Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sanyo-Z5 vs. Sony VLP-AW15

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 November 2007 - 13:20

The_west
  • The_west
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej ;)

Det är första gången jag håller på med projektor, och är väldigt sugen på en.
Så här ligger det till, jag känner en som har en sanyo-Z3 och har varit och kolla på film på den många gånger. Jag tycker bilden är riktigt snygg, och berättade jag också ville köpa en. Han sa då att han tyckte jag skulle köpa uppgraderingen, alltså Z5. Kollade runt lite på nättet och hittade den till en riktigt bra pris. 9.000kr tycker jag är en väldigt bra pris.

Men här igår var jag nere i en butik som säljer projektorer och ville höra deras mening och han så då att han tyckte jag skulle köpa en VLP-AW15. Men om jag köper den hos honom ville den gå på 12500kr och då ville han också komma hem till mig och installera den åt mig som jag tycker är bra, för att det är första gången jag håller på med sånt här. :blink:

Men nu hittade jag denna sidan och då vill jag höra vad ni tycker jag ska köpa. Är AW15 verkligen värd 3500 kr mer att betala?

Min rum är ett vardagsrum och inte helt mörkt, men det blir rullgardiner så det blir ganska svart. Jag vill kolla på film, men också tv, som fotboll och hockey, och evt. en bra film på tv. Vill också kunna kopplas på min dator, men det är inte det viktigaste ;)

Hoppas ni kan hjälpa. Tack!

Postad 12 November 2007 - 20:54

sparta
  • sparta
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Tjena,

svar på din fråga så är Sony´n definitivt inte värd de 3500 kr extra du får betala..

Sanyon o Sonyn är ganska snarlika maskiner enligt mig och passar i ljuskontrollerade rum. Bägge 3lcd, hög kontrast, svag ljusstryka, låg ljudnivå, bra svärta,bra djup i bilden, lider av screendoors (synliga pixlar på nära håll), etc..

..kontentan är att Sanyon är den bättre maskinen!

Har du problem med att mörklägga så skall du inte köpa Sanyon eller Sonyn. Satsa på en Panasonic ax100 alt. ax200 istället eller en Epson tw700. Dessa projektorerna är ljusstarkare än de ovan och trivs bättre i en ljusare miljö.

Vilken maskin du än väljer så kommer du bli nöjd med bildkvaliten, det kan jag lova :)

Postad 12 November 2007 - 21:58

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 0
Håller med sparta!

Har precis köpt en Z5, men har inte hunnit koppla in den ännu. Förmodligen blir det gjort mot slutet på veckan och om du vill kan jag återkomma med mina intryck när jag sett mina första filmer...

//P

Postad 12 November 2007 - 22:20

Crow
  • Crow
  • Lärjunge

• 256 inlägg
  • 0
bara så du vet, du kan köpa en aw15 från tyskland för 9000 så då e det samma pris ändå...

Postad 15 November 2007 - 12:24

The_west
  • The_west
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Sparta: Tack för ditt svar, jag vill kolla närmare på pannen och epsonen, för jag kan inte mörklägga mitt rum helt för jag ska ha det i mitt vardagsrum :D

Peppelito: Ville va mycket taksam för att jag ska köpa en projektor her i sluttet på denna månaden :( Du får mycket gärna komma tillbaka med dina intryck, vill bli mycket tacksam! :(

Crow: Vilken hemsida kan kan köpa den för 9000kr ?

En annan sak när mitt rum kan mörkläggas men inte 100% som en bio, tänkte jag vad jag ska kolla på för den där ax200 har 6000:1 i kontrast, men 2000 ansi? Medans sanyon har 10000:1 kontrast och 1200 ansi eller likn.

Betyder det att ax200 kan klara av mer ljus i rummet, men har dåligare bild?
Jag ska har rullgardiner i rummet så det kommer altså bli ganska mörkt. Ax200 vs. sanyo?

Tack!

Redigerat av The_west, 15 November 2007 - 12:30.

Postad 16 November 2007 - 12:01

McGee
  • McGee
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
http://www.projector...00_sanyo_z5.htm

om du inte redan läst den...

Postad 16 November 2007 - 15:17

The_west
  • The_west
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Om man ser bort från mörkläggningen, så verkar Z5 som en mycket bättra projector?
När vi snackar om hur mörkt det kan blir så kan det bli ganska mörkt. Svarta rullgardener, så mörkt kan det blir + att det nu är ganksa mörkt vid den här tiden :angry:

Sen är ju z5 betydligt mycket billigare som jag kan se, ax200 kostar ungefär 12000 medans z5 ligger på 9000.

Jag ville gärna ha lite erfarnheter av folk som har testat både den ena eller den andra. Vill inte köpa fel projector ;)

Tack!

Postad 16 November 2007 - 22:48

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

• 2261 inlägg
  • 0
Har nu kollat på både en SD-DVD (sagan om de två tornen) och en bluray (kiss kiss, bang bang) och måste säga att jag är väldigt nöjd med Z5'an än så länge. Jag har en PS3 kopplad med HDMI och skickar 1080p till projjen. SD-DVD uppskalad till 1080p ser jättebra ut och jag blev som mest impad av de mörka stridsscenerna vid Hornborgen. Det som imponerar mest är detaljer i mörka områden som projjen klarar galant. Svärtan är också bra, men kan förmodligen bli ännu bättre när lampan brunnit in lite och det är dags att börja kalibrera på allvar. I nuläget använder jag en MDF målad med S1500N (ljusgrå) som duk och det funkar absolut, men en riktig duk av hygglig kvalitet lär nog också höja bilden ett snäpp. Bluray är ruskigt skarpt och med rätt film så lär nog Z5'an knäcka stenhårt! Kiss Kiss, Bang Bang som vi såg ikväll var en kul film, men ingen bra värdemätare för projjen (enligt mig) eftersom jag tyckte det var skum ljussättning i vissa scener. Svårt att förklara...vissa scener såg grymt bra ut och andra inte alls lika bra och det hade absolut inte med projjen att göra. Sammanfattningsvis...stor bild är skitkul och Z5'an sköter sig mycket bra!

//P

P.S om man har dåligt med pengar när man köpt alla dyra grejer (som jag och min sambo...) och inte har råd att köpa en Bluray/HD-DVD film för att testa HD på stor bild så rekommenderar jag lovefilm.se. De har prova på erbjudande i två veckor gratis och de har ett gäng Bluray/HD-DVD man kan hyra. Funkar fint...man får hem filmen i brevlådan och skickar tillbaka den i förfrankerat kuvert. Gratis är gott... ;)

Postad 17 November 2007 - 11:26

The_west
  • The_west
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Tack för ditt svar.

Tror också ja faller för z5, billigt och bra verkar det som ;)

Ska bort och kolla på en på onsdag, så får se vad jag tycker :D

Postad 01 December 2007 - 21:51

Cojonez
  • Cojonez
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Tja har precis haft samma funderingar... Z5 vs aw15. Så jag skickade iväg ett mejl till hembiobutiken...

Hej!

Personligen tycker jag att Sony VPL-AW15 är flera steg vassare än Sanyo Z5. Den är mer färgkorrekt, har bättre tryck i bilden och klarar att ta emot 1080/24.

Med vänlig hälsning
Daniel Larsson
Telefon: 031-456 000
www.hembiobutiken.se
-------------------------
Väcker liv i ditt hem!

-----------[ Original Message ]------------
ID: ( 144916,144916 )

Hej!

Sitter och funderar på och beställa mig en projektor men har beslutsångest.
De jag tittat på är sonyns AW-15 och sanyo z5. Vilken av dessa är mest kompetent. Kollar mest på film och spelar 360.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.