Och då undrar jag om något kan bli sämre eller om något kan hända med TV:n nu när jag inte har kört break-in DVD eller inkörningsinställningar på den?
Hoppa över inkörningstiden på plasma - kan något hända/bli sämre?
Postad 29 December 2007 - 21:39
Och då undrar jag om något kan bli sämre eller om något kan hända med TV:n nu när jag inte har kört break-in DVD eller inkörningsinställningar på den?
Postad 29 December 2007 - 21:54
Inkörningsinställningarna är till för att slita fosfor jämt och för att förminska inbränningsrisken.
Edit: som svar på din fråga så kan du lättare få inbränningar om du inte använder rätt inställningar
Redigerat av Zlim, 29 December 2007 - 21:55.
Postad 29 December 2007 - 22:10
För jag har inte märkt av några inbränningar även fast jag har spelat XBOX360 på den och haft den kopplad till datorn. Med optimerade inställningar. Och inbränningar går väl ändå att bli av med genom att visa ljusa bilder ett tag?
Postad 29 December 2007 - 23:09
Postad 29 December 2007 - 23:10
Du är inte på något sätt "körd" för att du har haft hög kontrast, ta det bara lite varsamt med statitska bilder.
Det är skillnad mellan Ghosting och sk inbränning;
Ghosting ska tydligen var skillnaden i temperatur på gaser i panelen som gör att konturer är synliga efter de har försvunnit, ghostingen är harmlös och försvinner om du jämnar ut temperaturen med myrkrig eller bara stänger av den.
Inbränning är som namnet antyder att fosforn har blivit "bränt" dvs att den har blivit sliten ojämnt. inbränning kan vid skonsamma fall åtgärdas genom att invertera bilden som har skapat inbränningen och på så sätt slita resten av fosforn till samma nivå.
(Allt jag har skrivit är en förenkling av sanningen och kanske inte alltid 100% korrekt. Rätta gärna fel i min text)
Postad 29 December 2007 - 23:18
Det bästa man gör med en ny plasma är att beställa en DVE (Digital Video Essentials) DVD/HD-DVD samtidigt med TVn och använda en guide för att göra en grundinställning av sin nya TV. Det är det enda jag gjort med de 3 plasmor som jag ägt och har hitills inte haft något problem.
Sen gör det förvisso inget om man ändå vill använda sig av en inkörningsperiod, men det behövs inte.
Postad 29 December 2007 - 23:52
Dagens plasmor behöver ingen inkörningsperiod öht, fosforns åldrande är i stort sett linjärt och det tar enligt tillverkarna ca 60 000 timmar innan fosforn har halverat sin luminans.
60 000 timmar även om man skippar inkörningsperioden alltså? Är du säker på det?
Tänker mest på så att inte min plasma är utsliten redan efter ett år bara för att jag skippar inkörningsperioden. För jag hade tänkt behålla den i 1-2 år minst kanske mer.
Postad 30 December 2007 - 00:40
Helt säker kan man aldrig vara då det inte är jag som forskar på området och anger denna tidsbestämning, men det är vad tillverkarna och forskarna anger. Det är synd att jag inte sparar mer av material som jag läst och tyvärr har siten som jag läste mycket på ändrat policy, stängt ute de som inte är aktiva i branchen och jag är inte villig att betala för att läsa då det inte är mitt levebröd. Hursomhelst, en ganska vedertagen siffra idag.60 000 timmar även om man skippar inkörningsperioden alltså? Är du säker på det?
Tänker mest på så att inte min plasma är utsliten redan efter ett år bara för att jag skippar inkörningsperioden. För jag hade tänkt behålla den i 1-2 år minst kanske mer.
Inkörningsperioden är till för att få fosforn att "lugna ner" sig då den tidigare som sagt gav mycket högre luminans i början av sin livstid och risken var då mycket större att man fick en permanent snednötning av celler/pixlar. Idag görs en inkörning vid tillverkningen och åldringskurvans lutning är nästan horisontell sett till intervallet av en inkörningsperiod.
Ställ in din nya plasma mha t ex DVE eller liknande, det är det enda jag tycker man bör göra, men som sagt man gör inte någon skada om man känner att man ändå vill "köra in" sin plasma.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
51 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?