Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Slaglängden på membranen i basdriven/basdjup musik

30 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 December 2007 - 22:02

Chopha
  • Chopha
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
Tjenare,

När jag lirar Drum n' Bass eller IDM på stereon brukar jag vrida upp basen på förstärkaren på max bara för att få den där mosarbasen man annars endast upplever på klubb. Kul är det, men jag funderade lite idag i vilken skala det är farligt för högtalarna? Ser ut som att membranen vilken sekund som helst ska slå sig loss från baffeln :)

Jag sitter på ett par B&W DM683 och basmembranen på dem slår rätt långt när djupbasen vältrar fram. Kan upphängningen gå sönder/spricka om de slår för långt, eller är det så att membranen inte kan slå längre än vad de är designade att göra - dvs. att de helt enkelt bara bottnar = inga fara?

Nu är det inte så att jag stressar högtalarna som en idiot bara för att, utan jag brukar ligga mellan -25 till -18dB på min Cambridge 740A. Är det reko?

Jag tackar...
/Christopher

Postad 28 December 2007 - 22:28

WmB
  • WmB
  • Veteran

• 2455 inlägg
  • 0
har inget exakt svar.

Men känns det bra, och låter bra så är min lilla förhoppning att det är helt okej.

Postad 28 December 2007 - 22:38

HiFi nooBen
  • HiFi nooBen
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Hej.
I dem flesta fall så brukar det inte vara nån fara. Men det finns risk för att det ka pajja även att det låter okej.
Men så länge du inte pressar stärkaren för mkt lär det ju inte vara någon fara för högtalarna.

Postad 28 December 2007 - 23:33

NAD2700THX
  • NAD2700THX
  • Beroende

• 1364 inlägg
  • 0
Om du maxar basen så ökar du i regel basen med 6db. 6 db är väldigt mycket basförstärkning. Högtalarna kan ta skada och förstärkaren kan också ta skada.

En tumregel är: Låter det dåligt? Sänk volymen!!!

Jag skulle nog dra ner basen ett snäpp. Även jag har spelat med maxad bas, men man ska ta det lite försiktigt...

/Johan

Postad 29 December 2007 - 01:07

Chopha
  • Chopha
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
Tack för svaren.

Trots förstärkningen i basen och volymen låter det fortfarande bra och utan ansträngning.
Vad jag bör tillägga är att jag i dessa fall - de fall då jag med flit ökar basen - låter musiken strömma ifrån min iPod.
Eftersom jag gjort kabeln själv (iPod dock->RCA) vet jag att den medför lite förlust i volym (antar att det är pga. att iPoden ger svagare signalstyrka än min CD-spelare), vilket i det stora hela innebär att jag måste höja mer än vanligt på förstärkaren för att få ut samma volym som med CD'n.

Kontenta:
Jag spelar inte på så hög volym som ni kanske tror att jag gör. På den volym jag diggar Drum n' Bass (med försärkt bas), diggar jag även Sopie Zelmani och Miles Davis (utan förstärkt bas - så klart).

Vad jag vill ha svar på är om membranen (upphängningen) kan ta skada utav den extra förstärkningen, och slaglängden, i basen?

/Christopher

Redigerat av Chopha, 29 December 2007 - 01:09.

Postad 29 December 2007 - 01:26

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Visst kan det ta skada om du spelar för högt. Större konutslag ökar också risken för distorsion, men hör du att basen då och då bottnar eller att det helt enkelt inte låter bra så är det bara att sänka volymen eller dra ner basen. :)

Mvh
AlexanderE

Postad 29 December 2007 - 02:18

Dman
  • Dman
  • Lärjunge

• 427 inlägg
  • 0
Det tråkiga är att det kan vara lite som att gå mot ett stup med förbundna ögon. Man märker inte förrän efteråt hur långt det gick att gå.

Tror inte jag varit med om att man hört när något gått snett, har något gett sig så har man inte märk det föränn dagen efter. Fast dagens kvalitetshögtalare skall väl hålla för en hel del?

Brända diskanter, kondingar i filter eller skorrande basar var väldigt länge sedan man stötte på. Koner och upphängning håller oftast, men spolen inne i högtalaren kan svänga så våldsamt att den helt enkelt slår emot något i sin omgivning och skapar kortslutning med avbränd eller fastbränd lindning som följd.

Sen är det väl kanske inte enbart hur man vrider på volymen som spelar in, tänker på strömspikar, statisk elektricitet urladdningar glappande kablar, humöret på förstärkaren och liknande.

Inte meningen och skrämmas, det är bara ett lite omständigt sätt att säga att det låter bra, låter fortfarande bra, låter ännu bra innan det redan var för sent.

Postad 29 December 2007 - 12:17

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0
ändå tills xmech är uppnåd sen är det godnatt

Postad 29 December 2007 - 12:27

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Vet inte om det är en skröna eller verklighet, jag tänker då rakt inte testa på de volymerna. I vilket fall så finns det en lite historia som vandrar runt som säger att några extremt dynamiska inspelningar av Ttchaikovskys 1812 Overture som är inspelade med äkta kanonskott ska, om de spelas på tillräckligt hög volym kunna återge skotten i naturlig storhet om bara prylarna klarar det. Men, med tillräckligt bra stärkare och en del högtalare så ska det enligt historian ha kommit sig så att när skotten kom, så kom även baselementen ur högtalarna.

Kan säkert ligga viss del i det med tillräcklig volym, det är iaf en sjujäkla smäll. Undrar om någon kan räkna ut hur mycket som egentligen krävs... :)

Postad 29 December 2007 - 13:18

Chopha
  • Chopha
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0

Vet inte om det är en skröna eller verklighet, jag tänker då rakt inte testa på de volymerna. I vilket fall så finns det en lite historia som vandrar runt som säger att några extremt dynamiska inspelningar av Ttchaikovskys 1812 Overture som är inspelade med äkta kanonskott ska, om de spelas på tillräckligt hög volym kunna återge skotten i naturlig storhet om bara prylarna klarar det. Men, med tillräckligt bra stärkare och en del högtalare så ska det enligt historian ha kommit sig så att när skotten kom, så kom även baselementen ur högtalarna.

Kan säkert ligga viss del i det med tillräcklig volym, det är iaf en sjujäkla smäll. Undrar om någon kan räkna ut hur mycket som egentligen krävs... ;)

Haha - fett! :D

Postad 29 December 2007 - 15:52

The Man
  • The Man
  • Beroende

• 1049 inlägg
  • 0

Kan säkert ligga viss del i det med tillräcklig volym, det är iaf en sjujäkla smäll. Undrar om någon kan räkna ut hur mycket som egentligen krävs... ;)

Finns den att hämta nånstans?! Jag har inget emot att bli knockad av Klipsch! eller så kanske Magnaten skjuter genom govet..

Chopha: Jag tror inte det är någon fara med basarna, iallafall inte vad gäller membran och upphängning, dock så kan de ju vid överdriven effekt brännas.. men så länge det låter bra bör det inte va nån fara. Akta diskanterna mer!

Postad 29 December 2007 - 20:09

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Finns den att hämta nånstans?! Jag har inget emot att bli knockad av Klipsch! eller så kanske Magnaten skjuter genom govet..

Den kan beställas här:
http://www.telarc.co...KMW9SPM9J0E67H5

Rekommenderar "Ein Staussfest" också ;)

När det gäller 683 så är det lugnt. De har rätt lång slaglängd, och om man har lite vett när man spelar så är det
inga problem med en liten höjning i basen. Kör ibland +5dB i djupbasen när jag spelar från datorn (foobar2000
toslink ut). Har med den höjningen lyckats med konsstrycket att välta en gammal fiol som stod på andra sidan
väggen :D

Postad 29 December 2007 - 20:14

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Den rent tekniska förklaringen ligger i att

1. med för lite åka med i stärkare kommer baselementet att dista varpå du kan/kommer att bränna elementet. Kom ihåg att dist under 100hZ kan vara mycket svår att detektera!

2. Med bra åka med kommer det inte att dista med talspolen kommer att bottna vilket ger en sönderslagen talspole OMG.

Men klubben har väl element på lager! ;)

Redigerat av mr-välljud, 29 December 2007 - 20:15.

Postad 29 December 2007 - 20:42

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

2. Med bra åka med kommer det inte att dista med talspolen kommer att bottna vilket ger en sönderslagen talspole OMG.

Fast det där överdrivs ofta en hel del. Känner ingen som har lyckats sabba sina högtalare på det sättet. Har
också på skoj testat med uttjänta bilstereoelement. Full volym och de bottnade och lät apa, men gick inte
sönder.

Visst kan det hända, men det beor på elementkonstruktionen också. Om t ex kantupphängningen inte tillåter så
mycket rörelse att talspolen kan bottna, så borde risken inte vara lika stor. Tror ärligt talat att de flesta
någorlunda seriösa element är konstruerade så, men det är bara en gissning baserat på mina erfarenheter.

Postad 29 December 2007 - 20:49

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Jag blåste ett ar wharfedale diamond iV med ett carver tfm-25 steg. Gisses vad det ploppade och sedan var det kokta fläsket stekt. Men det är första alternativet som är värst. Disten du inte riktigt hör som döda elementen.

Postad 30 December 2007 - 01:04

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Ageve Postat Igår, 20:42

Fast det där överdrivs ofta en hel del. Känner ingen som har lyckats sabba sina högtalare på det sättet. Har
också på skoj testat med uttjänta bilstereoelement. Full volym och de bottnade och lät apa, men gick inte
sönder.

Visst kan det hända, men det beor på elementkonstruktionen också. Om t ex kantupphängningen inte tillåter så
mycket rörelse att talspolen kan bottna, så borde risken inte vara lika stor. Tror ärligt talat att de flesta
någorlunda seriösa element är konstruerade så, men det är bara en gissning baserat på mina erfarenheter.

Jag har :blush:
Vid ett antal tillfällen lyckats med att spela sönder spolarna på olika element,
Det är ofta en följd av dåligt dimensionerade lådor/ porter samt att man har för mög volym på.
Allt deta ger ett en slaglängd som överskrider Xmax, och spolen slår då i magnetgepets botten ( polstycket ) och blir sne.
Sedan så "skorrar" det, eller blir helt tyst, sedan så har jag råkat ut för att lindning har brunnit fast i gapet, men allt detta beror till stor del på konstruktionen av högtalarna.
Bygger man dom så att det är mycket svårt att överskrida Xmax, så är det knappast ett problem och om man har lite vett i skallen när det gäller volymen på stärkaren så är detta ingenting att oroa sig för.

Postad 30 December 2007 - 15:31

Chopha
  • Chopha
  • Lärjunge

• 320 inlägg
  • 0
Låter bra - då behöver jag inte oroa mig i onödan.
Har trots detta funderat på att komplettera stereon med en subba - hjälp mig gärna här om ni har tid!

/Christopher

Postad 31 December 2007 - 07:55

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Snackade lite med servicekillen när jag hade min ASW750 inne på lagning. Verkar som de flesta kommer in med brända element som skitit sig på grund av överdrivna stärkare, alltså distorsion. Det och intryckta diskanter.
Enligt min mening är det rätt mycket svårare att spela sönder högtalare för att man har för mycket kraft än för lite.

Postad 31 December 2007 - 08:36

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

Snackade lite med servicekillen när jag hade min ASW750 inne på lagning. Verkar som de flesta kommer in med brända element som skitit sig på grund av överdrivna stärkare, alltså distorsion. Det och intryckta diskanter.
Enligt min mening är det rätt mycket svårare att spela sönder högtalare för att man har för mycket kraft än för lite.

Du missar en detalj här. Det är inte många maskiner som klarar av den rena distfria effekten som behövs för det som du snackar om. Visst är det så att man kan spela sönder högtalare på grund att man har för mycket kraft men den stora merpaten tar bad dist. Att lira 100w ren effekt så kosar det en del slantar och merparten av de appatarer som finns inom konumentstandard klarar inte detta med bravur. Ett bra element klarar kanske 100w ren effekt. Har en känslighet på säg 88dB vid 1w. vid ca 16w kommer elementet att lira ca 100dB utnivå 1m från högtalaren vilket uppleves som för de flesta som normalhög lyssning. för en dubbling där måste du upp i 32w och ur många apparater klarar detta ren effekt av merparten? för 106dB alltså ca64w. Så om du lyssnar på 100dboch gainar upp basen med +6dB så kräver maskinen ett extrauttag på rätt mycket x-tra.

Postad 31 December 2007 - 17:26

Unregistered1320
  • Unregistered1320
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0
det är roligt att detta kom på tal nu.. "spelade" sönder mina monitor audio GS60 häromdagen. Fattar ingenting?? Är inget fan av att spela super högt men jag har ju provat lite vad de går för ibland. Men en dag här så grejade jag med rumsakustiken en del och hade då på ganska hög volym men inte så högt som jag provat förut. sen ploppade det till och jag sänkte volymen och då var båda basarna i ena lådan helt tysta och mellan registret skrapade lite. Andra högtalaren så skrapade båda basarna och jag tycker mellan registret låter skumt.

Har haft problem med att min Denon 3930 skickat ut någon störningssignal ibland, vet inte om det går 'bakvägen' via HDMI eller om det är något med denon link som inte funkar som det ska .. Detta händer när jag stänger av skärmen eller någon annan spelare eller sätter på något annat... Fick genast för mig att det var detta som sabbade skiten men jag vet inte..

Högtalarna borde inte bara pajja så.. Det borde vara kvalitet när man betalar 30 000 för dem.. Jag kör med denon 4306 som förförstärkare och ett ROTEL RB 1090 som slutsteg. Det fattas inte kraft iaf. läs gärna specen på http://www.audioart....eferal=Prisjakt

Snälla säg något bra till mig :) inget kul nyårs firande med det här i bakhuvudet...

Edit högtalarna är mindre än 1 år.. Finns det garantier som tar detta?

Postad 31 December 2007 - 17:33

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

det är roligt att detta kom på tal nu.. "spelade" sönder mina monitor audio GS60 häromdagen. Fattar ingenting?? Är inget fan av att spela super högt men jag har ju provat lite vad de går för ibland. Men en dag här så grejade jag med rumsakustiken en del och hade då på ganska hög volym men inte så högt som jag provat förut. sen ploppade det till och jag sänkte volymen och då var båda basarna i ena lådan helt tysta och mellan registret skrapade lite. Andra högtalaren så skrapade båda basarna och jag tycker mellan registret låter skumt.

Har haft problem med att min Denon 3930 skickat ut någon störningssignal ibland, vet inte om det går 'bakvägen' via HDMI eller om det är något med denon link som inte funkar som det ska .. Detta händer när jag stänger av skärmen eller någon annan spelare eller sätter på något annat... Fick genast för mig att det var detta som sabbade skiten men jag vet inte..

Högtalarna borde inte bara pajja så.. Det borde vara kvalitet när man betalar 30 000 för dem.. Jag kör med denon 4306 som förförstärkare och ett ROTEL RB 1090 som slutsteg. Det fattas inte kraft iaf. läs gärna specen på http://www.audioart....eferal=Prisjakt

Snälla säg något bra till mig :) inget kul nyårs firande med det här i bakhuvudet...

inga garantier täcker brända element

Postad 31 December 2007 - 17:49

Unregistered1320
  • Unregistered1320
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0

tänkte väl det. Men att de bara pajade så där.. hmm konstigt. borde tåla mer.

Postad 31 December 2007 - 19:05

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

tänkte väl det. Men att de bara pajade så där.. hmm konstigt. borde tåla mer.

har dom fått en dålig signal så är det lätt hänt

Postad 31 December 2007 - 19:19

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Det kan vara snabba spänningsutsläpp som under en microsekund släpper 1000w. Detta kan knäcka elementen. Troligen ligger det ett fel i Denon som gör att en rep kan stå dig dyrt.

Postad 31 December 2007 - 23:32

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Man ska ju inte underskatta effekten i RB-1090 heller. GS60 har en nominell impedans på 6 ohm. Där lämnar
steget ifrån sig närmare 500W kontinuerligt. Det är långt över gränsen för vad högtalarna är specade för.

Recommended Amplifier Requirements (RMS): 60 - 200 W.
http://www.monitorau...?...t=12&area=2

Använder man en förstärkare som är specad till högtalarnas maxeffekt vid den nominella impedansen så tror
jag att man får vara klantig, alternativt ha otur om något ska gå snett (t ex störningar).

Distortionen från förstärkaren spelar givetvis en roll, men argumentet om 1% THD håller inte. De flesta förstärkare
är konstruerade så att de klipper ganska tvärt, dvs en förstärkare som ger ut 160W vid 1% THD klarar troligtvis
150W med betydligt lägre dist.

En förstärkare som ger ut 80W vid låg dist behöver med andra ord inte alls vara i närheten av lika stark/lågdistande
som en där effekten är 160W vid 1% THD.

Postad 01 January 2008 - 02:12

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Ageve Postat Igår, 23:32

Man ska ju inte underskatta effekten i RB-1090 heller. GS60 har en nominell impedans på 6 ohm. Där lämnar
steget ifrån sig närmare 500W kontinuerligt. Det är långt över gränsen för vad högtalarna är specade för.

Recommended Amplifier Requirements (RMS): 60 - 200 W.
http://www.monitorau...?...t=12&area=2

Använder man en förstärkare som är specad till högtalarnas maxeffekt vid den nominella impedansen så tror
jag att man får vara klantig, alternativt ha otur om något ska gå snett (t ex störningar).

Distortionen från förstärkaren spelar givetvis en roll, men argumentet om 1% THD håller inte. De flesta förstärkare
är konstruerade så att de klipper ganska tvärt, dvs en förstärkare som ger ut 160W vid 1% THD klarar troligtvis
150W med betydligt lägre dist.

En förstärkare som ger ut 80W vid låg dist behöver med andra ord inte alls vara i närheten av lika stark/lågdistande
som en där effekten är 160W vid 1% THD.

Tycker jag låter mer riktigt, kan inte hålla med dig e-lite riktigt.

Postad 01 January 2008 - 09:20

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Jag håller med Ageve också. Jag missade att det var en rb-1090 inblandat. Den är kraftig så det räcker att knäcka element.

Postad 01 January 2008 - 12:05

Unregistered1320
  • Unregistered1320
  • Lärjunge

• 404 inlägg
  • 0
jo det finns kraft.. Men det konstiga är att jag spelat mycket högre förut..

Postad 01 January 2008 - 19:48

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

jo det finns kraft.. Men det konstiga är att jag spelat mycket högre förut..

Kan vara svårt att vet hur högt man spelar, hur länge samt med vilken typ av musik. Nedre basområdet är känsligare än övre mellanregister t.ex. En baspunch i 150w regionen kan ge en svetning av talspolen. Detta förstår du lättare efter att plockat sönter element och när man inser att tråden i talspolen är av kalibern hårstrå och magnetgapen oerhört tight. Ditt steg är oerhört renspelande och därav hör man svårare hur högt man egentligen lirar eftersom det är disten som blir när förstärkaren klipper som brukar avslöja att de är högt varpå man sänker. Denna maskin är inte drabbad av detta utan kan skjuta på mer än elementet och då får man skaffa lite referense på sidan om.

Postad 02 January 2008 - 07:08

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Det finns en skäl till att jag valde att skaffa ett RB-1080 för att driva mina frontar B&W 703(går ner till 3ohm i vissa bitar)med så att min reciever kunde ägna sig helt åt center+surround. Detsamma gäller i mångt och mycket också för subwoofern som har sitt eget 1000w digitalsteg och får ta hand om basen.

Du missar en detalj här. Det är inte många maskiner som klarar av den rena distfria effekten som behövs för det som du snackar om. Visst är det så att man kan spela sönder högtalare på grund att man har för mycket kraft men den stora merpaten tar bad dist. Att lira 100w ren effekt så kosar det en del slantar och merparten av de appatarer som finns inom konumentstandard klarar inte detta med bravur. Ett bra element klarar kanske 100w ren effekt. Har en känslighet på säg 88dB vid 1w. vid ca 16w kommer elementet att lira ca 100dB utnivå 1m från högtalaren vilket uppleves som för de flesta som normalhög lyssning. för en dubbling där måste du upp i 32w och ur många apparater klarar detta ren effekt av merparten? för 106dB alltså ca64w. Så om du lyssnar på 100dboch gainar upp basen med +6dB så kräver maskinen ett extrauttag på rätt mycket x-tra.

Alltså, du får väldigt gärna peka ut vad det var jag missade, för jag tycker precis vi sitter och skriver samma sak. Alltså att överdrivna stärkare, alltså, stärkare drivna till distorsion är det som pajar högtalare. Om det inte framgick så var det väl en annan femma, men jag tyckte det var rätt tydligt att det var det jag menare.

Har du ren kraft, så visst kan du spela sönder prylar, men jag anser definivit att de som oftast spelar sönderna saker gör det pga av distorsion. Dessutom läste jag någonting för inte så länge sen, som du kanske kan fylla i på på, och det är att den faktiskta strömstyrkan i talspolen vid clippning faktiskt är den dubbla mot den spelade effekten från stärkaren, vilket beror på spolens egenskaper när energin övergår från att att vara vågform till en ren likriktad ström.

mr-välljud har koll på detta. Lyssna på vad han säger.

Det är mycket lätt att förstöra högtalare med en förliten förstärkare. Man kan förstöra 1000-watts 18-tummare med en 40-watts förstärkare väldigt enkelt. Men det är svårare att förstöra samma 18-tummare med ett 1200-watts slutsteg. Ju större förstärkare du har, destu bättre mår dina högtalare när du spelar högt. Nyckeln till att spela högt och att dina högtalare skall trivas med det är en stor och stabil förstärkare. Vid val av förstärkare är det inte viktigt att titta på enbart MAX effekt. Det viktigaste är att titta på hur mycket THD (total harmonic distortion) förstärkaren lämnar vid MAX angiven effekt. En förstärkare som lämnar 80watt med 0.001% THD är teoretiskt kraftigare än en förstärkare som lämnar 160watt med 1.000% THD. Oftast är förstärkare som specificerats 160watt med 1.000% THD bara skräp med "skryt-watt".

Så, det var väl inga direkta nyhetern, se ovan, tyckte precis det var det jag skrev, att de flesta sakerna pajar på grund av ÖVERDRIVNA stärkare, alltså drivna till klippning. Inte att man överdriver högtalarna med för mycket kraft.

Postad 03 January 2008 - 20:45

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jag börjar tror att det va något parti med jobbiga låga frekvenser som fick dina högtalare att lägga av, tycker att det låter som det.
1: Ingen disst
2: ingen hög volym
3: bra kontroll av elemten
4: kvalitets högtalare
5: m.m.

Så jag tycker att det är den enda vettiga förklaringen till de som hänt, om inte det va en konstig topp som förstärkaren lämnade ( högst otroligt )
Låga frekvensar har ju som ni alla vet ett förödande effekt på högtalare som inte är konstruerade för att spela dessa på ganska höga eller höga volymer, om högtalaren inte pallar att återde bra lågbas med kontroll, så finns det risk att X-max överskrids = trasig högtalare :unsure:

Bara att göra efterforskningar !

Prova att lyssna på den låten som du lyssnade på när dina högtalare pajade, lyssna på den via en annan stereo och försök att avgöra om det är så att basarna slår mer än vanligt.
Prova annars med en subba och lyssna efter om det finns mycket lågbas med i bilden :P

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.