Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PS3 från expert var begagnat - vägrar ge pengarna tilbaka

57 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 December 2007 - 20:40

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0
Jag har köpt ett PS3 på expert backaplan som visade sig var begagnat och blev dessutom själv anklagd för att det var jag som hade använt det. Full story below...

Igår 5 December fick jag ett PS3 40 GB i present av min flickvän (tro det eller sant - hon e kanon) :lol:
Det var inköpt 8 November på Expert stormarknad för 4490kr och har alltså varit inslagit sedan dess.

Hon var lite irriterad att ha betalt 4490kr då Elgiganten idag tar 3990 ute i sisjön så vi bestämde för oss att lämna tillbaka det/alternativ försöka få 500kr tillbaka. Det sista gick Expert inte med på så då återstod att återlämna på öppet köp.

Varken jag eller min flickvän hade inte ens rört fliken på kartongen, alltså helt ouppackad. Självklart var vi lite sugna på att åtminstone titta hur den såg ut, men till slut tyckte vi det var säkrast att låta den vara helt orörd så det inte skulle bli nått "snack"

Säljaren/butiksägaren öppnade då kartongen för att kolla att allting var med och hittar då följande:
-Konsollen är full med fingeravtryck
-Manualen är full med fingeravtryck
-Påsen för bildkabeln var öppnad och igentejpad
Vi startade den inte för att se om den dessutom var konfigurerade på något sätt.

Min reaktion belv naturligtvis: Fy f-n - de har sålt ett begagnat spel till mig.
Säljaren däremot regerar att: Kolla här kommer en kille som använt sin konsol i en månad och sedan försöker lämna tillbaka den.

Säljaren erbjuder då pengarna -200kr tillbaka eftersom han kommer tvingas rea ut den på fyndtorget.
Jag har alltså dels fått en begagnad konsol, blir anklagad för att det är mitt fel och ska tvingas betala 200kr för att de gjort fel - snacka om att bli vansinnig. Efter 1 timme diskussioner då säljaren bara hänvisar till allmäna reklamationsnämnden (som ju inte tar upp fall under 1000kr) och att vi ska reklamera den hos Sony (som enligt honom skulle ge mig fel och i bästa fall en ny konsoll för 4490kr) så går jag till slut med hans "bud" och går därifrån 200kr fattigare, anklagad, arg och besviken.

Någon som råkat ut för liknande och har tips ideer?

Fortsättning:
Jag har nu kontaktat Experts regionschef som verkar vara tillmötesgående och en trevlig kille. Han skulle kolla upp ärendet och återkomma i början på nästa vecka.
Om inte även han ändrar sig så vet jag inte riktigt vad jag ska göra (200kr bryr jag mig inte om - det är hela grejjen att de sålt begagnat och skyller på mig som är rent ut sagt knäckande).
Några alternativ som jag funderar på :
-Anmäl till reklamationsnämnden ändå (trots att de inte tar upp det så syns det väl i statistiken?)
-Polisanmälan (de gör väl inget heller - eller någon som tror att de tar fingeravtryck? ;) ) för förtal (anklagan)/stöld(200kr)/eller falsk försöljning (jag har inte fått det jag betalat för)

Tack om någon har orkat ända hit och vill hjälpa till ^_^

EDIT:
Finns det något tekniskt sätt att ta reda på hur en PS3 är använd? Skulle man kunna gå in i konsollen och se att den inte är använd efter 8 November på något sätt? Känns som en mer framkomlig väg än fingeravtryck ^_^
Eller kan man kanske hoppas att den som haft den varit dum nog att ha ett konto kvar med adressuppgifter? ;)

Redigerat av e3henri, 07 December 2007 - 07:09.

Postad 06 December 2007 - 20:42

sebastianboos
  • sebastianboos
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
kan tyvärr inte hjälpa till med ngt men vill bara meddela mitt djupaste deltagande.. att det bara kan få hända.. skäms på ex**ert...

Postad 06 December 2007 - 21:16

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Trist det där men tänk dig själv om du varit säljaren. Vad hade du trott? Han gör bara sitt jobb.
Skulle kallat in CSI så de hade fått identifiera fingeravtrycken! :lol:

Postad 06 December 2007 - 21:35

Unregistered80df396f
  • Unregistered80df396f
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Trist bemötande från butikssäljarens sida.

Men att det säljs mängder av begagnade apparater är väl ingen överraskning? Läser man på minhembio.com så verkar ju folk delvis sätta i system att lämna tillbaka prylar när dom har testat dom några veckor...

Postad 06 December 2007 - 22:24

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0
Jo jag förstår säljarens sida också (som råkade vara butikschefen i det här fallet).
För honom finns det två alternativ:
1. Killen har spelat gratis en månad och butiken får stå för kostnaden
2. Killen har faktiskt fått en begagnad konsoll och skulle nog bli rätt sur om vi anklagade honom för detoch krävde pengar.

Om det är 1an så forlorar han 200kr (så mycket måste priset sänkas enligt säljaren)
Om det är 2an så förlorar han otroligt mycket good will, änmälan till reklamationsnämnden och eventuell polisanmälan.

Så som butiken har bett sig så måste han varit 100% säker på att jag tillhör kategori1, hur skulle han annars våga riskera så mycket? Han valde att inte förlora nått ekonomiskt med risken att jag blivit riktigt dåligt behandlad.
Ju mer jag tänker på det desstu säkrare blir jag att kommer driva det här till sin spets. De borde väl fatta vinken om man går så långt?

Postad 06 December 2007 - 22:27

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Trist bemötande från butikssäljarens sida.

Men att det säljs mängder av begagnade apparater är väl ingen överraskning? Läser man på minhembio.com så verkar ju folk delvis sätta i system att lämna tillbaka prylar när dom har testat dom några veckor...

Jo, men jag vill ju inte pröjsa för att någon annan kör sönder apparaten :lol:
Sedan är det faktiskt inte så många butiker som officiellt godkänner öppet köp om varan är använd eller i förändrat skick.
I mitt fall så är ju skicket oförändrat, den var ju sån.... ;)

Postad 06 December 2007 - 22:28

dabman
  • dabman
  • Lärjunge

• 325 inlägg
  • 0
Skriv in din story på http://fairshopping.se/

Du kommer få se att det kommer hända saker, dessutom är Expert tvunget (det flesta gör det) att kommentera din story där och följa upp det medans andra kan tycka till om det. Bra slagkraft är det och du kommer säkert få kompensation därifrån.

Mitt tips posta din story där!

Postad 06 December 2007 - 22:31

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

• 1482 inlägg
  • 0
Tänk om folk kunde stå för sina köp i stället...Fan det var en på forumet här som skulle skicka tillbaka sin PS3 innan han fått den "bara för att vara säker" på att ha den senaste.
Det har gått för långt. Har din tjej köpt den för 4490 på Expert så får hon väl stå för det eller låta bli att handla!
Hade du packat upp den och kopplat in den så hade du antagligen inte ens uppfattat den som begagnad.
Går ni tillbaka till alla affärer ni handlar i och kräver att få lämna tillbaka det ni köpt för att ni har sett varan billigare i en annan affär?
Hade hon tagit den på öppet köp? Varför?

EDIT: Öppet köp från 8 Oktober??!! Vet du ens vad "Öppet köp" är?
Max 30 dagar om man får det specificerat på kvittot.!
Och till er som tror att han kan göra en historia av det här, eller klaga hos allmänna reklamationsnämnden osv: Väx upp :lol:

Redigerat av JockeJ, 06 December 2007 - 22:41.

Postad 06 December 2007 - 22:46

Unregisteredd2c0b964
  • Unregisteredd2c0b964
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
Pratade du med säljaren som din flickvän köpt konsolen av? Alltid bäst att vända sig till källan, eller göra tillräckligt mycket liv för att den i butiken som faktiskt kan lösa sådanna situationer blir inkallad.
Alltid svårt när det blir ord mot ord situation, för att undvika sådant brukar vi alltid märka upp de exemplar som blivit återköpta med bruten förpackning / nogrant inspektera och skriva ner allt som skiljer sig från nyskick och sedan sälja ut de när produkten börjar närma sig sin död, och självklart, alltid informera kunden.
Systemet med avdrag finns ju till för att motverka sånna som köper en grej, leker med den i 29 dar och sedan kommer in och ska lämna tillbaks. För att jag skulle ha accepterat ditt fall hade det räckt med att sett leg på att du fyllt och du förklarade att du fick den i present då det verkar som du åkte in väldigt tätt inpå, sällan sånna sammanträffande sker.

Hoppas butiken tar sitt ansvar, de har förmodligen redan blivit kontaktade av expert centralt.

Lycka till! :lol:

MVH OMA / Expertsäljare.

Edit: såg precis köpdatumet, ovanligt att butiken tar tillbaks varan när den är den är uppe på nästan 30dagar efter öppet köp. Jag skulle vara nöjd kund i ditt läge.. ;)
Trist med anklagelsen, mycket snyggt att de ändå tar tillbaks den, de har inget krav alls på sig att göra det om man ser till grundcaset, kryddan med begagnad produkt förändrar iofs situationen.

Redigerat av Unregisteredd2c0b964, 06 December 2007 - 22:52.

Postad 06 December 2007 - 22:54

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

• 1482 inlägg
  • 0

Pratade du med säljaren som din flickvän köpt konsolen av? Alltid bäst att vända sig till källan, eller göra tillräckligt mycket liv för att den i butiken som faktiskt kan lösa sådanna situationer blir inkallad.
Alltid svårt när det blir ord mot ord situation, för att undvika sådant brukar vi alltid märka upp de exemplar som blivit återköpta med bruten förpackning / nogrant inspektera och skriva ner allt som skiljer sig från nyskick och sedan sälja ut de när produkten börjar närma sig sin död, och självklart, alltid informera kunden.
Systemet med avdrag finns ju till för att motverka sånna som köper en grej, leker med den i 29 dar och sedan kommer in och ska lämna tillbaks. För att jag skulle ha accepterat ditt fall hade det räckt med att sett leg på att du fyllt och du förklarade att du fick den i present då det verkar som du åkte in väldigt tätt inpå, sällan sånna sammanträffande sker.

Hoppas butiken tar sitt ansvar, de har förmodligen redan blivit kontaktade av expert centralt.

MVH OMA / Expertsäljare.

Edit: såg precis köpdatumet, ovanligt att butiken tar tillbaks varan när den är den är uppe på nästan 30dagar efter öppet köp. Jag skulle vara nöjd kund i ditt läge.. ;)
Trist med anklagelsen, mycket snyggt att de ändå tar tillbaks den, de har inget krav alls på sig att göra det om man ser till grundcaset, kryddan med begagnad produkt förändrar iofs situationen.

Två månaders öppet köp för att dom sett den en femhundring billigare i en annan affär?? Jo, tjena .... ^_^
Har aldrig inträffat och kommer aldrig inträffa i någon affär oavsett kedja.

EDIT: Jag tolkar det som den 5 Dec eftersom han skriver "Igår".

Redigerat av JockeJ, 06 December 2007 - 22:59.

Postad 06 December 2007 - 23:08

JamesK006
  • JamesK006
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Jag har också råkat ut för det. Köpte en ps3 på siba. Det var fel på on/off knappen och fingeravtryck var det gott om. Gick tillbaka dagen efter för att byta ut den och det var inga problem. De kollade ine ens om det fattades nåt och jag behövde inte visa kvittot heller. Det kanske är ett sätt för de att försöker sälja vissa retur varor.

Postad 06 December 2007 - 23:48

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

MVH OMA / Expertsäljare.

Hej OMA,
Jag har skrivit fel datum, självklart ska det vara 8 november och inget annat. Något mer än 30 dagars öppet köp kan man ju absolut inte begära ^_^
Jag pratade med den ansvarige som gick ut på lagret och pratade med den som hade gjort upp affären (det var min flickväns pappa som hade handlat den ursprungligen).
Jag misstänker att på något sätt så har någon lyckats prova och återlämna min konsol till butiken utan att man märkt att den varit använd. Jag tycker det är OK att det säljs enheter som har varit återlämnade om de garanterat är oanvända/allt emballage intakt, men så var inte fallet med den här. I min nya PS3 som jag ny köpt på elgiganten så såg jag t.ex. att handkontrollen ligger i en påse som saknas i min första. Säljaren menade dock på att det bara fanns två alternativ och det var att jag hade använt den eller att någon använt den innan den kom till expert.
Jag förklarade även ingående att den stått inpackad i 28 dagar, att det var en present osv.
Enligt områdesansvarig så spelar det ingen roll om det är 2, 10 eller 29 dagar så vi får väl se hur det går.
Vi diskuterade även vad som skulle gälla vid plombering och han sa först att det skulle hjälpa. Men om man köper den med plombering, har den ståendes i 28 dagar och sedan på dag 29 öppnar den och märker att den är använd och vill ha en ny så hamnar man i samma sits som mig och då kan man inte heller klaga enligt honom. Man måste alltså packa upp den i butiken med vittne för att klara sig med det resonemanget.

Postad 06 December 2007 - 23:53

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Skriv in din story på http://fairshopping.se/

Du kommer få se att det kommer hända saker, dessutom är Expert tvunget (det flesta gör det) att kommentera din story där och följa upp det medans andra kan tycka till om det. Bra slagkraft är det och du kommer säkert få kompensation därifrån.

Mitt tips posta din story där!

Tack jag är faktiskt flitig postare på den sidan (se e3henri), men jag vill ge områdeschefen en chans innan jag tar till den metoden. Här postade jag mest för att se om någon varit med om samma sak i expert eller andra butiker så jag vet hur man kan argumentera mot detta eller om det finns några regler. Sedan är det ju klart att man ville skriva av sig lite och det kanske är taskigt att såga hela expert bara för att en butikschef kör stenhårt på att alla som har en konsoll hemma 29 dagar luras. I majoriteten av de fallen så har säkert butiken rätt, men inte alla.

Postad 07 December 2007 - 07:09

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Två månaders öppet köp för att dom sett den en femhundring billigare i en annan affär?? Jo, tjena .... ^_^

Hmm jo det hade väl varit lite väl bra :lol: Jag har rättat datumen nu. Konsollen var inköpt 8 November, inget annat.

Hela grejjen började ju med att jag var lite småsnål och ville utnyttja de generösa köpvillkoren som alla elektronikkedjor har nu för tiden till att tjäna 500kr. Expert hade ju själv en drive i mitten på November för 3990.
Men sedan förvandlades det ju helt plötsligt till något helt annat när det istället handlade om att jag fått en begagnad konsoll som säljaren vägrar ta ansvar för.

Finns det något tekniskt sätt att ta reda på hur en PS3 är använd? Skulle man kunna gå in i konsollen och se att den inte är använd efter 8 November på något sätt? Känns som en mer framkomlig väg än fingeravtryck ;)
Eller kan man kanske hoppas att den som haft den varit dum nog att ha ett konto kvar med adressuppgifter? ^_^

Postad 07 December 2007 - 07:12

SonySamppa79
  • SonySamppa79
  • Veteran

• 1832 inlägg
  • 0
Enda sättet är att dra igång maskinen och kolla om det finns något kvar.

Postad 07 December 2007 - 07:33

Unregistered8a254399
  • Unregistered8a254399
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Finns det något tekniskt sätt att ta reda på hur en PS3 är använd? Skulle man kunna gå in i konsollen och se att den inte är använd efter 8 November på något sätt? Känns som en mer framkomlig väg än fingeravtryck :lol:
Eller kan man kanske hoppas att den som haft den varit dum nog att ha ett konto kvar med adressuppgifter? ;)

Om något spel varit installerat eller demo nedladdat så borde det synas.

Resonemanget att det är ok att få en begagnad vara bara den är hel håller jag inte med om, betalar jag över 4000kr för en ny vara så ska den vara ny. Till reduserat pris med vetskapen att den är begagnad är en annan femma dock.

Jag köpte en SE K850i och passade på att kolla på den i butiken, det visade sig att den var full med fingeravtryck och skyddstejpen på skärmen saknades så jag ville ha ett annat exemplar, försäljaren tyckte att varför då det är säkert bara någon som hade kollat på den. Jag påpekade då att för det priset vill jag ha en orörd telefon och med sur min hämtade han en annan (orörd).

Postad 07 December 2007 - 07:48

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

• 1482 inlägg
  • 0

Hmm jo det hade väl varit lite väl bra :lol: Jag har rättat datumen nu. Konsollen var inköpt 8 November, inget annat.

Hela grejjen började ju med att jag var lite småsnål och ville utnyttja de generösa köpvillkoren som alla elektronikkedjor har nu för tiden till att tjäna 500kr. Expert hade ju själv en drive i mitten på November för 3990.
Men sedan förvandlades det ju helt plötsligt till något helt annat när det istället handlade om att jag fått en begagnad konsoll som säljaren vägrar ta ansvar för.

Finns det något tekniskt sätt att ta reda på hur en PS3 är använd? Skulle man kunna gå in i konsollen och se att den inte är använd efter 8 November på något sätt? Känns som en mer framkomlig väg än fingeravtryck ;)
Eller kan man kanske hoppas att den som haft den varit dum nog att ha ett konto kvar med adressuppgifter? ^_^

Exakt vad menar du med "de generösa köpvillkor" du skriver om? Är det automatiskt öppet köp hos alla elektronikkedjor?
Är det okej att efter 29 dagar lämna tillbaka det man köpt för att man sett varan billigare, eller helt enkelt utan orsak?
Jag kan berätta om när jag skulle köpa kamerväska till min digitalkamera, på expert, och hade inte min kamera med mig. Säljaren öppnade en kartong med likadan kamera så jag fick prova ut en väska som passade.
Skulle inte den säljas som ny sen??

Postad 07 December 2007 - 07:53

Unregistered421f5d40
  • Unregistered421f5d40
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0
Kanske kan prova att ringa PS3 supporten & dom kanske kan se om den har uppkopplat mot nätet vid något tillfälle . Dom kanske kan se på serie nr ifall något är registrerat .

Postad 07 December 2007 - 08:03

Unregistered1079
  • Unregistered1079
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0
Självklart ska man, om man köper en ny produkt, få en som är i oöppnad kartong. Arbetade för flera år sen på Computer City och då var det väldigt vanligt att man sålde produkter som varit använda som nya. Klagade någon använde man resonemanget som Odjob skriver om, att man troligtvis bara öppnat kartongen för att titta på produkten. Så mitt råd till alla, köp INTE elektronik där kartongen är bruten. Så fort förseglingen på kartongen är bruten ska varan anses som använd. Jag anser att det är upp till butiken att ha ett ex som man kan titta/känna på.

Redigerat av Unregistered1079, 07 December 2007 - 08:05.

Postad 07 December 2007 - 10:18

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2296 inlägg
  • 0

Finns det något tekniskt sätt att ta reda på hur en PS3 är använd? Skulle man kunna gå in i konsollen och se att den inte är använd efter 8 November på något sätt? Känns som en mer framkomlig väg än fingeravtryck :lol:

Starta den å kolla vad det är för Firmware inlaggd, borde ge en hint. Om det är en firmware som är sent släppt så kan du väl be Expert kolla när de fick hem just din PS3a första gången till butiken. Varje PS3a har en unik MACadress. Den borde oxå kunna spåras på något sätt av Sony.

Postad 07 December 2007 - 12:06

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3057 inlägg
  • 0
Det var ju expert som hade flest fall hos ARN i någon undersökning för en månad sedan, kanske inte har med saken att göra men ändå.

Postad 07 December 2007 - 13:28

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1058 inlägg
  • 0

Jag köpte en SE K850i och passade på att kolla på den i butiken, det visade sig att den var full med fingeravtryck och skyddstejpen på skärmen saknades så jag ville ha ett annat exemplar, försäljaren tyckte att varför då det är säkert bara någon som hade kollat på den. Jag påpekade då att för det priset vill jag ha en orörd telefon och med sur min hämtade han en annan (orörd).

Hade du resonerat likadant om det hade varit dina egna fingeravtryck från ett tidigare besök? :lol:

Postad 07 December 2007 - 13:33

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Är väl självklart att man ska få en ny vara när man betalar för en ny..
Om inte ska det framgå att den är beggad/öppnad...
Tycker ni de är ok att betala fullpris för en använd vara så är de väl ok

Postad 07 December 2007 - 13:44

Unregistered0650da58
  • Unregistered0650da58
  • Beroende

• 1220 inlägg
  • 0

Jo det vore ju sjävlklart men det ironiska här är ju att folk tycker det är lika självklart att returnera använda varor och få pengarna tillbaka också... Tycker bara att man skall vara konsekvent, om man tycker att man skall ha 30dagars öppet köp där du använt produkten och kunna lämna tillbaka den får man även acceptera att få en "använd" produkt när man köper den.

Postad 07 December 2007 - 14:42

t93pan
  • t93pan
  • Beroende

• 1117 inlägg
  • 0

Jo det vore ju sjävlklart men det ironiska här är ju att folk tycker det är lika självklart att returnera använda varor och få pengarna tillbaka också... Tycker bara att man skall vara konsekvent, om man tycker att man skall ha 30dagars öppet köp där du använt produkten och kunna lämna tillbaka den får man även acceptera att få en "använd" produkt när man köper den.

Fast nu pratar du ju om två olika saker.
Att butiken erbjuder öppet köp i 30 dagar (frivilligt från butikens sida) är ju upp till dem. Självklart kommer folk då att utnyttja den möjligheten. Jag ser inte felet i att använda sig av en regel som butiken satt upp.

Men om jag köper en vara till ordinarie pris ska självklart få en ny vara. Annars är det ju att föra kunden bakom ljuset. Det är ju ett försök av butiken att sälja begagnat till nypris. Får de tillbaka saker på öppet köp får de ju sälja dem till reducerat pris, vilket de måste räkna med när de har 30 dagars öppet köp.

Postad 07 December 2007 - 14:55

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

• 1482 inlägg
  • 0
Om jag hade haft en affär så hade jag plomberat förpackningarna vid öppet köp.
Bruten plomb, ingen retur.

Postad 07 December 2007 - 15:00

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0
Så nu har man varit tillbaka i butiken och visa lite utdrag från konsumentlagen:

Du måste lämna ett meddelande om felet "inom skälig tid" efter det att du har upptäckt det. Om du reklamerar inom två månader räknas det alltid som att det skett i rätt tid.
Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt.
Du har rätt att få ersättning för kostnader som du drabbas av på grund av reklamationen. Det kan till exempel vara ersättning för bilresor och telefonsamtal.

Med "felet" så avser jag naturligtvis att den är begagnad vilket måste åtgärdas med att ge mig en ny (som jag i sin tur skulle kunna återlämna utan tjat med full ersättning)

Trots detta så menade han att han uppfyllt bevisbördan genom att det var fingeravtryck på konsollen när jag lämnade tillbaka den. Jag frågade då hur han kunde bevisa att de inte fanns där då han sålde den och det ville han inte kommentera utan ville inte diskutera mer med motiveringen att han inte hade tid med mig. När jag sedan vägrade lämna butiken och nämnde att gå vidare med polisanmälan så fick jag 200kr i handen.

Sjukt att det ska behöva gå så här långt. Butikschefen verkar fortfarande se mig som en idiot som kört sönder hans prylar när det i själva verket är han som sålt en begagnad konsol till mig och betet sig riktigt illa åt. Jag har aldrig varit otrevlig på något sätt (förrutom när jag vägrade gå) och förstår inte ett sådant bemötande.

Nåja, nu handlar väl detta inte om PS3 längre utan snarare om öppet köp så vi kanske ska flytta den eller lägga ner den? :)

Postad 07 December 2007 - 15:03

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2296 inlägg
  • 0
Har du fått pengarna tillbaks eller varför fick du 200 kr nu? Nu kan de ju hävda att de givit dig skälig ersättning för att varan är begagnad om du nu inte fick den tillbakslämnad.

Tror du satte dig på pottan där....

Postad 07 December 2007 - 15:15

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0

Två månaders öppet köp för att dom sett den en femhundring billigare i en annan affär?? Jo, tjena .... :P

Hmm jo det hade väl varit lite väl bra :) Jag har rättat datumen nu. Konsollen var inköpt 8 November, inget annat.

Eller kan man kanske hoppas att den som haft den varit dum nog att ha ett konto kvar med adressuppgifter? :unsure:

Exakt vad menar du med "de generösa köpvillkor" du skriver om? Är det automatiskt öppet köp hos alla elektronikkedjor?
Är det okej att efter 29 dagar lämna tillbaka det man köpt för att man sett varan billigare, eller helt enkelt utan orsak?
Jag kan berätta om när jag skulle köpa kamerväska till min digitalkamera, på expert, och hade inte min kamera med mig. Säljaren öppnade en kartong med likadan kamera så jag fick prova ut en väska som passade.

Är det öppet köp så har men full frihet att lämna tillbaka varan inom den överenskomna tiden. Man är inte skyldig att upplysa säljaren om anledningen till att man lämnar tillbaka varan. Det kan vara att Mormor har tandvärk eller Påven har fisit eller att IFK Tierp förlorade matchen i söndags eller...ja ni fattar.

Det är alltid nån som tycker "äh det är väl inte så farligt med lite fingeravtryck". Men fullpris tar man ut för en ny oanvänd vara. Begagnade varor hör hemma i reahörnan och det ska vara rabatt och tydligt angivet att det är beg. Det där snacket om att "jamen butikerna får ju in en massa returex som de måste bli av med" håller inte. Avtalet gäller, dvs såldes varan som ny så kan man inte dra till med "jamen den är ju nästan ny" när kunden kommer tillbaka och klagar. Ny är ny och beg är beg.

Postad 07 December 2007 - 15:15

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1058 inlägg
  • 0

Så nu har man varit tillbaka i butiken och visa lite utdrag från konsumentlagen:

...
Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt.
...

Med "felet" så avser jag naturligtvis att den är begagnad vilket måste åtgärdas med att ge mig en ny (som jag i sin tur skulle kunna återlämna utan tjat med full ersättning)

Jag är rätt säker på att fel i det här fallet handlar om fabrikationsfel. Dvs om prylen går sönder inom 6 månader så är det upp till säljaren att bevisa att den inte var feltillverkad... Din tolkning skulle ju annars innebära att man alltid kan reklamera 179 dagar gamla prylar med motiveringen att prylarna är begagnade och få rätt per automatik :)

Redigerat av Bertilsson, 07 December 2007 - 15:17.

Postad 07 December 2007 - 15:29

Jerrie
  • Jerrie
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0
Hade Expert haft minsta känsla för service hade dom tagit tillbaks konsollen, hade varit intressant att veta hur dom resonerat om den varit trasig? Hade du fått en ny då? Med tanke på öppetköp? alt pengarna tillbaks? Snacka om badwill för butiken mycket oproffisgt.

Postad 07 December 2007 - 15:39

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1272 inlägg
  • 0

Jag är rätt säker på att fel i det här fallet handlar om fabrikationsfel.

Fel behöver inte bara vara fabrikationsfel enligt lagen. Det kan även vara att den inte uppfyller vad säljare eller marknadsföring lovar eller att den inte klarar vad man kan normalt förvänta sig av en viss typ av vara.

I mina ögon är det inte riktigt klart vad som gäller i detta fallet utan det är ett gränsfall. Om prylen är i exakt samma skick som en ny produkt (dvs utan repor och dylikt eller med något installerat på den) och om butiken samma garanti på den som en ny så får man eventuellt acceptera att den är provad av nån annan. Men jag är ingen advokat.....

Redigerat av SirIdot, 07 December 2007 - 15:40.

Postad 07 December 2007 - 15:54

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

• 2049 inlägg
  • 0

Två månaders öppet köp för att dom sett den en femhundring billigare i en annan affär?? Jo, tjena .... :P

Hmm jo det hade väl varit lite väl bra :) Jag har rättat datumen nu. Konsollen var inköpt 8 November, inget annat.

Eller kan man kanske hoppas att den som haft den varit dum nog att ha ett konto kvar med adressuppgifter? :unsure:

Är det öppet köp så har men full frihet att lämna tillbaka varan inom den överenskomna tiden. Man är inte skyldig att upplysa säljaren om anledningen till att man lämnar tillbaka varan. Det kan vara att Mormor har tandvärk eller Påven har fisit eller att IFK Tierp förlorade matchen i söndags eller...ja ni fattar.

Det är alltid nån som tycker "äh det är väl inte så farligt med lite fingeravtryck". Men fullpris tar man ut för en ny oanvänd vara. Begagnade varor hör hemma i reahörnan och det ska vara rabatt och tydligt angivet att det är beg. Det där snacket om att "jamen butikerna får ju in en massa returex som de måste bli av med" håller inte. Avtalet gäller, dvs såldes varan som ny så kan man inte dra till med "jamen den är ju nästan ny" när kunden kommer tillbaka och klagar. Ny är ny och beg är beg.

Håller med dig Sir Duke till 100%
Köper man en ny vara, är det självklart att varan också ska vara ny (obruten förpackning). Dåligt exempel kanske, men kolla bara värdesförlusten på en bil så fort den rullar ut från handlaren... visst, vi pratar om helt andra summor då, men det är ändå samma sak. Ny vara ska var oanvänd - annars är inte varan ny längre. Punkt slut!

Postad 07 December 2007 - 16:02

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0

Fel behöver inte bara vara fabrikationsfel enligt lagen. Det kan även vara att den inte uppfyller vad säljare eller marknadsföring lovar eller att den inte klarar vad man kan normalt förvänta sig av en viss typ av vara.

I mina ögon är det inte riktigt klart vad som gäller i detta fallet utan det är ett gränsfall. Om prylen är i exakt samma skick som en ny produkt (dvs utan repor och dylikt eller med något installerat på den) och om butiken samma garanti på den som en ny så får man eventuellt acceptera att den är provad av nån annan. Men jag är ingen advokat.....

Provad i fabrik - okej. Provad av Kalle 9 år som har suttit och fingrat och lekt med maskinen samtidigt som han äter honungsmackor och dricker choklad - inte okej.

Nu klagade ju inte köparen på att den inte är ny, han ville bara utnyttja öppet köp. Varan ska då returneras i väsentligen oförändrat skick och det är den ju om han inte ens har packat upp den. Vore jag honom skulle jag inte backa en millimeter, han vet ju att han inte har använt den. Dvs inget prisavdrag.

Den här diskussionen har nog redan kostat säljaren 200+ spänn.

Postad 07 December 2007 - 16:07

Zeatrix
  • Zeatrix
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Jag tycker det är jäkligt illa att de säljer använda konsoler, köper man nytt vill man ha nytt.

MEN, det är fan lika illa att lämna tillbaka en vara bara för att man ser att den är billigare någon annan stans, visst, inget olagligt, men jäkligt illa i mina ögon.

Min sambo jobbar i en KappAhl-butik och har helt sjuka historier, här är en. KappAhls kläder kan man knappast beskylla för att vara dyra. Dessutom har dom rabattkuponger ute jämnt och ständigt. Vad folk gör är, har dom köpt ett plagg för t ex 149:- en dag och får en kupong med 25% rabatt på ett plagg dagen efter så går dom tillbaka till butiken, lämnar tillbaka plagget och köper det sedan direkt med kupongen. Hur orkar man göra det för att spara 37:-, kupongen kan man ju använda till nått annat?

Redigerat av Zeatrix, 07 December 2007 - 16:08.

Postad 07 December 2007 - 16:10

swebarb
  • swebarb
  • Forumräv

• 585 inlägg
  • 0
fan va ruttet gjort av dom, de gånger jag handlat i expert i butiker så har de alltid varit trevliga och hjälpsamma.

Postad 07 December 2007 - 16:17

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1058 inlägg
  • 0
Å andra sidan har du väl aldrig börjat med att vilja få tillbaka mellanskilnaden på inköpspris och kampanjpris efter 29 dagar, precis innan säljaren upptäcker och ifrågasätter att produkten är begagnad?
Det hade varit otroligt mycket enklare att bli trodd om händelseförloppet varit det omvända där kunden drämt ps3'an i disken och krävt både en ny och mellanskilnaden på vad en ny kostar idag.

Postad 07 December 2007 - 16:41

Belzhadar
  • Belzhadar
  • Användare

• 123 inlägg
  • 0

Provad i fabrik - okej. Provad av Kalle 9 år som har suttit och fingrat och lekt med maskinen samtidigt som han äter honungsmackor och dricker choklad - inte okej.

Nu klagade ju inte köparen på att den inte är ny, han ville bara utnyttja öppet köp. Varan ska då returneras i väsentligen oförändrat skick och det är den ju om han inte ens har packat upp den. Vore jag honom skulle jag inte backa en millimeter, han vet ju att han inte har använt den. Dvs inget prisavdrag.

Det här med att de måste godta öppet köp om varan lämnas tillbaka i väsentligen oförändrat skick, gäller bara vid distansköp. Vid köp över disk finns det väl inget öppet köp över huvud taget, om min inte kommit överens om det vid inköpstillfället.
Att komma nästan en månad efter ett inköp och försöka kräva tillbaks pengar för att de sänkt priset efter inköpet, går ju inte. Då skulle alla handlare av dataprylar få lägga av genast. Data och teknikprylar går ju ständigt ner i pris. Priset som gälde vid inköpet måste ju vara det gäller. Inte priset som varan har en månad senare, det är ju absurt.

Postad 07 December 2007 - 16:52

CBarrow
  • CBarrow
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Det här med att de måste godta öppet köp om varan lämnas tillbaka i väsentligen oförändrat skick, gäller bara vid distansköp. Vid köp över disk finns det väl inget öppet köp över huvud taget, om min inte kommit överens om det vid inköpstillfället.
Att komma nästan en månad efter ett inköp och försöka kräva tillbaks pengar för att de sänkt priset efter inköpet, går ju inte. Då skulle alla handlare av dataprylar få lägga av genast. Data och teknikprylar går ju ständigt ner i pris. Priset som gälde vid inköpet måste ju vara det gäller. Inte priset som varan har en månad senare, det är ju absurt.

14 dagars öppet köp när man handlar över nätet/postorder. Ingen lag som säger att butiken måste ha öppet köp när man handlar över disk men vissa butiker/kedjor erbjuder det som en extra "förmån" för att locka kunder. Det dem går back på att folk utnyttjar det av ren snålhet/illvilja tror jag nog dem tar igen med råge pga dem lockar till sig flera kunder genom att ha så bra villkor.

Själv har jag utnyttjat öppet köp en gång och då på felgiganten. Hade köpt en digitalkamera på fredagen för 3800, sen när jag kom hem så låg det ett reklamblad innanför dörren där samma kamera då kostade 2500. Reapriserna började gälla på måndagen och då åkte jag dit och hämtade lite pengar. Inget jag satt i system alltså. Var enbart min extremt dåliga timing med inköpet som gjorde att jag hämtade pengar :)

Postad 07 December 2007 - 20:53

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Har du fått pengarna tillbaks eller varför fick du 200 kr nu? Nu kan de ju hävda att de givit dig skälig ersättning för att varan är begagnad om du nu inte fick den tillbakslämnad.

Nja,
Jag lämnade ju tillbaka konsollen i första läget efter mycket tjat, men jag fick då bara 4290kr tillbaka mot de 4490 som de var betalt. De 200kr skulle ha ha som kompensation för att han var skulle bli tvungen att Rea ut den använda konsollen p.g.a. att jag använt den.

De var dessa 200kr som jag ny fick igen så nu är hela äffaren avslutad. Den begagnade konsollen vill jag inte vetas vid. Vid ett tillfälle så erbjöd han mig 500kr kontakt om jag gick med på att stryka garantin och öppet köp - knappast att man gick med på det.

fan va ruttet gjort av dom, de gånger jag handlat i expert i butiker så har de alltid varit trevliga och hjälpsamma.

Alla andra i den butiken är jättetrevliga, synd på den butiken att en person sänker alltihop

Postad 07 December 2007 - 20:58

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Expert har ganska tydliga villkor angående öppet köp och vad som gäller i butik. De gäller i 30 dagar och finns på deras hemsida. I vanlig ordning är det oanvänd vara, väsentligt oförändrat skicka osv med de vanliga undantagen för datorer, filmer, spel och abonnemangsprodukter som gäller.
Elgiganten har däremot lite generösare villkor där man inte ens behöver ha med sig kartongen när man byter.
Siba har också ganska bra regler, men har inget öppet köp alls på platt-TV om kartongen är öppnad.
Det gäller att läsa på :)

Postad 07 December 2007 - 21:03

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

MEN, det är fan lika illa att lämna tillbaka en vara bara för att man ser att den är billigare någon annan stans, visst, inget olagligt, men jäkligt illa i mina ögon.

Du menar att detta är lika illa som att sälja begagande prylar som nya? jaja det är väl en subjektiv bedömning och får stå för dig :)
Det gäller ju en helt oanvänd (av mig) produkt som återlämnades helt orörd.
Det är väl lika taskigt att expert faktiskt själva reade ut den för 3990 veckan efter den var inköpt.
Jag har inte lust att finansiera en dyr butik som dessutom hade dålig service (de skyller ju alltid dyra priser på att man ska få så bra mottagande osv...)

Postad 07 December 2007 - 21:15

Unregistered0650da58
  • Unregistered0650da58
  • Beroende

• 1220 inlägg
  • 0
Konsumentköplagen ser till varans funktionalitet, den ser ej till fingeravtryck eller öppna påsar. Juridiskt sett har butiken ingen skyldighet att kompensera dig på något sätt för att du fått en vara med fingeravtryck på. Att använda termen "begagnad" i juridiskt syfte så måste objektet ha varaktigt använts, fingeravtrycken kan ju lika gärna komma från att någon paketerat upp den och sen ner den. Så att komma och vifta med konsumentköplagen i detta fall är onödigt, däremot kan butiken se till "good will" som är minst så viktigt och som du tidigare nämnt ta "en liten smäll" för att stoppa dig att prata negativt om butiken i fråga

Postad 07 December 2007 - 21:19

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Jo, men om jag hade begärt den plomberad och sedan öppnat plomberingen efter 29 dagar och den visade sig vara begagnad så blir det samma skit ändå.

Postad 07 December 2007 - 21:23

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Konsumentköplagen ser till varans funktionalitet, den ser ej till fingeravtryck eller öppna påsar. Juridiskt sett har butiken ingen skyldighet att kompensera dig på något sätt för att du fått en vara med fingeravtryck på. Att använda termen "begagnad" i juridiskt syfte så måste objektet ha varaktigt använts, fingeravtrycken kan ju lika gärna komma från att någon paketerat upp den och sen ner den. Så att komma och vifta med konsumentköplagen i detta fall är onödigt, däremot kan butiken se till "good will" som är minst så viktigt och som du tidigare nämnt ta "en liten smäll" för att stoppa dig att prata negativt om butiken i fråga

Varans skick borde väl ingå i konsumtköplagen? Man måste ju kunna reklamera en sönderrepad brödrost även om den fortfarande kan rosta?

Motsats till det du skriver så ska i så fall inte butiken kräva mig på ersättning för fingeravtryck och öppnade påsar vilket de gjort!
Säljaren vägrade undersöka om den var använd eller ej utan hänvisade endast till fingeravtrycken och den öppnade påsen som värderades till 200kr.

Onödigt eller ej att titta i lagen vet jag inte. Han menade att ord stod mot ord och jag menade att enligt lagen så ska i så fall kunden få rätt om det är inom 6mån, men visst är det ett gränsfall.
Rent praktiskt är det dock inget gränsfall när en butik begära en oskyldig kund på 200kr i ersättning för butikens egna misstag. Hoppas ingen tycker det omvända, ni hade nog också blivit rätt sura.

Redigerat av e3henri, 07 December 2007 - 21:33.

Postad 07 December 2007 - 21:30

Unregistered0650da58
  • Unregistered0650da58
  • Beroende

• 1220 inlägg
  • 0

Jo, men om jag hade begärt den plomberad och sedan öppnat plomberingen efter 29 dagar och den visade sig vara begagnad så blir det samma skit ändå.

Men inte i ditt fall där du hade den ståendes. Tycker plomberingsidén är rätt bra, både för att skydda handlaren och konsumenten och undvika en ord mot ord situation som du hamnat i. Men en fråga, du måste väll ändå vara nöjd över affären som sådan, att du gett 4290 för en PS3? Vad jag förstår av dig så är du upprörd över att dom sålt dig en "använd" PS3?

JO, men det är ju konstigt att säljaren anser att en vara med fingeravtryck och öppnade påsar är värd 200kr mindre och därför vägrar fullt öppet köp, men att jag som komsument ska kunna gå med på en använd vara utan prissänkning. Varans skick borde väl ingå i konsumtköplagen? Man måste ju kunna reklamera en sönderrepad brödrost även om den fortfarande kan rosta?

Ja, men du kan ju inte jämföra en repad produkt mot en med fingeravtryck på vilket går att torka bort. Missförstå mig inte, jag skulle själv reklamera en PS3 direkt om den hade fingeravtryck på sig men i detta fall måste du ju förstå att handlaren helt klart är övertygad om att du använt produkten (pga den tid från köp till öppet köp användande) och sen velat spara 500kr. Visst man kan prata allt öppet köp bla bla bla i världen precis som handlaren då kan kontra med använd vara bla bla bla, ord mot ord ... Läxan att lära är att när man köper en produkt som man skall ge i gåva ett tag efter inköp är att begära en plombering, sen att det rent teoretiskt inte skall behövas kan ses att vi inte lever i en teoretisk värld... Hoppas att du har kul med din nya PS3 iallafall

Postad 07 December 2007 - 21:31

Unregistered32555851
  • Unregistered32555851
  • Beroende

• 1030 inlägg
  • 0
Hoppas det löser sig, brukar göra det när man kommer i kontakt med högre makterna :) har själv varit i kontakt med regionschef och europachef, och det slutade bra. Men några veckor efter mitt ärende så jobbade inte butikschefen kvar (undrar om det var pga mitt lilla missöde)

De är bara dumma om de inte ger dej pengar tillbaka för isf kan du driva detta riktigt långt så blir det dålig publicitet för de och de är väl inte att rekommendera för de nu till Jul.

Postad 07 December 2007 - 21:41

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Hoppas det löser sig, brukar göra det när man kommer i kontakt med högre makterna :) har själv varit i kontakt med regionschef och europachef, och det slutade bra. Men några veckor efter mitt ärende så jobbade inte butikschefen kvar (undrar om det var pga mitt lilla missöde)

De är bara dumma om de inte ger dej pengar tillbaka för isf kan du driva detta riktigt långt så blir det dålig publicitet för de och de är väl inte att rekommendera för de nu till Jul.

Regionschefen som verkar vara en typiskt trygg, bra problemlösare har redan bett om ursäkt. Han insåg nog ganska fort att 200kr är väldigt lite pengar i förhållande till all badwill och skulle höra av sig i nästa vecka angående detaljerna
Jag har efter detta själv lyckats få tillbaka alla pengarna och blivit av med den använda konsollen så det ekonomiska är löst, men säljarens attityd är förändrat att allt är mitt fel och en ursäkt eller liknande att de faktiskt sålt en begagnad konsoll och felaktigt krävt att jag dessutom ska ersätta deras misstag känns långt borta.

Postad 07 December 2007 - 21:42

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0

Nja,
Jag lämnade ju tillbaka konsollen i första läget efter mycket tjat, men jag fick då bara 4290kr tillbaka mot de 4490 som de var betalt. De 200kr skulle ha ha som kompensation för att han var skulle bli tvungen att Rea ut den använda konsollen p.g.a. att jag använt den.
De var dessa 200kr som jag ny fick igen så nu är hela äffaren avslutad. Den begagnade konsollen vill jag inte vetas vid. Vid ett tillfälle så erbjöd han mig 500kr kontakt om jag gick med på att stryka garantin och öppet köp - knappast att man gick med på det.

Alla andra i den butiken är jättetrevliga, synd på den butiken att en person sänker alltihop

Hehe, han lär väl inte rea ut den, han säljer den väl för 4490:- nästa gång också. Har han tur så orkar nästa kund inte klaga.

Jag fattar inte vad det skulle vara för omoraliskt att utnyttja öppet köp. Det är ett generöst köpvillkor men
erbjuder man det så får man stå för det, man kan ju inte hålla på och sura när folk kommer och vill lämna tillbaka. Dom kan ju välja att sluta lämna öppet köp och tappa en massa kunder då om dom tror det är bättre.

Bra att trådskaparen stod på sig, det är väl typ 1 på 100 som gör det, därför får vi alla så dåligt efter köpet-bemötande. Så länge kunderna inte kräver det de har rätt till så behöver ju butikerna inte lära sig vad de har för ansvar efter att de tagit hand om våra pengar. Viktigt att uppfostra butikerna i konsumentsrättsreglerna för de känner inte till dem så bra.

Postad 07 December 2007 - 21:54

e3henri
  • e3henri
  • Mästare

• 3266 inlägg
  • 0

Men inte i ditt fall där du hade den ståendes. Tycker plomberingsidén är rätt bra, både för att skydda handlaren och konsumenten och undvika en ord mot ord situation som du hamnat i. Men en fråga, du måste väll ändå vara nöjd över affären som sådan, att du gett 4290 för en PS3? Vad jag förstår av dig så är du upprörd över att dom sålt dig en "använd" PS3?

Om jag hade tänkt behålla konsollen, öppnat plomberingen och funnit att den var använd så hade jag inte kunna få någon hjälp alls av plomberingen att försöka byta ut den mot en oanvänd. Jag tog själv upp just det fallet med handlaren och han menade att jag ju i så fall skulle kunnat öppna plomberingen första dagen, spel i 28 dagar och sedan försöka klaga på att den var använd för att få en ny. Så det hade blivit ord mot ord igen.

Affären på expert blev ju att den köptes för 4490, sedan återlämnades den på öppet kör och jag fick då 4290 (säljarens böter för att den var använd).
Alltså 200kr fattigare och ingen konsoll - den affären var jag inte nöjd med som du kanske förstår :)
Sedan lyckades jag kräva även de sista 200kr och köpte en ny/oanvänd på Elgiganten för 3990 ;)
Så totalt sätt så blev det en ny konsoll för 3990 och det är jag nöjd med :unsure:

Det jag är sur på är:
1. De har sålt en begagnad konsoll utan att informera eller göra prisavdrag på den
2. De anklagar mig både ekonomiskt och i ord för att ha använt den.

Jag har varit väldigt tolerant mot säljaren och istället för att idiotgnälla på att han sålt en begagnad vara (man blir ju tagen på sängen och jag hann nog inte bli arg på detta förrän efteråt) så har jag försökt hjälpa honom att hitta orsaken till varför den såldes begagnad (frågat om alla på lagret såg likadana ut, vem som packat den, om de haft några returer före den 8 november som skulle kunnat bli såld av misstag osv), men detta har han inte lyssnat på alls utan han har lagt all kraft på att anklaga mig, det fanns inget annat alternativ för honom. Det enda som han ville diskutera var hurvida jag skulle få återlämna den överhuvudtaget och hur mycket jag i så fall skulle kompensera honom.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.