Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Problem med integrerat grafikkort och nytt HD 2600

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 October 2007 - 09:20

vidrond
  • vidrond
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Nu har jag ägnat hela helgen åt att försöka uppgradera mitt system med ett nytt grafikkort, men det verkar helt omöjligt. Är det någon som kan hjälpa mig?

Mitt system:

Moderkort: MSI RS482MS-IL med integrerad ATI Radeon Xpress 200 grafikkort
Processor: AMD Athlon 64 3000+
Minne: 2 Gb SDRAM

Jag har satt in ett HIS Radeon HD 2600XT grafikkort, men när jag har försökt installera Catalyst drivarna så blir systemet helsegt med CPU-användning 100%.

Först har jag avinstallerat alla ATI-program och kört Drive Cleaner Pro. Sedan har jag stängt av det integrerade grafikkortet i BIOS (internal video mode från UMA till Disabled) och sparat. Därefter satte jag in det nya kortet och startade datorn. Jag såg att Vista registerade kortet som Radeon HD 2600, men avbröt när det ville installera drivrutiner. Istället körde jag senaste Catalyst-sviten.

Men Catalyst kunde bara hitta det integrerade kortet! Ingenstans något i loggen om Radeon HD 2600. Efter det har jag aktiverat något som heter SURROUNDVIEW i BIOS och då kan jag ha båda korten igång, men det spelar ingen roll, drivrutinerna verkar inte funka och CPU ligger fortfarande på 100%. För att göra om allt från början ifall det var drivrutinfel, installerade jag om Vista från grunden och körde enligt ovan, men det blev ingen skillnad.

Är det någon som vet vad det är för fel? Ska man inte kunna sätta in ett nytt grafikkort på ett mATX-kort? Det finns ju PCI-E-plats och allt? Måste jag köpa nytt moderkort och processor för att få det att funka? Är det i så fall någon som har ett förslag på fungerande system med liknande grafikkort och ett mATX?

Postad 15 October 2007 - 09:48

fakealfons
  • fakealfons
  • Användare

• 187 inlägg
  • 0
Antar att u installerat senaste .net (dot net) från microsoft?
.NET download
Du kan ju alltid testa att köra Windows Update, ladda ner alla uppdateringar, starta om och installera.
Läste om någon som uppdaterade sitt BIOS, då kände vista igen kortet och det gick att installera catalyst.

Postad 15 October 2007 - 11:44

Zeatrix
  • Zeatrix
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Rent reflexmässigt låter det som att du behöver uppdatera BIOS på moderkortet. Det är inget ovanligt när det släpps nya processorer eller grafikkort att BIOS behöver uppdateras för att det ska funka felfritt.

MSI har ett program som kan köras i Windows-miljö som automatiskt kan känna av vilken version av BIOS du har och om det finns en nyare att uppgradera till.

Kolla på denna sida: http://global.msi.co...o=1&prod_no=218

LÄNGST NED hittar du länkar till antingen deras applikation som gör det över nätet eller så kan du tanka MSI Live Update 3 som är en windowsapplikation som du installerar.

Lycka till.

P.S Skulle det inte fungera heller så skulle jag kontakta MSI:s support. Jag har gjort det förut och även om de inte är jättealerta brukar man kunna få ok support.

Redigerat av Zeatrix, 15 October 2007 - 11:45.

Postad 29 October 2007 - 19:37

Unregistered1272
  • Unregistered1272
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
Någon som vet hur det gått och vad som borde göras har nämmerligen
samma problem=/

Postad 30 October 2007 - 11:31

Unregistered1272
  • Unregistered1272
  • Lärjunge

• 462 inlägg
  • 0
Har man samma problem med ett nvidia 8800gt??

Snälla svara!!!

Postad 15 December 2007 - 12:56

Sypro
  • Sypro
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Du måste avaktivera det i bios. Tryck delete eventuellt f8 när datorn startar och leta :(

Postad 16 December 2007 - 08:02

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Nu har jag ägnat hela helgen åt att försöka uppgradera mitt system med ett nytt grafikkort, men det verkar helt omöjligt. Är det någon som kan hjälpa mig?

Mitt system:

Moderkort: MSI RS482MS-IL med integrerad ATI Radeon Xpress 200 grafikkort
Processor: AMD Athlon 64 3000+
Minne: 2 Gb SDRAM

Jag har satt in ett HIS Radeon HD 2600XT grafikkort, men när jag har försökt installera Catalyst drivarna så blir systemet helsegt med CPU-användning 100%.

Först har jag avinstallerat alla ATI-program och kört Drive Cleaner Pro. Sedan har jag stängt av det integrerade grafikkortet i BIOS (internal video mode från UMA till Disabled) och sparat. Därefter satte jag in det nya kortet och startade datorn. Jag såg att Vista registerade kortet som Radeon HD 2600, men avbröt när det ville installera drivrutiner. Istället körde jag senaste Catalyst-sviten.

Men Catalyst kunde bara hitta det integrerade kortet! Ingenstans något i loggen om Radeon HD 2600. Efter det har jag aktiverat något som heter SURROUNDVIEW i BIOS och då kan jag ha båda korten igång, men det spelar ingen roll, drivrutinerna verkar inte funka och CPU ligger fortfarande på 100%. För att göra om allt från början ifall det var drivrutinfel, installerade jag om Vista från grunden och körde enligt ovan, men det blev ingen skillnad.

Är det någon som vet vad det är för fel? Ska man inte kunna sätta in ett nytt grafikkort på ett mATX-kort? Det finns ju PCI-E-plats och allt? Måste jag köpa nytt moderkort och processor för att få det att funka? Är det i så fall någon som har ett förslag på fungerande system med liknande grafikkort och ett mATX?

1. Det finns inget moderkort som heter som du skriver.
2. Har det nya kortet en extern kontakt för strömförsörjning? Anslut den i så fall.
3. Vad har du för nätagg?
4. Vad har du mera försökt efter tipsen i tråden?
5. Vilken process tar 100%

Edit: Här är någon med samma problem: http://forums.guru3d...d.php?p=2532308

Redigerat av dunde, 16 December 2007 - 08:12.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.