Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Precis besällt panasonic 42" PX70. Har lite frågor!

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 December 2007 - 15:23

Unregistereda3f33deb
  • Unregistereda3f33deb
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Har precis beställt en 42PX70. Nu skulle jag vara väldigt tacksam om någon kunnig kunde hjälpa mig med kablar och sånt.

TVn kommer användas till att kolla på TV och att se filmer ifrån datorn.
Har inte HDMI på grafikortet utan bara DVI.
TVn kommer står 5-6m ifrån datorn.

Det jag hade tänkt var om jag köper någon ~8m HDMI > DVI kabel som fungerar perfekt (dvs inget som gör att bilden blir sämre)
Sen är frågan hur man gör med ljudet. Har 5.1 creative högtalare till datorn.

Kan man använda HDMI > DVI och sedan bara en ljud kabel från TVn till datorn för att använda högtalarna som är på skärmen? Isåfall vad är det för sorts kabel man ska ha?

Funderade även vart man hittar en _BRA_ inkörningskiva som man kan köra konstant första 2 veckorna smile.gif Eller om det eventuellt går att ladda hem någon bra.
Annan fråga är om det är värt att köpa en sån där kalibrering skiva? Isåfall, vart köper man en bra sådan?

Ni får gärna tipsa om andra smarta och bra lösningar. Köpa högtalare bara för TVn kan vara en idee, men då inte något för dyrt.

Postad 20 December 2007 - 15:32

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0
Bra inkörningsskiva? Myrornas krig :P

Om du inte vill låsa hdmi-kontakterna för framtida bruk (datorkablar är dyra) så kan du köpa en 7.5 meters DVI-XGA kabel, dubbel- eller trippelskärmad, och du får i princip lika bra bild. Denna kopplar du in på VGA-ingången på tvn.

Postad 20 December 2007 - 15:36

Niemi9999
  • Niemi9999
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
DVI->HDMI kabel för bilden.
Edit: Läste lite slarvigt om ljuddelen. Bortaget.

Redigerat av Niemi9999, 20 December 2007 - 15:44.

Postad 20 December 2007 - 15:38

Unregistereda3f33deb
  • Unregistereda3f33deb
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Men hur stor skillnad är det få kvaliten mellan DVI > HDMI och DVI > VGA då?

Ok, låt oss säga att jag satsar på en DVI > VGA kabel. Vad behöver jag då för kablar för att mina 5.1-dataljudhögtalare ska fungera?
Eller eventuellt om jag ser filmer ifrån datorn, men vill spela upp ljudet på högtalarna som är på skärmen.

Även, du nämnde myrornas krig. Så jag kan med andra ord ställa upp skärmen sedan köra myrorna krig konstant i 200h? Med några uppehåll då jag ser film? Är det smart? Om man har tålamod att vänta ett tag innan man kan utnyttja skärmet fullt ut? :P

Redigerat av Unregistereda3f33deb, 20 December 2007 - 15:40.

Postad 20 December 2007 - 16:16

Denethor
  • Denethor
  • Veteran

• 1682 inlägg
  • 0
Myrornas krig har fördelen av att vara en perfekt avvägning mellan svart och vitt... Därför får man inte den blekande effekten på svärtan. Däremot bränns fosforn in mjukt och vackert utan att lysa hela tiden. Dessutom är vitt alla färger, så alla färger bränns in lika snabbt.

Jag tror inte du ser skillnad på DVi-HDMi eller DVI-VGA om du köper en bra kabel.
Ljudet vet jag inte, men RCA-in på TV finns väl, en 3.5mm->2xRCA borde väl fungera då. Annars blir det väl att köra med datorhögtalarna eller köpa ett hemmabio till TVn.

Postad 20 December 2007 - 16:20

Unregistereda3f33deb
  • Unregistereda3f33deb
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Så om jag fattade rätt så är det bra ide att köpa myrornas krig 200h som inkörning-kanal? Eller kan det vara smart att köpa en så kallad inkörning skiva?

Angående kabeln.. Vad är en bra DVI-VGA kabel då? Märke?

Redigerat av Unregistereda3f33deb, 20 December 2007 - 16:22.

Postad 22 December 2007 - 20:31

Skogga
  • Skogga
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0
Varför inkörningsskiva? Kör med inställningarna beskrivna i första inlägget och undvik statiska bilder så blir det hur bra som helst. Vet ingen av de 8st i min bekantskapskrets som har fått något problem med inbränningar på PX70 fastän hälften av dem brassat på med fabriksinställningarna från start utan problem.

Jag kör själv fortfarande med ca 50% på kontrast & ljusstyrka efter ca 450+ timmar och har inte sett en tillstymmelse av permanent inbränning fastän jag råkat lämna MCE2005 menybilden på i någon timme på HTPCn samt spelar PS2 längre tid.

Postad 23 December 2007 - 13:09

ziah75
  • ziah75
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Om du vill ha ljudet från datorn till tv-högtalarna borde du använda audio in (2xRCA ingång på baksidan av tv:n). Om jag tolkar manualen rätt ska den ljudingången funka ihop med VGA-ingången och HDMI1-ingången (dock inte via HDMI2 som bara har "digitalt-ljud-via-HDMI-support"). För att tala klarspråk behöver du isåfall en kabel av typ 3,5 mm hane till 2xRCA hane.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.