Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

bose lifestyle 18 el. 38 vs KEF KHT-2005.2

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 December 2007 - 22:27

mobil.niklas
  • mobil.niklas
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0
tjena!

Jag undrar ni som lyssnat på KEF KHT-2005.2 och även bose lifestyle paket, vad tycker ni? vilket alternativ är det bästa om man har någon förstärkare för runt 5k till kef systemet? Jag kör både musik och film. Priset skall inte vara till bose nackdel utan vilket är det bästa allround systemet?

/niklas

Postad 10 December 2007 - 22:39

mobil.niklas
  • mobil.niklas
  • Forumräv

• 523 inlägg
  • 0
finns det något annat system i den prisklassen ni kan rek.?

Postad 12 December 2007 - 15:01

S-a-r-g-e
  • S-a-r-g-e
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hej!

Tror det beror mer på vad du är ute efter. Bose-systemen, i min mening, är inte hifi. De är snygga, små och lättplacerade och funkar kanon för det mesta. Jag har själv precis köpt KEFs 2005.2-system som jag tycker låter avsevärt bättre, men, då blir det meckigare med en reciever o så vidare. Jag kör en HK-reciever och denna kombo är ljudmässigt (framförallt i 2-kanal) otroligt bra. Reference Audio rekommenderar HK och Marantz till KEF.

Stefan

Postad 18 December 2007 - 03:08

Unregisteredbe6dc07d
  • Unregisteredbe6dc07d
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Såg att KEF fått ut några nya "KIT"-paket. Dvs Allti ett paket. Så om du inte vill joxa med separata förstärkare och dvd spelare mm. Så finns det kompletta lösningar från KEF med. Kommer inte ihåg vad de hette exakt. Det var flera modeller i olika prisklasser.

Du får först ställa dig frågan om du vill ha rent ljud, väldigt härligt små (och även vita om man vill) högtalare men inget mellanregister och därmed inte spela någon form av tyngre rock (allt värre än Iron Maiden).

Eller då ett ungefär lika rent ljud med inte lika små högtalare (som inte finns i vitt, vad jag vet) men som spelar mellanregister (och därmed kan användas till musik).

Båda är iaf välldigt "öppna" system som spelar väldigt brett i rummet. Ganska detaljerade i de övre delarna av registret. Skapar en del 3d kännsla. Båda lider en del av att det just är sattelit och sub kombinationer. Men där KEF har en större fysisk låd-volym och membran per högtalare, har BOSE endast väldigt liten låd-volym med små membran som misslyckas med att täppa igen hålet mellan sattelit högtalarna och subwoofern. KEF gör detta jobb mycket bättre (beroende på modell iofs).

Till film duger båda systemen väldigt bra rent ljudmässigt. Tyvärr kan man märka av de små högtalarna här med men det är inte alls lika påtagligt. Mer som en nyans skillnad. Men tex röster blir tunnare i BOSE system, jämfört med KEF. Båda har dock bra bas som brummar ordentligt vid explosioner osv.

En tråkig sak jag märkte vid spelning av DVD film från BOSE Systemet var att bild och ljud inte synkade... Men jag hoppas det var ett inställningsfel i butik. Butik körde även med BOSE kopplat via HDMi. Vilket borde ge bäst bild och ljud prestanda. Men bilden var inte alls bra. 1080P uppkonverteringen var riktigt dålig tom. Men BOSE förespråkar dock analog Komponent för någonting annat i bildväg. Så det är kanske det man skall köra med för att få ut bästa möjliga bild...

KEF har jag inte fått testat med DVD film... Endast ljud. Var nyligen uppställt och ingen tv var kopplad till systemet.

Det är lite olika system att välja mellan tycker jag. De har lite olika användnings områden.
Då ena är mera lämpat för att att aktivt lyssna på musik och se filmen.
Medans det andra systemet mer är lämpat för att inte alls synas utan bara "finnas" och skapa en stämmning i rummet en sorts bakgrundsmusik som är tydlig.

Jag skulle dock rekommendera KEF iaf. Tycker du får mest för pengarna där rent ljudmässigt iaf, även om högtalarna är lite större.

BOSE är dock bra om du tänker rent estetiskt då man lättare kan få dem att smälta in i rummet. Speciellt om du har ett stort rum och kanske vill köra dem mer som bakgrunds ljud till tex middagsbjudningar eller dyl. Då tror jag BOSE skulle passa som handen i handsken. Skulle få ett rent och tydligt ljud på lagom nivå (eller hög för den delen) som nästan skulle verka som om det kom från ingenstans.

Du kan provlyssna både BOSE och KEF på Elgiganten. Dock inte KHT-2005.2 utan de nyare KIT systemen med förstärkare och dvd i en enhet och 5 högtalare + sub.

/Noiz R

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.