Postad 08 January 2008 - 18:24
Postad 08 January 2008 - 18:37
Vad gäller val av golvare eller ej beror ju på behov och även smak. Allt som oftast om man väljer mindre stativare istället för större golvare innebär ju exempelvis att man måste kompromissa vad gäller ljudtryck och volym etc.
Vad som blir bäst ljud kan man aldrig riktigt svara på förrän man själv provat olika kombinationer. Själv vill jag påstå att jag aldrig skulle vilja byta mina golvare mot ett par mindre stativare eller kanske t.o.m satelliter... nej aldrig. och sen sätta upp högtalarna i taket vore nog ganska så missräknat, diskanterna bör vara i öronhöjd för bästa ljud, därav golvhögtalares ofta inte allför breda men höga format.
har man ont om plats och gillar det estetiskt sett, kanske det är att föredra, men då får man som sagt kompromissa med annat.
Postad 09 January 2008 - 14:31
Precis som en bil inte är någotvidare bensinsnål som ny så låter inte en högtalare bra från början.. Men efter ett par mil/timmar så faller allt på plats.. Då har slitits in lite och fungerar som planerat..
Postad 09 January 2008 - 23:48
vad ska man tänka på när man spelar in högtalare? är det något specielt som ska spelas med någon speciell inställning? jämfört med tv apparater (plasma iaf) som ska köra ett antal timmar med försiktiga inställningar och väldigt varierande bild, ex myrornas krig...
Postad 09 January 2008 - 23:54
Tyvärr så vill man ju ofta köra på direkt.. Men förtsa dygnet tycker jag man ska låta sina talare stå igång bara.. Och först dag 2 så kan man lyssna på dom... Höja lite.. Men ändå inte för mycket...
Men sen är det ju helt en smaksak.. Finns ju de som inte anser att det gör någon skillnad med inspelning eller inte..
Men börja helt enkelt inte med för hög volym..
Oftast är det bas och mellanregister som verkligen kommer igång efter 100-200 timmars spelning..
Redigerat av Darth Tojayz, 09 January 2008 - 23:55.
Postad 10 January 2008 - 00:23
fortsätter här med lite lättsmälta frågor
![]()
vad ska man tänka på när man spelar in högtalare? är det något specielt som ska spelas med någon speciell inställning? jämfört med tv apparater (plasma iaf) som ska köra ett antal timmar med försiktiga inställningar och väldigt varierande bild, ex myrornas krig...
Det där med Plasma har jag inte hört. Gjorde inte själv så iallafall, och det är suverän bild må jag säga. men men Plasma TV är inte samma sak som högtalare..
så länge det inte är dyrare highend saker vi pratar om är det nog ganska så lugnt. Bara kör på som vanligt och ljudet blir bättre och inget kommer skadas nej.
Postad 10 January 2008 - 17:47
har själv inte fått min tv än, men har läst på väldigt många ställen att plasma mår bäst av att spelas in i början, så minskar risken för inbränning och bilden ändras väl lite den med antar jag, precis som högtalare ändras lite... men bara man inte kör på för hårt så går det nog ändå
Postad 10 January 2008 - 21:51
Jag ska själv i framtiden köra bose till mitt hemmabio men i två kanal blir det annat godis lycka till kompis bose kommer göra biffen klår många av dom stora högtalarna anytime.
Postad 10 January 2008 - 22:08
Du skrev i början om små högtalare som du ville sätta i taket och så vidare och du blev nejad till det men jag har ett tips men det kostar dryga 20 tusen men spelar hur bra som helst jo jag snackar om bose lifestyle 18 som tog mig med en storm vind kolla in det vet jag bose is the shit när det gäller ljud men skit när det gäller bild men man kan väl ha något annat som bild källa och använda ljudet från bose.
Jag ska själv i framtiden köra bose till mitt hemmabio men i två kanal blir det annat godis lycka till kompis bose kommer göra biffen klår många av dom stora högtalarna anytime.
Tror inte så många håller med dig där.. Vad skulle de klå "de stora högtalarna" på då?? möjligtvis att de kan gömma sig bättre.
Bose är gjort för att få fram ett stilrent och smidigt system, alltså inte ljudet i första hand. Visst kan ljudet va bra, men det finns betydligt bättre vägar att ta.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
15 bilder
188 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?