Postad 24 October 2007 - 11:21
Bleh, kan inte bara HD DVD lägga ned så det bästa formatet vinner
Vad är det med Blu-Ray som är bättre än på HD DVD om man bortser från discutrymme?
Som jag ser det finns det ju bara fördelar med HD DVD:
¤ Hdi teknologin är betydligt bättre än BD-Java. Bättre interaktivitet på HD DVD.
¤ Web-enables features!
¤ Inga långa laddningstider!
¤ Spelarna är betydligt tystare.
¤ Regionsfritt format tillåter import och uppspelning av HD DVD skivor från andra länder.
Vill tillägga också att det kommer att släppas HD DVD spelare för $199 till jul och att Transformers inte bara slog rekord för en dag utan för en hel veckas försäljning, och den lär fortsätta sälja. Dessutom har vi ju Shrek the Third, som släpps om ett par veckor.
Postad 24 October 2007 - 11:25
Du tog orden ur munnen på mig!!!
BluRay låter dessutom så mycket tuffare och nyare än HDDVD, tror helt ärligt att det spelar iaf. en liten roll det med...
Nånting som oxå spelar STOR roll (tror jag) är att X-box 360 inte har HDDVD som standard (som jag fattat det är det ett tillbehör?)
Redigerat av Dr. Death, 24 October 2007 - 11:30.
Postad 24 October 2007 - 11:28
Vad är det med Blu-Ray som är bättre än på HD DVD om man bortser från discutrymme?
Varför bortse från den viktigaste punkten? Blu-Ray har nästan alltid ett okomprimerat LPCM spår vilket ger bäst ljud. Blu-Ray är mer kvalité helt enkelt.
Postad 24 October 2007 - 11:35
Anledningen till att BD säljer mer är för att det finns mest stöd för BD i amerikanska butiker.
Redigerat av Unregistereddc471864, 24 October 2007 - 11:36.
Postad 24 October 2007 - 11:36
Alltså är det Blu-ray som leder även där?
Postad 24 October 2007 - 12:36
Postad 24 October 2007 - 12:37
Men jag får nog säga att jag föredrar BD än så länge. (+ att det släpps fler nya titlar på BD)!
Nuff said!
Postad 24 October 2007 - 12:47
[BD+][1] was developed by Cryptography Research Inc. and is based on the technology SPDC. BD+ is effectively a small virtual machine embedded in authorized players. It allows content providers to include executable programs on Blu-ray Discs. Such programs can:[47]
examine the host environment, to see if the player has been tampered with. Every licensed playback device manufacturer must provide the BD+ licensing authority with memory footprints that identify their devices.
verify that the player's keys have not been changed.
execute native code, possibly to patch an otherwise insecure system.
transform the audio and video output. Parts of the content will not be viewable without letting the BD+-program unscramble it.
If a playback device manufacturer finds that its devices have been hacked, it can potentially release BD+-code that detects and circumvents the vulnerability. These programs can then be included in all new content releases.
The specifications of the BD+ virtual machine are only available to licensed device manufacturers. A list of licensed adopters is available from the BD+ website[2].
Postad 24 October 2007 - 12:49
Själv äger jag några Blu-Ray filmer. Men jag är inte super-supporter av formatet, jag tror bara att det är det formatet som vinner, så jag satsar på det. Har också hört att Blu-Ray-skivor är mer tåliga än HD DVD-skivor, alltså mindre repor, notera dock "hört".
Sen ang. fördelar som Griffle nämnde:
¤ Inga långa laddningstider!
¤ Spelarna är betydligt tystare.
Känns som att båda är mycket beroende på spelarna och inte på format. Sen förstår jag inte varför BD-java skulle vara sämre. Det finns miljoner Java-utvecklare i världen som förmodligen lätt skulle kunna lära sig BD-java så det borgar för bra kvalité på koden.
Postad 24 October 2007 - 12:51
Postad 24 October 2007 - 13:20
Postad 24 October 2007 - 13:29
Kolla vad som händer på BR-sidan med Samsung 1400:a som banar väg för ett rejält priskrig. Sony , Panasonic m.fl måste ju följa efter om dom vill få nån omsättning på prylarna.
Zephir
Postad 24 October 2007 - 13:50
//Peter
Postad 24 October 2007 - 14:24
Mer, bättre och billigare Kombospelare måste komma ut, så slipper man välja
Instämmer.. Jag vill ha HD-DVD för Bourne Triology - men Blue-Ray för att det förefaller att sälja bättre.. Man blir förvirrad..
Postad 24 October 2007 - 14:28
BD och HDDVD kriget påminner mycket om DVD- och DVD+ kriget där vi idag lever med båda formaten. Någon som vet om det finns någon undersökning på hur + och - kriget ekonomiskt har drabbat branshen, vinnare, förlorare, branshens totala utfall.
Undrar hur stort utfall spelkonsolmarknaden kommer ha. Porrindustrin fick ju vippbrädan över på VHS:en sida en gång i tiden, kanske är det spelkonsolernas tur denna gång?
Postad 24 October 2007 - 14:29
Ja det är ju tråkigt att det behövs regionkodning och BD+ men det är ju vi konsumenters fel att det är så här. Skulle vi (vi som ett väldigt brett begrepp) inte piratkopiera så skulle inte dessa system behövas. Tyvärr är det så att många inte har respekt för upphovsmän och lagar och då får vi tyvärr leva med dessa system. Jag tycker också det är surt, men vad ska man göra?BluRay har regionskodning och BD+, förstår inte att man kan föredra det formatet, har vi inte tröttnat på regionssläpp och rootkits?
[BD+][1] was developed by Cryptography Research Inc....
Sen är regionkodning inget som helst problem för mig. Har en sambo som föredrar textad film och då blir det ändå bara att man köper svenska filmer med "min" region.
Sen är det just dessa funktioner som förmodligen kommer göra Blu-Ray till vinnare.
"Blu-ray’s final trump card over HD DVD is BD+ and region coding." - Alan Dang
Alan Dang är en riktigt smart snubbe som skrivit en artikel om kriget mellan Blu-Ray och HD DVD. Läs hela artikeln på Firingsquad. Mycket som står i artikeln vet ni redan, men han har några riktigt bra poänger.
Tillslut frågade någon om det fanns några fördelar med BD förutom högre kapacitet. Ja men det är ju PRECIS det som är grejen, högre kapacitet ger utrymme för högre kvalité. Personligen har jag bättre kvalité på bild/ljud än häftiga interaktiva effekter.
Redigerat av Zeatrix, 24 October 2007 - 14:33.
Postad 24 October 2007 - 14:37
men det är ju vi konsumenters fel att det är så här.
Nu har vi iofs möjlighet att välja ett format utan dessa "features" =)
Postad 24 October 2007 - 14:43
Postad 24 October 2007 - 15:01
Eftersom att man använder en dator för att spela upp HD så spelar inte regionskodning eller liknande någon roll. Tycker mest det är kul när de introducerar något nytt skydd eftersom att det knäcks så fort
Skyddet vi pratar om här är inte aktiverat ännu...
Postad 24 October 2007 - 16:41
Postad 24 October 2007 - 16:52
Postad 24 October 2007 - 18:14
Redigerat av Audio Code 3, 24 October 2007 - 18:14.
Postad 24 October 2007 - 18:18
Själv kör jag bägge formaten så man slipper bry sig
Jag tror ALLA tillverkare, förutom Sony och Toshiba då, kommer att släppa combospelare tillslut.
Att det blir som med SACD och DVD-Audio som lever sida vid sida, så får filmbolagen helt enkelt släppa på favvo formatet.
Postad 24 October 2007 - 18:20
Postad 24 October 2007 - 19:11
Så hoppas jag verkligen inte att det blir, med tanke på hur lite stöd det finns för endera format. Jag vill ha ett HD-format som slår stort, i stil med DVD, inte MiniDisc...Jag tror ALLA tillverkare, förutom Sony och Toshiba då, kommer att släppa combospelare tillslut.
Att det blir som med SACD och DVD-Audio som lever sida vid sida, så får filmbolagen helt enkelt släppa på favvo formatet.
Postad 24 October 2007 - 19:12
The difference between HD-DVD and Blu-ray is bandwidth. A Blu-ray disc can support bitrates of 48Mb/sec (40Mb/sec dedicated to video) while a HD-DVD disc can only support bitrates of 30.24 Mb/sec (29.4 Mb/sec dedicated to video). For any given CODEC, Blu-ray theoretically offers higher potential performance. Current Blu-ray discs are either 25GB or 50GB whereas the majority of HD-DVD discs are dual-layer 30GB discs. The theoretical limit of HD-DVD is 60GB whereas Blu-ray can theoretically reach 200GB. In the lab, Blu-ray discs supporting 200GB of data have been manufactured whereas lab-sample HD-DVDs have only reached 51GB.
Postad 24 October 2007 - 19:51
BD+ är väl redan knäckt? Rätta mig om jag har fel, men saker som regionsskydd och annat tror jag bara är en tidsfråga. Kolla på DVD-formatet. Tog inte lång tid innan det var knäckt och rippat. HD-DVD och Bluray finns rippat idag också, och DVD-spelare levereras regionsfria.
Som jag skrev lite högre upp är BD+ inte ens aktiverat ännu, läs texten om vad det innebär ännu lite högre upp i tråden (från wikipedia)... rätt skrämmande att varje skiva får innehålla olika program som skall köras på min hårdvara
Postad 24 October 2007 - 20:43
tröttsamt krig ja
The difference between HD-DVD and Blu-ray is bandwidth. A Blu-ray disc can support bitrates of 48Mb/sec (40Mb/sec dedicated to video) while a HD-DVD disc can only support bitrates of 30.24 Mb/sec (29.4 Mb/sec dedicated to video). For any given CODEC, Blu-ray theoretically offers higher potential performance. Current Blu-ray discs are either 25GB or 50GB whereas the majority of HD-DVD discs are dual-layer 30GB discs. The theoretical limit of HD-DVD is 60GB whereas Blu-ray can theoretically reach 200GB. In the lab, Blu-ray discs supporting 200GB of data have been manufactured whereas lab-sample HD-DVDs have only reached 51GB.
Jo, visst är Blu-ray bättre på pappret, men det betyder ju nödvändigtvis inte att det blir den bästa tekniska specen som blir avgörande. Mer bandbredd ger inte automatiskt bättre bild. Med moderna CODECS (inte MPEG2
Det kommer bli medel-Svensson som bestämmer vilket format, om något, som segrar och inte vi tekniktokiga hemmabiofantaster. Filmbolagen kommer att gå den väg som pengarna pekar åt. Just nu känns det som om båda formaten är alldeles för dyra här i Sverige. DVD kommer att regera ett bra tag till prisbilden blir mer human. I USA är ju läget lite annorlunda eftersom filmerna ligger bättre till prismässigt.
För oss tekniktokar så är det helgardering med båda formaten som gäller...
Postad 24 October 2007 - 20:56
Hi-Def föddes med detta underbarn!
Postad 24 October 2007 - 21:00
Transformers visar verkligen vad HD DVD kan prestera, HDi, HD WEB, 5PQ/5SQ och en riktigt hög rekordförsäljning
![]()
Hi-Def föddes med detta underbarn!
Synd bara att den inte har Ordentligt ljud med. Fick tydligen inte plats på disken.
Jag förstår inte riktigt varför det finns såna "fanboys" för ett hd format. Spelar ingen större roll vilket vinner. Dock hoppas jag på att Blu Ray vinne pga kapaciteten.
Postad 24 October 2007 - 21:47
Synd bara att den inte har Ordentligt ljud med.
Transformers Audio
DVD Authority 5/5
DVD Talk 5/5
DVD Town 10/10
High Def Digest 5/5
High Def Disc News 5/5
HomeTheaterSpot 5/5
IGN 10/10
TV Predictions 5/5
Kul att du kallar andra för "fanboys"
Postad 24 October 2007 - 22:07
speciellt av folk som inte ens äger HD spelare/filmer eller HD DVD och som inte sett te x Transformers
eller lyssnat på det mäktiga ljudet och som sitter och läser in specar och annat
teoretiskt trams..
Ang att BD säljer bäst i U.S får man ju ta med en nypa salt
i dagsläget, sett till antalet BD drives ute på marknaden så säljer dem riktigt dåligt
HD DVD däremot säljer mkt film per spelare och har 400 K spelare ute mot
ca 2 mille BD drives..
HD DVD har ökat sin försäljning senaste halvåret ganska så dramatiskt medans BD minskat sett till
HD DVD men ändå behållt ledningen och det är ju ganska förståeligt..
Mkt av detta beror givetvis på paramount/dreamworks beslut att droppa
BD och endast släppa på HD DVD..
Och med 149-199 dollars HD DVD spelare så kan ja inte se annat än att
gapet till BD kommer minska ännu mera och ev vända till ledning
för HD DVD, time will tell
Redigerat av henke007, 24 October 2007 - 23:02.
Postad 24 October 2007 - 22:21
alla filmer jag testat hittills har varit riktigt bra till hd-dvd, batman begins, ant bully,matrix mfl .. sjukt bra bild medans många av filmerna p¨bd som finns i min ägo rent av suger bildmässigt.
tror dock att detta är ngt som kommer att bli bättre o bättre på bd med efter hand.
ljudet känns däremot bättre på bd med sina pcm spår medans jag får köra dts 1.5 på hd då 360 inte fixar mer just nu
Postad 25 October 2007 - 02:29
Det är verkligen sorgligt att läsa all fud i denna tråd speciellt riktad mot HDDVD
speciellt av folk som inte ens äger HD spelare/filmer eller HD DVD och som inte sett te x Transformers
eller lyssnat på det mäktiga ljudet och som sitter och läser in specar och annat
teoretiskt trams..
i dagsläget, sett till antalet BD drives ute på marknaden så säljer dem riktigt dåligt
ca 2 mille BD drives..
HD DVD har ökat sin försäljning senaste halvåret ganska så dramatiskt medans BD minskat sett till
HD DVD men ändå behållt ledningen och det är ju ganska förståeligt..
Mkt av detta beror givetvis på paramount/dreamworks beslut att droppa
BD och endast släppa på HD DVD..
Kan inte mer än hålla med.
Postad 26 October 2007 - 14:41
ca 2 mille BD drives..
Vad du glömmer är att inkluderat i de 2 millarna spelare är PS3. Och många (om inte en majoritet) av PS3-ägarna har inte köpt den som Blu-Ray-spelare och tänker inte köpa filmer heller. Intressantare siffror vore att se hur mycket film de som köpt BD-spelare köper.
Postad 26 October 2007 - 23:23
är själv en lycklig ägare av båda formaten och det släpps väldigt bra filmer till båda, dock måste jag nog säga att hd-dvd känns betydligt jämnare i kvalite´n på bild än vad bd gör.
alla filmer jag testat hittills har varit riktigt bra till hd-dvd, batman begins, ant bully,matrix mfl .. sjukt bra bild medans många av filmerna p¨bd som finns i min ägo rent av suger bildmässigt.
tror dock att detta är ngt som kommer att bli bättre o bättre på bd med efter hand.
ljudet känns däremot bättre på bd med sina pcm spår medans jag får köra dts 1.5 på hd då 360 inte fixar mer just nu
Sorry, men det där håller inte. Du räknar upp HD DVD titlar med referens bild och säger att de skulle vara jämnare kvalitet än Blurays filmer som du inte ens nämner vilka. I själva verket har Bluray i snitt högre betyg på bild och ljud.
Postad 27 October 2007 - 15:59
Vilka blu-ray filmer är det?är själv en lycklig ägare av båda formaten och det släpps väldigt bra filmer till båda, dock måste jag nog säga att hd-dvd känns betydligt jämnare i kvalite´n på bild än vad bd gör.
//Anton
Postad 27 October 2007 - 21:04
Postad 27 October 2007 - 22:42
Ja du ser ju... det kommer sluta med att HDDVD spelarna kommer säljas på Coop forum för 199:-... och då får du ett paket kaffe på köpet oxå...!
Postad 28 October 2007 - 00:16
tröttsamt krig ja
Egentligen handlar detta format kriget om Filmbolagen och deras titlar, Det är detta som kommer att avgöra vad som ropas ut som vinnande formatet! Det måhända att BD är ett bättre format men HD formatet är ett billigare alternativ. För er som levde på det tidiga 70 talet kanske minns att det sästa formatet vann slaget Jag menar VHS det fanns ju bättre format video 2000 som fungerade som ett vanligt kasset band spela in tre ellerl fyra timmar på vardera sida. Det var de bästa då! Sedan hadde vi beta formatet men det försvann innan de ens kom ut bra spelare! Varför blev det på de viset frågar man sig?? jo mina kära vänner det spelar ingen roll vad vi gemene män väljer för i slut ändan så är det de stora filmbolagen som avgör kampen inte vi konsumenter! Personligen tror jag att BD vinner även om jag valt HD formatet.
Bifogad fil(er)
Postad 28 October 2007 - 17:12
HD-DVD spelare införskaffad i februari och har 18 filmer
BD spelare införskaffad i juli och har 16 filmer ( det ingick 5 filmer så köpstatistiken sjunker ngt )
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
138 bilder
31 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?