Jag tänkte att vi i den här tråden kan skriva om våra intryck och upplevelser med Nokia 5310 som släpptes till försäljning igår. Jag har beställt min från Katshing och förväntar mig den i handen på måndag eller tisdag.
Någon som redan har den?
2 relaterade trådar
Postad 19 oktober 2007 - 10:40 Jag tänkte att vi i den här tråden kan skriva om våra intryck och upplevelser med Nokia 5310 som släpptes till försäljning igår. Jag har beställt min från Katshing och förväntar mig den i handen på måndag eller tisdag. Någon som redan har den? Postad 19 oktober 2007 - 19:37 ![]() ![]() största fördelarna som jag ser det: -normalt 3,5 hörlursjack, äntligen -skärmen, QVGA (240x320 pixel) display -radio, (inte självklart tex saknar w880i radio) -sd micro minne, följer med 2 gb ![]() lägger in lite länkar för den som e intresserad: http://www.yourmobil...sic_reviews.htm http://www.mobilebur...ews.jsp?Id=3606 http://europe.nokia.com/A4515080 http://www.conita.co...one-Review.html http://www.pocket-li...ile-phone.phtml kan fylla på efterhand det kommer recensioner... Redigerat av davidalex, 19 oktober 2007 - 23:09. Postad 20 oktober 2007 - 00:07
Här är lite bilder från när de öppnar boxen.
Postad 22 oktober 2007 - 19:52 Postad 23 oktober 2007 - 02:00 Verkar som nokia har skärpt till sig lite. Annars är ju 5610 fräsch den med o den har 3,2 Mpix kamera med . Postad 23 oktober 2007 - 11:15 Postad 23 oktober 2007 - 17:11 ![]() ![]() Postad 23 oktober 2007 - 17:15 Är sugen att köpa denna och vill veta lite hur den fungerar som en musikspelare. Har ju bra speltid och 3.5 mm jack. //Ekani Postad 23 oktober 2007 - 21:20 Postad 23 oktober 2007 - 23:59 ![]() Allt detta skall testas på Torsdag, då jag jobbar igen, om det finns någon lur kvar dvs. ![]() Postad 24 oktober 2007 - 08:56 Hade de klämt in en autofokuskamera i 5310 eller 6500 classic så hade det nog blivit en sådan (även om jag inte gärna offrar S60). Postad 24 oktober 2007 - 11:25 Personligen har jag en M600 för stunden och den har inte ens kamera och jag kan vell erkänna att jag saknat den en två gånger på ett helt år med den. Men det är min åsikt. Har haft telefoner med kamera med men dom har jag alldrig använt. Jag gillar luren för sin smidighet och dess trevliga batteritid (iaf vad som står på pappret). Postad 24 oktober 2007 - 14:36 Postad 24 oktober 2007 - 17:12
Så länge den inte har autofocus blir svaret: mycket sällan. Men med autofocus blir den väldigt användbar för att fota av uppgifter från papper, prislappar, visitkort mm, listan kan göras lång. Den Elgiganten jag var inne i igår hade tyvärr inte vare sig 5310 eller 6500 Classic framme. Postad 24 oktober 2007 - 21:27 - Hur är det allmäna kvalitetsintrycket? Plastig? Knackar det om den? Ser färgen ut att nötas bort efter en månad? - Fungerar Gmail Mobile? (Helst vill jag också veta att det funkar med Tele2) Postad 24 oktober 2007 - 21:47 Postad 24 oktober 2007 - 22:26 Batteriluckan är av plast, men känns ganska bra ändå, då den har lite struktur i ytan. Annars kanske den är lite plastig, men inte störande och inte alls som vissa andra mobiler. Ingen aning om färgen kommer nötas eller ej, hur ska jag se det? Postad 26 oktober 2007 - 11:45
Bra fråga. Om plasten verkar ha samma färg rakt igenom (alltså inte bara är nån vanlig beige plast som har ett lager färg på sig) så kan ju färgen inte nötas bort. Frågan blir alltså om telefonen har plast som är målad på eller inte. Kanske svårt att avgöra dock... ![]() Bara två veckor kvar med min gamla k750i med Telenor, sedan lutar det åt 5310 och Tele2. Hoppas jag byter upp mig! Postad 28 oktober 2007 - 22:25 Väldigt lovande dock att man får med 2 gig minneskort i boxen, det är riktigt generöst! Och stort stort plus att det finns 3,5mm telejack i den, helt klart största anledningen till att jag köper den! /seb Postad 29 oktober 2007 - 13:39 Stör mig även på Nokias SMS-skrivning där man mycket ofta sätter tummen på fel knapp och SMS skickas eller tas bort... Får hoppas att en framtida mjukvaruuppgradering kan lösa ovan nämnda problem, då är det en riktig kanontelefon. Postad 01 november 2007 - 23:24 Ljudet i musikspelaren är mycket bra, och mikrofonen i den medföljande headsetsladden är också mycket bra. Samtalsljudet kanske inte är det bästa. Jag tycker det är ok men har bara SE k600i och SE Z600 att jämföra med och det är ungefär likvärdigt. Den har en funktion för att "skärpa" högtalarens ljud, men jag har inte testat den ännu. Telefonen är i plast runt om, i en homogen mörkgrå färg med några få påmålade detaljer såsom prickmönstret och logon på batterilocket. Endast de röda detaljerna är i aluminium. Den är välbyggd och batteriluckan sitter riktigt hårt så att det ibland kan vara svårt att öppna den. (edit: Jag har sedan dess upptäckt att den knakar något när man trycker på den nertid. Den verkar inte sitta helt ihop där.) Knapparna är stora och mycket trevliga. En trevlig finess är att både skärmen och tangentbelysningen anpassar sig efter omgivningens ljus. En annan trevlig finess är att röstigenkänningen funkar extremt bra. Efter en kort träningsprocedur säger man bara vilket som helst namn i telefonboken och den hittar det. Detta var nytt för mig och jag är imponerad av hur väl det fungerar. magpe824: Dess e-post klient har stöd för TLS både vid sändning och mottagning så den verkar ha förutsättningar för att fungera med gmail, men jag har inte testat detta ännu. Adebisi_6: jag vet inte vad du menar med att den ska funka med Tele2, men i mitt fall fungerar det att WAPa och att köra Opera mini med Tango, en operatör som använder Tele2s nät. Efter att ha haft den i några dagar är mitt intryck att detta är en förträfflig liten lur. Den är så mycket bättre än min gamla k600i och jag har inte varit så exalterad över en ny pryl på många år. microSD, USB UMS, micro USB kontakt och 3,5 mm jack är stora plus i min bok, och det i ett nätt och snyggt paket. Stöd för UTF-8 är också en fin bonus. Jag synkar kalendern, kontakter, uppgifter och anteckningar mot PCn och det fungerar klockrent, både med blåtand och USB-kabel och det går fort. Den reagerar snabbt i menyerna som ger ett genomtänkt intryck, men jag önskar att antalet menyer kunde varit mindre. Det finns säkert över hundra menyposter, vilket iofs kan vara bra för kontrollfreaken. Dock förstår jag mig inte riktigt på Nokias internetbeteckningar och hur det är meningen att det ska hänga ihop men jag har inte haft en Nokia-lur förut. Manualen är bristfällig liksom den inbyggda hjälpen och man får testa lite ibland för att komma fram tid vad vissa menyposter betyder. Det jag saknar från SE telefonen är kodminnet. Om någon vet ett java-program som har motsvarande funktion så berätta gärna om det (edit: hittade Safe). Det går heller inte att minimera java-program vilket är en nackdel. Jag kan inte säga så mycket om batteritiden än eftersom jag har använt den långt mer intensivt i dessa dagar än jag kommer att göra när allt är på plats så att säga. Det jag kan säga är att med mycket pill höll batteriet i ca två dagar. Jag räknar med att med mer normal användning håller det i 4-5 dagar för min del. Kanske en vecka om man inte använder mediaspelaren, blåtand och synk. edit: ytterligare negativa egenskaper: - ingen LED - påminnelser fungerar inte under tiden telefonen är avstängd - högtalaren är svag, vilket medför att man lätt missar samtal, även på den högsta volymen - e-post-brevlådan visar inte antalet inkomna e-brev - det går inte att lyssna på radio genom bluetooth-lurar fast man har "hörlurs-antenn" inkopplad påträffade buggar: - mobilen startar om sig slumpmässigt (men inte särskillt ofta) när man spelar mp3-filer - "knäppningar" hörs under tiden man spelar mp3-filer (mycket frekvent), både i vanliga lurar och blåtands stereo lurar - valt ljud för e-post fungerar inte ibland - ibland hänger sig telefonen (sällan), särskillt om man gör något under uppstart (oftare) - bokmärkesbugg (se nedan) edit: Jag har hittat en bugg tror jag. Om man skapar en mapp i bokmärken går det inte att flytta något bokmärke dit. När man flyttar finns också möjlighet att skapa en mapp. Om man då gör det går det att flytta ett bokmärke dit. Men om man gör det hamnar bokmärket i ett svart hål eftersom den mapp man skapat då inte går att se i listan med bokmärken eller någon annanstans. Redigerat av Seron, 15 november 2007 - 08:55. Postad 02 november 2007 - 22:35 flera internet butiker men dom verkar bara ha röd variant inne. Jäkla sugen på en sån här telefon men lutar kanske lite mer åt en blå ....om man inte måste vänta allt för länge på en sån dvs ..... /Dekes Postad 04 november 2007 - 16:25 Första intrycket var att den är väldigt nätt och smal men väger ändå så pass mycket att den känns gedigen. Mediaknapparna är klockrena, funkar var man än befinner sig i menyerna. Displayen är väldigt skarp och ljus och knapparna är klart godkända att smsa med efter någon dags invaning. Det finns rätt många smarta funktioner i operativsystemet och man kan anpassa många saker till egna önskemål. Sedan det viktigaste i den här telefonen: 3,5mm telejack och vettig mp3uppspelning! Jag pluggade i mina AKG K24p direkt när jag lagt in lite musik på 2-gigskortet. Jämfört med min samsung yepp-mp3spelare så är där ingen skillnad. Nokian är möjligen lite basigare än den, men det kan regleras med EQ som är graderad i dB-steg! Otroligt att tillverkarna äntligen har fattat att ljud mäts i dB och inte något annat. Sen hur väl den stämmer kan jag inte riktigt svara på. Volymmässigt lämnar nokian inget att önska, jag kan spela smärtsamt högt, dock är volymkontrollen lite för okänslig, dubbelt så många steg hade inte skadat, men jag har kompenserat det genom att dra ner alla reglar ett snäpp i EQ:n, eftersom den är mera finkänslig volymmässigt. De första dagarna hade jag dock problem med mp3uppspelning. Varje gång jag startade ett album så startade mobilen om efter ett par låtar. Detta var aldrig konsekvent utan kunde hända när som helst. Dock har det inte hänt på ett par dagar nu, och jag har spelat flitigt med musik varje dag på tåget, så jag hoppas att det handlar om en inkörningsperiod. ![]() När jag pluggade i 5310:an i datorn första gången utan att ha satt i installationscd så hittade XP först inte drivrutinerna, men efter ett tag märkte jag att telefonen började skicka data till datorn, och vips hade jag telefonen som en enhet i datorn. Mycket smidigt! Överföringen är inte jättesnabb, men klart godkänd. Det enda jag har att klaga på, som verkligen stör, är högtalaren i telefonen. I och med att det är en väldigt liten telefon så har den inte så mycket egenresonans, vilket säkerligen bidrar till att den låter ganska klent. Man hör den helt enkelt inte i fickan, även om man har en jobbig och skrikig ringsignal. Jag har missat flera samtal redan och det är rätt störigt. Sedan är vibratorn inte det starkaste jag har varit med om heller. Men slutsatsen blir ändå många stora plus och jag tycker det är en riktigt skön mobil med tanke på priset! /seb Postad 08 november 2007 - 21:19 Har problem med uppspelning av mp3. Spelaren låser sig efter ett tag, inte konsekvent utan det verkar ske lite hur som helst. Skärmen blir vit, sen börjar telefonen med att uppdatera media-biblioteket. Har hänt säkert 8-10ggr idag. Hoppas det är ett problem som kommer att lösas med en uppdatering av mjukvaran. Postad 09 november 2007 - 20:09 idag har den lagt av 5-6 gånger och igår 2 gånger, känns som om jag är van att få vit skärm vid det här laget, hade en nokia 6280 (symbian 40 där med) innan som även den körde det tricket för mig, fixades dock med uppdatering Så hoppas det släpps en uppdatering som fixar detta problem snarast! Annat än det så är jag hel nöjd över telefonen! en mycket bra investering Postad 09 november 2007 - 20:21 Postad 11 november 2007 - 00:16 *Edit, såg det nu. Stod bland "program & spel" lite luddigt.. "Nokia Visual Radio" ![]() Redigerat av Micke prylgalen, 11 november 2007 - 10:27. Postad 11 november 2007 - 17:27 Kan varmt rekomendera den nya Nokian till alla som vill ha en musikmobil. Postad 11 november 2007 - 22:18
Efter att ha lagt till nya låtar idag har jag också fått detta problem.
Återkom problemet i den nya telefonen? Redigerat av Seron, 12 november 2007 - 11:26. Postad 13 november 2007 - 06:18 Postad 13 november 2007 - 09:09
En del butiker gör reklam för den blå, men ingen har den inne. Det verkar ju förklara varför den är slut överallt. Är det officiella uppgifter att de har ensamrätt på den blå? Är riktigt sugen på den luren, synd bara att många verkar ha problem med mp3. Postad 13 november 2007 - 14:10 Trist om den hänger sig när man kör mp3 men det gör jag inte ändå, bara radion funkar bra så ![]() Postad 14 november 2007 - 08:10 Stämmer och jag tyckte inte ni ska köpa den av dem, som på tex Teknikmagasinet ingår 2GB minneskort i priset runt 2500kr. Men det gör det inte hos dem. För 2699:- USCH för TheFånHouse. Postad 14 november 2007 - 15:17
2GB-kortet ingår i alla lådor, det är Nokia som bjuder på det. Känn som att man är tvingad till phonehouse då, finns inte på världskartan att jag köper den röda.. Edit: Mitt åter på att 2GB-kortet följer med alla lådor. De följer inte med i Phonehouses paket! Köpte den blå där igår, köpte med ett SanDisk 4GB-kort oxå. Bryr mig inte om det var överpris, telefonen är lätt värd pengarna! (Den blåa är så snygg!) Har testat den ordentligt med mp3:or i ett dygn nu, inte märkt av de problem som nämnt tidigare i tråden. Kan det vara så att det 2GB-kort som följer med vissa lådor är boven i dramat? Redigerat av stareez, 15 november 2007 - 18:36. Postad 14 november 2007 - 20:49 Redigerat av Seron, 14 november 2007 - 20:53. Postad 14 november 2007 - 21:26 Sånna fick jag förr i min z1010. Den klarade inte av visa frekvenser men jag är tveksam om det är så på denna ![]() Postad 15 november 2007 - 18:18 Nokia blir bättre och bättre på att snickra ihop telefoner helt klart. Underbar display, skön knappsats och jag är smått lyrisk över den lilla luren. Köpte min hos Audio Video för 2495 men då fick jag KOSS Porta pro hörlurar också på köpet. Verkar klart prisvärd den här telefonen. Postad 15 november 2007 - 22:21
Enligt broschyren på Nokias hemsida så har kameran inbyggd LED-blixt. Denna har jag inte sett på någon bild. Jag har heller inte sett någon nämna den.
Postad 16 november 2007 - 10:01 Tog lite egna bilder, tycker inte man ser riktigt bra på Nokias bilder hur läcker den egentligen är.. Bifogad fil(er)Redigerat av Micke prylgalen, 16 november 2007 - 14:07. Postad 16 november 2007 - 13:59 250:- inträde och 399 i butik. Det blir 1837:- totalkostnad, man kan ju lägga abb. i en låda och göra det hemligt. Telefonen är olåst, bara att stoppa i sitt vanliga kort i den. Vill man använda ab. som man tagit ringer du utan minutavg. till 4,4 miljoner mobiler. Redigerat av Unregistered11bf6fd0, 16 november 2007 - 14:04. Postad 16 november 2007 - 15:19
Dock utan 2 gigabytes minneskort! ![]() Postad 16 november 2007 - 20:44 Vill inte häva köpet då jag i övrigt är väldigt nöjd över telefonen. Postad 17 november 2007 - 09:10 Postad 18 november 2007 - 21:24
Hur vet du att den är olåst??? Postad 19 november 2007 - 12:13 Skärmen när man ska ta kort är en massa röda och gröna små prickar i , och dom sätter sig i korten sen när man tatt bild! Sen när man pluggar i headset så blir det bara ljud i den ena hörluren! Någon mer som har dessa fel?? Postad 19 november 2007 - 18:19 Funkar som det skall men har han verkligen tryckt i kontakten ända i botten? Är ganska trögt och man kan luras att tro att den är i eller inte våga ta i ordentligt. Kanske har fått ett dåligt exemplar helt enkelt. Fortfarande otroligt glad för luren, känns inte att man har den i fickan. Standbytiden verkar med väldigt bra, en laddning sen jag fick den i torsdags och det är en del samtal/sms / knapprande sen dess. Nu har batteriindikatorn hoppat ner ett liet hack bara, får se hur länge den klarar sig. Postad 20 november 2007 - 23:15
Har var den 4e telefonen? Skickade ner min till katshing förra veckan pg a musik spelaren som la av lite sporadiskt, men dom hade tydligen kört den med musik spelaren igång i 2 dygn utan att det lagt av så får den tillbaka skickad till mig igen då hm...var det eller att dom skickade den till nokia verksta och hur lång tid innan man får tillbaka den där ifrån vet man ju aldrig :P ska iaf bli intressant o se om det helt plötsligt har fixat sig heh (fortsättning följer) Redigerat av Dekes, 20 november 2007 - 23:17. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |