Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Surrande Samsung 245T

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung SyncMaster 245T (Datorskärmar) 3 4.749998 (3) Inga priser

Postad 05 January 2008 - 16:47

Fredrik Meyer
  • Fredrik Meyer
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Köpte mig en Samsung 245T i slutet av november 2007 från Datorbutiken.com, och vid första uppstart märker jag den surrar högt från, vad det verkar, det inbyggda nätaggregatet. Surrandet kan höras utan problem från minst fem meter i min i.o.f.s. ganska tysta lägenhet. Det spelar ingen roll vilken input, upplösning, Hertz, brightness etc man kör, eller ens om man kör någon input alls, bara den visar bild så surrar det. Testade i olika vägguttag och även hos en kompis för att se om det kunde ha något med el/spänning/whatever att göra, men samma resultat överallt. Det lustiga är att det låter mindre när MPA-funktionen är igång, men eftersom den får mig att uppleva skärmen som flimrig (som en gammal CRT i 60 Hz) så är det inget alternativ.

Så det blev en felanmälan till Samsung, som säger att jag ska få en ny utbytesskärm från deras servicebyrå Anovo, "det brukar två till tre dagar". Dessa "två till tre dagar" blev i slutändan 39 dagar, en insats från Samsung support och Anovo som jag inte orkar orda om här, den skulle förtjäna ett eget inlägg... :)

Hur som helst, den 4 januari hämtar jag så äntligen ut en utbytesskärm som... surrar precis som den första! Så det blir samma veva igen, felanmälan till Samsung support och ny skärm ska skickas.

Någon som har en liknande erfarenhet från 245T specifikt, eller 24"-skärmar i allmänhet? Ska det verkligen vara acceptabelt att en skärm för 9.000 ska surra så man hör den på över fem meters håll...?

Postad 05 January 2008 - 17:49

analog
  • analog
  • Användare

• 212 inlägg
  • 0
Jo, inte av egen erfarenhet men jag kikade på denna åt en bekant tidigare och läste på olika forum som sade samma sak.

"Bought Samsung 245T, however had to submit to service. Monitor emits a buzz (from it's back), that is clearly heard, and is annoying as hell. Service support said it still does not violate TCO03 spec (45 dB).

Could any owner confirm/deny this problem ?

Reply
My 245t also makes buzzing sound. It is going back to store, if Samsung can't find a solution.

Reply
Samsung Service stated that all monitors of models "buzz". A shame."

Ja, ungefär så, ingen aning om Samsung fixat/fixar det..

Postad 11 January 2008 - 12:20

Andy120
  • Andy120
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Bekräftas! Fick en 245T igår, och det första jag lade märke till var det irriterande ljudet. Om du jobbar i en metallverstad kan det vara ok, men på ett kontor/hemma hör du det utan tvekan. Samsungs support bekräftade att det "skall höras ett svagt ljud" från baksidan.
Returnerar den. Frågan är bara: vad skall man skaffa istället? BENQ FP241W?

/Anders

Postad 11 January 2008 - 21:41

Toxic
  • Toxic
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Jag var på väg att köpa den här skärmen, blir dock inte så nu. Vill inte ha en skärm som för oljud. Tråkigt, för annars gillade jag specifikationerna på den här skärmen.

Har kollat på Benq skärmen som du nämner sen 1,5 år tillbaka. Känns inte så aktuellt att köpa en så "gammal" skärm. Jag väntar nog tills det kommer någon med liknande specifiaktioner som 245T fast utan oljud.

Postad 12 January 2008 - 15:19

Fredrik Meyer
  • Fredrik Meyer
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Har precis fått ytterligare en utbytesskärm, d.v.s. den tredje i ordningen. Surrar på precis samma sätt. Tråkigt, eftersom skärmen är så bra på allt annat.

Hur stora chanser har man att kunna returnera den och få pengarna tillbaka från Datorbutiken.com, månntro? Samsung lär ju påstå att skärmen är "som den ska vara". Får luska i det på måndag, sedan blir det tillbaks till gamla skärmen på obestämd tid, tills man hittar ett vettigt 24"-alternativ. Tveksamt om det blir en Samsung dock...

Postad 13 January 2008 - 13:03

Rille_lkp
  • Rille_lkp
  • Lärjunge

• 394 inlägg
  • 0
Har själv en Acer 22" som det kommer en högfrekvent ton från så fort belysningen i den tänds. Är aningen irriterande men har inte orkat gå tillbaka med den. Tror det kan variera från ex till ex. En kompis har samma modell köpt lite tidigare och visst surrar/piper den men lite mindre än min. Kanske ide att undvika Acer mao om du planerar att byta märke.

Postad 13 January 2008 - 17:01

Andy120
  • Andy120
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag kommer att returnera och häva köpet på min. Spelar ingen roll vilket butik du köpte den på (Jag kör Dustinhome) då du har konsumtköplagen på din sida. För det första får du ångra köpet inom 14 dagar, utan anledning, förutsatt att produkten är nyskick = att du FÅR ha öppnat lådan och testat produkten (gäller inte t.ex. datorer, dock eftersom de modifieras så fort du startat dem). För at andra har försäljaren rätt att försöka åtgärna felet. Dock så är detta inget fel, utan något med produkten som du med fog inte kunde förutsätta, och därmed kan häva köptet eftersom försäljaren ändå inte kan justera "felet". Därmed så sparar alla pengar om man slipper vänta 2 månader på att få en lika kass produkt (ref. till första inlägget).
Jag tycker det är kasst av Samsung att inte skriva att det är ett surr, helt enkelt. Eller så kan man fråga sig varför de nöjer sig med en design så låter så mycket, när allt annat är "perfekt". Någon sa att det är "coil whine" i nätaggregatet, och kanske är det så att någon (idiot) bara slängde in en annan PSU i den för den europeiska marknaden, och inte kvalitetssäkrade det hela. Nåja. De kommer troligen med en ny revision inom några månader.

Ang. Benq så kommer jag inte heller gå på den då den börjar bli gammal. Någon som har nytt alternativ, med S-PVA eller MVA skärm?

Postad 15 January 2008 - 21:48

Toxic
  • Toxic
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Undra om Samsung SyncMaster 275T för oljud också?
Verkar ju vara i stort sett samma skärm fast större och utan hdmi ingång...
https://www.prisjakt...kt.php?e=162707

Postad 17 January 2008 - 09:02

Andy120
  • Andy120
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Vet inte om någon är intresserad, men just nu lutar det åt Eizo FlexScan HD2441W som visserligen är dyr... men har grymma prestanda. Undrar om DEN låter :-D

Edit: ******** elände, den verkar med ha problem. Inte med surrande, men dålig kvalitet. Någon som sett NEC LCD2490WUXi i Sverige? Den verkar vara väldigt bra... med IPS-panel...

Redigerat av Andy120, 17 January 2008 - 09:31.

Postad 19 January 2008 - 16:57

Fredrik Meyer
  • Fredrik Meyer
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jodå, Andy120, jag är intresserad! :)

NEC-skärmen ser läcker ut, men det känns som att den ligger långt över min pris-smärttröskel, hehehe. LCD2490WUXi kostar ju $1140 på Newegg, jämfört med 245T som kostar $650 där, så den lär ju inte direkt vara billig om/när den kommer hit till Sverige.

The search continues...

Postad 19 January 2008 - 21:30

Andy120
  • Andy120
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Haha, ja, att få tag i en lagom dyr, men bra 24" verkar vara en svår uppgift. Jag har fått svar från NEC sales att LCD2490WUXi inte ens kommer att säljas i Sverige, någonsin. Anledningen var att deras motsvarande 26" inte skiljer sig så himla mycket i pris. Enligt flera forum dock, har 26" många problem, som inte 24" har. Tydligen är det inte intressant att lyssna på konsumenter.

För mig är det enkelt: det borde finnas MÅNGA i Sverige, världens datortätaste land, som vill ha en 24" av god kvalitet, runt 7000-10000kr området. Om NEC redan har en, varför inte skeppa hit den? Sedan verkar det finnas många som fortfarande tror att "fina ord" säljer en monitor, men verkligheten är idag att konsumenter går innanför skalet och är extremt noga med paneltyp, shadowing, färgdjup/korrekthet/input lag etc.
Just nu funderar jag på att hitta en leverantör i Europa eller USA, som kan skeppa en LCD2490WUXi till Sverige... för att vänta på LED tror jag tar lite får lång tid...

Postad 06 February 2008 - 14:04

MRC
  • MRC
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Köpte en Samsung SyncMaster 245B på Inet igår och den brummar något fruktansvärt. Tog tillbaka den till Inet idag men där gick det inte att höra brummet p.g.a. den bullriga miljön. Inet erbjuder inte öppet köp och vägrar att byta tillbaka skärmen bara för att skärmen packats upp och testats. Brummet är extremt irriterande eftersom det i övrigt är helt tyst där jag sitter och arbetar. Dessutom får jag ont i ögonen av att titta på den här skärmen så det är 4300 kronor i sjön eftersom den för mig är helt obrukbar. Fy vad dåligt av Inet att inte vara sjyssta nog att låta mig köpa en annan skärm istället. Jag hade gärna spenderat extra på en bättre skärm, bara jag sluppit detta. Skulle också ha spenderat mycket pengar på Inet i framtiden men med så dålig kundservice kommer jag aldrig att handla där igen. Mycket besviken över den tråkiga situationen jag hammnat i och Inets ovilja att hjälpa mig. I övrigt stämmer vad folk säger angående betraktningsvinkel - färger blir mycket mörkare i överkant på skärmen och detta går inte att göra någonting åt.

Redigerat av MRC, 06 February 2008 - 14:10.

Postad 06 February 2008 - 14:06

ohrstedt
  • ohrstedt
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Enligt flatpanels.dk så har HPs LP2465 exakt samma panel, S-PVA Samsung LTM240M2. HPn är också ett par tusen billigare. Någon som testat den?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.