Jag äger en av kombinationerna, den förstnämnda. Därför kan det ju vara på sin plats att lämna lite intryck hitentills. Den drivs i dag av en ensam Denon AVR-4308. Men eftersom jag under hela tiden jag haft centern dessutom varit utan DVD-spelare

(Fick en köpare på den jag har i galleriet och väntar nu som bäst på en Toshiba EP-35). Däremot vet jag att den presterar rätt bra ihop med Mentor 6 och 8.
Effekttörst: Ja det är en relativt lättdriven kombination, där man tagit viss hänsyn till att inte göra allt för stora frekvensdippar osv, allt för att göra jobbet så enkelt som möjligt för förstärkaren - så att densamma oxå presterar sitt yttersta.
Detta är oxå en av anledningarna till att jag bytte min relativt tunga Rotel-kombination(RSP1066+RB991+rb993) vars styrka var att behålla stabilitet etc när sådant inträffar till ett integrerat allternativ. Hur fungerar detta i praktiken då? Jao - måste säga - det fungerar väl. Över förväntan faktiskt. Möjligen - kan jag sakna den där sista "attacken", som jag hört högtalaren prestera. Jag skall prova någon gång framigenom med ett Lyngdorf SDA-2175 alternativt en Thule PA100/150 men oxå kanske, man faller för frestelsen att åter köpa sig ett RB991? - jag gillade verkligen de steget. Märkväl - ovan är för musik. I bioläget är jag fullständigt övertygad om att 4308:an kan ge mig en sjudundrande upplevelse, detta klarar betydligt mindre maskiner av med bravur. Men det återstår att se. Jag återkommer med intryck när jag provat detta lite mer. (om tråden forfarande är aktuell)
Placering: Har man inte väldigt brett mellan högtalarna i förhållande till hur man sitter i djupled så vill man att högtalarna skall stå placerade så att du lyssnar "off-axis" så att säga - ingen "toe in". så placeringen blir densamma som du förmodligen hade med dina NHT-burkar - men där hade du en vinklad frontbaffel som fixade "on-axis" åt dig. Poängen med placeringen är att man får en relativt stor sweetspot - jag kan sitta vart som helst i soffan och kan peka ut var tex en sångare står etc. Det jag menar är att bara för att jag sitter kanske mitt framför den ena högtalaren enkelt kan placera ut att "allt ljud" kommer därifrån, vill ni jag skall utveckla denna smått svårtolkade texten. Det är inte någon jättefara att låta den stå relativt nära bakvägg trots basportarna bakåt. Att placera högtalaren går i stort ut på att: Ställa den på en plats där "krysset" i triangeln hamnar lite framför din lyssningsplats - det är nämligen i området "bakom" denna punkt som blir sweetspot. Sweetspot+ får man ju givetvis genom att sätta en fotölj eller liknande på punkten och det blir en större upplevelse av detta.
Finnish? Jag kör svarta och har försökt ta några bilder i mitt galleri. För min del tycker jag denna är snyggare än den körsbärsfärgade. Men då skall man tänka på att jag tidigare har haft högtalare i körsbär - och som vi alla vet - omväxling för nöjer. Du har ju (förmodar jag) har haft svarta NHT-burkar... Då kanske körsbär kan vara trevligt?
Hursomhelst detta var en redogörelse över mina upplevelser hittils.
Sedan... egentligen - Mentor Vokal är den center som "är tänkt" att paras med Mentor 6/8. Till Mentor 5 är det tänkt att köra med "Mentor LCR" som center.
I den här prisklassen finns det mängder med lösningar och du kommer med all säkerhet få ta del av dessa. Du var inne på B&W där, men nämner inte 703+HTM7... kan kanske vara ett alternativ?
//Loofy
Redigerat av Unregistered42611, 11 December 2007 - 12:34.
Tillägg