Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Problem med att ansluta till upnp server

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 November 2007 - 17:13

Unregistereda78c29ea
  • Unregistereda78c29ea
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Hej,

min nyinköpta PS3 40 GB har problem att ansluta till en mediaserver som jag har i nätverket.
Mediaservern är en d-link DNS-313.

PS3:an ser mediaservern, men när jag försöker öppna den så får ett Mediaserver fel:
Ett DLNA-protokoll fel (2101) har uppstått.

Problemet kan iofs ligga hos servern och inte hos PS3:an, den ser min XP burk och kan spela musik och visa bilder från den

Jag får väl pröva att lägga in en upnp server på min ubuntu-laptop och se om det lyckas bättre den vägen.

Är det någon som känner igen problemet?

/P

Redigerat av Unregistereda78c29ea, 29 December 2007 - 16:33.

Postad 23 November 2007 - 22:16

Unregistereda78c29ea
  • Unregistereda78c29ea
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Har fått MediaTomb att fungera mot ps3:an, behövdes lite googlande och en ändring i conf fil. Nu återstår och se om jag kan göra något åt d-link Nas:et..

Annars får det bli en ful lösning, där MediaTomb får mappas upp mot nas:en, dvs att musiken får gå via min linux thinkpad.

Ett helt annat alternativ kan ju vara att lägga in en linux distro på ps3:an, jag vet att Rhythmbox fungerar med d-linken, så det kanske är den enda smidiga lösningen.

Jag är egentligen nöjd med att bara kunna streama musik, så det är kanske inte någon dum lösning.
Någon som har erfarenhet av Ubuntu på ps3?

/P

Postad 06 December 2007 - 22:06

Unregistered80df396f
  • Unregistered80df396f
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Ingen lösning på problemet än?

Postad 28 December 2007 - 12:23

Unregistered35eb196e
  • Unregistered35eb196e
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0

Hej,

min nyinköpta PS3 40 GB har problem att ansluta till en mediaserver som jag har i nätverket.
Mediaservern är en d-link DNS-313.

PS3:an ser mediaservern, men när jag försöker öppna den så får ett Mediaserver fel:
Ett DNLA-protokoll fel (2101) har uppstått.
Är det någon som känner igen problemet?

/P

Hej !

Jodå, jag känner verkligen igen problemet !

# Har en nyinköpt PS3 (60 GB)
# Har en NAS, D-Link DNS-313
# PS3:an ser mediaservern, men när jag försöker öppna får jag "DNLA-protokollfel 2113"

Jag vet inte vad jag ska göra. Hade hoppats på att slippa ha igång nån annan dator i nätverket
när jag tittar på film...
Har du kommit på nån lösning, eller varfö det blir så här ??
Hjälp !!

mvh/ Ronis

Postad 28 December 2007 - 13:29

Unregistered80df396f
  • Unregistered80df396f
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Jag läste någonstans att DNLA inte stöds utav den nuvarande firmware versionen till DNS-313.

Men någon (det blir alltid så luddigt när man har tappat bort källorna till informationen) sa att han hade pratat med D-link och att stöd för detta skulle kunna komma i framtida uppdateringar till DNS-313.

Postad 28 December 2007 - 14:26

Unregistereda78c29ea
  • Unregistereda78c29ea
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Jag har uppgraderat DNS 313 till firmware 1.01, det fanns även en senare release på d-links ftp server, men jag tog den versionen som supporten rekommenderade. Nu hade jag inte felanmält problemetet med mediaservern, utan ett annat problem. Efter en omstart var alla mina filer "borta".... De fanns på hårddisken, men hela katalogstrukturen verkade tom. Det verkar som om den senaste firmwaren löste det problemet.

Problemet med upnp mot PS-3:an är tyvärr kvar.

Min lösning är att blanda in en dator, jag mappar upp d-linkens hårddisk och sedan kör jag MediaTomb mot den. PS-3:an ser Mediatomb. Det är inte en jättesmidig lösning, den har några småbuggar och jag tror att den inte skulle fungera för film, pga av bandbredden i datorn, jag har ett 10 MBit trådlöst i den.

Jag tror dock att detta kommer lösa sig med tiden, antingen så kommer d-link med en firmware, eller så hackar någon ihop en modifierad linux-distriution som kan ersätta d-links firmware. Jag hoppas då att man kan köra Mediatomb eller någon annan mediaserver direkt i DN-313.

Postad 28 December 2007 - 17:06

Unregistered35eb196e
  • Unregistered35eb196e
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Hej igen !

Måste erkänna att jag känner mig lite osäker just nu....

Har förstått(tror jag) att DNLA är ett protokoll som båda "parter" - i detta fall
PS3:an och DNS-313 måste stödja. Av det som framkommit i denna tråd fattar
jag det som att DNS-313 i dagsläget inte stöder detta protokoll, men förhoppningsvis
kommer att göra frammöver med ny firmware....??....(hoppas frammöver är i morrn...;-)

Tittade runt på D-Links supportsida, och hittade en ny "GPL source code" till DNS-313.
Någon som vet vad denna gör ?? Inget som kommer att göra livet lättare för mig antar jag ??
Hittade iaf ingen ny Firmware till DNS:en, så jag får väl tillfälligt flytta över mitt bibliotek till
datorn och installera TVersity eller nåt....

Har iofs inte aktiverat iTunes-servern i DNS:en, men den borde väl inte PS3:an hitta.....eller
kan man få PS3:an att stödja(?) iTunes-prylar ??

Jo, just det, en sak till: Om man ska "lobba" lite är det D-Link man ska gå på å inte Sony, eller hur...??
(det jag menar är att i dagsläget är det D-Link som inte fixar DNLA-stödet fullt ut, och inte Sony)

mvh/ Ronis

Redigerat av Unregistered35eb196e, 28 December 2007 - 17:28.

Postad 28 December 2007 - 19:10

Unregistereda78c29ea
  • Unregistereda78c29ea
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Hej Ronis,

jag förstår osäkerheten, det är lite snårigt med standarder och protokoll.

DLNA är egentligen inte ett protokoll, utan en sorts certifiering, dvs om två apparater är DLNA certifierade borde de fungera bra ihop. Läs mer på http://www.dlna.org/en/consumer/home.

I dagsläget är inte d-linken DLNA certifierad. I produktbeskrivningen står att den har en UPnP-server och sedan finns det en finstilt brasklapp om att d-link inte garanterar att den fungerar ihop med alla typer av mediaspelare. UPnP är det protokoll som DLNA använder, så det verkar som om basen finns i DNS-313, men det saknas tydligen något för att vara DLNA kompatibel. Det är troligen en bättre mediaserver som ska till.

Vilken version var det på "GPL source code" som du hittade? Jag tog 1.01b4 på inrådan av d-links support, nu verkar det ha kommit både ne 1.01b4a och en 1.01b5, jag har inte hittat någon riktigt bra dokumentation kring exakt vad de fixar, men i mitt fall löste det problemet med omstart som jag beskrev tidigare. Dessutom fungerar kylningen bättre, fläkten surrar inte på max längre, så enheten har blivit mycket tystare.

Jag tror inte PS 3 stödjer iTunes protokoll, jag har det aktiverat och det fungerar utmärkt mot iTunes och Rhythmbox.
Du behöver kanske inte flytta katalogerna till PC:n för att köra TVersity. Det kanske fungerar att du mappar upp din dlink DNS-313 och sedan kör TVersity mot den mappade katalogen?

Slutligen har du rätt i att problemet ligger på d-links sida, så om man ska lobba så är det mot dom, kanske man skulle felanmäla problemet hos supporten.

/P

Postad 28 December 2007 - 20:37

Unregistered35eb196e
  • Unregistered35eb196e
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Hej igen...igen... ;-)

Hittar ingen info ang version på "GPL source code", men det var denna som jag laddat ner(men ännu ej installerat)..längst nerpå sidan, under
program/drivrutiner.
http://www.dlink.se/...j4vFCLpziFA/4Q=

Du har rätt. Behöver ju inte flytta alla filer - ska testa TVersity på PC:n å köra den mot DNS:en, i alla fall så länge.

Har precis skickat ett case till D-Links support ang DNLA-protokollet. Återkommer om jag får nåt banbrytande svar...

Ett stort tack alla, speciellt pcar, som tar sig tid å svara en amatör som mig. *thumbs up*

mvh/ Ronis

Postad 10 January 2008 - 16:36

kupus
  • kupus
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hej

Har ngn hitta lösningen till detta probelm???

dlna felprotokol 2113

dns 323 > PS3

Postad 10 January 2008 - 19:13

Unregistered1014
  • Unregistered1014
  • Forumräv

• 530 inlägg
  • 0
Jag kör en DNS-323 och då jag har sett att det finns diverse strul med den senaste beta-firmwaren så väntar jag nog på den riktiga releasen. Jag kör TVersity så länge!

Postad 13 May 2008 - 08:58

walles
  • walles
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Hittade en sida där man kan installera twonky på dns-313 så att det fungerar med PS3, nån som har lust att prova?
Här är länken iallafall: Installera twonky på dns-313

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.