Jag har kontaktat JVC men inte fått något svar ännu. Är det någon som känner igen detta blåstick från denna eller annan LCD och kan tipsa mig? Jag hoppas ju att det är en inställningsfråga!
/Mats
Redigerat av matknu, 09 November 2007 - 18:44.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Ful blåton i svarta partier på min JVC 46DZ7 - åtgärdat!
Startad av
matknu
, Nov 07 2007 20:43
12 svar till detta ämne
2 relaterade trådar
Postad 07 November 2007 - 20:43
TVn är en vecka gammal och jag överväger att lämna tillbaka den. I vissa fall när tex blankt svart skall visas så är det mörkblått. Jag har försökt justera men kan inte komma åt färgbalans som enligt manualen ska hntera rött-grönt....påverka ju kanske inte mitt blåstick. Inställningen för färgbalans är gråad.
Jag har kontaktat JVC men inte fått något svar ännu. Är det någon som känner igen detta blåstick från denna eller annan LCD och kan tipsa mig? Jag hoppas ju att det är en inställningsfråga! /Mats Redigerat av matknu, 09 November 2007 - 18:44. Postad 07 November 2007 - 21:12
Kör du VGA in i TV:n? Då är ofta inställningarna för gråskala/vitbalans avaktiverade.
Att gråskalan inte är bra direkt ur lådan är ju inget ovanligt direkt, därav att det finns folk som arbetar med att kalibrera displayer, men om man inte kan justera så är det ju lite surt. Om menyvalet är dimmat så har det säkert med vilken typ av signal du matar den med att göra dock. Postad 07 November 2007 - 21:18
Hmmmm...det är vanlig TV...jag kan inget om detta med VGA/HD etc...jag ska kolla hur det ser ut med dator i morgon när jag köpt en sladd. Postad 07 November 2007 - 21:34
Aha, nej jag trodde att det var med VGA-signal in som inställningen för gråskala var dimmad. Märkligt att du inte kommer åt den tycker jag, om den nu finns i användarmenyerna. Hmmm... För det är precis den du behöver ändra. Även om det bara går att justera grönt och rött så kan de ökas för att dämpa det blå. Å andra sidan så bör man ha inställning för både låga intensiteter (bias/cut off kan det heta) och höga (brukar heta gain/drive eller ngt liknande), för att kunna balansera gråskalan. För risken är annars, om reglagen har effekt över hela skalan enbart, att du justerar bort det blå i låga intensiteter, men samtidigt får grön- och/eller rödstick i medel och höga intensiteter.
Postad 07 November 2007 - 22:24
Väldigt många LCD-paneler drar mot mörkt blått när svart skall visas, om det blir blåare och ljusare ju mer du går åt sidan får du nog anse att detta är "by design" och inget att göra ngt år, byte till en annan likadan har alltså ingen effekt.
LG-Philips har kraftig tendens åt detta håll på billigare och äldre paneler. Postad 07 November 2007 - 23:11
Är det detta som kallas för "blåstick"? Brukar väl oftast gå att få bort någorlunda genom att pilla lite i inställningarna
Postad 08 November 2007 - 09:17
Jag satt två timmar igårm ed olika filmer och testade fram och tillbaka. Jag tror att jag har kommit på i vilka lägen det blir blåton och det är på svarta högdagrar. Jag kollade Bondrullen Tomorrow never dies och när dom surfar in till kusten på jättevågen i början så är det rikigt blått... Likaså när Bond och skurken åker svävare och fajtas då får Bond blåstick i håret där det är som närmast pannan...Det kolsvarta är svart men när det är svart som ska visas som grått så blir det blåtonat. Samma sak med disig/dimmig/dammig bakgrund...den blir blåtonad. Jag körde filmerna från en MacbookPro alldeles bredvid JVCn och då såg man tydligt att JVCn har en allmänt blåare bild även om jag kör i varmtonsläget. Jag ska försöka få tag på telefonsupporten idag så att dom får bertätta hur jag kommr åt färginställningen. Rent allmänt så kan jag ställa in kontrast, färgmättad, skärpa, ljus 1, ljus 2, tror att ljus 1 är högdager och ljus 2 lågdager), varm/kall/neutral och sen några andra som jag inte märkt någon skillnad med. Jag har kört från Macen (som itne skulle gå enligt manualen...."Macintosh stöds inte..." i XGA läge. Jag kollade NEMO och det var übergrymt. Där kn man inte reta sig på färgstick men i mörka dova filmer som jag gillar så finns ju problemet.... /Mats Postad 08 November 2007 - 17:33
Välj VARM eller MEDEL til att börja med, om inte det hjälper, så kolla ifall inte ngn av de andra inställningarna öppnar upp för gråskalejustering, så att du kanske kan justera bort blåsticket.
Det finns ett antal ISF-certifierade kalibrerare med mätutrustning i landet som kan hjälpa dig (inkluderat mig själv, fast jag jobbar bara i Gbg-området) om det går att justera den. Kan även finnas servicemenyer att justera i, men det borde inte behövas på en LG, de brukar ha någon form av gråskalejustering i användarmenyerna. Men kolla först ifall det inte är så att ngt av de lägena där du säger att du inte ser ngn skillnad, faktiskt är ett "Custom" eller "Personal" läge där du kan justera! Postad 08 November 2007 - 17:37
Det är en JVC han har inte LG Postad 08 November 2007 - 18:04
Haha... Ja, det är det visst. Läskunnigheten hade en dipp där precis.
Hur som helst så borde det finnas ett läge där det går att justera. Postad 09 November 2007 - 14:56
Nu var det en JVC. Hursomhaver så fick jag jälp av JVCs kundsupport att jsutera RGB-värdena och det är bättre färger nu om än inte perfek men det får jag nog inte från en LCD anno 2007. Jag köpte TVn på Meiamarkt och dom har dragit upp bla blå ganska mycket så jag justerade ner till JVCs rekommenderade standard och då blev det bättre. Är nu riktigt nöjd med LCDn och hoppas att nästa TV jag köper 2015 är en totalt perfekt maskin. Tack för tipsen och hjölpen ni som svarade på tråden! Postad 14 November 2007 - 18:21
japp....tryck knapparna "info" + "ljud av/på" samtidigt (tror jag) 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |