Skulle sätta upp 2 st väggskåp i min tvättstuga. Började med första skåpet och skulle sätta det med 2 st mollyplugg. Första pluggen gick det jätte bra med, men med andra pluggen så kexade sig gipset. Den pluggen sitter ca 60 cm bort från den andra så jag tror inte det har med varandra att göra att gipset blev "för" perforerat.
Kexningen fick en diameter på ca 8 cm med det håller ihop tack vara tapeten.
Nu till mitt problem.
Jag vill ha mina två skåp på just denna plats och måste då ordna bärigheten i gipset på något sätt. Skåpen har måtten 67,5x30x19 cm (BxHxD). Skåpen ska sitta monterade bredvid varandra horisontalt och då få ett mått på 135x30x19 cm. Skåpen vägghängs med en skruv i varje övre hörn inuti skåpet. Alltså totalt 4 skruvar för 2 skåp.
Min tanke är att jag ska få en skiva av något material utsågad i måtten 135x30 cm som jag drar i väggen. Då kan jag förmodligen dra skivan i två olika reglar och även med någon mollyplugg om det behövs. Sedan drar jag skåpen i den förmonterade skivan.
Vad tror ni om det? Vill ha en så tunn skiva som möjligt, men den måste ju gå att dra träskruv i ordentligt.
Skåpen bygger ju 19 cm ut från väggen och därför är man lite rädd för att hävstångseffekten ska bli stor och väggen bryts. Det ska endast stå typ tvättmedel och blöjor i skåpet, så det är ingen större vikt men lite orolig är man ändå. Vad tror ni om det?
En annan lösning som jag blivit tippsad om är att ta en "dosborr" och borra ut mollypluggen där gipset har kexat sig (jag vill helst inte ta ut en större bit gips och ersätta den). Sedan för jag in en planka med ca måtten 120x22x300 mm (HxDxB) som jag "backar" in i hålet och sedan drar fast med gipsskruv. Då kan jag sedan sätta upp skåpen med 3 vanliga mollyplugg och den sista skruven drar jag i den ditmonterade plankan (med träskruv).
Vad tror ni om den lösningen?
Någon annan idé?
Tipps och tankar?
Tack på förhand!
/Johan
Sökningen pågår
Avancerad sökning
41 bilder
13 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?