Postad 04 January 2008 - 09:19
För mig är ljudet lika viktigt som bilden och att ha perfekt placerade LCR tillsammans med en kurvad duk som är bland det bästa som finns skulle vara kanon.
MVH
/Chuck
Postad 06 January 2008 - 13:36
Fattar inte hur folk kan köpa dukar som förvränger bilden och ställer färgerna helt off...Dalite HP eller Vutec Silverstar..Vilken Bild!
En duk är ju en långtidsinvestering och att köpa skräp är ju ingen höjdare, varför inte köpa en duk som gör rätt direkt, kostar kanske lite extra men det märks ju också.
MVH
/Chuck
Postad 06 January 2008 - 14:38
Fattar inte hur folk kan köpa dukar som förvränger bilden och ställer färgerna helt off...Dalite HP eller Vutec Silverstar..Vilken Bild!
En duk är ju en långtidsinvestering och att köpa skräp är ju ingen höjdare, varför inte köpa en duk som gör rätt direkt, kostar kanske lite extra men det märks ju också.
MVH
/Chuck
Vad bra att vi har delade åsikter här på forumet.
Då kan jag säga att Stewart studiotek 1.3 är skräp. Har bägge dukarna och har jämfört båda sida vid sida...Vad är det som är skräp med dom det fattar jag inte faktiskt ?...Och nej jag är inte en propaganda promoter åt företag som dom flesta är här på forumet är som säger köp det eller det. Helt oberoende av ngt företeg
Postad 06 January 2008 - 16:00
Det tar jag som en självklarhet.Vad bra att vi har delade åsikter här på forumet.
Min post var ett ironiskt inlägg som reaktion på din post i en annan tråd på forumet:RAMSPÄND DUK ! Bra alternativ vs "akta dig...", En tänkvärd tråd om märken angående ramspända dukar..
Vad som är "skräp" för dig kanske är en noga avvägd investering för någon annan, som har begränsade medel att göra inköp för. Jag tycker det är respektlöst att antyda att något är skräp som någon annna kanske finner vara en bra produkt. Alla har vi olika prioriteringar (uppenbarligen) så en lite ödmjukare inställning kanske skulle vara bra, eller vad tycker du?Fattar inte varför folk köper billiga skräpdukar..en duk är ju en långtids investering, så varför inte köpa en bra duk på en gång?Ok kostar kanske 2-3ggr så mkt men det märks ju åxå
Du ska självklart välja det Du finner bäst, ingen tvekan. Jag har inte sett HP-dukarna med egna ögon, mitt inlägg vara ett rekation eftersom jag tyckte du var vårdslös i din post.Då kan jag säga att Stewart studiotek 1.3 är skräp. Har bägge dukarna och har jämfört båda sida vid sida...Vad är det som är skräp med dom det fattar jag inte faktiskt ?...
Att männiksor vill ha sin egen twist på saker är inget nytt. En StudioTek är objektivt det bästa man kan få tag på, under förutsättning att man har en omgivning som kan utnyttja den till fullo, och förutsatt att man giller en korrekt bild enligt standard. Alla har inte det och jag är inte ett dugg förvånad att man gillar höggaindukar ungefär som andra gillar loudness på förstärkaren. Objektivitet är dock inte allt och vi har alla rätt att göra våra val utifrån egna erferenheter och prioriteringar.
Bra, det är jag också. Är en helt vanlig kund och har INGA ekonomiska intressen i att rekomendera X itsället för Y. Om du antyder att jag skulle agera propagandamotor för något företag så har du fel och bör ta tillbaka det direkt. På samma sätt som du rekomenderar DaLite och Vutec, så gör jag rekomendationer efter mina egna värderingar utan att behöva anklagas som promotor.Och nej jag är inte en propaganda promoter åt företag som dom flesta är här på forumet är som säger köp det eller det. Helt oberoende av ngt företeg
Eller har du andra åsikter?
MVH
/Chuck
Redigerat av Chuck, 06 January 2008 - 16:03.
Postad 06 January 2008 - 18:28
Att männiksor vill ha sin egen twist på saker är inget nytt. En StudioTek är objektivt det bästa man kan få tag på, under förutsättning att man har en omgivning som kan utnyttja den till fullo, och förutsatt att man giller en korrekt bild enligt standard. Alla har inte det och jag är inte ett dugg förvånad att man gillar höggaindukar ungefär som andra gillar loudness på förstärkaren. Objektivitet är dock inte allt och vi har alla rätt att göra våra val utifrån egna erferenheter och prioriteringar.
MVH
/Chuck
Att studiotek objektivt skulle vara överlägsna är inte sant. Dom är dyrast så många handlare kommer säga att dom är bäst. Problemet som med alla dukar med gain som är angular reflective är att dom inte är ljusuniforma. Jag skulle hellre ta en Screen Reseach Solidpix även om dom kostade samma pengar.
Mvh David
Redigerat av dave19, 06 January 2008 - 18:30.
Postad 06 January 2008 - 18:59
Postad 06 January 2008 - 20:20
Det har jag heller aldrig skrivit David.Att studiotek objektivt skulle vara överlägsna är inte sant.
MVH
/Chuck
Postad 06 January 2008 - 20:54
Det har jag heller aldrig skrivit David.Att studiotek objektivt skulle vara överlägsna är inte sant.
MVH
/Chuck
"En StudioTek är objektivt det bästa man kan få tag på, under förutsättning att man har en omgivning som kan utnyttja den till fullo, och förutsatt att man giller en korrekt bild enligt standard."
Jag menar att under de förutsättningar du nämner så håller jag inte med om att studiotek är objektivt bäst. Hur vill du att det ska tolkas då Chuck?
Postad 06 January 2008 - 21:06
Precis som du skrev, att du inte håller med.Jag menar att under de förutsättningar du nämner så håller jag inte med om att studiotek är objektivt bäst. Hur vill du att det ska tolkas då Chuck?
Du använde ordet "objektivt skulle vara överlägsna" vilket jag aldrig skrivit. Själv skulle jag inte heller välja en StudioTek, precis som jag skrev i min första post. Utan just en Screenresearch, precis som du.
MVH
/Chuck
Postad 06 January 2008 - 21:30
Precis som du skrev, att du inte håller med.Jag menar att under de förutsättningar du nämner så håller jag inte med om att studiotek är objektivt bäst. Hur vill du att det ska tolkas då Chuck?
Du använde ordet "objektivt skulle vara överlägsna" vilket jag aldrig skrivit. Själv skulle jag inte heller välja en StudioTek, precis som jag skrev i min första post. Utan just en Screenresearch, precis som du.
MVH
/Chuck
Det var inte meningen att säga emot dig speciellt utan mer att jag trött på den onyanserade debatten om dukar. Nästan alla som skriver här verkar tro att Stewart är överlägset bäst vilket jag inte håller med om. Däremot är dom i mitt tycke orimligt dyra.
Mvh David
Postad 06 January 2008 - 21:49
Jag håller med dig på den punkten, ibland kan man skönja en snudd på religiös iställning till vissa saker.Det var inte meningen att säga emot dig speciellt utan mer att jag trött på den onyanserade debatten om dukar.
Jag aspirerar inte på att vara någon dukexpert, långt därifrån, men jag tycker att ordet "överlägset" när det kommer till tex Stewart är fel när det kommer till dukar precis som du. Visst, duken är viktig, men inte som det ibland antyds.Nästan alla som skriver här verkar tro att Stewart är överlägset bäst vilket jag inte håller med om.
Det kan man nog tycka, och skulle man göra en undersökning så tror jag inte många skulle vilja betala för den förbättring som blir jämfört med andra bra dukar. Namnet Stewart säljer och priset är väl så högt som prestandan....Däremot är dom i mitt tycke orimligt dyra.
MVH
/Chuck
Postad 07 January 2008 - 11:14
Och sen tillkommer ju alltid en kalibrering av PJ med alla egenskaper inräknade som duken -rummet -bla bla etc etc...
HP ger ett klart jämnljusspridning till dom flestas tittar/betraktning avstånd ev om du sitter lååångt ät någon sida så ser du ljus avikelser med blotta ögat. Men annars inte..du sitter på din plats och det ser helt rent klart och bra ut.
Jämför du ST med HP så föredrar jag HP varför? för att det ger en ljusare bild utan att det blir några bieffekter och det ser helt enkelt bättre ut.
Redigerat av Unregistered665b7df5, 07 January 2008 - 11:27.
Postad 07 January 2008 - 11:30
Vilken tur att vi alla tycker olika då
Visst det finns många olika prisklasser på dukar. Stewart har ju funnits länge so dom lever ju på namnet som levisjaeans eller coca cola. Håller med om att dom är för dyra när det finns billigare internationella dukltillverkare med minst lika bra bild & dukegenskaper-kvalite.
Och sen tillkommer ju alltid en kalibrering av PJ med alla egenskaper inräknade som duken -rummet -bla bla etc etc...
HP ger ett klart jämnljusspridning till dom flestas tittar/betraktning avstånd ev om du sitter lååångt ät någon sida så ser du ljus avikelser med blotta ögat. Men annars inte..du sitter på din plats och det ser helt rent klart och bra ut.
Jämför du ST med HP så föredrar jag HP varför? för att det ger en ljusare bild utan att det blir några bieffekter och det ser helt enkelt bättre ut.
Och om det stör någon att bilden blir för ljus så kan du altid dra ner brightnessknappen så den blir lika mörk som stewartduken
Postad 07 January 2008 - 16:14
Postad 08 January 2008 - 18:42
Gillar man att se detaljer när det blir mörkare scener och inte har så mkt ljuskräm i PJ så är HP åxå ett bra val.
Ett bra val oavsett.
Postad 14 January 2008 - 10:50
Postad 16 January 2008 - 10:14
kul att det blev en sådan diskusion mellan er ^^ lite lärolik
dock har jag köpt en Frame Vision 4:3 98" (200x150) men det är väll ingen skit den heller?
tog den med ett i gain för att utnutja min projektor hundra procent
Ja visst det är alltid kul med delade åsikter. Kanske High Power Vs No Power är ett bra slogan när det gäller dukar ;-)
Postad 09 February 2009 - 13:24
Instämmer med Chuck! Detta är min absoluta drömduk. Synd att priset börjar en bra bit över 100 000 kr och då är den bara på 50", finns dock ända upp till 270".För mina behöv skulle jag välja en Screen Research TheaterCurve XMask som är en akustiskt transparant duk med 4-vägsmaskning.
För mig är ljudet lika viktigt som bilden och att ha perfekt placerade LCR tillsammans med en kurvad duk som är bland det bästa som finns skulle vara kanon.
MVH
/Chuck
Postad 09 February 2009 - 15:52
mvh
/Pär
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
54 bilder
14 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna