Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Surround förstärkare

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 December 2007 - 21:53

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Har kollat runt lite på surroundförstärkare nu ett tag och det är en del saker som slår mig.

* NAD som ofta påstås ha mindre finesser med vara mer kraftfull/krona ser ut på papperet (av en novis som mig) ut att vara ganska klena!?

* Oavsett vilket märke man läser om så är det ALLTID ngn som påstår att den har tunt ljud och dåligt tryck i basen... whooot?! :D

* Sony och Pioneer är två ganska populära märken i detaljhandeln, men dom omnämns väldigt sällan i mer HiFi sammanhang. Är dom verkligen så dåliga???

* Varför är det så många H/K (något defekt) till salu på div. annonssidor??? Är det extremt dålig kvallitet på dom? Det samma kan man nästan säga om NAD! Eller kanske tvärt om.. att dom är så bra att det finns värde i dom trotts defekt?

Jag är lite smått kluven som ni kanske förstår till vad jag ska välja för något. Tittar på nått i 3-5000,- klassen... gärna begagnat då man får mer för pengarna då. Det jobbiga är bara att man inte har så stort utbud när man bor här uppe i norr.

Postad 12 December 2007 - 22:06

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Hejsan!

Nad och H/K mäter upp sina apparater med alla kanaler drivna vilket gör att de ser ut att vara lite klenare än många andra på pappret. Många andra märken som t.ex. Yamaha och Pioneer mäter upp sina apparater med en kanal eller kanske två kanaler drivna vilket gör att de ser ut att ha mycket mer effekt än t.ex. tidigare nämnda NAD och H/K

Att det alltid är någon som påstår att något av märkena har tunt eller tråkigt ljud beror på att alla har vi olika smak. :D

Sony och Pioneer har mest produkter i budgetsegmentet men de omnämns även i högre High End klassen.

H/K har på senare tid drabbats av dåligt kvalitet, tyvärr. Det är många som verkar ha problem med dem och därmed tycker jag att man ska vara ltie försiktig om man köper en H/K.

Vad du ska ha är ju lite svårt för oss att veta. Men vad har du för högtalare och vad vill du ha för ljud osv. T.ex. vill du ha en stärkare som bara är bra på film eller vill du ha en som är bra på både och osv?

Mvh
AlexanderE

Postad 12 December 2007 - 23:06

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0
det skulle underlätta som sagt om vi vet vad du ska spela upp för ljud, och med vilka högtalare du tänkt dig

Postad 12 December 2007 - 23:40

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Tack för ett ett utförligt och upplysande svar!

Jag kommer att ha ett par KEF iQ3 stativare och en iQ2c som center...bak har jag inte bestämt mig ännu, men det blir nog iQ1 eller 3.

Är ute efter en allround-reciever/stärkare. Den skall helst klara musik och film galant, men tydligen är det inte alltid så lätt har jag förstått. Speciellt inte med begränsad budget. Men om den klarar det ena bättre än det andra verkligen betyder att dom spelar det andra "dåligt" kanske inte behöver vara fallet?! Om ni förstår vad jag menar :D

Var inne på att köpa en Marantz 6000 serie och uppåt, eller klarar jag mig med en klenare?
Fanns även en Pioneer VSX-1016 till salu i närheten. Kan det vara ett alternativ?

Redigerat av _Lucifer_, 12 December 2007 - 23:55.

Postad 13 December 2007 - 08:42

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0
jag kör med min andra marantz nu, en 5002.

jag har alltid varit ruskigt nöjd med dom.

Postad 13 December 2007 - 09:29

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0
Denon AVR-3801 för 3000kr.

Trevlig låda med bra pris.

Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 13 December 2007 - 09:30.

Postad 13 December 2007 - 14:09

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Denon AVR-3801 för 3000kr.

Trevlig låda med bra pris.

Det skulle nog kunna vara nått kanske. Lite gammal dock... och ändå nästan 100mil bort :D

OT-
La märke till att folk har otroliga problem att stava till stereo vilket ofta kan bli sterio. Gjorde en sökning på "sterio" på Blocket lite på skoj för att se hur många träffar jag fick :unsure:
OT/

Postad 13 December 2007 - 21:26

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0
Du får en riktigt bra receiver och 100mil löser man med bussgods ;) -

Annars denna? för 5000kr

Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 13 December 2007 - 21:28.

Postad 15 December 2007 - 11:47

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Läser man i högtalarforumet så är det djälvklart att det är högtalaren som GÖR ljudet, så har man bara en vettig förstärkare så är det grönt.
I förstärkarforumet så är högtalaren av mindre vikt då förstärkaren GÖR ljudet. Då "måste" man ha 2-kanals för musik, flerkanals för film och ett speciellt märke för musiksmak....etc.
Och så vidare tills du gått igenom alla forum och är snurrigare än när du startade :(

Så i teorin så är det mest tur än skicklighet att en mindre insatt människa skulle få riktigt bra ljud ur sina prylar oavsett hur mycket han/hon spenderar. :D

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.