Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Panasonic Pt-AX200 eller Benq W500!?

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 October 2007 - 21:43

gårdemyr
  • gårdemyr
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Hallå

Har nu kommit in på att vi ska ha projektor hemma (mest pappa och jag).

Så min fråga är vilken är att föredra mellan Panasonic PT-AX200 och Benq W500?

Vi kommer att ha projektorn i källaren där det är fönster från höger sida ifall man
tittar mot "ytan" där bilden kommer att vara. Källaren kan mörkläggas helt men
oftast så kommer det in lite ljus.

Kan också skriva vad vi ska ha projektorn till; antagligen kommer ett PS3 inköpas men
även kanske en HTPC. Vi ska se filmer (DVD, HD-DVD, bluerayfilmer) spela på PS3
och kanske ha projektorn bild till dator (ifall vi inhandlar en HTPC).

Så jag undrar eftersom jag inte kan alls mycket om projektorer osv, så skulle jag vilja
veta vad man ska välja. Benqen kostar ju ändå ~3-4000 kr mindre.

Tack på förhand.

(Mitt första inlägg på "minhembio" :))
Ha det bra

Postad 23 October 2007 - 22:21

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 0
Välkommen till minhembio.se!

Har inte sett någon av projjarna personligen, MEN av det jag läst vad gäller tester och recensioner skulle jag välja Panasonicen. Omdömena kring w500 har överlag varit positiva, men när det gäller Panasonicen är väldigt många rent lyriska! Kolla exempelvis recensionen på projectorcentral.com:
Recension

Förutom att den klarar 1080p/24 (bra för BluRay och HD-DVD...) så har den också ett speciellt GameMode som ska funka bra om man vill spela exempelvis PS3. Testaren på projectorcentral kallar den dessutom för "poor man's 1080p projector" eftersom den hanterar 1080p signaler så bra...

Det bästa är självklart om du har en möjlighet att se båda projjarna live och sen välja, men det är ju inte alltid det lättaste.

Lycka till!

//P

Postad 23 October 2007 - 22:24

CoRnHoLiO
  • CoRnHoLiO
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Vill bara påpeka att Benq projjen klarar 1080p/24 den med. Även 1080p/50 och 1080p/60 med för den delen, även via komponentingångarna...jag har testat.. :)

Postad 24 October 2007 - 07:58

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 0

Vill bara påpeka att Benq projjen klarar 1080p/24 den med. Även 1080p/50 och 1080p/60 med för den delen, även via komponentingångarna...jag har testat.. ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Ok...det är dock inget som nämns i specen om W500 på Benq's hemsida. Kollar man på deras spec av W10000 och W9000 så gör de stor affär av att de klarar 1080p/24. Konstigt att de inte också framhäver det ordentligt i specen på W500. Tvivlar dock inte på att du testat och att det funkar...finner det bara märkligt att de inte framhäver det som en egenskap eftersom 1080p/24 är det "buzzword" som används mest i hemmabiokretsar för tillfället...ja...förutom FullHD då. ;)

//P

Redigerat av peppelito, 24 October 2007 - 08:04.

Postad 24 October 2007 - 12:04

gårdemyr
  • gårdemyr
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Tack för svaren

Men som jag förstått så kan både W500 och PT-AX200 sända 1080p signaler!?
Detta låter ju mkt bra ifall man ska använda ett PS3 i framtiden.

Men jag undrar då varför ska man lägga ~4000kr mer på panasonicen?

Håller med att man borde se både w500 och PT-AX200 bredvid varandra för
att kunna jämföra, men det är inte så lätt som sagt. Så skriv gärna vad ni vet
man får för ~4000kr mer.

Tack på förhand

Postad 24 October 2007 - 22:29

CoRnHoLiO
  • CoRnHoLiO
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

Vill bara påpeka att Benq projjen klarar 1080p/24 den med. Även 1080p/50 och 1080p/60 med för den delen, även via komponentingångarna...jag har testat.. B)

<{POST_SNAPBACK}>

Ok...det är dock inget som nämns i specen om W500 på Benq's hemsida. Kollar man på deras spec av W10000 och W9000 så gör de stor affär av att de klarar 1080p/24. Konstigt att de inte också framhäver det ordentligt i specen på W500. Tvivlar dock inte på att du testat och att det funkar...finner det bara märkligt att de inte framhäver det som en egenskap eftersom 1080p/24 är det "buzzword" som används mest i hemmabiokretsar för tillfället...ja...förutom FullHD då. :(

//P

<{POST_SNAPBACK}>

Eh, då läser du lite slarvigt :o. Det står ganska tydligt på deras hemsida, under specifications för w500. Den recension du länkade till nämner t o m detta faktum under competition:

Competition

At an official street price of $1,299, the AX200U is priced in the middle of the pack of currently popular 720p resolution projectors. Lower priced models include the Mitsubishi HC1500, the BenQ W500, the Optoma HD70, and the Acer PH530. These all have limited range 1.2x zoom lenses. Among them, only the BenQ W500 has 1080p/24 capability, and none of them have the lumen potential of the AX200U

Dessutom står det i manualen som går att ladda ner från projectorcentral. Den klarar följande:

Via VGA:1080p/50
Via komponent: 1080p/24, 1080p/50
Via HDMI:1080p/24, 1080p/50 samt 1080p/60

Jag har endast testat via komponent, men finner ingen anledning att tvivla på manualen.

Men jag är långt ifrån nån projektorexpert, snarare nybörjare. Jag har hållt mig till plasma tidigare och kan bara uttala mig om projjen utifrån det perspektivet. Svärtan är givetvis bättre på plasman, dock vetefan om upplösningen. Det blir mer tryck (eftersom det är ungefär samma ljusstyrka i min plasma som på projjen, fast på mindre yta) på plasman, men detaljer blir nästan bättre på projjen. Gillar man lågupplöst material som DVD/DivX o dyl kan jag bara rekommendera W500 - dens styrka ligger i HQV chippet som är ruggigt bra på att skala bilden. Det blir givetvis inte sämre om man matar med högupplöst signal men detta var väntat, de flesta projjar fixar ju oftast bra bild om källan är bra. Jag är uppriktigt sagt förvånad över hur väl den skalar om sämre signaler, detta är det intryck som satt sig mest på mig.

Dock har jag inte sett pannan, det är säkert en toppenproj - sen är det väl mer en kostnadsfråga vilken man väljer. Jag har dock jämfört W500:an "live" med en Hitachi TX300, och Hitachin var INTE bättre....därmed inte sagt att den var sämre :D.

Jag råder dock, precis som du, att man i den mån det är möjligt går och tittar på dem "in action". Även fast jag har svårt att se vad som motiverar prisskillnaden, i mina ögon verkar de likvärdiga...

Postad 25 October 2007 - 07:45

gårdemyr
  • gårdemyr
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
tack för ditt svar CoRnHoLiO

Kan vara bra att få w500 jämförd med en plasma så som du
gjorde eftersom vi har en pioneer plasma 42 tum som köptes denna
sommaren.

Vad jag har fått fram (igenom svar här och i andra trådar som jag läst) så
har "pannan" ett speciellt "gamemode" som ska vara bra att spela t.ex PS3
i. Sen även att det är bättre ljus i den och det kan vara bra ifall man inte har
ett helt mörklagt rum.

Men skulle vara bra ifall nån som sett båda projektorerna "live" att de kunde
berätta vad som är skillnaden.

(vi får försöka gå och titta på de olika projektorerna "live", men nu åker vi bort en vecka
så det får bli efter höstlovet.)
Någon som vet en affär i malmö som säljer både w500 och "pannan" så man kan jämföra!?

Tack på förhand
Gårdemyr

Postad 26 October 2007 - 15:29

CoRnHoLiO
  • CoRnHoLiO
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

Vad jag har fått fram (igenom svar här och i andra trådar som jag läst) så
har "pannan" ett speciellt "gamemode" som ska vara bra att spela t.ex PS3
i. Sen även att det är bättre ljus i den och det kan vara bra ifall man inte har
ett helt mörklagt rum.

Det är nog så, att ska du inte släcka ner så är det fördel att ha en ljusstark projektor. Men den kommer fortfarande få pisk av en plasma i dagsljus. Jag använder min plasma när det är ljust och projjen när det ska tittas på film eller spelas (och då är det 99% av gångerna mörkt). I övrigt är det bara en nackdel i min åsikt, kontrasten som anges kan ju skrämmas upp tack vare en ljusstark bild, men svärtan blir oftast lidande. Dvs en bildvisare som har 10000:1 i kontrast och 1000 ANSI har bättre/svartare svärta än en som har 10000:1 i kontrast men 1400 ANSI. En bildvisare som är mer ljusstark kan ge en vitare vit men om kontrasten är densamma så innebär det ju att svartaste svart flyttas åt det gråare hållet, alternativt i projektorvärlden där man kan justera ljusstyrkan i lampan så får man inte det utlovade kontrastomfånget, detta gäller även LCD TVs som nu mer börjat ange sk "dynamisk kontrast" vilket innebär att man maxar lampan i vita/ljusa scener och släcker ner i mörka - projektorers iris funktion fungerar på ett liknande sätt, genom att reglera ljusinsläpp kan man öka kontrasten...men det finns det säkert mer kompetent folk här som kan beskriva den funktionen mer utförligt...

Men nog om detta, hur man mäter och vad man bör mäta är en helt annan tråd. Vi återgår till ämnet. :P

Någon som vet en affär i malmö som säljer både w500 och "pannan" så man kan jämföra!?

Nope, men jag vet att BRL/svågertorp har W500:an uppe (där den finns som paket med fäste+duk för 10 000) - förvisso matad med kass signal men ändå. Där finns även en Hitachi PJ-TX300 som kostar lite mer att jämföra med samt ett par DLP projjar.

Postad 26 October 2007 - 16:04

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 0

Eh, då läser du lite slarvigt :P. Det står ganska tydligt på deras hemsida, under specifications för w500. Den recension du länkade till nämner t o m detta faktum under competition:

Är tydligen inget vidare på att göra research på nätet. Ber om ursäkt om jag förvirrat någon...

//P

Postad 03 November 2007 - 16:38

gårdemyr
  • gårdemyr
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0
Har precis kommit hem från semestern, jag och pappa ska nu (snart) åka och kolla på
lite olika projektorer och höra vad de i affärerna säger osv. Ska bla till malmö HIFI och kolla.

Sen får vi se hur det blir.
gårdemyr

Postad 04 January 2008 - 23:15

twebbas
  • twebbas
  • Veteran

• 1820 inlägg
  • 0
Vad blev det för projektor om man får fråga?
:unsure:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.