Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

XTZ 99.25 eller Elac 203,2

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 October 2007 - 20:22

Unregistered8493ad0c
  • Unregistered8493ad0c
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0
Nu måste jag tyvärr sälja mina golvare System audio sa1750 pga att jag har flyttat till ny lägenhet med begränsat utrymme. Jag måste nu ha högtalarna på vägg eller på bordstativ på tv-bänken. Jag har en primare i21 stärkare som driver och en velodyne minivee för lite mer tryck i basen.
XTZ 99.25 har ju fått väldigt fina omdömen och det har ju även Elacs högtalare. Ett måste är att högtalaren inte får låta vasst, då jag inte klarar av sss-ljud! Min i21a ger dock ett fylligt och varmt ljud så det gör ingeting om högtalaren är väldigt upplöst och tydlig i diskanten, dock inte s-ig!

Obs! jag önskar endast svar av dem som verkligen har erfarenhet från lyssning av dessa högtalare och inte en massa referat från hifi-tester och dylikt!

Postad 08 October 2007 - 21:47

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1191 inlägg
  • 0
>>>Jamoman

Jag kanske kan hjälpa dig i ditt val när jag nu i veckan får mina Elac 203.2.
Jag har mina PMC GB1 att jämföra med och de är verkligen inte vassa i ljudet, så de blir nog lätt att höra om där finns sss-ljud hos Elac.
Dock så är min Marantz cd17 MK III väldigt mjuk i ljudet, så om Elac har sss-ljud, kan de bli svårt att höra ändå. Jaja, vi får se... :) Hör av mig!

Postad 08 October 2007 - 21:53

Unregistered8493ad0c
  • Unregistered8493ad0c
  • Användare

• 228 inlägg
  • 0
ok det låter bra! ser fram emot dina åsikter... vilken färg valde du på dina elac? funderar själv på de vita, de är sjukt snygga!

Postad 09 October 2007 - 19:54

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
99.25/26 är har en exemplarisk och detaljerad diskant. INgen vasshet alls.

Postad 09 October 2007 - 22:15

Marcus B.
  • Marcus B.
  • Forumräv

• 829 inlägg
  • 0
Tycker att det är roligt med Graziano som verkligen byter högtalare ofta...eller man kanske skall säga att de iallafall passerar hans hem.. :rolleyes:

/Oxå nyfiken på vart detta slutar

Postad 11 October 2007 - 23:44

Graziano
  • Graziano
  • Beroende

• 1191 inlägg
  • 0
Nu har jag fått mina Elac 203.2 i körsbär :rolleyes:

Måste börja med att ge rosor och skumpa till Elacs ingenjörer till en strålande byggkvalitet och utsökt finish. Kvalitet rakt igenom!

Kan lika gärna säga det direkt, detta är en väldigt bra högtalare. Man märker ganska snabbt att det är något speciellt med diskanten. Den blir aldrig (!) vass men är ändå upplöst, luftig och klar, som en banddiskant ska vara.

Jag tycker också att basen kan trycka ifrån rätt bra med tanke på lådans storlek. Den visar också tydligt att den utan problem hänger med till snabbare musik.
Mellanregistret är väl det som står ut minst, men är ändå mycket bra. Det är öppet och håller bra fokus på röster.

Det jag gillar med stativare är att basen inte blir lidande av några resonanser och att jag tycker ljudet på så vis blir lite renare och får ett bättre stereoperspektiv (dock så är mina GB1 också väldigt bra på detta tack vare Transmissionline och liten låda) än golvare.
Kan tilläggas att Elac verkligen kommer till sin rätt med bra inspelningar, inte att de låter dåligt med sämre, men de imponerar verkligen extra med bra inspelningar.

Kommer nu behålla dessa Elac och göra mig av med mina PMC GB1, inte för att GB1 är sämre utan att jag nu är student och är mer i behov av pengar. Jag har också haft GB1 i ett år nu, så stor vikt ligger i att jag vill ha något nytt igen, (igen ;) ). SÅ vill någon köpa dem så är det bara att höra utav sig.

Går inte in så mycket mer på denna högtalare, lyssna själva och bilda er en egen uppfattning är rådet jag ger. Jag kan iaf säga att Elac 203.2 är värda en provlyssning flera gånger om. Svårt att hitta mer hifi för pengarna, iaf begagnade som jag köpte dem ;)

Ska lägga upp lite bilder i mitt galleri här imorgon

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.