Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Telia digital-tv

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 december 2007 - 06:21

Unregistered92443ef3
  • Unregistered92443ef3
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Har nyligen införskaffat Telias trippleplay abonnemang och har sedermera även deras digitala tvutbud.
Problemet är att man är tvungen att förbinda bredbandsmodemet med digitalboxen för att tvn skall fungera.

Just nu har jag bara i all enkelhet en vanlig nätverkskabel, men det är ju inte särskilt snyggt med en kabel genom lägenheten.

Min fråga är:
Finns det något alternativ till nätverkskablen? Går det att köra trådlöst? Eller kan man använda elnätet? Skulle ju även vara bra om man slapp digitalboxen överhuvud taget och istället kunde använda ett intregerat tvkort i en htpc.

Postad 13 december 2007 - 07:16

Unregisteredc220c3eb
  • Unregisteredc220c3eb
  • Lärjunge

• 366 inlägg
  • 0
Du har nog hamnat i fel tråd! Prova att posta i den här tråden istället: https://www.minhembi...hp?showforum=47

Postad 13 december 2007 - 07:43

Kultebo
  • Kultebo
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Har nyligen införskaffat Telias trippleplay abonnemang och har sedermera även deras digitala tvutbud.
Problemet är att man är tvungen att förbinda bredbandsmodemet med digitalboxen för att tvn skall fungera.

Just nu har jag bara i all enkelhet en vanlig nätverkskabel, men det är ju inte särskilt snyggt med en kabel genom lägenheten.

Min fråga är:
Finns det något alternativ till nätverkskablen? Går det att köra trådlöst? Eller kan man använda elnätet? Skulle ju även vara bra om man slapp digitalboxen överhuvud taget och istället kunde använda ett intregerat tvkort i en htpc.

Mitt tips är elnätet som nätverk. Telia bjöd på två nätadaptrar om man tecknade avtal mellan 5-7 december så det funkar nog alldeles utmärkt. (har inte fått mina adaptrar än men resten av utrustningen har kommit).

Postad 22 december 2007 - 20:55

Unregistered92443ef3
  • Unregistered92443ef3
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Mitt tips är elnätet som nätverk. Telia bjöd på två nätadaptrar om man tecknade avtal mellan 5-7 december så det funkar nog alldeles utmärkt. (har inte fått mina adaptrar än men resten av utrustningen har kommit).

Testade med två nätadaptrar från Jensen Scandinavia idag. Fungerade perfekt i 30 min, sen började bilden hacka. Var precis som om överföringen blev sämre så fort adaptrarna blev varma.
De kostade 1295kr, så det får bli reklamation på de där.
Eller är det något jag missat?

Annars? Är det någon som har något alternativ till nätadaptrar? Kabeln genom lägenheten känns, som sagt, ytterst provisorisk.

Postad 06 januari 2008 - 10:42

Kultebo
  • Kultebo
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Testade med två nätadaptrar från Jensen Scandinavia idag. Fungerade perfekt i 30 min, sen började bilden hacka. Var precis som om överföringen blev sämre så fort adaptrarna blev varma.

Annars? Är det någon som har något alternativ till nätadaptrar? Kabeln genom lägenheten känns, som sagt, ytterst provisorisk.

De adaptrar som ingick i erbjudandet från Telia var Zyxel PLA-400 v2. Har använt dessa i tre veckor nu och de fungerar felfritt. Bara att stoppa in i väggen och köra. fungerar även att använda grendosor och sånt utan att kapaciteten för att se på tv påverkas. Inbyggd kryptering (krävs ett knapptryck) och uttagen behöver inte sitta på samma fas.

Om det inte framgått så förespråkar jag homeplug (nätadaptrar).

Postad 20 januari 2008 - 14:14

teliafreak
  • teliafreak
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Jag har liknande problem med mina Jensen-pluggar(De utan antenn). Bilden fryser ca en gång per timme, men återkommer automatiskt efter ca 40 sekunder. Jag provar nu med Telias Zyxel-erbjudande:
PLA-400 v2. Än så länge ser det bra ut. Men jag kan inte köra på skilda faser. Igångsättningen av digitalmodemet
(Motorola) stannar då på den andra gröna punkten och så blinkar det gult. Kopplar jag till samma fas
funkar det klockrent.
/Björn

Postad 23 februari 2008 - 15:42

svartpippi
  • svartpippi
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0
Lånar denna tråd lite, jag köpte ett par Netgear XE103 eftersom mitt telejack och modem sitter på fel våning och i andra ändan av huset och de funkade perfekt i ca. en vecka med dem. Sen började bilden hacka och jag drog ur dem en stund och koppla in dem och de fungerade perfekt igen i ca. vecka sen återupprepades problemet. Var in och kollade på Netgears hemsida och såg då att alla XE103 skulle skickas till Netgear för RMA p.g.a. ett fel som kunde leda till överhettningsproblem och de skulle ersättas med XEPS103. Sjysst tänkte jag och skickar in dem enligt RMA't, fick mina ersättningsgrejer i veckan och testade och gissa om jag blir besviken då de funkar skitdåligt. Det hackar och dj-vlas hela tiden. Jag har inte kollat om de sitter på samma fas efter som det funkade så bra med XE103'orna, någon annan som fått de utbytta och upplevt samma sak?

Postad 30 augusti 2008 - 22:51

svartpippi
  • svartpippi
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0
Lite fortsättning på strulet med mina XEPS103:

Det verkar inte vara något fel på mina ADSL modem, för när jag uppgraderade P660H så slutade den att fungera så fort jag kopplade in kabeln för IPTV. Jag har även provat att uppgradera till senaste firmware för P660H-D1.
Provade att bara köra med port 1 ansluten och då funkar båda modemen utan problem, så jag kan surfa utan problem, men så fort jag kopplar in digital-tv'n så flippar modemet helt efter några sekunder.

Jag kör med ett par Netgear XEPS103 för att få digitalboxen ansluten till modemet. (Digitalboxen står i vardagsrummet som är på nedervåningen och modemet står i hallen på övervåningen. Dessa fick jag utbytta av netgear, enligt inlägget ovan, eftersom alla XE103 hade något fabrikationsfel som gjorde att de kunde överhettas. Mina XE103 funkade prima i en vecka och sen ficka man dra ur dem och plugga in dem och sen funka de igen i en vecka. Men XEPS103 lyckades jag få att funka hjälpligt, med drops någon gång då och då, men nu verkar det blivit helknas med dessa XEPS103 för så fort jag kopplar in dem så flippar modemet fullständigt. Så det var inget fel på modemet utan det är Powerline Adaptern XEPS103 från Netgear som på något sätt verkar ha "pajat", jag har inte provat att byta plats på dem.

Hur sjutton gör man nu då med dessa adaptrar, ringer man Netgear supporten eller vad, jag har ju inget kvitto på dessa eftersom jag fått dem utbytta. Någon som har erfarenhet av detta/dessa, eller drabbats av liknande fel. Visar det sig att det är Powerline Adaptrarna vill jag inte ha dem utan flyttar modemet till hallen nere och drar en TP sladd istället, fast då kommer ju problemet, hur häver jag köpet för dessa, blir det Netgear som ska ersätta mig eller Siba där jag köpte XE103'orna. Känns inte som jag vill ha denna produkt längre.

Enda positiva med detta är att jag nu har senaste firmware i båda ADSL-modemen.

Postad 12 september 2008 - 10:41

svartpippi
  • svartpippi
  • Lärjunge

• 471 inlägg
  • 0
Var inget fel på homeplug grejerna, var en kombination av skadad kabel fram till huset (någon granne en bit bort som grävt lite i sin trädgård och skadat kabeln :) ) och en dålig skarvkontakt i väggen bakom telejacket och sen bytte teknikerna även ut telejacket för att vara säker. Och nu fungerar allt klockrent.

Redigerat av svartpippi, 12 september 2008 - 10:42.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.