Kraftfull maskin i HTPCchassi
26 svar till detta ämne
Postad 05 November 2007 - 21:00
Gis
-
Gis
-
Användare
-
-
118 inlägg
Tjoooo! Det var ett tag sedan man intresserade sig till fullo för PCmarknaden, så nu är man ju ganska efter på vad det har dykt upp för komponenter. Jag är intresserad av följande: - En maskin som ska ställas under TVn, med andra ord; ett HTPCchassi. Nu snackar vi inte mikroskopisk modell med AGPraisercards och såntdär tjafs  ... Helst en svart låda... - Intel Core2Duo processor - Kraftigare grafikkort (Oblivion ska spelas!) (HDMI på grafikkortet vore klockrent) - 2048MB Ram Hårddiskar och den biten löser jag själv... Det är just moderkort, snabba minnen, processor och grafikkort som är mina största bekymmer jämt nu. Jag är väl medveten om att det kommer bli ett visst avkall på ljudnivån i denna burk, men om man kunde välja någorlunda tyst grafikkort så skulle det uppskattas.... Och nu till det roliga... Budget: 8000kr. Maskinerna har ju trillat ner såpass bra i pris de senaste åren, så det borde ju inte vara någon omöjlighet att fixa fram. Några förslag? Mvh Gis
Postad 05 November 2007 - 22:40
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Kanske några av dessa?: Moderkort: Gigabyte GA-G33M-DS2R Besök min webbsidaRAM-minnen: Corsair XMS2 DHX TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x1GB Besök min webbsidaProcessor: Intel Core 2 Duo E6750 2,67GHz Box Besök min webbsidaGrafikkort: Sparkle GeForce 8800GT Cool-pipe 3 Dual-DVI 512MB Besök min webbsidaEn inte allt för kass dator för spel och som inte låter som ett helt kraftverk.
Redigerat av Explorer45, 06 November 2007 - 22:15.
Postad 06 November 2007 - 17:07
didjital
-
didjital
-
Lärjunge
-
-
305 inlägg
Kan även jag varmt rekommendera både cpu, minnen och moderkort i ovan nämnda konfiguration för det fungerar super och väldigt lätt att klocka, om man nu vill det. =)
Tänk framförallt på att välja en låda med bra kylning om du nu ska ha riktiga doningar i den.. Inga småfläktar alltså, helst ett par 120mm..
Postad 06 November 2007 - 18:02
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Kan även jag varmt rekommendera både cpu, minnen och moderkort i ovan nämnda konfiguration för det fungerar super och väldigt lätt att klocka, om man nu vill det. =) Tänk framförallt på att välja en låda med bra kylning om du nu ska ha riktiga doningar i den.. Inga småfläktar alltså, helst ett par 120mm..
Vad kör du med för HTPC? Funderar på dessa komponenter plus några till och trycka i det i ett Antec Fusion chassi med dubbla 120mm Noctua fläktar.
Postad 06 November 2007 - 23:22
didjital
-
didjital
-
Lärjunge
-
-
305 inlägg
Som ovan fast med ett geforce 8600gt instoppat i ett antec nsk1300-chassi. Fusion-chassit är välbeprövat och bra, kör på det!
Postad 07 November 2007 - 10:09
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Som ovan fast med ett geforce 8600gt instoppat i ett antec nsk1300-chassi. Fusion-chassit är välbeprövat och bra, kör på det!
Okej, låter bra det.  EDIT: Du råkar inte ha några bilder liggandes som du skulle kunna ladda upp? Skulle vilja se hur allt passar i lådan (lådan ser väl lika dan ut innuti som fusion chassit).
Redigerat av Explorer45, 07 November 2007 - 10:15.
Postad 07 November 2007 - 14:12
andja260
-
andja260
-
Amatör
-
-
93 inlägg
En liten fråga angående fläktar och Antec fusion chassi, det ingår väl fläktar i chassit.
Varför ska du då ha andra/extra fläktar? Är de medföljande för dåliga eller vad...?
Funderar lite på att bygga ihop något liknande jag med...
Postad 07 November 2007 - 15:06
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
En liten fråga angående fläktar och Antec fusion chassi, det ingår väl fläktar i chassit. Varför ska du då ha andra/extra fläktar? Är de medföljande för dåliga eller vad...? Funderar lite på att bygga ihop något liknande jag med...
För att datorn skall bli så tyst som möjligt så byter man ut standard fläktarna mot ett par som är tysta (typ Noctua eller ADDA fläktar).
Postad 07 November 2007 - 16:35
MrNorth27
-
MrNorth27
-
Beroende
-
-
1014 inlägg
Jag tycker att de inbyggda fläktarna är tysta nog... iaf på lägsta nivån. Och eftersom de är så stora så borde den nivån vara tillräckligt för att suga ut luften. Men om man iofs kör endast passiv kylning på allt så får man nog vrida upp till mellanfart.
Jag kör Oblivion med ett 8600 GT kort, och vrider man ner kvaliteten lite så är det *relativt* hackfritt. Dock hackar det när man är utomhus och gör ett svep över landskapet... Kör bloom lighting och 1280x720 CPU är AMD X2 4800+
Jag funderar på att spela oblivion med xbox 360 gamepad... undrar om det kommer att funka bra?
MVH
Henrik
Postad 07 November 2007 - 17:07
Mölle_
-
Mölle_
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Chassi - Antec Fusion
Moderkort - Abit Fatal1ty
CPU - Intel Core 2 Duo E6750
Minnen - Corsair XMS2 DHX TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x1GB
CPU Kylare - Silverstone NT 01
2 st Noctua 120mm fläktar
En passiv chipsetkylare.
Där har du en tyst och bra HTPC för under 6000 spänn, bara grafikkort som fattas sen.
Tror du kan hitta ett bra grafikkort som är passivt kylt för och spela Oblivion till en vettig penning.
Postad 08 November 2007 - 08:51
andja260
-
andja260
-
Amatör
-
-
93 inlägg
Om man bara vill ha skiten att titta på film och lyssna på musik (eventuell stoppa i TV-kort också) så klarar man sig väl gott och väl på det grafikkort som är inbyggt på moderkortet...?
Postad 08 November 2007 - 13:11
MrNorth27
-
MrNorth27
-
Beroende
-
-
1014 inlägg
Om man bara vill ha skiten att titta på film och lyssna på musik (eventuell stoppa i TV-kort också) så klarar man sig väl gott och väl på det grafikkort som är inbyggt på moderkortet...?
Men det beror väl på vad det är för film du vill se på? Film kan ju betyda allt från 1080p blu-ray till digitalkamerans 640x480 15fps filmer. Det är ju viss skillnad på vilken hårdvara som behövs då. Jag skulle våga påstå att den datorn räcker till allt utom just blu-ray, hd-dvd filmer. Den borde funka med komprimerat x264 material.... där det inte (iaf inte via ffdshow) att nyttja hårdvarustöd. MVH Henrik
Postad 08 November 2007 - 15:05
andja260
-
andja260
-
Amatör
-
-
93 inlägg
HD material är det ju frågan om, 720p, 1080i. Har inget annat som stödjer 1080p så det blir svårt att se på...
Så om man vill vara på den säkra sidan så borde det funka med en kraftigare processor men det bästa är alltså att dunka in ett bra grafikkort...?
Postad 11 November 2007 - 11:40
Gis
-
Gis
-
Användare
-
-
118 inlägg
Tack för alla era svar... Plockade ihop en maskin enligt Explorer45's specar, och den trillade in på dryga 9000kr enkl frakt. Ska ta och kika på Mölle_s konfig också, så får vi se vad det landar på.... Att köra på moderkortets grafikkort är i detta fallet inte aktuellt. Tror inte Oblivion är särskillt hett på integrerad krets
Som sagt, så duger det säkerligen till att köra 720p på, om man bara ska köra film.
Postad 11 November 2007 - 12:07
Gis
-
Gis
-
Användare
-
-
118 inlägg
Ok, vad tror ni om denna konfigurationen?
Chassi: Antec Fusion Black 430
Minne: Corsair 2Gb DIMM DDR2 800MHz PC6400 CL5 (2x1Gb)
DVDbrännare
Moderkort: Asus P5K P35 DDR2 GBLan S775 ATX
Processor: Intel Core2Duo E6750 2.66GHz
Grafikkort: Asus Geforce 8800GT 512MB 2xDVI SLI HDTV
Pris: 7900kr
Redigerat av Gis, 11 November 2007 - 12:07.
Postad 13 November 2007 - 06:15
didjital
-
didjital
-
Lärjunge
-
-
305 inlägg
Ser gött ut.
Postad 13 November 2007 - 11:17
Danne
-
Danne
-
Forumräv
-
-
515 inlägg
..förutom att moderkort är ett ATX och chassit bara tar M-ATX?
Postad 13 November 2007 - 22:16
Benji_9
-
Benji_9
-
Användare
-
-
184 inlägg
Ok, vad tror ni om denna konfigurationen?
Chassi: Antec Fusion Black 430 Minne: Corsair 2Gb DIMM DDR2 800MHz PC6400 CL5 (2x1Gb) DVDbrännare Moderkort: Asus P5K P35 DDR2 GBLan S775 ATX Processor: Intel Core2Duo E6750 2.66GHz Grafikkort: Asus Geforce 8800GT 512MB 2xDVI SLI HDTV
Pris: 7900kr
Jag ska oxå plocka ihop en HTPC nu och jag har väl några inlägg som vi kanske kan diskutera. -Angående moderkortet så har jag hört av en återförsäljare som e ganska duktig att Asus haft problem med lite drivrutiner i BIOS bl.a till Vista, så han rekommenderade Gigabyte P35 DS4 (men Asusen har ju finare funktioner men tydligen har Gigabyte bättre komponenter som varar längre och med ca 30 % mindre värmeutveckling). -Angående grafikkortet så ska detta vara ganska långt och inte helt säkert att det går in i alla chassin, det bör du ialla fall kontrollera innan du slår till. Min konfiguration ser ut såhär: Chassi: Lian Li PC-C30 Black Nätaggregat: 460W iPower Silent Edition (Det sitter 1st ADDA 120mm fläkt som är specificerad till <16dB. Nätdelen har en sober mattsvart färg och är tillverkat av FSP.) Moderkort: Gigabyte GA-P35-DS4 CPU: Intel E6750 Ram: 2Gb DIMM DDR2 800MHz PC6400 CL5 (2x1Gb) CPU-kylare: Nexus PHT-7750 SkiveTek Radial s775 (här kan man styra varvtal på fläkten från BIOS tydligen) Grafikkort: GeForce 8800 GT (av något märke, ej bestämt ännu) VGA-kylare: Zalman VF900-CU HD: Samsung SpinPoint 500 Gb DVD-BrännareTrådlöst nätverkskort (PCI)Vad tror folket om detta? Kommer HTPCn vara tyst med dessa fläktar osv..?
Postad 14 November 2007 - 14:48
kotten33
-
kotten33
-
Beroende
-
-
1039 inlägg
Detta moderkort (Gigabyte GA-P35-DS4) är ganska dyrt, vad för man för de extra pengarna jämfört med ett billagre kort?
Postad 14 November 2007 - 15:01
Benji_9
-
Benji_9
-
Användare
-
-
184 inlägg
Detta moderkort (Gigabyte GA-P35-DS4) är ganska dyrt, vad för man för de extra pengarna jämfört med ett billagre kort?
Tjenare, jag vet faktiskt inte riktigt, har inte jämfört mot billigare kort utan bara mot Asus Deluxe.. Pratade med återförsäljare, vet inte vilket chassi han använde men han byggde med en E6850 och ett 8600 GTS med zalman fläkt på VGA och Nexus på CPU och han tyckte att det lät mer än det var tänkt.. Så nu är jag faktiskt tveksam till att bygga en HTPC för min ska även klara senaste spelen.. Kanske blir en Tvix 5100 och en Ps3 istället.. trist bara!
Postad 14 November 2007 - 15:23
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Tjenare, jag vet faktiskt inte riktigt, har inte jämfört mot billigare kort utan bara mot Asus Deluxe..
Pratade med återförsäljare, vet inte vilket chassi han använde men han byggde med en E6850 och ett 8600 GTS med zalman fläkt på VGA och Nexus på CPU och han tyckte att det lät mer än det var tänkt..
Så nu är jag faktiskt tveksam till att bygga en HTPC för min ska även klara senaste spelen.. Kanske blir en Tvix 5100 och en Ps3 istället.. trist bara!
Om du använder konfigurationen som jag la ut lite längr eupp så kommer du att kunna spela nya spel i bra upplösning. Det är ju det du har 8800GT till.
Postad 14 November 2007 - 19:17
Benji_9
-
Benji_9
-
Användare
-
-
184 inlägg
Tjenare, jag vet faktiskt inte riktigt, har inte jämfört mot billigare kort utan bara mot Asus Deluxe..
Pratade med återförsäljare, vet inte vilket chassi han använde men han byggde med en E6850 och ett 8600 GTS med zalman fläkt på VGA och Nexus på CPU och han tyckte att det lät mer än det var tänkt..
Så nu är jag faktiskt tveksam till att bygga en HTPC för min ska även klara senaste spelen.. Kanske blir en Tvix 5100 och en Ps3 istället.. trist bara!
Om du använder konfigurationen som jag la ut lite längr eupp så kommer du att kunna spela nya spel i bra upplösning. Det är ju det du har 8800GT till. 
Jodå, men det e bara det moderkortet jag fått rekommenderat, klart att det funkar med andra men för mig så spelar inte några hundralappar någon roll när jag tänkt lägga 12 000 kr och vill inte att någon del ska dra ned resten av systemet, dessutom kan det vara fint att ha ett bra moderkort om man skulle vilja uppgradera osv.. Men hur som helst så va inte det moderkortet som jag ville diskutera, utan mer hur tyst maskinen blir med ett 8800 GT, Intel E6750 och ett sådant nätagg i ett sådant chassi. Tystheten är prioriterat för mig men vill inte lägga flera tusen på det.. Och sen var det om ett 8800 GT får plats i ett sådant chassi....
Postad 15 November 2007 - 18:57
Gis
-
Gis
-
Användare
-
-
118 inlägg
..förutom att moderkort är ett ATX och chassit bara tar M-ATX?
Fan... o jag som redan beställt... Hehe, nejda.. Såg att lådan bara stödjer m-atx precis efter att jag postade inlägget... Dock hann jag inte justera frågan med ett lämpligare moderkort
Postad 15 November 2007 - 19:00
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Jodå, men det e bara det moderkortet jag fått rekommenderat, klart att det funkar med andra men för mig så spelar inte några hundralappar någon roll när jag tänkt lägga 12 000 kr och vill inte att någon del ska dra ned resten av systemet, dessutom kan det vara fint att ha ett bra moderkort om man skulle vilja uppgradera osv..
Men hur som helst så va inte det moderkortet som jag ville diskutera, utan mer hur tyst maskinen blir med ett 8800 GT, Intel E6750 och ett sådant nätagg i ett sådant chassi. Tystheten är prioriterat för mig men vill inte lägga flera tusen på det.. Och sen var det om ett 8800 GT får plats i ett sådant chassi....
Men varför inte köra på Gigabyte GA-G33M-DS2R då? Då har du ju prestanda från moderkortet. Tror inte du kommer behöva oroa dig så mycket för ljudet då jag har hört att det skall vara ganska tyst.
Postad 15 November 2007 - 19:25
Benji_9
-
Benji_9
-
Användare
-
-
184 inlägg
Jodå, men det e bara det moderkortet jag fått rekommenderat, klart att det funkar med andra men för mig så spelar inte några hundralappar någon roll när jag tänkt lägga 12 000 kr och vill inte att någon del ska dra ned resten av systemet, dessutom kan det vara fint att ha ett bra moderkort om man skulle vilja uppgradera osv..
Men hur som helst så va inte det moderkortet som jag ville diskutera, utan mer hur tyst maskinen blir med ett 8800 GT, Intel E6750 och ett sådant nätagg i ett sådant chassi. Tystheten är prioriterat för mig men vill inte lägga flera tusen på det.. Och sen var det om ett 8800 GT får plats i ett sådant chassi.... Men varför inte köra på Gigabyte GA-G33M-DS2R då? Då har du ju prestanda från moderkortet. Tror inte du kommer behöva oroa dig så mycket för ljudet då jag har hört att det skall vara ganska tyst.
Jag har inte läst på om det moderkortet men det jag ser direkt är att det är ett mATX och chippet är ett G33 som ska vara sämre än ett P35 och då har det säkert färre kortplatser osv. Det kostar liksom 400 kr mindre eller nåt och det gör inte mig nåt att lägga den extra pengen.. Tror den har mindre värmeutveckling oxå enligt tester... SLI saknar den oxå såg jag snabbt :-) Hur som helst så är jag orolig att maskinen ska låta för mycket och att kortet är för långt (Leadtek 8800 GT är 24,3 cm och då kan jag inte använda den andra optiska enheten på det chassi jag tänkt, ett Lian Li PC-C30B.
Postad 15 November 2007 - 20:19
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
^Men va det inte till en HTPC du skulle ha det till? Annars kan du ju lika gärna bygga en riktig dator och slå på stort.
Postad 15 November 2007 - 20:29
Benji_9
-
Benji_9
-
Användare
-
-
184 inlägg
Jo det blir en SPEL/HTPC dator, prestanda för spel, decoding osv för film samt att den ska vara snygg och stå framme vid förstärkaren och TV som skärm. Ska inte ha något TV kort i dagsläget. Kunde haft en dator, en vanligt Tower men det blir inte lika estetiskt fint :-( Så det måste vara Desktop stuket..
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Allmänna datorfrågor
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|