransproblem och svårigheter att hålla leveranstider (obviously :rolleyes: ) har db.com funderat på att ta bort den storleken ur sortimentet. Detta "rykte" har då nått för långt ner i kedjan och lämnats till mej som slutkund. Miss-communication eller vad man kallar det. Samsung har nu gett ett nytt datum den 10/10 vilket jag innerligen hoppas på. <_<

De många och dåliga beskeden som jag fortlöpande fått tar de sitt ansvar för och kan delvis förklaras med problemen med inköparen och samsung etc. Här har de som resultat redan tagit upp frågan ang om de ska ha kvar TV:n i sitt sortiment. De har dessutom informerat alla i kundtjänstledet om denna order så att alla kan lära av den.

Vad det gäller den rent ekonomiska lösningen så förstår ni säkert att det inte vore helt reko att skriva ut den. Det är ju från fall till fall och har ju att göra med många faktorer. Sen på vilket sätt eller via hur mycket de valt att ersätta mej spelar ju egentligen ingen roll. Om jag får 100, 1000 eller 10,000 i rabatt spelar ju mindre roll så länge jag är nöjd. Jag förstår nyfikenheten men jag vill inte skapa nån form av prejudicerande referens med denna tråd. Dock kan jag ju säga att det inte bara rör sej om någon liten "fri frakt". ;) Jag får också tillägga att det inte handlar om någon stor säck pengar som betalning för min tystnad.

Jag känner mej mycket nöjd med den diskussion vi haft hittills. Jag är övertygad om att de tagit min besvikelse på allvar och jag känner att deras ersättning väl motsvarar mina förväntningar.

Och nej, jag har inte fått TV:n gratis B)

Postad 19 september 2007 - 17:35

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4 219 inlägg
  • 0
Bra att du är nöjd.

Själv ser jag det bara som damage control, d.v.s. att de i efterhand försöker bättra på sitt skamfilade rykte i egenintresse.

Om de verkligen hade några känslor för dig som kund så skulle de har ordnat ditt problem första eller andra gången du ringde.

Och, jo. Visst har de köpt dig för att du inte ska fortsätta att skriva klagomål och skada deras affärer.

Grattis. Men har du fått någon TV än?

Postad 19 september 2007 - 17:53

marcus_ec
  • marcus_ec
  • Beroende

• 1 051 inlägg
  • 0

Samsung har nu gett ett nytt datum den 10/10 vilket jag innerligen hoppas på. :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Postad 19 september 2007 - 18:03

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4 219 inlägg
  • 0
Retorisk fråga.

Att lämna ännu ett utlovat leveransdatum verkar mest vara ett sätt att slippa betala tillbaka pengarna.

Personligen skulle jag ha avbokat direkt och lagt en beställning hos en säljare som verkligen bryr sig om kunderna.

Häv köpet på grund av väsentligt dröjsmål och beställ hos en säljare som förtjänar att få dina pengar.

Postad 19 september 2007 - 18:49

Engine52
  • Engine52
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Retorisk fråga.

Att lämna ännu ett utlovat leveransdatum verkar mest vara ett sätt att slippa betala tillbaka pengarna.

Personligen skulle jag ha avbokat direkt och lagt en beställning hos en säljare som verkligen bryr sig om kunderna.

Häv köpet på grund av väsentligt dröjsmål och beställ hos en säljare som förtjänar att få dina pengar.

<{POST_SNAPBACK}>

1: så du tror dom lämnar leveransdatum bara för att förhala? <_< :rolleyes: jisses

2: man behöver inget skäl för att häva en order..

Postad 19 september 2007 - 19:53

HTPC_Zalman
  • HTPC_Zalman
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0

Jag har nu blivit kontaktad av en representant från datorbutiken.com. ......

Det känns verkligen som att de förstått att problemen i dessa samanhang ofta inte är tekniska petitesser... utan det faktum att en kund blivit missnöjd med sin upplevelse hos det gällande företaget. Det märks tydligt att det är just detta de vill fixa. Jag har även blivit erbjuden en generös lösning på detta problem så att jag ska få den rackarns TV:n. De har även laggt på ett plåster på såret som jag är mycket nöjd med.

.....

Översättning av citatet här nedanför:

"Datorbutiken.com har läst den här tråden, och insåg plötsligt att de kommer att tappa alla potentiella kunder som läser den här historien. Detta måste de givetvis sätta stopp för. De insåg att det bästa sättet var att muta den missnöjda kunden, men en rejält tilltagen rabatt.

Så nu kan den missnöjda kunden återigen rekommendera datorbutiken.com, trots att han ännu inte har sett röken av en TV."

Allvarligt talat, vilka tror att lösningen som har tillkommit tillslut beror på:

A- Datorbutiken.com insåg plötsligt att de har gjort fel. De insåg plötsligt att de har gett alldeles för många tomma löften och vill nu sätta "plåster på såren" för den aktuella kunden.

B- Datorbutiken.com läste tråden i forumet och insåg att det ser skitkasst ut. De försöker febrilt sätta stopp på den vilt skenande hjorden av missnöjda kunder som har börjat skriva hur de anser sig ha blivit bemötta av datorbutiken.com. Med en pengamuta, såklart. Money talks.

Någon som tror att samma kompensation hade utgått om den här tråden aldrig hade skapats?
Datorbutiken.com verkar vara en skitbutik, det kommer då att sitta inbränt i min panna, oavsett om de har gett en "finfin muta" eller inte. En bra butik behöver inte ge mutor för att tysta ner missnöjda kunder.

<_<

Och nu är det väl bara att vänta på att hela tråden raderas eller att alla "elaka citat" redigeras bort. En muta till så...
Cuz money talks. ;)

Redigerat av HTPC_Zalman, 19 september 2007 - 19:55.

Postad 19 september 2007 - 20:03

HTPC_Zalman
  • HTPC_Zalman
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0

VARFÖR avbokade du inte tv:n direkt!? Alltså jag fattar inte varför du ligger ute med pengarna i 70 dagar.

Det är helt obegripligt. Visst, en vecka rinner iväg snabbt.
Visst, det växer till två veckor.
Men när man gång på gång får höra "om två dagar, om tre dagar..."

Nä, efter två till tre veckor med olika besked som hela tiden korrigeras med nya besked hade jag fått nog. Definitivt efter samtalen där man inser att de med berått mod har en falsk uppgift på sin hemsida om att ha apparaten ifråga i lager! Då hade jag avbokat direkt i samma telefonsamtal!

Postad 19 september 2007 - 21:06

Teppic
  • Teppic
  • Forumräv

• 676 inlägg
  • 0

Retorisk fråga.

<{POST_SNAPBACK}>

1: så du tror dom lämnar leveransdatum bara för att förhala? :lol: :) jisses

<{POST_SNAPBACK}>

Är du ironisk? :)
I vilket fall, så "bra" som de lyckats med tidigare angivna leveransdatum så skulle iaf inte jag lita ett dugg på att de skulle lyckas bättre den här gången. Men tiden får väl utvisa...
Förstår inte heller egentligen varför DrTech inte avbokar ordern och köper hos en pålitlig butik oavsett vilken deal DB gett honom. :D

Postad 19 september 2007 - 21:08

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4 219 inlägg
  • 0

Retorisk fråga.

<{POST_SNAPBACK}>

1: så du tror dom lämnar leveransdatum bara för att förhala? :) :) jisses

2: man behöver inget skäl för att häva en order..

<{POST_SNAPBACK}>

1) Om du läser trådskaparens inlägg så ser du att det är precis vad de har gjort. Varför ska det senaste i raden av leveranslöften vara mera pålitligt än de tidigare - som inte infriades?

2) Jo, det krävs skäl för att häva ett köp. Saxat ur konsumentköplagen (1990:932):
9 § Dröjsmål på säljarens sida föreligger om varan inte avlämnas eller avlämnas för sent och detta inte beror på köparen eller något förhållande på hans sida.
13 § Köparen får häva köpet, om säljarens dröjsmål är av väsentlig betydelse för honom.

Redigerat av Unregistered1197, 19 september 2007 - 21:09.

Postad 19 september 2007 - 21:28

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

• 1 201 inlägg
  • 0
Fantastiskt bra tråd! Häftigt att läsa! Men än är ju inte sagan slut - inte förrän tv är levererad...

Det finns klara likheter med Sony's leveransproblem på sina 40" och 46" i D3000-serien, fast då är nog antalet missnöjda kunder som fått många olika leveransdatum hundratals är jag rädd... Fast det är klart, ingen har nog vänat lika länge som DrTech. Än så länge... :)

Postad 19 september 2007 - 21:48

DrTech
  • DrTech
  • Lärjunge

• 313 inlägg
  • 0
Njau

Visst kan man kalla det att köpa en missnöjd kund. Men man kan också kalla det att kompensera för sitt misstag. Jag lever under intrycket att alla kan göra fel... enskilda människor OCH organisationer. Ingen är perfekt. Att inte acceptera en förlikning och att inte ge folk en andra chans är taskigt enligt mej.

Visst kan man säga att jag fortfarande sitter i samma båt... men skillnader är att det stora problemet faktiskt är löst. Det som gjorde mej missnöjd var dåligt bemötande, olika svar av olika människor, otillförlitliga leveransbesked och tråkigt bemötande ang korrigering till sänkt pris.

Det fysiska problemet med att jag inte har TV:n är ju faktiskt inte bara db´s fel. de bygger ju inga maskiner själv. Men de har erkänt sina brister, korrigerat dessa samt ersatt mig för de besvär jag anser mig ha haft. De har uppmärksammat att deras strul med leverantören påverkar deras kunder och därigenom övervägt att plocka bort artikeln från deras försäljning vilket visar att de inte bara skylle bort det på nån annan utan faktiskt också anser att de har en del i ansvaret.

Visst finns det en chans att jag verken ser TV, rabatt eller någonting... men den tror jag är liten. Jag fick ett gott intryck av db-mannen och tror han står vid sina ord.

Och med detta i hand känner jag att jag vill ge dom en andra chans. :)

Jag gillar när saker löser sig så alla blir glada :D

PS: Och tro mej, om allt går väl kommer ni att få se stans gladaste jäv*l den 10/10. :) Det enda som fattas då är typ 19 döda pixlar mitt på skärmen. :lol:

Redigerat av DrTech, 19 september 2007 - 21:51.

Postad 19 september 2007 - 21:52

Teppic
  • Teppic
  • Forumräv

• 676 inlägg
  • 0
Hahaha, ja det skulle bara fattas ett reklamationsärende på den också så hade lyckan varit gjord. :)

Postad 19 september 2007 - 23:48

Jensa86
  • Jensa86
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0

Jag har nu blivit kontaktad av en representant från datorbutiken.com. ......

Det känns verkligen som att de förstått att problemen i dessa samanhang ofta inte är tekniska petitesser... utan det faktum att en kund blivit missnöjd med sin upplevelse hos det gällande företaget. Det märks tydligt att det är just detta de vill fixa. Jag har även blivit erbjuden en generös lösning på detta problem så att jag ska få den rackarns TV:n. De har även laggt på ett plåster på såret som jag är mycket nöjd med.

.....

Jag är mycket nöjd över resultatet (förutom på samsung som har en för långsam fabrik :) ), och kan återigen rekommendera datorbutiken.com vilket jag måste säga känns skönt.

Översättning av citatet här nedanför:

"Datorbutiken.com har läst den här tråden, och insåg plötsligt att de kommer att tappa alla potentiella kunder som läser den här historien. Detta måste de givetvis sätta stopp för. De insåg att det bästa sättet var att muta den missnöjda kunden, men en rejält tilltagen rabatt.

Så nu kan den missnöjda kunden återigen rekommendera datorbutiken.com, trots att han ännu inte har sett röken av en TV."

Allvarligt talat, vilka tror att lösningen som har tillkommit tillslut beror på:

A- Datorbutiken.com insåg plötsligt att de har gjort fel. De insåg plötsligt att de har gett alldeles för många tomma löften och vill nu sätta "plåster på såren" för den aktuella kunden.

B- Datorbutiken.com läste tråden i forumet och insåg att det ser skitkasst ut. De försöker febrilt sätta stopp på den vilt skenande hjorden av missnöjda kunder som har börjat skriva hur de anser sig ha blivit bemötta av datorbutiken.com. Med en pengamuta, såklart. Money talks.

Någon som tror att samma kompensation hade utgått om den här tråden aldrig hade skapats?
Datorbutiken.com verkar vara en skitbutik, det kommer då att sitta inbränt i min panna, oavsett om de har gett en "finfin muta" eller inte. En bra butik behöver inte ge mutor för att tysta ner missnöjda kunder.

:)

Och nu är det väl bara att vänta på att hela tråden raderas eller att alla "elaka citat" redigeras bort. En muta till så...
Cuz money talks. :D

<{POST_SNAPBACK}>

Precis vad jag tänkte när jag lästa tråden. Har som tur var inte behövt kontakta deras kundservice vid de kanske 5-8 tillfällen jag handlat där och kommer nu defenitivt kräva ett mkt bättre pris där innan jag handlar via dom igen.

Postad 20 september 2007 - 00:34

DrTech
  • DrTech
  • Lärjunge

• 313 inlägg
  • 0
Jag ska givetvis uppdatera er den 10/10 och tackar mycket för allt stöd man får här. Det är just denna typen av forum och denna typen av människor som gör att vi konsumenter har något att säga till om. Härlig stämning. Nu hoppas jag bara på ett gott slut. Jag har nämligen planerat att se Sagan om ringen triologin i ett sträck så fort jag får min LCD. Jag vill inte besudla upplevelsen genom att först se den på min skräp TV. :) Men nu börjar jag bli LOTR abstinent :)

Postad 20 september 2007 - 00:51

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3 094 inlägg
  • 0
Jag har i princip identiska erfarenheter av datorbutiken. Pengarna dras blixtsnabbt från kontot och dagar blir månader. Prylarna ömsom finns i lager och finns inte i lager. Sedan ett helsikkes problem att få tag i någon på kundtjänst för att avbeställa och som sedan kopplar till ekonomiavdelningen som tydligen flyter i cyberspejset för jag kom aldrig fram dit. Sedan ett antal dagars väntan för att få tillbaka sina pengar.

Det enda positiva är "dbmannen" på Sweclockers som lovade någon sorts kompensation. Vi får väl se om det blir någon sådan...

Här är mitt äventyr med dom som blev mycket kortare men som tog flera timmar i anspråk att rätta till: http://www.sweclocke...threadid=685425

Deras lagersaldo är helt uppenbart två olika, ett internt och ett som kunderna ser i webbshoppen.

Redigerat av dunde, 20 september 2007 - 01:25.

Postad 20 september 2007 - 07:22

Engine52
  • Engine52
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

2) Jo, det krävs skäl för att häva ett köp. Saxat ur konsumentköplagen (1990:932):
9 § Dröjsmål på säljarens sida föreligger om varan inte avlämnas eller avlämnas för sent och detta inte beror på köparen eller något förhållande på hans sida.
13 § Köparen får häva köpet, om säljarens dröjsmål är av väsentlig betydelse för honom.

<{POST_SNAPBACK}>

Nej det krävs inget skäl för att avboka.

Postad 20 september 2007 - 07:26

Engine52
  • Engine52
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Jag har i princip identiska erfarenheter av datorbutiken. Pengarna dras blixtsnabbt från kontot och dagar blir månader. Prylarna ömsom finns i lager och finns inte i lager. Sedan ett helsikkes problem att få tag i någon på kundtjänst för att avbeställa och som sedan kopplar till ekonomiavdelningen som tydligen flyter i cyberspejset för jag kom aldrig fram dit. Sedan ett antal dagars väntan för att få tillbaka sina pengar.

Det enda positiva är "dbmannen" på Sweclockers som lovade någon sorts kompensation. Vi får väl se om det blir någon sådan...

Här är mitt äventyr med dom som blev mycket kortare men som tog flera timmar i anspråk att rätta till: http://www.sweclocke...threadid=685425

Deras lagersaldo är helt uppenbart två olika, ett internt och ett som kunderna ser i webbshoppen.

<{POST_SNAPBACK}>

Datorbutikens fel att du beställer en vara som inte finns i lager? :) detta eviga gnäll.. Vill man vara säker på att få något beställer man ALDRIG varor som inte finns i lager.

Postad 20 september 2007 - 08:13

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Inte avboka men för att häva köpet så krävs det skäl.

Postad 20 september 2007 - 09:56

richardb86
  • richardb86
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
skulle precis dra iväg ett pm till dig DrTech men så hittade jag till den här tråden.
Som jag skrev till dig i ett pm så förstår jag lite av din frustration och hoppas att du verkligen får den 10/10 :)

Datorbutiken gjorde likadant med min tv när jag beställde den från datorbutiken och några veckor senare gjorde de så med en hårddisk jag beställde. Hårddisken fanns i lager och sedan när jag betalat och fått "väntar på att varan skall skickas" eller liknande så tog de bort det och bytte det med ett datum två veckor framåt.

Sedan när jag skulle ringa till dem så fick jag sitta i telefonkö ca 1h för att komma fram 5 nummer för att sedan märka att klockan var efter 17 så troligtvis hade alla som jobbar där gått hem. Så då fick jag lägga ner det.

För några år sedan beställde man ALLA saker från datorbutiken, fanns inget som var bättre. Men nu när alla internetbolag blivit så pass bra/billiga så är det ingen idé längre att köpa av DB. Ofta är de dyrare och nu mera så levererar inte de snabbare än någon annan.

Postad 20 september 2007 - 10:11

Doraso
  • Doraso
  • Forumräv

• 657 inlägg
  • 0
Är jag blind, eller fick vi inte veta hur det löste sig? :)

Mvh D

Postad 20 september 2007 - 11:56

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4 219 inlägg
  • 0
När DrTech har lagt en beställning och betalat priset så är ett köpeavtal ingånget. Detta avtal kan köparen inte häva hursomhelst, utan det krävs en godtagbar anledning så som ett väsentligt leveransdröjsmål. Detsamma gäller om man har lagt beställningen och säljaren har bekräftat ordern, även om pengarna inte har betalats.

Naturligtvis kan säljaren vara snäll och frivilligt låta dig häva köpet genom att du "avbokar" och de betalar tillbaka pengarna, men de har ingen skyldighet till det om de inte vill och om den rätten inte ingår i deras allmänna villkor.

Däremot finns ångerrätt när man har tagit emot varan men den kan inte utnyttjas för att avboka en vara innan leverans (men väl en tjänst). Saxat från distans- och hemförsäljningslagen (2005:59):
9 § Konsumenten har rätt att frånträda distansavtalet (ångerrätt) genom att till näringsidkaren lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar från den dag som anges i 10 § (ångerfrist). Konsumenten har alltid rätt att lämna eller sända meddelandet inom sju arbetsdagar från den dag som anges i 10 §.
10 § Vid distansavtal om överlåtelse eller upplåtelse av en vara börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten tar emot varan eller en väsentlig del av den. Vid distansavtal om en tjänst börjar ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås.

Vissa internetsäljare har en kortare avbokningsfrist men detta är något som de erbjuder frivilligt utan att ha skyldighet till det. En ogin säljare kan således hålla dig till beställningen och tvinga dig att ta emot varan och sedan returnera den på egen bekostnad om du ångrar dig.

Om ni fortfarande tror att man har rätt att avboka hursomhelst så kan ni ju lägga 20 internetbeställningar på prylar under dagen och sedan försöka "avboka" dem innan leverans. Det går säkert i vissa fall men inte på alla. Ännu svårare blir det om ni har betalat i förskott eftersom väldigt få säljföretag gillar att skicka tillbaka pengar till kunderna.

Mvh
Chris

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Inte avboka men för att häva köpet så krävs det skäl.

<{POST_SNAPBACK}>

Redigerat av Unregistered1197, 20 september 2007 - 12:08.

Postad 20 september 2007 - 12:24

Engine52
  • Engine52
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Okey ni kanske har rätt om man ska följa lagen. Men jag har aldrig haft problem att avboka/avbeställa/what ever när jag förskottbetalat.. Ingen heller som frågat varför jag gjort som gjort..

Postad 20 september 2007 - 15:36

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 0
Amazon är grymt bra på detta vis.
Man beställer och använder VISA kortet men inga pengar dras förräns varan finns i lager och är redo att skickas.
Där kan man också när som helst gå in och avboka/ändra ordern om den inte redan effektuerats...

Postad 20 september 2007 - 15:40

Engine52
  • Engine52
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Man beställer och använder VISA kortet men inga pengar dras förräns varan finns i lager och är redo att skickas.
Där kan man också när som helst gå in och avboka/ändra ordern om den inte redan effektuerats...

<{POST_SNAPBACK}>

Sådär gör väl i princip alla <_<

Postad 20 september 2007 - 15:43

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Inte som jag beställt från flesta drar pengarna direkt från kontot så fort man bekräftat beställningen sen om det är restat eller levereras inom 2 veckor kvittar.
Men visst finns det väl fler som gör så antar jag.

Postad 20 september 2007 - 17:47

Engine52
  • Engine52
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Inte som jag beställt från flesta drar pengarna direkt från kontot så fort man bekräftat beställningen sen om det är restat eller levereras inom 2 veckor kvittar.
Men visst finns det väl fler som gör så antar jag.

<{POST_SNAPBACK}>

Nämn någon seriös butik som tar pengarna direkt? Seriösa affärer reserverar beloppet och drar pengarna när sakerna skickas.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Baffelväggen
    Globe
    2025-04-28 19:31:57
  • 2st Slutsteg till köket
    Anton
    2025-04-27 22:56:09
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.