Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Zepto fejkar låga priser på datorer

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 November 2007 - 12:13

nobba
  • nobba
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0
Kollade på zepto znote 3215 som enligt deras annonser och mesida kostar FRÅN 3256.25:- inkl moms.
Försöker man köpa den hoppar priset UTAN förvarning upp till 3684.15 även om man inte väljer att konfigurera upp den. Utöver detta tillkommer frakt 175:- plus betalningsavgift för VISA=46.05 och postförskott=80:-.

Billigaste sättet att köpa denna dator är alltså 3905.20...vilket är ett ganska kraftigt hopp från 3256:- .

Att frakt tillkommer är ju inget ovanligt så den biten lägger vi åt sidan men här kommer det som upprör.
Utöver deras annonserade pris tillkommer alltså ca 430:- utan någon förklaring varför jag kände mig manad att ringa deras säljavdelning.

Mannen jag pratade med där påpekade att det var ett frånpris varför priset kunde stiga sådär...samt att det sannolikt var miljöavgiften som tillkom utöver deras ANNONSERADE pris. Jag påpekade att det var synnerligen oseriöst något som han absolut inte kunde hålla med om ;)

Är detta seriöst eller ens lagligt. Svar NEJ och NEJ!

Någon fler som upptäckt detta bluffmakeri?

Postad 21 November 2007 - 12:20

Unregistered11bf6fd0
  • Unregistered11bf6fd0
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0
Tycker jag inte spelar någon roll, man får väl se vad slutsumman blir och där tar man beslutet att handla eller inte. Dom har nog inte gjort det med mening.

Postad 21 November 2007 - 12:21

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

• 1569 inlägg
  • 0
Surfade in på deras sida och kollade nu så står det Från 3.684,15 kr, så han du pratade med har väl ändrat ;)

Postad 21 November 2007 - 14:07

nobba
  • nobba
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0

Surfade in på deras sida och kollade nu så står det Från 3.684,15 kr, så han du pratade med har väl ändrat ;)

Japp, nu har de ändrat priset! Case closed :-)

Postad 21 November 2007 - 15:32

nobba
  • nobba
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0

Tycker jag inte spelar någon roll, man får väl se vad slutsumman blir och där tar man beslutet att handla eller inte. Dom har nog inte gjort det med mening.

Du måste skoja! Faktum är att det är fel att locka till sig beökare/kunder genom att skylta med felaktiga priser, den som inte håller med om det kan inte ha tänkt till ordentligt.

På dett vis ser de ut att vara 1000 spänn billigare än sina närmaste konkurenter och hamnar därför överlägset högst här på prisjakt bl.a.

Kolla länk

EDIT: Nu är priset uppdaterat även på prisjakt.

https://www.prisjakt...kt.php?p=234297

Redigerat av nobba, 21 November 2007 - 17:20.

Postad 02 December 2007 - 06:32

Andreas
  • Andreas
  • Expert

• 493 inlägg
  • 0
Jag kan inte uttala mig om det enskilda fallet men tryckfel och dyl kan alltid förekomma så detta behöver inte vara något medvetet från företaget.

Enligt en konsumentvägledare som jag varit i kontakt med i liknande ärenden så krävs det i denna typ fall att man kan bevisa att företaget medvetet gått ut med falsk marknadsföring. Om ett företag går ut med felaktigheter i sin marknadsföring så kan man påpeka det för dem. Då ska de ändra på detta "inom rimlig tid", gör de inte detta så kan man säga att de medvetet gått ut med falsk marknadsföring och då kan det bli kostsamt för företaget.

Men samtidigt blir det badwill för ett företag som gör missar i sin marknadsföring oavsett om det är medvetet eller ej.

Postad 02 January 2008 - 01:36

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Tala om storm i ett vattenglas.

Det må vara att det inledande priset kan ha varit missvisande och kanske t.o.m. direkt felaktigt, men innan man slutför sitt köp så får man ju faktiskt se slutsumman klart och tydligt. Det priset är ju inte felaktigt och därmed så tycker jag inte heller att det finns någon anledning att känna sej lurad.

För visst tittar man väl en gång extra på slutsumman innan man kvitterar en affär i en webshop?

Att man sen kanske kan bli lite besviken när det första priset man fick se visar sej börja lite högre upp, har jag full förståelse för. Men detta tycker som sagt inte jag är skäl nog för att börja hojta om att ett företag "fejkar låga priser"...

Billigaste sättet att köpa denna dator är alltså 3905.20...vilket är ett ganska kraftigt hopp från 3256:- .

Det är ju fortfarande ett av marknadens absolut lägsta priser för en laptop...

Postad 02 January 2008 - 15:30

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Håller med - det stormar i vattenglaset.

Hur många har lyckats att handla en SJ biljett för deras FRÅN-pris? Eller en flygbiljett för ett FRÅN-pris?

Postad 06 January 2008 - 14:20

Starkt Kaffe
  • Starkt Kaffe
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Håller med - det stormar i vattenglaset.

Hur många har lyckats att handla en SJ biljett för deras FRÅN-pris? Eller en flygbiljett för ett FRÅN-pris?

Jag håller inte med dig, jag har flera gånger åkt på det lägsta priset när det gäller tåg och flyg. Du jämför ett pris där det är "först till kvarn" som gäller. Är man ute i god tid brukar det inte vara några problem. I detta fall med datorn är det ett annonserat pris som det i slutändan inte går att köpa produkten för. Sedan så kan man göra misstag, men det lät ju inte så efter att nobba varit i kontakt med dom.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.