Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Lite hjälp för en nybörjare...

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 November 2007 - 10:48

numberoneguy
  • numberoneguy
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Jag har sökt på forumet ganska mycket men ibland blir det lite för mycket tekniska ord för att jag skall hänga med=) Har ett helt dynavoice paket med M65:or som frontar, S-5:or som surround, C-5 som center och en SW-10 som sub. Har kollat runt lite på dom olika kopplingsalternativen för subben. Har kopplat som ett vanligt 5.1 system, med en kabel från recievern till subben. Skall det kopplas på något annat sett? Har en Pioneer VSX 1016V och kopplade subben som det stod i manualen till den.

Har kollat lite på det där med "crossover" och ställt det på 80Hz och alla mina andra högtalare står som small, hade frontarna som large förut men fick subben igår så nu har jag ändrat det. Min fråga är, det finns så många rattar bak på min sub och jag vet ju inte vad alla ska användas till, inga instruktioner fick man till subben heller. Sen läste jag att man kan sätta crossover på 40Hz om frontarna är ganska stora, M65:or är väl inte direkt små va?

1. "Frekvens" ratten skall den ställas på 80Hz på subben också?
2. "Level" ratten antar jag har med hur högt man vill spela med den.
3. "Boost" ratten ?? Är det för att få extra tryck?
4. "Phase" ratten hur många grader ska man ställa in den på? har subben placerad brevid den vänstra frontaren.

Sen finns det en knapp man kan ändra på också som det står "filter - Full Range"

Okej det var dom funderingar jag har, nu vill jag gärna ha det här bra förklarat och inte bara höra att jag inte kan något, jag vill lära mig och jag gör det men när det blir för mycket tekniska termer hit och det blir jag snurrig i huvudet=) Jag antar man får testa sig fram en del men våre snällt om jag fick några tips.

Redigerat av numberoneguy, 08 November 2007 - 11:02.

Postad 08 November 2007 - 14:25

scenic
  • scenic
  • Beroende

• 1066 inlägg
  • 0
Jag kan inte heller så mycket om subbar men testa o mejla fynda.

Postad 08 November 2007 - 14:37

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
Hej!

Då skall jag försöka att inte krångla till det med en massa fack-termer :) .

Börja med detta:
1. Är delningsfrekvensen 80 Hz på recievern så ställ 80 Hz på subben också.
2. I ditt fall, ställ fasen på 0 grader.
3. Ställ volymen på lägsta och så höjer du lite åt gången.
4. Hoppa över boostfunktionen så länge.

Om du har bra bas från frontarna så kan du testa att ställa in de som large och bara de andra som small.
Kolla så att recievern är inställd så att den bara spelar LFE (bas-signalen i 5.1-ljudet) samt under 80 Hz till högtalarna som är inställda som small. Jämför sedan med att ställa tillbaka frontarna till small. Jämför sedan ytterligare med att ställa in recievern så att subben även spelar frontarnas bas även fast de är inställda som large.

När du har funnit den bästa inställningen för dig så kan du fortsätta med att prova andra delningsfrekvenser och testa boostfunktionen.

Lycka till!

/Heron

Postad 08 November 2007 - 14:41

BioBanditen
  • BioBanditen
  • Beroende

• 1281 inlägg
  • 0
Knappen med filter och full range skulle jag tro är om du vill använda ratten på suben där du ställer in tex 80Hz eller om du vill gå förbi det interna delningsfiltret och låta recievern dela (som du ställt på 80Hz).
Phase eller fas justerar du steglöst. Låt en kompis sitta i soffan och lyssna på en låt med snabb bas. Vrid samtidigt ratten och låt den vara där du tycker att basen känns rappast och hårdast.
Basboosten är säkert att man kan höja ljudnivån vid en viss frekvens för att det ska låta maffigt. Ofta på bekostnad av snabbheten i basen.
Level är samma som volym.

Postad 08 November 2007 - 14:52

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
Just det, jag glömde det med filter/full range.
Testa vilket som du tycker låter bäst. Jag tror filterläget då både subben och recievern kommer dela vid ex. 80 Hz och då blir filtreringen brantare dvs ljudet över 80 Hz försvinner mer jämfört med läget full range då bara recievern kommer att dela vid ex. 80 Hz.

Fasen tycker jag att du skall ha på 0 grader vilker brukar låta bäst om subben står bredvid fronthögtalaren. Sedan låter man iaf recievern ställa in avstånden med autosetupen, så alla högtalarna kommer tillslut att spela i fas med varandra. Ibland kan recievern ställa in ett konstigt avstånd på subben men det kan bero på att vissa subbar har en oönskad tidsfördröjning pga den interna elektoniken men det kompenserar recievern med att ställa in ett längre avstånd än det verkliga.

/Heron

Postad 08 November 2007 - 23:46

numberoneguy
  • numberoneguy
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Hej!

Då skall jag försöka att inte krångla till det med en massa fack-termer :) .

Börja med detta:
1. Är delningsfrekvensen 80 Hz på recievern så ställ 80 Hz på subben också.
2. I ditt fall, ställ fasen på 0 grader.
3. Ställ volymen på lägsta och så höjer du lite åt gången.
4. Hoppa över boostfunktionen så länge.

Om du har bra bas från frontarna så kan du testa att ställa in de som large och bara de andra som small.
Kolla så att recievern är inställd så att den bara spelar LFE (bas-signalen i 5.1-ljudet) samt under 80 Hz till högtalarna som är inställda som small. Jämför sedan med att ställa tillbaka frontarna till small. Jämför sedan ytterligare med att ställa in recievern så att subben även spelar frontarnas bas även fast de är inställda som large.

När du har funnit den bästa inställningen för dig så kan du fortsätta med att prova andra delningsfrekvenser och testa boostfunktionen.

Lycka till!

/Heron

Tack så mycket för hjälpen, ni är himla bra skulle jag vilja säga!

Ska skriva ut det här och sen prova lite. Måste dock kolla upp lite i manualen vart jag hittar alla grejer på recievern, Det är bara via crossover som jag hittat delningsfrekvensen, men finns den för varje högtalare? Eller jag kanske inte förstod meningen riktigt=)

Postad 09 November 2007 - 08:00

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
Gällande crossover på recievern så gäller angiven frekvens alla högtalarna. Till subben filtrerar recievern bort ljudet över angiven frekvens och de andra högtalarna filtrerar den bort under angiven frekvens. Bara de högtalare som är inställda på large får en ofiltrerad signal.

Postad 09 November 2007 - 11:40

numberoneguy
  • numberoneguy
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Gällande crossover på recievern så gäller angiven frekvens alla högtalarna. Till subben filtrerar recievern bort ljudet över angiven frekvens och de andra högtalarna filtrerar den bort under angiven frekvens. Bara de högtalare som är inställda på large får en ofiltrerad signal.

Aha nu är jag med, trodde aldrig att det skulle vara en sådan djungel för att ställa in en sub=) hehe! fast det är kul jag lär mig mer och mer iallafall. Tack för hjälpen, vad tycker du annars, är det okej grejer jag har? är väl inte världens dyraste men det funkar för mig, förvånandsvärt bra högtalare tycker jag i den prisklassen.

Postad 09 November 2007 - 13:09

Heron
  • Heron
  • Veteran

• 1800 inlägg
  • 0
Jag har inte lyssnat på dina produkter men vad jag har läst så är de bland de mest prisvärda budgetprylarna på marnaden.

Postad 29 November 2007 - 14:19

Unregistered33b3a508
  • Unregistered33b3a508
  • Forumräv

• 780 inlägg
  • 0
Nog är det egendomligt att Fynda inte skickar med en manual till subben. Med så många anslutningar och inställningar, finns det risk för att användaren inte väljer det bästa alternativet och därför blir missnöjd med produkten.
Alla har väl inte funnit vägen till detta forum.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.