Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Språket på forumet

62 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 September 2002 - 18:16

masaba
  • masaba
  • Lärjunge

• 275 inlägg
  • 0
Någon som vet vad ordet "bytade" betyder? Jag läser uttrycket hela tiden och senast jag kollade så hette det "bytte".

Jag menar, det låter ju inte ens rätt, det låter helt fel, det är fel. Gör gärna en sökning på ordet "byta" på http://www-lexikon.n...t/sve-eng.shtml så ser ni snart hur man böjer ordet riktigt.

Personligen så sjunker mitt förtroende för skribenten av ett inlägg så fort sådana språkliga grodor visar sig.

Så, varför inte tänka lite på hur ni skriver.

Obs, det finns andra uttryck som också förekommer som är extremt underliga. Som sagt, tänk på hur ni skriver.

/masaba

Postad 26 September 2002 - 18:24

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Ett annat ord som stör mej iallafall:
UNDRE...
Såvitt jag vet så heter det NEDRE, dvs motsatsen till övre...
Undre förekommer visserligen så ofta numera så jag har börjat undra om det är vedertaget numera...

Postad 26 September 2002 - 18:28

Unregistered9225c452
  • Unregistered9225c452
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0
Jag håller absolut med där. Likadant gäller stavfel, många säljannonser känns mindre seriösa när man har skrivfel och även ord som egentligen inte existerar.

Postad 26 September 2002 - 18:38

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

• 1653 inlägg
  • 0
Håller också med, men stör mig mest när folk inte kan använda stor bokstav och punkt när de skriver.
Jag tror att svenska folket börjar skriva mer och mer i "chatform", och tycker inte att det är ett korrekt sätt att uttrycka sig på i något annat medium.

Om man sedan gör ett enkelt stavfel som t ex "hadde", när man ska skriva "hade", är ju acceptabelt. Men att vissa böjer verb lika bra som min farfar springer milen... Det tycker iaf jag inte är bra.

Postad 26 September 2002 - 18:39

Unregistered33861
  • Unregistered33861
  • Lärjunge

• 469 inlägg
  • 0
quote:Jag menar, det låter ju inte ens rätt, det låter helt fel, det är fel.
Du kan väl inte klaga på någon annans språk med sådan kommatering. [:)]

Jag tycker att alla ska få skriva efter egen förmåga. Det skulle inte vara bra om det är någon som har något bra att säga inte vågar göra det utav rädsla för att ni ska komma och klaga på stavningen eller grammatiken.

Postad 26 September 2002 - 18:39

Topper
  • Topper
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
självklart ska man tänka på att försöka skriva så bra som möjligt.

men tycker inte att grammatisk korrekthet visar i nån större betydelse om nån är seriös

kan dra en parallel till många försäljare som ser mer pengar i en kund som har kostym än en kund som kommer i blåställ

Postad 26 September 2002 - 18:41

Unregistered047e14cc
  • Unregistered047e14cc
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Men allså herregud är det så himla farligt om man skriver fel ?

Postad 26 September 2002 - 18:42

Unregistered9225c452
  • Unregistered9225c452
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by ohlsson
Men allså herregud är det så himla farligt om man skriver fel ?

Det beror på sammanhanget, men oftast ja.

Postad 26 September 2002 - 18:46

Unregistered80a69f88
  • Unregistered80a69f88
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
Håller med om, att om man endast får kommentarer om språkfel, eller att man ska söka på forumet eftersom det redan har skrivits om det, kommer detta snart ta slut för alla diskussioner.
Det är väl inte tänkt att vi ska ha gramatisk uppslagsbok utan en levande diskussions forum.
Att i all välmening hjälpa varandra att stava rätt är i och för sig inte fel.[:)]

Postad 26 September 2002 - 18:50

Unregistered9225c452
  • Unregistered9225c452
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0
Problemet är ju att Svenska språket är på väg mot Chatt-svenska, beroende på att folk som sitter vid sin data inte orkar och/eller vill skriva korrekt. Det tycker jag är tråkigt.

Postad 26 September 2002 - 19:01

Unregistereddde987e5
  • Unregistereddde987e5
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Jag håller INTE med. Jag tycker en hel del folk här verkar ha en sjuk språksyn. För er rekommenderar jag boken "Världens dåligaste språk" av Fredrik Lindström. Den är mycket bra. Vi har mindre språkförändring nuförtiden än förr. Det är inte bra utan synd. Allt folk här inne som klagar är ju inte direkt "oskyldiga" heller.

Ett bra exempel är kommateringen och satsradningen i t.ex. den här tråden (som t.ex. du, Black Rob, utövar rätt friskt även på andra ställen).

Särskrivning däremot är en helt annan sak som måste bekämpas. Den gör språket svårt att förstå (skriftspråket, som är en underlägsen kopia av talspråket. Tyvärr verkar folk tycka att skriftspråket ska vara mallen och att man ska tala som man skriver, det är ju tvärt om! Det är bara på senare tid som man börjat uttala alla ord som dom skrivs).

Jag har säkert gjort något "fel" (anser inte att fel existerar i språk) i det här inlägget också, men vad fanken gör det? Ni har nog missuppfattat meningen med språk; att förmedla ett budskap och göra sig förstådd.

PS. Nu kommer säkert massa folk bli sur på mig som vanligt, men snälla: Läs hela inlägget innan ni klagar.

Postad 26 September 2002 - 19:06

Unregistered89024ec9
  • Unregistered89024ec9
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Japp, det kan nog stämma delvis Black Rob. Däremot måste det även finnas andra förklaringar, då det verkar som att folk i allmänhet verkar ha glömt hur man stavar. Det räcker att gå ut och traska på gatorna där du kan köpa "mjuk glass", "varm korv" etc. Oj, jag som ville ha en kall korv och hård glass..
Det som stör mig mest idag är det felaktiga användandet av "dem". Hur många finns det inte här som skriver något i stil med "Dem är ju inte kloka" ?

Postad 26 September 2002 - 19:07

Unregistered9225c452
  • Unregistered9225c452
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0
Jag är inte sur, jag vet att jag gör massor med fel hela tiden men om ingen säger till så kan jag ju inte lära mig. Bättre att säga till än att vara tyst.

Såg ett program på TV där vederbörande skulle hälsa på han.

Postad 26 September 2002 - 19:07

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3394 inlägg
  • 0
Håller med om att många på detta forum bör se över sina inlägg en extra gång innan de postar dem.
Jag tycker det är märkligt att vissa personer, som vet och kan bäst i nästan alla frågor, inte fattar att "lågnivåkabel" är ett ord, meningar avslutas med punkt, eller att ett radbyte är på sin plats om man planerar att skriva en helsida.
Jag tror det handlar en hel del om slarv, men det är ingen ursäkt.

Så snälla, "Preview Reply" och sluta hafskladda inläggen, det är inte så svårt om man bara anstränger sig lite.

Postad 26 September 2002 - 19:11

Unregistered89024ec9
  • Unregistered89024ec9
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
För övrigt kan jag inte se några fel vad gäller Black Robs kommatering etc. Kommateringen är helt individuell och kan skilja enormt olika personer emellan, utan att för den delen vara felaktig. Personligen "gillar" jag längre meningar med fler kommatecken, i syfte att väva ihop texten. Andra föredrar kortare "kulsprutemeningar".

Postad 26 September 2002 - 19:16

preacher
  • preacher
  • Ont Geni

• 1238 inlägg
  • 0
quote:Ni har nog missuppfattat meningen med språk; att förmedla ett budskap och göra sig förstådd.

Att klaga på den språkliga nivån på forumet är ju inte ett självändåmål! Jag tror inte masaba m.fl. sitter och myser åt att de kan kritisera andra, utan gör sina inlägg eftersom det är svårt att läsa meningar som ser ut som något en apa skrivit ihop!

Stavfel stör inte mig särskilt mycket, värre är det med meningar i "chat-stil" som saknar stor bokstav, punkter samt radbrytningar.

Jag ska försöka att inte bli arg på dig Chunga [:)], men jag tycker inte du kvalificerar dig som en auktoritet på språkforskning efter att ha läst en bok av Fredrik Lindström.

(Bring it on, släng alla böcker du läst om språk i ansiktet på mig nu [:)][:D])

Edit: Misslyckades med quotningen såklart...

Postad 26 September 2002 - 19:19

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0
"Ett språk är bra om man lyckas göra sig förstådd, stavning och liknande kommer i andra hand då det primära är att kommunicera så andra kan förstå vad syftet är."

Citat från min lärare som har en fil kand. och en fil mag. i språkvetenskap.
[8]

Postad 26 September 2002 - 19:22

Unregistered80a69f88
  • Unregistered80a69f88
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
Quote, heter inte det citat på svenska! Quotningen=citeringen?

Snyggt asimov66[:)]

Postad 26 September 2002 - 19:27

Unregistered89024ec9
  • Unregistered89024ec9
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0
Visst, det viktigaste är väl att vi kan kommunicera med varandra. Däremot undrar jag hur språket skulle se ut om tjugo år om ingen orkade bry sig längre...

Postad 26 September 2002 - 19:35

Unregistereddde987e5
  • Unregistereddde987e5
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Black Rob: För att du ska fatta det här med språkförändring har jag saxat lite ur "Världens dåligaste språk" som jag nämnde innan:

"Det klagas ofta över att folk säger 'han' istället för 'honom' i vardagligt talspråk, exempelvis "jag såg han". Det är felaktig svenska, och många människor verkar tro att det här är någonting som är på väg att breda ut sig. I själva verket är det tvärtom; det har varit mycket vanligare förr och är dessutom egentligen grammatiskt korrekt. I den fornsvenska grammatiken kan vi hitta förklaringen till den här formen, liksom till varför det inte finns någon som säger 'jag såg hon'.
börja nu inte slita er i håret i förtvivlan över mina vansinniga åsikter (ni vet ju att det heter 'jag såg honom' och att allt annat är fel, fel, fel), utan följ istället med ett ögonblick till vår språkliga moder, fornsvenskan. (Den som vill kan gärna hoppa över denna övning fornsvensk grammatik, men kom då aldrig och säg att ni vet att det bara är slarv när folk säger 'jag såg han'.)
För i världen hade vi ett annat system för böjning av ord som 'han', mer likt det som tyskan har.

Fornsvenska Nu
grundform: han han
ack: han honom
dativ: honom honom
genitiv hans hans

grundform: hon hon
ack: hana henne
dativ: henne henne
genitiv: hennar hennes

Ett ord som 'han' börjs i svenskan alltså 'han' (grundform), 'honom' (objektsform) och 'hans' (genitiv). I fornsvenskan skilde man två olika sorters objekt, nämnligen ackusativ- och dativobjekt - precis som i tyskan. Vi däremot har slagit ihop dem och använder nu allmänt i skiftspråket den gamla dativformen ('honom').
Men i talspråk lever den ursprungliga böjningen kvar. Man säger fortfarande 'jag såg han' (eller i många dialekter förkortat 'jag såg'en' eller 'jag såg'an') men däremot aldrig 'jag såg hon'. Varför inte det? Titta i böjningsschemat ovanför. Det har nämnligen hetat 'jag såg han', men aldrig 'jag såg hon'. På fornsvenska hette det 'jagh sågh hana', och den formen är också mycket livskraftig, men i den förkortade formen 'na' - 'jag såg'na' och 'han mötte'na' är normalt talspråk för många svenskar.
Men dessa former etablerades aldrig i skriften - och klassas idag därför som 'felaktigt' talspråk. Visst kan man hitta dem på sina håll i text; i den första svenska bibelöversättningen 1541 står det exempelvis 'nepsan och sleppan' - alltså 'näpsa han och släpp han'. Paralleller finns på några andra håll och hade det blivit fler hade det kanske upphöjts till norm och idag varit den bästa svenska att skriva 'Jag ska möta'n och hjälpa'n. (Det är inte märkvärdigare än att man i franskan skriver ihop en förkortad form av den bestämda artikeln och substantiver 'l'aeruvre', eller i engelskan vissa centrala verb och negationen 'not' ('can't'). Till det sistnämnda har vi för övrigt en hundraprocentig parallell i det svenska talspråkets 'kan'te' ('jag kan'te komma'), nägot som vi i vår konservatism aldrig ens tycks ha övervägt att acceptera i skrift.)
Det handlar altså inte om något slarv eller någon uppluckring av språket, utan visar snarare på hur segt och envist talspråket är. Att många uppfattar det här som någon utbredning beror snarare på att vi hör mer och mer privatspråk i medier och offentliga sammanhang."

Läs boken...

Postad 26 September 2002 - 19:36

thejokerman71
  • thejokerman71
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Tycker det är viktigt att iallafall försöka stava rätt, och jag tycker också att man definitivt ska använda kommatecken, punkter och stora bokstäver för att det ska bli enklare att läsa.

Det är lättare att missförstå vad någon person menar i skrift än i tal och det är kanske därför som det blir en del "ovänliga" trådar.

Tycker också att det en del inlägg läses alldeles för dåligt, så att man inte ger ett fullständigt svar på inläggen.

Mvh Thejokerman71

Postad 26 September 2002 - 19:37

preacher
  • preacher
  • Ont Geni

• 1238 inlägg
  • 0
Chungas vädjan "men snälla: Läs hela inlägget innan ni klagan" hade jag gärna skrivit in i mitt förra inlägg också, HL och asimov66.

Men då tar vi det igen: DET ÄR SVÅRT ATT FÖRSTÅ MENINGAR SOM SKRIVS MED ALLVARLIGA STAVFEL OCH HELT UTAN KOMMATERING, PUNKTUERING OCH NYA STYCKEN.

Tack för att du orkade läsa hela inlägget.

Postad 26 September 2002 - 19:39

Unregistereddde987e5
  • Unregistereddde987e5
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
preacher: Haha, du har nog missuppfattat min poäng lite =). Jag har inte läst så många böcker (fler än den dock, men har bara den och "Handbok i svenska" av Gösta Åverg hemma).
Jag försökte inte på något sätt påvisa att jag skulle vara jättebra på språk eller mega-utbildad på ämnet. Menar bara att det inte finns fel i språk och att allt klagande här inne inte är befogat.

Postad 26 September 2002 - 19:40

Unregistereddde987e5
  • Unregistereddde987e5
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
preacher: jag klagar inte på masabas inlägg utan vissa andra som kommit efter.

Postad 26 September 2002 - 19:43

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Det verkar vara en öm punkt för många, det här med att vara språkligt korrekt...
Jag tycker inte att någon ska bestämma hur någon annan ska skriva. Jag tänker personligen inte tala om för någon att han/hon skriver fel, eller uttrycker sej fel, utav den enkla anledningen att språket är lika levande som resten av individerna som använder språket.

MEN...
På samma sätt som slarvigare personer vill bemötas med respekt oavsett hur de uttrycker sej, så önskar jag respekt för min åsikt.
När jag läser en text som (enligt min mening) är helt uppåt väggarna så FÅR jag ett intryck som är mindre gott av den som har skrivit texten.
Detta är fakta och inte öppet för subjektivt tyckande. Så är det bara. Det är mitt intryck, helt enkelt.

Vill den som skriver en text att jag inte ska få detta intrycket, så är det ju upp till honom att göra något åt texten. Han får skriva precis hur han vill, men jag kommer att få olika intryck beroende på hur han yttrycker sej.

Mitt intryck behöver inte på något sätt motsvara min uppfattning om personen (som helhet), men OM jag aldrig tidigare har stött på den personen så kommer detta intrycket att vara det enda jag har utav den personen.

Det är just därför som jag trots allt tror att det är ganska viktigt att man uttrycker sej på ett så bra sätt som möjligt.

Jag kan uttrycka mej, i princip, hur korkat och slarvigt som helst när jag "kommunicerar" med mina närmaste vänner, för dom känner mej redan och risken för att dom ska få ett felaktigt intryck om hur jag är som person, p.g.a. hur jag använder språket just för stunden, är minimal.
Men vid kontakt med, för mej, "nya" människor så försöker jag att vårda språket för att inte de nya personerna ska få uppfattningen att jag är slarvig, "bonnig", verbalt inkompetent, m.m.

Det är bättre att jag visar mina dåliga sidor, efter att de har fått ett gott första intryck av mej...

Dessutom så finns det ju en helt annan aspekt på det här med språket...
Oftast så använder man språket för att förmedla ett budskap.
Den som vill förmedla ett budskap (eller kanske måste) bär HELA ansvaret för att budskapet går fram. Genom att använda språket så kan man förmedla väldigt många budskap, t.o.m. känslor om man är en duktigt författare. Detta kan vara viktigt att tänka på om man kanske håller på att argumentera och gärna vill få andra att förstå vad man menar. Genom att uttrycka samma sak på olika sätt så kan man ofta få en lyssnare/läsare, antingen väldigt negativ till det man säger eller tvärtom. Tidningarnas opinionsbildande effekt beror helt och hållet på just sådana saker som hur de formulerar sej och vilket språkval man gör.
Genom att uttrycka sej slarvigt så kan man misslyckas ganska ordentligt med att få fram sitt budskap, man kan t.o.m. skapa ett så dåligt intryck hos en läsare så att de kanske inte ens bryr sej om att läsa allt man har skrivit.

Hmmm....

Det blev visst ganska långt det här inlägget (också).
Men, sensmoralen är väl denna:
Skriv som ni vill, men skyll er själva om folk får en bild av er som inte stämmer med den ni vill att dom ska ha...

Postad 26 September 2002 - 19:43

Unregistereddde987e5
  • Unregistereddde987e5
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
preacher: Tillägg: Med boktipset menade jag att det är en bra bok att "starta med" då den inte är så himla avancerad utan förklarar mer hur saker hänger ihop. Dessutom är den väldigt roligt skriven och ett kul boktips.

Postad 26 September 2002 - 19:51

preacher
  • preacher
  • Ont Geni

• 1238 inlägg
  • 0
Chunga: Erkänn att du skrev dina två senaste inlägg istället för att editera det föregående enbart för att komma upp i 666 postningar? [8D]

Förlåt, jag ska inte bidra till denna tråds urspårning [:)]

Krasse: Bra inlägg för övrigt, tror jag, jag orkade nämligen inte av någon anledning läsa hela [}:)][:D]
("Genom att uttrycka sej slarvigt så kan man misslyckas ganska ordentligt med att få fram sitt budskap, man kan t.o.m. skapa ett så dåligt intryck hos en läsare så att de kanske inte ens bryr sej om att läsa allt man har skrivit.")

Postad 26 September 2002 - 20:03

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Bra skrivet Krasse!

Till alla ni som anser att man "får skriva hur man vill":
Jag arbetar bl a med dokumentation i form av utbildningsmaterial för industrin. Oftast är textern väldigt tekniska, och fastän det inte är jag själv som sitter och petar i dem så vet jag precis hur viktigt det är att använda någorlunda korrekt svenska.
De flesta av texterna i det här forumet är också ganska tekniska till sin karaktär. Jag skulle kunna leta fram hundratals exempel från forumet på förklaringar av funktioner, hur man gör vissa saker med sin utrustning etc. som inte skulle accepteras av en kund inom industrin.
Jag skriver verkligen inte perfekt heller, men jag anstränger mig för att göra så tydliga texter som möjligt. Det är faktiskt mer än vad man kan säga om majoriteten på forumet.
Dessutom skulle minst hälften av de gräl som uppstått på forumet kunnat undvikas om folk bara skrev och läste som just - folk.

Detta är hårda ord, men det finns egentligen ingen anledning till att inte försöka vara så tydlig som möjligt, annat än om man tjänar ngt på att vara otydlig; t ex att man undviker det faktum att man faktiskt inte vet vad man pratar om. Detta intryck får jag ofta när jag läser "mindre genomtänkta" inlägg.

Självklart är det så att vissa helt enkelt har svårare för språket. Självklart skall det inte spåra ur i mobbing, men det tror jag faktiskt inte ngn vill heller.
Om nu ngn anstränger sig och lyckas få ett lite tydligare språk efter att ha vistats på forumet, så är det väl inget fel med det??

100% korrekt svenska är nog ganska ovanligt, så alla inlägg som ironiserar över att "men ni skriver ju inte perfekt själva", blir ganska ointressanta när man betänker det.

Postad 26 September 2002 - 20:04

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Minst två stavfel i mitt senaste inlägg... Jag vet. [:)]

Postad 26 September 2002 - 20:14

Unregistered9225c452
  • Unregistered9225c452
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0
Om ska kolla på forum där det spårat ut totalt så är det www.sweclockers.com där språkbruket börjar likna lunarstorm. Jag hoppas och tror att ingen här inne vill ha det så illa?

Postad 26 September 2002 - 20:31

Unregistered3411a2ec
  • Unregistered3411a2ec
  • Forumräv

• 764 inlägg
  • 0
Många bra (Krasse, Arioch, asimov66 bl.a.) inlägg!

Själv tycker jag att det viktigaste är att alla gör sitt bästa och tänker till innan de postar sina inlägg.

Hoppas bara att det inte sitter någon med "läsochskriv"-svårigheter, (hur skrivs det ut eg.?), och dåligt självförtroende som nu inte vågar göra inlägg med risk för att deras språk kan bli kritiserat...

Postad 26 September 2002 - 20:36

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0
tack adf.
Preacher: citat, citat, citat, citat
[:)]

(kunde inte låta bli.)

Postad 26 September 2002 - 20:39

Unregisteredad1a5709
  • Unregisteredad1a5709
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Ni som klaga på språket kan ju inte läsa hembioblasakan för där är ju stav felen värren än vad en 6åring kan prestera.
Jag själv skriver som jag pratar och det har jag kommit med långt här i livet både mot försäkrings gubbar och banker.
Så¨ni som skriver så illa som jag stå på er

Postad 26 September 2002 - 20:47

Unregistered9225c452
  • Unregistered9225c452
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0
quote:Så¨ni som skriver så illa som jag stå på er

Jag tycker inte att man ska uppmuntra folk att skriva dåligt. Däremot ska man absolut ha överseende med folk som verkligen inte kan, t ex dyslektiker.

Postad 26 September 2002 - 21:05

Unregistereddde987e5
  • Unregistereddde987e5
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Arioch (och kanske nån annan?): Min poäng är inte att man ska skriva så klantigt man kan utan att så länge alla förstår är ingen skada skedd. Jag reagerade inte främst på det första inlägget utan på att blackrob hade reagerat på att nån sagt att han skulle "hälsa på han" (jag skrev innan, för att det var liknande inlägg), vilket jag tyckte var en mycket dum och onödig sak att klaga på, det var därför jag skrev det (långa) citatet som förklarade hur det låg till och även hur en sund språksyn är enligt mig (direkt taget från Fredrik Lindström i det här fallet).

Jag var en likadan språkfacist innan jag läste den boken (är som sagt en bra "nybörjarbok), tycker Black Rob ska läsa den (inget illa menat alltså, tycker bara det. Jag förstår dina tankar)

Postad 26 September 2002 - 21:06

Unregistereddde987e5
  • Unregistereddde987e5
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
preacher: Hehe. Det där med 666 inlägg var faktiskt inte anledningen =). Citaten var för att man skulle märka att något nytt var tillagt och inte bara tro det var det gamla inlägget.

Postad 26 September 2002 - 21:32

Unregistered9225c452
  • Unregistered9225c452
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0
Chunga: Jag läser inte böcker. Sen tycker jag att skillnaden mellan han och honom är stor oavsett vad. Det låter så jättefel när man sägar han istället för honom.

Dessutom är det stor skillnad på tal och skrift. Detta beror ju på att det är så mycket annat som spelar in när man pratar med en fysisk person, men när det gäller skrift så bör man vara så tydlig som möjligt för att inte missuppfattas.

Postad 26 September 2002 - 21:44

Unregistereda563b0e6
  • Unregistereda563b0e6
  • Forumräv

• 759 inlägg
  • 0
JAG SKRIVER ALLTID KORREKT SVENSKA NÄR JAG GÖR INLÄGG I DETTA FORUM..ÄR HELT KLART OFELBAR...

[:)]

Postad 26 September 2002 - 21:48

Unregistered2ce48e19
  • Unregistered2ce48e19
  • Forumräv

• 615 inlägg
  • 0
Jag läser just nu Tusen och en natt från 1928 (hrm en ren sagobok). Vidare har jag också nyligen läst delar av Idun från 1889 (Veckotidning för kvinnan och hemmet- Kul !!).
En hel del har hänt med språket sedan dess. Går man tillbaka till Äldre Västgötalagen från 1200 talet, förstår man att språket inte är konstant. Hade man inte översättningen brevid orginaltexten vore texten helt obegriplig.

Vad vi i dag betraktar som ovårdat språk, kanske är ett accepterat skriftspråk i morgon.
Jag tror att det kommer att gå fortare än de 800 år som det tagit för språkbruket att utvecklas från Äldre Västgötalagen till dagens språkbruk.
Internet, tv , Eu kommer att driva på utvecklingen.

För min egen del ser jag svärord och andra modeord som sätts in konstant i meningarna som det riktiga tecknet på ett ovårdat och dåligt språk. Detta innebär i förlängningen stora brister i ordförrådet hos den individen. Det är dåligt språk !!

Sär skrivningar ser jag mer som ett system fel som alla borde kunna rätta till även om det inne bär mera tanke arbete för den som är skri bent.
Visst retar jag mig också på dessa särskrivningar. Den tankemöda som skribenten inte lägger på sin skrift, måste ju läsaren lägga för att överhuvudtaget förstå vad som är skrivet.

Postad 26 September 2002 - 21:55

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

• 3394 inlägg
  • 0
Gonzo, ditt inlägg är ett lysande exempel på varför särskrivningar är så jäkla tråkigt.
Fram till sista stycket läste jag inlägget med lätthet. Så fort särskrivningarna började så kändes det som att försöka springa under vatten.

Postad 26 September 2002 - 21:56

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

• 1653 inlägg
  • 0
viskakanskelägganerdennadiskuschonnufördennlederjuingenstannsellervadtyckernioma
llaskrevsåhärskulleintejagviljaläsaenendaposthär

Skämt åsido, men va fan... Självklart ska man inte vara rädd för att skriva om man har svårigheter med det! Men de flesta svenskar skriver på ett sätt som skulle få vilken svensklärare som helst att gråta.
Jag får faktiskt tänka till ibland själv när jag skriver, för man tar ju så gärna till sig olator. Det är faktiskt inte så svårt att sätta en punkt efter en mening, samt börja nästa med stor bokstav.
Sen kan ju alla stava fel ibland. Även jag, precis som alla andra.

Det bästa är och inse, att allt som man skriver inte är IRC, eller liknande chat etc. Skulle kanske inte va så bra och skriva en arbetsansökan till ett företag t ex på detta sätt?
"Men hallå!?" säger kanske en del, det här är ju inget allvarligt vi skriver här? Kanske inte, men nästa gång vi skriver något allvarligt då? Ska vi skriva som den blinde slåss då? Utan att kanske ens tänka på det?

Postad 26 September 2002 - 22:00

Unregistereddde987e5
  • Unregistereddde987e5
  • Forumräv

• 518 inlägg
  • 0
Black Rob: Om du läst mina inlägg noga så ser du också vad jag anser om tal- och skriftspråk. I exemplet du tog som jag reagerade på vad det talspråk det handlade om. Jag tycker att du får tycka att det låter fel om du vill, men håll det gärna för dig själv, du uppfattas bara som irriterande om du påpekar det för folk.

Jag anser dessutom att detta forumssnack är en blandning av tal- och skrifts och man bör han en mycket högre toleransnivå.

Postad 26 September 2002 - 22:07

Unregistered9225c452
  • Unregistered9225c452
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0
Jag har en kompis som liksom jag rättar folk med just sådana grejor. Dom blir förbannade ibland men det skiter jag i för nu har dom banne mig lärt sig att tala rätt[:)]. Och då är mitt "mission" uppfyllt. Därmed inte sagt att jag talar eller skriver rätt alltid, men då får jag höra det och jag rättar mig efter det.

Postad 26 September 2002 - 22:37

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Klart att språk förändras... Men det är ju inte samma sak som att man kan skriva hur man vill. Ett vanligt missförstånd.
Ett språk måste bygga på vissa regler för att vara begripligt.
Människor har ju svårt att förstå varann som det är. Varför krångla till det genom att släppa på alla regler? Jag förstår inte det...

Bmwpower>> Det är väl jättebra att du kommit långt emot banker och försäkringsgubbar. Fast du kanske hade gjort det fortare med ett tydligare språk? [:)]
Dessutom säger du att du skriver som du pratar. Säger du verkligen "försäkrings gubbar" och inte "försäkringsgubbar"?
Ursäkta, det var taskigt, men jag kunde inte låta bli... [:)]

Postad 27 September 2002 - 00:32

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Hmmm...Ja, vad ska man säga!? Personligen tycker jag det är ganska löjligt att hänga upp sig på om någon skriver "såg hon" istället för "såg henne". Har man så lite att göra så man hänger upp sig på sånt, bör man skaffa sig en hobby.
Ja, jag skriver fel rätt ofta, det vet jag. Jag sitter oftast med detta forumet och andra på jobbet, eller hemma med dåligt modem. Jag är på ca 8 olika forum dagligen så man har inte en hel dag att skriva ett inlägg. Men det viktigaste måste väl vara att folk förstår det man skriver?
Jag har mött några på vissa forum som jag inte ens fattar vad dom menar, då är det illa. Men jag vill nog säga att dom flesta inlägg så fattar man.
Något annat är att jag använder oftast olika förkortningar, vissa svenska andra engelska. Jag ser inget fel i det. Som någon sa innan, språket utvecklas, och det BÖR det göra annars så dör det.

Själv så tycker jag denna tråden är helt onödig, nästan i klass med det Kennel klubben's inlägg.

Postad 27 September 2002 - 00:48

TM
  • TM
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0
Fast den här tråden handlar väl inte om "småfel" (som vi alla gör, i större/mindre utsträckning), snarare om folks lättja att inte ens kontrolläsa sitt inlägg innan de trycker på "Submit reply". För övrigt tycker jag att begreppet dyslexi ofta dyker upp i såna här trådar, man börjar nästan att tro att det är nån slags farsot...

/TM

Postad 27 September 2002 - 02:03

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
TM, Ja, vad jag såg i början så var det kommentarer om småfel. Visst, skriver man så ingen ser vad som står är en sak, men att märka ord är löjligt. Har, eller rättare sagt, hade en polare som märkte ord. Folk trättna ju på att hänga med han p g a det, han visste ju "bäst" jämt.
Nej, tycker man ska lägga sin energi på bättre saker än att klaga på om någon skriver "jag såg han" istället för "jag såg honom".

Postad 27 September 2002 - 02:38

Unregistered51e40b6f
  • Unregistered51e40b6f
  • Användare

• 181 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by adf
Hoppas bara att det inte sitter någon med "läsochskriv"-svårigheter, (hur skrivs det ut eg.?), och dåligt självförtroende som nu inte vågar göra inlägg med risk för att deras språk kan bli kritiserat...

"läs- och skrivsvårigheter" antar jag

Postad 27 September 2002 - 07:39

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
Det är flera som hävdar att "det viktigaste är att folk förstår vad man säger"...
Jag är en av dom som hävdar detta...

Men det finns kanske andra saker som också kan vara viktiga även om dom kanske inte är fullt så viktiga som ovannämnda...
Jag tycker att det är lite slarvigt att bara nöja sej med att folk "förstår vad jag menar". Varför inte, åtminstone försöka, anstränga sej lite med att uttrycka sej lite mer korrekt. Det finns ju faktiskt folk som hänger upp sej på att vissa skriver slarvigt, samtidigt som jag än så länge aldrig har hört talas om att någon hänger upp sej på någon INTE skriver slarvigt...

Dessutom så är jag helt övertygad om att ens åsikter kan komma att respekteras av fler människor om man skriver lite mindre slarvigt...
Bara det kan ju kanske vara värt lite extra ansträngning när man skriver...

Postad 27 September 2002 - 08:52

JKB
  • JKB
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Hur man än lever och varför man än skriver ngt, oavsett media, borde man försöka vara korrekt. Borde inte vältalighetens motsvarighet i skriftspråket vara ngt att sträva efter?

Däremot gillar jag att förkorta vissa ord som ändå med lätthet kan urläsas trots bristen på vokaler såsom de som följer:
mkt = mycket
ngn = någon
ngt = något
ngr = några

PS. Ett av mina mål här i livet är att utsläcka ordet "var" då det med lätthet kan ersättas med det mer mångsidiga ordet "vart" som tidigare bara fått riktningsverkan. DS.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.