Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Högtalare till Pioneer ax5i

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 October 2007 - 23:40

huldz
  • huldz
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Passar väl på att säga hej först eftersom jag är ny här inne.

Jag är alltså ute efter ett par högtalare till recievern ovan. 2 stycken blir det, alltså stereo. Vill inte ha massa krims krams i hela rummet. Eventuellt så kommer center och sub köpas vid ett senare tillfälle.

Men jag behöver lite råd från några kloka människor vad som är mest prisvärt. Budgeten är som sagt 6000, jag går inte över det. Golv eller stativare spelar mindre roll. De ska gärna vara snygga och vara neutrala i färgen, möjligtvis ekfärgade.

Bi-wire eller inte?

Jag är ute efter ett klart och rent ljud som är behagligt vid både låga och högre volymer.

Tacksam för tips!

Postad 27 October 2007 - 12:35

huldz
  • huldz
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Hittade dessa https://www.prisjakt...kt.php?e=137346

Är de prisvärda? Såg att de inte var magnetiskt avskärmade, spelar det någon roll om man har den ganska nära en LCD-TV?

Var gör bi-wiring för upplevelsen?

Postad 27 October 2007 - 22:32

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

Hittade dessa <a href="https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=137346" target="_blank">https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=137346</a>

Är de prisvärda? Såg att de inte var magnetiskt avskärmade, spelar det någon roll om man har den ganska nära en LCD-TV?

Var gör bi-wiring för upplevelsen?

Nej, det spelar ingen roll om man har lcd-tv. Biwiring gör att man får mer kontroll över högtalarna. Råder dock delade meningar om nyttan med det. Bi-amping är däremot mer erkänt som en förbättrande åtgärd, och ger i teorin dubbelt med kraft, men behöver inte funka så i praktiken. Ingen skillnad i ljudvolymen dock. Själv tyckte jag att jag fick bättre kontroll på mina RS8:or när jag biampade dom. Förresten, Jag såg på Prisjakt att högtalarna (Canton GLE 409) inte skulle gå att biwira/biampa…

Thomas

Redigerat av Thomas S., 28 October 2007 - 08:15.

Postad 27 October 2007 - 22:34

FiRREN
  • FiRREN
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0
Ta en titt på Focals nya stativare i 800V serien, jag kör med golvarna i den serien låter gött med Pioneer AX4.

Postad 28 October 2007 - 00:18

huldz
  • huldz
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Tack för tipsen, de skall beaktas. Fyll gärna på med fler. Just nu lutar det ändå åt canton högtalarna. Jag ska hem till en kompis imorn som har liknande förstärkare och canton le 190. Är de en snarlik föregångare med gle 409? Tänkte mest för att få mig en uppfattning hur det kommer att låta.

Postad 28 October 2007 - 03:21

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

Nej, det spelar ingen roll om man har lcd-tv. Biwiring gör att man får mer kontroll över högtalarna. I teorin dubbelt med kraft, men behöver inte funka så i praktiken. Ingen skillnad i ljudvolymen dock. Själv tyckte jag att jag fick bättre kontroll på mina RS8:or när jag biwirade dom. PS. Jag såg på Prisjakt att högtalarna (Canton GLE 409) inte skulle gå att biwira…

Thomas

Du får inte dubbel kraft med Bi-Wire.

Bi-wire/Tri-Wire and so on förtäller om antal uppsättning kablar som används för att ansluta högtalaren till förstärkaren. Man skall på så sätt separera ledarna till varje register.

Bi-Amp/Tri-Amp och så vidare däremot innebär att man använder flrea förstärkare tillsammans med flera uppsättningar högtalarkabel för att på så sätt separera drivningen av olika register i högtalaren.

Postad 28 October 2007 - 08:19

Thomas S.
  • Thomas S.
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

Du får inte dubbel kraft med Bi-Wire.

Bi-wire/Tri-Wire and so on förtäller om antal uppsättning kablar som används för att ansluta högtalaren till förstärkaren. Man skall på så sätt separera ledarna till varje register.

Bi-Amp/Tri-Amp och så vidare däremot innebär att man använder flrea förstärkare tillsammans med flera uppsättningar högtalarkabel för att på så sätt separera drivningen av olika register i högtalaren.

Helt rätt. Jag rörde ihop det i mitt förra inlägg. Har dock försökt att rätta till det nu… ;)
Tack för påpekandet och rättelsen. B)

Thomas

Postad 29 October 2007 - 13:56

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Beg Canton Ergo RC-L? Så länge du bara ska köra tvåkanala kan du ju köra boxen mellan cd och stärk. När du ska bygga ut köper du ett beg steg för 1500-2'.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.