Problem med Vista MC och VSfilter (directvobsub)
11 svar till detta ämne
Postad 19 December 2007 - 09:48
MikeSkip
-
MikeSkip
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Hej,
Lite info om min HTPC först:
HW:
AMD x2 5600+
GeForce 8800 GTS 640 MB
4 Gig ram
wlan m m
SW:
Windows Vista Home Premium
CoreAVC (för HD material)
FFdshow tryouts (för resten)
Mitt problem är att jag inte kan få ut några subtitles med .mkv filer varken i mediacenter eller mediaspelare, eller rättare sagt om jag har VSfilter installerat så funkar det bara att köra tv-serier i 720p. Inget annat funkar, filmer o större filer i 720p startar inte alls, det blir bara svart. Vissa 720p serier hackar något vansinnigt om de mot förmodan startar.
Avinstallerar jag VSfilter så funkar allt som det ska.
Jag fick även subtitles när jag körde hd-material genom FFDSHOW-tryouts men då kunde jag inte köra 1080p kodat material för processorn orkade inte med det då.
OBS!!!
Jag vill alltså inte byta codec från CoreAVC eller byta spelare utan det ska vara till Vista MC. (Dessutom så har jag hört att ffdshow kommer med dual core avkodning men att det inte funkar på x264 .mkv filer så det väntar jag med om ingen kan motbevisa det jag läste i den tråden på forumet...)
Så för att sammanfatta mina frågor/problem:
Hur kan jag få subtitles att fungera i kombination med CoreAVC?
MVH
Mike
Postad 30 December 2007 - 12:16
maiky
-
maiky
-
Lärjunge
-
-
252 inlägg
Hej! vi verkar ha likande problem, CoreAVC fungerar dock väldigt bra, kan kolla på alla .mkv hitils (även "stora") filmer. dock så fungerar inte subtitles.. har provat med olika filmer, olika undertexter.. men får aldrig fram någon som helst text,. kör jag dock divx/xvid via ffdshow får jag fram text.. Arrrgh!
ingen som har något lösning på detta?
/micke
Postad 01 January 2008 - 12:07
Unregisterede202f072
-
Unregisterede202f072
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Jag hade samma problem som er. Jag löste det genom att göra tvärtemot alla guider som finns på nätet!
Jag installerade först Coreavc, bröt mot alla regler och installerade cccp codec pack och sen ac3filter.
Voila, allt funkar sedan dess galant, inget lagg och alla subtitles funkar.
Postad 01 January 2008 - 17:28
maiky
-
maiky
-
Lärjunge
-
-
252 inlägg
Jag hade samma problem som er. Jag löste det genom att göra tvärtemot alla guider som finns på nätet!
Jag installerade först Coreavc, bröt mot alla regler och installerade cccp codec pack och sen ac3filter.
Voila, allt funkar sedan dess galant, inget lagg och alla subtitles funkar.
funkar subtitles till .mkv i vista media center då verkligen? å 100% på att codecen som används är CoreAVC? /Micke
Postad 02 January 2008 - 06:17
Unregisterede202f072
-
Unregisterede202f072
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
funkar subtitles till .mkv i vista media center då verkligen? å 100% på att codecen som används är CoreAVC?
/Micke
Yes, det funakar lysande. Både med integrerade subs i mkv filen och med externa subtitle filer. Dock går det inte att byta subtitle stream på inbakade subs med fjärren, man måste välja vilken språk man vill ha på texten nere i aktivitets fältet. Installera inte vsfilter, det finns med i cccp paketet.
Postad 02 January 2008 - 22:27
maiky
-
maiky
-
Lärjunge
-
-
252 inlägg
Yes, det funakar lysande. Både med integrerade subs i mkv filen och med externa subtitle filer. Dock går det inte att byta subtitle stream på inbakade subs med fjärren, man måste välja vilken språk man vill ha på texten nere i aktivitets fältet.
Installera inte vsfilter, det finns med i cccp paketet.
Wee.. Fick det att fungera på andra försöket  var tydligen tvungen att avinstalera coreAVC först.. 1. ta bort allt vad codecs heter (även vsfilter osv) 2. instalera coreavc 3. instalera cccp 4. instalera ac3filter 5. klart nu kan du titta på .mkv med subs (.srt/.sub) i media center!
Postad 02 January 2008 - 23:06
Unregistered64f1b668
-
Unregistered64f1b668
-
Användare
-
-
212 inlägg
Det går fint utan CCCP, installera Haali Media splitter,
Start -> Alla program -> Haali Media Splitter -> Haali Media Splitter Settings -> Options -> Compability -> Autoload VSFilter -> Yes
Och voila
Sen starta en xvid film, minimera WMC, dubbelklicka på pilen, leta rätt på aspect raito, och ställ om den till original eller vad det nu står... Annars så kommer en del filmer att bli utan bild...
Postad 03 January 2008 - 01:33
maiky
-
maiky
-
Lärjunge
-
-
252 inlägg
Start -> Alla program -> Haali Media Splitter -> Haali Media Splitter Settings -> Options -> Compability -> Autoload VSFilter -> Yes
Och voila 
Sen starta en xvid film, minimera WMC, dubbelklicka på pilen, leta rätt på aspect raito, och ställ om den till original eller vad det nu står... Annars så kommer en del filmer att bli utan bild...
har provat det men inte haft turen att få de att fungera =/ aja, cccp verkar dock fungera helt ok!
Postad 03 January 2008 - 07:11
Unregisterede202f072
-
Unregisterede202f072
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Och voila 
Testat det med men utan vidare bra resultat. cccp codecen var det som löste alla mina problem, lustigt men sant.
Postad 03 January 2008 - 09:16
Unregistered64f1b668
-
Unregistered64f1b668
-
Användare
-
-
212 inlägg
Och voila
har provat det men inte haft turen att få de att fungera =/ aja, cccp verkar dock fungera helt ok!
ja juat ja, man bör ju installera vsfilter med såklart  Och det måste göras i rätt ordning med... 1. FFDShow tryouts, bocka av att FFDShow ska decoda H/x.264 material 2. Haali Media Splitter (Confa sen att VSFilter ska vara på) 3. VSFilter 4. CoreAVC 5. AC3 Filter Sen ska det fungera... tanka ner G-spot för att verifiera att rätt codecs används, och avinstallera alla samt installera om dom i RÄTT ORDNING...
Postad 03 January 2008 - 12:40
Unregisterede202f072
-
Unregisterede202f072
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
ja juat ja, man bör ju installera vsfilter med såklart 
Och det måste göras i rätt ordning med... 1. FFDShow tryouts, bocka av att FFDShow ska decoda H/x.264 material 2. Haali Media Splitter (Confa sen att VSFilter ska vara på) 3. VSFilter 4. CoreAVC 5. AC3 Filter
Sen ska det fungera... tanka ner G-spot för att verifiera att rätt codecs används, och avinstallera alla samt installera om dom i RÄTT ORDNING...
Så gjorde jag innan, det som hände mig då var att allt i 1080p laggade, antingen släpade ljudet efter eller så hackade allt konstant när subs var aktiverade. Kan knappast ha med min hårdvara att göra då det funkar lysande med cccp paketet.. Skumt är det i alla fall.
Postad 29 January 2008 - 08:35
LuffarJoh
-
LuffarJoh
-
Amatör
-
-
85 inlägg
jag hade problem med text på h.264-material. det som löste mitt problem var en äldre version av vsfilter. 2.33 om jag inte minns helt fel. av någon anledning så fungerade inte text med någon annan version av vsfilter. Tråd på Doom9.org med tipsetdet är värt ett försök om det strular för er.
Redigerat av LuffarJoh, 29 January 2008 - 08:35.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Windows Media Center
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|