Redigerat av Mcdee, 24 November 2007 - 08:52.
Philips 42PFL7962D
(TV)
|
1
|
(17)
|
Inga priser | |
Philips 42PFL7762D
(TV)
|
1
|
(4)
|
Inga priser |
Surrande ljud på Philips 42PFL7962D (4 inlägg)
|
17 år sedan |
Philips 42PFL7762D (74 inlägg)
|
17 år sedan |
Ytterligare en "Vilken TV?"-tråd (6 inlägg)
|
17 år sedan |
Philips PFL7962 (0 inlägg)
|
17 år sedan |
Problem med att växla mellan tv och pc (0 inlägg)
|
18 år sedan |
42'' Full-HD, Plasma eller LCD? (2 inlägg)
|
18 år sedan |
Hjälp mig välja LCD (3 inlägg)
|
18 år sedan |
Philips fjärrkontroll. (0 inlägg)
|
18 år sedan |
Postad 23 November 2007 - 19:28
Postad 03 December 2007 - 09:31
Postad 14 December 2007 - 00:31
Postad 14 December 2007 - 08:08
Hade en Sharp 46XD1(köpt på El-giganten i Västerås),men det var för mycket Buzzing och Banding på den.Så lämnade tillbaka den,och köpte en Philips 7962 på Coop i Västerås.Gav 14245:- med 5% Medmera-rabatt,en så länge är man nöjd med den.
Håller med, även jag har haft 42XD1e och Philips:en är minst lika bra, om inte bättre samt låter inget och har inga bandningproblem!
Skall nämna att jag har syskonet Philips 7762, vilket är samma TV, fast utan Ambilight!
Redigerat av cruse, 20 December 2007 - 09:07.
Postad 20 December 2007 - 21:27
Alltså nivåer på kontrast, färger, etc.
Vilka bildförbättringsfunktioner har ni påslagna?
Postad 24 December 2007 - 07:28
Lat som man är så måste jag fråga ifall någon av er har några förslag på passande bildinställning på denna tv?
Alltså nivåer på kontrast, färger, etc.
Vilka bildförbättringsfunktioner har ni påslagna?
Jag har inte testat jättemycket(inte bestämt mig riktigt än, vad som passar mig), men jag tycker att det blir bra satelitbild(något mörk, men mild och förlåtande, i mina ögon sett), om man använder följande(testa själv lite olika):
Ljus: 50-53
Färg: 60-63
Kontrast: 33-35
Skärpa: 5
Kontrast+ samt Active control PÅ, resten av!
Märk att detta är vad JAG tycker, och att smaken är som baken, alltså DELAD!
Ge gärna dina inställningar, alltid roligt att testa olika!!!
OBS! När det gäller högupplöst bild, kan man dra på mer med kontrasten!
GODJUL!
Postad 24 December 2007 - 10:13
Nä köp något annat.
OBS, såg just att det handlade om en tv ur 7 serien, det e bara att köpa i så fall. den e riktigt bra med väldigt lite ghosting å e super som dator skärm
god jul
Redigerat av pillo, 24 December 2007 - 10:18.
Postad 24 December 2007 - 10:22
Kan du igen förklara vilka modeller som du har sett problem med och vilka som fungerar klockrent. Ditt inlägg är inte helt klockrentKöp inte denna tvapparat den e rent av skit, har haft denne manick i en vecka å det var ordentligt påtagliga problem med den, som interlacing vid datorn när man rörde på musen å enormt hög input lag. Tar en stund innan den visar musrörelsen eller att du har tryckt en knapp på kontrollen till din spelkonsol. köp hellre en philips 7 serien ex 792 eller liknande då 9 serien e kass. Har nämligen haft philips 7962 å den fungerade klocrent med datorn/konsol men inte 9632 modellen. Å folk som inte märker interlace problemet å fördröjningen har inte tittat noga eller ens testat andra tv apparater i stor utsträckning.
Nä köp något annat.
OBS, såg just att det handlade om en tv ur 7 serien, det e bara att köpa i så fall. den e riktigt bra med väldigt lite ghosting å e super som dator skärm
god jul
Finns det inte något om detta i en annan Philipstråd med en möjlighet till fix, tycker mig ha sett något sådant
Ok, såg att du justerat ditt inlägg, har jag fattat det rätt att du anser ha problem med 9XXX seien men inte 7XXX eller? men som sagt jag tror mig sett något om detta i en annan tråd
Redigerat av Unregistered124686ac, 24 December 2007 - 10:31.
Postad 24 December 2007 - 23:14
Såg en philips 7982 tror jag det var på Mediamarkt för samma pris som just 7962 undra vad det e för skillnad. hmm Iaf 7 serien e jäkligt bra som just dator skräm när man väl anger pc mode annars å flyter ex den blåa färgen i texten i msn live messenger ur en aning. hoppas du förstår vad jag menar. Var ruskigt sur över det men hindrade mig inte för att spela Oblivion en hel natt för det. Sen när jag hitta pc läget så var det ju precis som att man satt framför en pc monitor fast en massa storlekar större. Grymt var det.
Så lämnade man in 7962 philipsen för man tyckte att det kanske fanns ännu bättre saker men när man väl bytte in den mot en just 9632 philipsen så insåg man att man gjorde en fet tabbe. nu sitter man återigen utan tv å det blir nog en tv ur 7serien iaf ingen som har perfect pixel hd engine processorn. behövs jue inte om källan redan är bra jue.
Postad 25 December 2007 - 13:02
Postad 28 December 2007 - 10:07
Tacksam för svar.
Postad 28 December 2007 - 10:36
Hej. har just inhandlat en 7962 och är väldigt nöjd med den förrutom en sak. När jag såg ett program på discovery där de hade nyon färgade västar på sig samtidigt som bilden rörde sig så började de starka färgerna att hacka väldigt mycket så jag inte kunde titta vidare. Är det någon inställning eller är det något som alltid kommer att finnas kvar? Provade med olika inställningar men med inget bättre resultat tyvärr. Har ni några tips på hur man kan får bort det?
Tacksam för svar.
Har inte märkt något sådant på min 7762....
Har det hänt flera ggr? Eller var det bara sändningen, kanske!?
Postad 28 December 2007 - 13:13
Hej. har just inhandlat en 7962 och är väldigt nöjd med den förrutom en sak. När jag såg ett program på discovery där de hade nyon färgade västar på sig samtidigt som bilden rörde sig så började de starka färgerna att hacka väldigt mycket så jag inte kunde titta vidare. Är det någon inställning eller är det något som alltid kommer att finnas kvar? Provade med olika inställningar men med inget bättre resultat tyvärr. Har ni några tips på hur man kan får bort det?
Tacksam för svar.
Har inte märkt något sådant på min 7762....
Har det hänt flera ggr? Eller var det bara sändningen, kanske!?
Nej, det hände bara igår när jag kollade på just det tv programmet från discover channel. Måste man "köra in" tv några timmar för allt ska funka som det ska? eller har jag blivit belönad med ett måndags ex? Tycker det är konstigt att det bara var just då när det var väldigt skarpa färger och i rörelse. Satt och titta på mtv med mycket ljus och rörelse och då såg det bra ut.
Postad 29 December 2007 - 03:20
Trodde jag hittat min teve men så läser man idg.se testen där de dissar Philipsen rätt ordentligt.
http://www.idg.se/2.1085/1.135892
Trodde 2 veckor av surfande om LCD-burkar var över. *suck*
Postad 29 December 2007 - 03:43
Surt sa räven.
Trodde jag hittat min teve men så läser man idg.se testen där de dissar Philipsen rätt ordentligt.
Tycker inte du ska dissa den helt bara på grund utav en recension av idg. Jag har ägt denna teven i några veckor nu och jag är otroligt nöjd över mitt köp.
Redigerat av mysen_, 29 December 2007 - 03:44.
Postad 29 December 2007 - 08:15
De har helt enkelt inte testat tv apparaterna särskilt noga och som vanligt finns inga datorn till tv test alls. känns som jag kunde har gjort en mycket bättre recension på bara några timmar.
har läst på forum å många verkar ha problem med bla samsungen"F" som de tycker å mycket om med bla överdrivna färger. Nä ska man välja tv så vet ni vad man ska göra. skaffa sig så mycket information som man bara kan forum/tester å så klart testa i affären eller våga sig på ett köp i någon affär som har öppet köp å verkligen ta det försiktigt så den ser ut som den var i nyskick så att det inte bli några problem nä rni lämnar tillbaka den om ni e missnöjda.
Redigerat av pillo, 29 December 2007 - 08:21.
Postad 29 December 2007 - 09:48
jag kan säga som ovan att man inte ska stirra sig blind på vad en recension, "en väldigt vek sådan" påvisar. Jag har nämligen gått efter en massa test och köpte mig en tv som visade sig vara värsta skräpet. 7962 tvn var extremt ren i sin bild från datorn utan några pixlelheter eller sånt som de pratar om. Kan säga att bilden var väldigt pixlig när man tittade på vanlig dvd film från en gammel dvd spelare genom scart, vanliga tv sändningar likaså var helt värdelöst att titta på (fattar itne varför de inte nämner det) men när det var ren 1080p signal som gällde då var allt helt super.
De har helt enkelt inte testat tv apparaterna särskilt noga och som vanligt finns inga datorn till tv test alls. känns som jag kunde har gjort en mycket bättre recension på bara några timmar.
har läst på forum å många verkar ha problem med bla samsungen"F" som de tycker å mycket om med bla överdrivna färger. Nä ska man välja tv så vet ni vad man ska göra. skaffa sig så mycket information som man bara kan forum/tester å så klart testa i affären eller våga sig på ett köp i någon affär som har öppet köp å verkligen ta det försiktigt så den ser ut som den var i nyskick så att det inte bli några problem nä rni lämnar tillbaka den om ni e missnöjda.
Väldigt invecklat skrivet, men vad jag tror att du menar är att 7762/7962 bara funkar bra i 1080P, alla andra bildkällor/format är skit, förstår jag dig rätt?!
I så fall tycker jag nog att du ska testa en annan 7762/7962, för den du använt har haft ett allvarligt fel eller har den bara varit väldigt felinställd......!?
Visst är inte den "vanliga" TV-bilden den bästa, men den går ju att stå ut med, samt detta är ett problem som de flesta LCD-skärmar har, mer eller mindre...... (glöm inte även att TV:n kostar 13000-15000 och inte 23000-25000!)
Roligt att du även tar upp Samsung, som oftast är väldigt "PIXLIG" av sig!
Hoppas att jag förstod dig rätt, så du inte menar tvärtom, då tar jag tillbaka allt!
Postad 31 December 2007 - 16:00
Alla ni som har denna TV.... när jag ska köra från PC:n, måste jag gå in i kontrollpanelen och ändra till "klonings-läget", varje gång, den hittar TV:n direkt, men behåller inte intsällningen till nästa gång, är det så för alla. eller är det bara jag som har detta problemet!
Nej jag har samma problem, t.ex om jag kör clone och ser en film eller dylikt, sen bestämmer mig för att lira lite Xbox 360 och slår om, sen när jag slår tillbaks till t.ex hdmi 1 så är det bara blått, måsste gå till datorn igen och "clona" ..
Lite drygt men men inget man bryr sig om då teven är helt ###### fantastiskt.. SJUKT fin bild..
Postad 31 December 2007 - 17:06
Postad 01 January 2008 - 19:26
Alla ni som har denna TV.... när jag ska köra från PC:n, måste jag gå in i kontrollpanelen och ändra till "klonings-läget", varje gång, den hittar TV:n direkt, men behåller inte intsällningen till nästa gång, är det så för alla. eller är det bara jag som har detta problemet!
Nej jag har samma problem, t.ex om jag kör clone och ser en film eller dylikt, sen bestämmer mig för att lira lite Xbox 360 och slår om, sen när jag slår tillbaks till t.ex hdmi 1 så är det bara blått, måsste gå till datorn igen och "clona" ..
Lite drygt men men inget man bryr sig om då teven är helt ###### fantastiskt.. SJUKT fin bild..
Fick det att funka nu.... jag klonade sen startade jag om datorn och sen funkade det perfekt!
Postad 02 January 2008 - 04:33
Verkar ju otroligt mycket högre än övriga modeller, men står så på faktabladet; http://www.p4c.phili..._12_pss_swe.pdf
Postad 02 January 2008 - 19:20
Jag och tjejen köpte nyligen modellen som heter 42PFL7982, jag tror det är samma tv som denna 7962, jag hittar ingen speciell skilnad iaf fast den vi köpte har 4 st HDMI, läste någonstans att denna har 3 st. Någon som vet om det är någon annan skillnad på dessa modeller?
Postad 03 January 2008 - 14:31
Postad 03 January 2008 - 15:10
Antar att du köpte den på mediamarkt... SÅg den där me å visst var det 4hdmi trots att det stod att det skulle va 3 på lappen, lite mongo. iaf frågan e om den e värt 2tusen mer än 7962 för en hdmi port extra, fast det kanske skilljer sig mer.
Jepp, vi köpte den på mediamarkt. Tror inget annat skiljer mellan de modellerna men att den kostade 2000 kr mer där
har jag inte sett. Vart kostar den 13k då? Vi köpte den för 14995 kr.
Postad 03 January 2008 - 22:08
Postad 03 January 2008 - 23:07
Nu har jag oxå köpt mig 7968 på mediamarkt för 15k. E faktist rätt nöjd med den. Det var 7776 som kostade 13k under mellandags rean.
Ok, då förstår jag vad du menade med 2k billigare. Vi är också rätt nöjda med tv'n, har dock inte haft möjlighet att testa med HD material ännu och det är ju det som blir intressant. Har heller inte kunnat testa med dator för min laptop har endast vga. Någon som har förslag till hur man enkelt och billigt löser detta? Hörde att det inte funkar med vanlig vga till komponent kabel som tex Kjell & co. har.
Postad 04 January 2008 - 11:02
Nu e jag ganska petig med tycker den ghostar lite grann nä rmen kör den hära lilla testfilsnutten: http://www.avsforum....p;postcount=337
annars e den här tvn (7xxx) 100 gånger bättre än 9xxx serien både till spel/dator å hd filmer. Bilden e så len å skarp utan några scanlines å tvn svarar direkt jämfört med 9632.
Edit. Testade filmsnutten på min crt skärm å samma sak, alltså en slags eftersläpning syntes runt ringarna när de rörde sig där med. shit nu e jag verkligen Jätte nöjd.
Redigerat av pillo, 04 January 2008 - 13:20.
Postad 04 January 2008 - 17:23
Har ingen aning om vga till komponent men det finns små adaptrar från vga till dvi å som gör att det e möjligt att använda dvi-hdmi kabel. Borde kosta 50 spänn. borde la finnas på de flesta dator/teknikaffärerna.
Edit. Testade filmsnutten på min crt skärm å samma sak, alltså en slags eftersläpning syntes runt ringarna när de rörde sig där med. shit nu e jag verkligen Jätte nöjd.
Ok, jag har en sådan adapter med dvi-vga. Dock frågade jag en säljare på Kjell & Co. och han sa att det inte kommer funka att koppla från vga till HDMI så jag köpte inte en DVI-HDMI kabel. Jag hade hoppats att det skulle fungera. Säljaren sa man måste ha en D/A omvandlare om man ska koppla så, och jag tror den kostade 800 spänn. Blir ganska dyr lösning med priset för kabeln också.
Låter väldigt bra att du är jättenöjd med tv och bilden genom dator och HD material. Ser verkligen fram mot att själv kunna testa lite med HD filmer.
Postad 04 January 2008 - 18:48
Postad 04 January 2008 - 19:27
Postad 04 January 2008 - 21:01
Hmm jag skulle prova om jag hade en dvi-hdmi kabel, skaffar nog en om jag hittar en billig. Är ju inte säker det kommer funka.I manualen till min förr phlipls 9632 tv så fannas det faktis bilder å beskrivning på att man kunde använda en sådan adapter. kostar la 50 spänn, e la bara att prova.
VGA till HDMI tror jag inte på. Därmot borde VGA till DVI gå, då DVI också ska kunna ta analogt DVI-A. Att sedan med en kabel till gå HDMI fungerar inte om man inte också gör en A-D omvandling.
Jag tror också jag måste ha en A-D omvandlare för att gå från VGA till DVI sedan HDMI. SKa se om jag hittar en sådan som inte är alltför dyr.
Tack för snabba svaren pa min fråga. Blev lite OT nu kanske.
Redigerat av Unregistered1c91b3e3, 04 January 2008 - 21:03.
Postad 05 January 2008 - 14:55
Ex:
http://www.smarthome.com/777060.html
http://www.svideo.com/hdtvr8500.html
Redigerat av pakarlss, 05 January 2008 - 14:58.
Postad 05 January 2008 - 17:48
Det finns convertar som går från VGA till komponent också. Det är förmodligen en enklare/billigare lösning. Vet dock inte hur bra bilden blir.
Ex:
http://www.smarthome.com/777060.html
http://www.svideo.com/hdtvr8500.html
Tackar! Tror det borde funka med bra bild kvalitet också over komponent. Har funderat tidigare på det som en enklare lösning. Ska se om jag hittar liknande produkt i Sverige, annars kanske beställer från en av de amerikanska sidorna du länkade till.
Vet någon om en sådan här enkel lösning skulle fungera? http://www.digitaltv...odukt.php?p=584
Den är ju ingen konverter utan bara en vanlig kabel. Men både vga och komponent är väl analoga? Förstår inte riktigt vad som behöver konverteras isf.
Postad 14 January 2008 - 16:36
Postad 14 January 2008 - 18:30
Om det bara är en kabel med olika kontakter i ändarna (vilket det ser ut att var) så funkar det inte. VGA innehåller 5 signaler Röd, Grön, Blå, Horistontell synk och Vertikal synk (RGB H/V). En konverter konverterar "färgrymden" från RGB till tre komponentsignaler, samt att synk-signalerna läggs samman med en av komponentsignalerna.Vet någon om en sådan här enkel lösning skulle fungera? http://www.digitaltv...odukt.php?p=584
Den är ju ingen konverter utan bara en vanlig kabel. Men både vga och komponent är väl analoga? Förstår inte riktigt vad som behöver konverteras isf.
Men du har rätt i att båda signalerna är analoga.
Postad 19 January 2008 - 23:30
edit:Stämmer det verkligen att denna Philipsen har hela 7500:1 i kontrast och 12000:1 i dynamisk kontrast?
Verkar ju otroligt mycket högre än övriga modeller, men står så på faktabladet; http://www.p4c.phili..._12_pss_swe.pdf
Nej, det är enligt min mening endast dynamiska kontraster som anges - och den är antagligen samma (7500:1) för alla modellerna, står antagligen fel på pfl7762D och pfl7962d specar som på ett ställer anger 12000:1
Redigerat av snowstorm, 20 January 2008 - 09:59.
Postad 20 January 2008 - 02:13
Men en grej jag stör mig lite på är att kontrasten ändras automatiskt vid scen/kanal/ljus förändring. Är inte helt inne på om detta är en funktion som de flesta lcd-tv har eller om det bara är philips. kan man stänga av det? hittar ingenting via menyn som åtgärdar det..
Märker ni 7xxx-ägare av detta?
Postad 21 January 2008 - 14:50
Postad 03 March 2008 - 15:31
Eftersom datorn bara har en VGA utgång, men TVn inte har någon VGA ingång, hur ska man lösa detta lilla dilemma?
Mvh
Henrik
Postad 03 March 2008 - 23:01
Sitter och funderar på samma sak, jag tycker att Philips TV i 7XXX är verkligen prisvärda, men saknar just VGA ingången. Jag tror att det enklast är att hitta en VGA till kompont adapter till bra pris, men hur detta fungerar med skärmupplösningar grafikkort etc har jag ingen aning om. Något enkelt sätt att gå tilll HDMI finns tyvärr inteTjenare, sitter på en Sony Vaio VGN-SZ5XN/C och precis fått hem min Philips 42PFL7962D.
Eftersom datorn bara har en VGA utgång, men TVn inte har någon VGA ingång, hur ska man lösa detta lilla dilemma?
Mvh
Henrik
Postad 05 March 2008 - 13:56
Surt sa räven.
Vet inte vad IDG gått efter när dom recenserat den här tv:n. Kollar man prisjakt så har den fått 9.5 i medelbetyg på 12 användare, i mitt tycke riktigt bra. Och även här på forumet har jag inte kunnat hitta någon som har något negativt att säga annat att den saknar VGA-ingång vilket inte är något problem för mig. Ingen nämner nått om det IDG klankade ner på. Dessutom hade det inte skadat med en utförligare recension som typ hur ljudet är, den har ju inbyggd subwoofer. Nu tror jag iof inte att det är någon höjdare men har för tillfället varken behov, lust, råd eller plats med ett hembio system. Sen hur den är till "vanliga" sändningar med mera. Så jag går nog efter vad det förnäma folket
På fredag får handlarn här på orten hem tv:n. Bara hoppas den är så bra som den verkar så man kan njuta av en kall öl och en ny (och förhoppningsvis tyst) tv i helgen.
Redigerat av Unregistered192fdbd3, 05 March 2008 - 14:14.
Postad 05 March 2008 - 17:24
Håller med!Surt sa räven.
Vet inte vad IDG gått efter när dom recenserat den här tv:n. Kollar man prisjakt så har den fått 9.5 i medelbetyg på 12 användare, i mitt tycke riktigt bra. Och även här på forumet har jag inte kunnat hitta någon som har något negativt att säga annat att den saknar VGA-ingång vilket inte är något problem för mig. Ingen nämner nått om det IDG klankade ner på. Dessutom hade det inte skadat med en utförligare recension som typ hur ljudet är, den har ju inbyggd subwoofer. Nu tror jag iof inte att det är någon höjdare men har för tillfället varken behov, lust, råd eller plats med ett hembio system. Sen hur den är till "vanliga" sändningar med mera. Så jag går nog efter vad det förnäma folkethär på forumet tycker istället för IDG.
På fredag får handlarn här på orten hem tv:n. Bara hoppas den är så bra som den verkar så man kan njuta av en kall öl och en ny (och förhoppningsvis tyst) tv i helgen.
Fattar inte varför de dissar den så mycket!?
Är inte rättvist, mot en sådan här bra tv!
Postad 05 March 2008 - 18:31
Postad 05 March 2008 - 19:56
Förresten, är det någon som har sett något mer test/recension på den här tv:n?
Den är med i nya Hemmabiotidningen, där den får betyg 8/10!!!
Postad 06 March 2008 - 08:09
Postad 06 March 2008 - 08:20
Finns tidningen i butik nu? Då blir det att leta runt efter den på lunchen, har iof i stort sett bestämmt mig men mer info är ju alltid bra.
Jag prenumererar på den, så jag vet inte om den kommit ut i butik än!? Fick den för två dagar sedan!
Postad 06 March 2008 - 17:30
Tänkte köpa DVE men den är ju slut överallt.
Redigerat av Unregistered192fdbd3, 06 March 2008 - 17:58.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Surrande ljud på Philips 42PFL7962D
3 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?