TOSHIBA 40XF355D, eller..?
36 svar till detta ämne
Postad 09 January 2008 - 20:33
ppl
-
ppl
-
Rookie
-
9 inlägg
Var inne i stan idag för att kolla in lite olika TV-apparater. Varit i tankarna att köpa mig en ny TV rätt länge.
Har väl rätt länge varit inne på att köpa en Plasma, men börjar bli lite skeptisk nu. Var inne på Hifiklubben idag och spanade lite och pratade lite med dom. Ena killen där föreslog just den här Toshibamodellen. Jag blev ganska imponerad av bilden, men man får ta hänsyn till att det var en HD-DVD som matades osv.
Det jag tänkt använda min TV till är följande:
Kolla Film
Kolla TV
Kolla Sport
Spela TV-Spel (PS3)
Inom sin tid, koppla in datorn också
Jag känner mig, även om jag tittat på så många TV apparater i verkligheten nu, väldigt skeptisk huruvida man ska välja en plasma eller lcd. Jag är även av den allmänna uppfattningen att jag hellre köper en sak i taget och får gedigna och bra saker rakt igenom, istället för att köpa en helt ok TV eller annan utrustning som behöver bytas ut snart.
Förslag? Nån som vet nåt mer om TV:n jag nämnde? Förslag på andra modeller? Plasma? LCD?
All hjälp är välkommen! Tack!
Postad 14 January 2008 - 21:07
Unregisteredc402c21a
-
Unregisteredc402c21a
-
Rookie
-
9 inlägg
Vet inte om jag kan hjälpa dig, men är inne på att köpa samma TV.
Är av samma åsikt som dig, har väntat med att köpa, tills det att man hittar en TV som kvalitetsmässigt känns rätt och håller.
Har fastnat för 40XF355, efter att först tittat på Toshibas 37Z3030. Framförallt handlar det naturligtvis om en fantastiskt bra bild, som jag inte sett många andra apparater prestera, varken LCD eller plasma. Prisvärd, dom alternativ som kan mäta sig, ligger avsevärt högre i pris. Läser man tester utanför Sverige ligger Toshiba oftast i topp, tillsammans med dom mer kända märkena i Sverige.
Att den dessutom designmässig slår det mesta gör inte saken sämre.
Jag letar TV efter samma premisser som dig, när det gäller användande, och ser som sagt XF355 som det absolut bästa alternativet just nu!
Som sagt, vet inte om detta hjälper dig, men sätter kanske fart på tråden...
Redigerat av Unregisteredc402c21a, 14 January 2008 - 21:08.
Postad 14 January 2008 - 21:44
Tompaz
-
Tompaz
-
Användare
-
-
161 inlägg
hade denna modell hemlånad från jobb över nyåret och måste säga att jag blev grymt imponerad, hade ju haft mina funderingar på denna tv tidigare men ville vänta tills vi fick hem den så att man fick se bild, höra ljud osv. Nu väntar jag ju på att XF356 ska komma hem så att man får bestämma sig om man vill ha den svarta (XF355) eller vinröda (XF356), då tv'n ska placeras mot en vinröd vägg så tror jag att den röda skulle bli klockren! men det får man se när man ser den röda färgen i verkligheten  dock så lär det bli 46" för min del när det blir köp  det jag överlag använde den till när jag hade den hemma var tv/film-tittande via digital kabel-tv, film via dvd (hade tyvärr ingen HD-DVD hemma då) och kopplade till datorn (med VGA)
Postad 17 January 2008 - 18:27
doppko
-
doppko
-
Användare
-
-
175 inlägg
hade denna modell hemlånad från jobb över nyåret och måste säga att jag blev grymt imponerad, hade ju haft mina funderingar på denna tv tidigare men ville vänta tills vi fick hem den så att man fick se bild, höra ljud osv. Nu väntar jag ju på att XF356 ska komma hem så att man får bestämma sig om man vill ha den svarta (XF355) eller vinröda (XF356), då tv'n ska placeras mot en vinröd vägg så tror jag att den röda skulle bli klockren! men det får man se när man ser den röda färgen i verkligheten dock så lär det bli 46" för min del när det blir köp det jag överlag använde den till när jag hade den hemma var tv/film-tittande via digital kabel-tv, film via dvd (hade tyvärr ingen HD-DVD hemma då) och kopplade till datorn (med VGA)
Var handlar du dessa apparater? Verkar ju inte direkt som att de svenska återförsäljarna har börjat sälja dessa!? För övrigt så lär det finnas tre färgvarianter; svart, röd och silver. Har dock aldrig sett den i silver. vet du vad den heter?
Postad 18 January 2008 - 08:58
Tompaz
-
Tompaz
-
Användare
-
-
161 inlägg
hade denna modell hemlånad från jobb över nyåret och måste säga att jag blev grymt imponerad, hade ju haft mina funderingar på denna tv tidigare men ville vänta tills vi fick hem den så att man fick se bild, höra ljud osv. Nu väntar jag ju på att XF356 ska komma hem så att man får bestämma sig om man vill ha den svarta (XF355) eller vinröda (XF356), då tv'n ska placeras mot en vinröd vägg så tror jag att den röda skulle bli klockren! men det får man se när man ser den röda färgen i verkligheten dock så lär det bli 46" för min del när det blir köp det jag överlag använde den till när jag hade den hemma var tv/film-tittande via digital kabel-tv, film via dvd (hade tyvärr ingen HD-DVD hemma då) och kopplade till datorn (med VGA)
Var handlar du dessa apparater? Verkar ju inte direkt som att de svenska återförsäljarna har börjat sälja dessa!? För övrigt så lär det finnas tre färgvarianter; svart, röd och silver. Har dock aldrig sett den i silver. vet du vad den heter?
Vi har dem på jobbet, dock så har vi inte haft den röda hemma än då den inte finns på den nordiska marknaden egentligen, inte ÄN iaf, vill man ha den röda så specialbeställs den från Toshiba England tror jag det var, väntar hem både 40" och 46" av den röda varianten. I den tyska toshibakatalog jag har så finns det inte någon silverfärgad med, och jag har inte hört talas om någon silverfärgad heller, däremot så har jag hört talas om en grön  men inte sett någon bild på en sån heller...kanske lika bra det iofs!  tycker personligen toshiba har de bästa tv-apparaterna om man ser över hela sortimentet, enda jag saknar är en väl fungerande C-box (men sonys och samsungs funkar inte heller bra så det verkar vara väldigt svårt att integrera en C-box i en tv?) men det låter som om det är nått toshiba inte ens kommer att försöka komma med något sånt heller tyvärr.
Postad 18 January 2008 - 10:25
marpou
-
marpou
-
Amatör
-
-
71 inlägg
Vi har dem på jobbet, dock så har vi inte haft den röda hemma än då den inte finns på den nordiska marknaden egentligen, inte ÄN iaf, vill man ha den röda så specialbeställs den från Toshiba England tror jag det var, väntar hem både 40" och 46" av den röda varianten. I den tyska toshibakatalog jag har så finns det inte någon silverfärgad med, och jag har inte hört talas om någon silverfärgad heller, däremot så har jag hört talas om en grön men inte sett någon bild på en sån heller...kanske lika bra det iofs! tycker personligen toshiba har de bästa tv-apparaterna om man ser över hela sortimentet, enda jag saknar är en väl fungerande C-box (men sonys och samsungs funkar inte heller bra så det verkar vara väldigt svårt att integrera en C-box i en tv?) men det låter som om det är nått toshiba inte ens kommer att försöka komma med något sånt heller tyvärr.
Om man inte är för låst på färgen är ju Toshiba 46ZF355 bäst .. finns för runt 22,5k
Postad 20 January 2008 - 14:09
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
XF saknar 100hz och troligen riktig 24P. ZF ska du ha.
Sonys DVB funkar bra, liksom det mesta med deras TVs. se tester
Postad 20 January 2008 - 14:12
Unregistered36883
-
Unregistered36883
-
Mästare
-
-
3680 inlägg
Det börjar bli lite tjatigt med Sony reklam i VARJE tråd Toler.......!!!!
Postad 20 January 2008 - 14:17
Tompaz
-
Tompaz
-
Användare
-
-
161 inlägg
XF saknar 100hz och troligen riktig 24P. ZF ska du ha.
Sonys DVB funkar bra, liksom det mesta med deras TVs. se tester
Speciellt eftersom sonys DVB-C INTE funkar bra, här så funkar sony INTE ALLS i 11 av 12 kabelnät, sonyn hittar inte en enda kanal i dessa, till skillnad från t.ex samsung, så sluta förstöra flera trådar om hur ofelbara sony är!!!
Postad 21 January 2008 - 03:02
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
Märkligt att Sony Finland inte har gått ut med förklaring till denna brist, kan dock vara så att finlands kabelnät avviker, därför har samsung gjort en serie bara för Finland för att fylla ett behov, medan sony passat på denna grej. Konstigt att samsung inte kommit med samma till sverige, där sony har säkert 95% av den markanaden.
Jag gör inte reklam, jag försvarar sony
Postad 23 January 2008 - 18:10
oldini
-
oldini
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Är också mycket intresserad av denna modellen!
Vilken presterar egentligen bäst av z3030 och denna?
Läste någonstans att det skulle vara samma panel som SONY använder i denna. Vilken sony-modell "motsvarar" Toshiban isåfall?
Tacksam för uttömmande och nyanserade svar =)
Postad 23 January 2008 - 19:02
Tompaz
-
Tompaz
-
Användare
-
-
161 inlägg
Läste någonstans att det skulle vara samma panel som SONY använder i denna. Vilken sony-modell "motsvarar" Toshiban isåfall?
Har inte sett XF355 mot Z3030 brevid varandra, där skiljer ju även storlekarna XF355 40"/46" (samsung/sony-panel) och Z3030 42"/47" (LG-Philpspanel?) så jag har iaf svårt att säga vilken som presterar bäst, beror ju lite vad du ska använda den till med, vet dock att jag gillade toshibas tidigare 100Hz-modeller. Du har ju även ett 3:e alternativ, det är ju ZF-serien, precis som XF förutom att den även har 100Hz-panel. Den sony som "bäst" motsvarar XF-serien är väl V/W3000-serien, dock så tycker jag personligen att toshibans har betydligt bättre orginalljud än vad någon av sonys apparater har, dock så har man ju oftast ett separat ljudsystem men för dem som inte har det kan ju detta vara viktigt, sen så är ju även XF-serien betydligt snyggare än sonyn, om jag får säga vad jag tycker iaf. Bildmässigt så skulle JAG lätt välja toshin över vilken sony som helst. Så skulle jag vara dig så skulle jag iaf satsa på toshiba, sen måste du väl bestämma dig själv om du vill gå på XF/ZF/Z-serien, oavsett vilken så misstänker jag att du lär bli mer än nöjd med din tv. Alla 3st har ju något speciellt som utmärker just den serien, XF:en finns ju sin smala ram och finns i vinröd design, ZF har samma smal ram som XF, finns inte i vinröd men har istället 100Hz-panel, Z har ju 100Hz och 1-2" större panel", dock inte lika snygg design som XF/ZF.
Postad 23 January 2008 - 19:09
Unregistered1ee0a150
-
Unregistered1ee0a150
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Tekniskt imponerar inte XF:en.. den är dock väldigt snygg...
Postad 23 January 2008 - 20:24
oldini
-
oldini
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Har inte sett XF355 mot Z3030 brevid varandra, där skiljer ju även storlekarna XF355 40"/46" (samsung/sony-panel) och Z3030 42"/47" (LG-Philpspanel?) så jag har iaf svårt att säga vilken som presterar bäst, beror ju lite vad du ska använda den till med, vet dock att jag gillade toshibas tidigare 100Hz-modeller. Du har ju även ett 3:e alternativ, det är ju ZF-serien, precis som XF förutom att den även har 100Hz-panel.
Den sony som "bäst" motsvarar XF-serien är väl V/W3000-serien, dock så tycker jag personligen att toshibans har betydligt bättre orginalljud än vad någon av sonys apparater har, dock så har man ju oftast ett separat ljudsystem men för dem som inte har det kan ju detta vara viktigt, sen så är ju även XF-serien betydligt snyggare än sonyn, om jag får säga vad jag tycker iaf. Bildmässigt så skulle JAG lätt välja toshin över vilken sony som helst.
Så skulle jag vara dig så skulle jag iaf satsa på toshiba, sen måste du väl bestämma dig själv om du vill gå på XF/ZF/Z-serien, oavsett vilken så misstänker jag att du lär bli mer än nöjd med din tv. Alla 3st har ju något speciellt som utmärker just den serien, XF:en finns ju sin smala ram och finns i vinröd design, ZF har samma smal ram som XF, finns inte i vinröd men har istället 100Hz-panel, Z har ju 100Hz och 1-2" större panel", dock inte lika snygg design som XF/ZF.
Tack för ett bra svar! Hur mkt behöver man 100Hz egentligen? Tittar på rätt mkt sport så jag antar att det kan behövas. Dock verkar det vara problem att hitta någon vettig butik som säljer ZF? Kan nog få ett rätt bra pris på en XF från inwarehouse men det är ju inte så kul om det ser kasst ut i t.ex en fotbollsmatch?
Redigerat av oldini, 23 January 2008 - 20:25.
Postad 23 January 2008 - 20:58
Tompaz
-
Tompaz
-
Användare
-
-
161 inlägg
Har inte sett XF355 mot Z3030 brevid varandra, där skiljer ju även storlekarna XF355 40"/46" (samsung/sony-panel) och Z3030 42"/47" (LG-Philpspanel?) så jag har iaf svårt att säga vilken som presterar bäst, beror ju lite vad du ska använda den till med, vet dock att jag gillade toshibas tidigare 100Hz-modeller. Du har ju även ett 3:e alternativ, det är ju ZF-serien, precis som XF förutom att den även har 100Hz-panel.
Den sony som "bäst" motsvarar XF-serien är väl V/W3000-serien, dock så tycker jag personligen att toshibans har betydligt bättre orginalljud än vad någon av sonys apparater har, dock så har man ju oftast ett separat ljudsystem men för dem som inte har det kan ju detta vara viktigt, sen så är ju även XF-serien betydligt snyggare än sonyn, om jag får säga vad jag tycker iaf. Bildmässigt så skulle JAG lätt välja toshin över vilken sony som helst.
Så skulle jag vara dig så skulle jag iaf satsa på toshiba, sen måste du väl bestämma dig själv om du vill gå på XF/ZF/Z-serien, oavsett vilken så misstänker jag att du lär bli mer än nöjd med din tv. Alla 3st har ju något speciellt som utmärker just den serien, XF:en finns ju sin smala ram och finns i vinröd design, ZF har samma smal ram som XF, finns inte i vinröd men har istället 100Hz-panel, Z har ju 100Hz och 1-2" större panel", dock inte lika snygg design som XF/ZF.
Tack för ett bra svar! Hur mkt behöver man 100Hz egentligen? Tittar på rätt mkt sport så jag antar att det kan behövas. Dock verkar det vara problem att hitta någon vettig butik som säljer ZF? Kan nog få ett rätt bra pris på en XF från inwarehouse men det är ju inte så kul om det ser kasst ut i t.ex en fotbollsmatch?
Jag har haft 40XF355 hemma och "lekt" lite med den, dock så kollade jag inget analogt då utan bara digital kabel-tv via extern box och då hittade jag ingenting att klaga på, oavsett om det var studiosändningar, sport, film eller vad som helst, tyckte den klarade av det svarta, och detaljerna i det svarta betydligt bättre än den samsung 37R86BCX jag har hemlånad nu, ljudmässigt med så spöar toshiban samsungen med hästlängder, den här kommer att åka tillbaka fortast möjligt och troligtvis bli ersatt av en Toshiba 42C3000 alt en hitachi plasma tills jag kan bestämma mig för om jag ska ha en 46XF355/6 eller nått annat, men som sagt, om du kan få till en bra deal på denna så tycker jag du ska slå till, är övertygad om att du kommer bli mer än nöjd med den!
Postad 24 January 2008 - 11:45
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
Tråkigt att Samsunken med DVB-C är sunkig som vanligt, märkligt den är så populär och EISA-vinnare.
Och nu är 40D3000 slut så finns ingen riktigt bra 40" HDready mer.
Jaså så de små onkyo-högtalarna är bättre än Sonys där hör man.
Designen på XF/ZF är verkligen speciell, smal ram och rött.
Men att Bilden skulle vara bättre än Sonys W/X3n00 måste jag ju vara skeptisk till,
med tanke på priset och Sonys trackrecord.
Men kul att höra att XF355 funkar så bra. Panelen är ju sonys, medan Z3030 har en IPS/S-IPS som är sämre.
Köp inte XF om du kan leva utan rött. Den saknar ju nog äkta 24P och 100hz som behövs till snabbt.
Sony är iaf bäst på 24P/100hz enligt tester och forum.
Redigerat av toler, 24 January 2008 - 11:52.
Postad 24 January 2008 - 12:40
Tompaz
-
Tompaz
-
Användare
-
-
161 inlägg
Jaså så de små onkyo-högtalarna är bättre än Sonys där hör man.
Japp, där hör man. Designen på XF/ZF är verkligen speciell, smal ram och rött.
ZF finns endast i svart än så länge, bara XF som finns i rött och svart (har även hört talas om grönt och silver men inte sett några uppgifter som styrker detta.) Men att Bilden skulle vara bättre än Sonys W/X3n00 måste jag ju vara skeptisk till, med tanke på priset och Sonys trackrecord.
Du är inte tillräckligt partisk för att kunna yttra dig om detta, i din värld så existerar inget annat än sony och du klarar tydligt inte av att se att någon tycker att någon annan tillverkare/teknik är bättre än sonys, så tills du kan besvara sånt här objektivt, vänligen håll dina funderingar för dig själv. Men kul att höra att XF355 funkar så bra. Panelen är ju sonys, medan Z3030 har en IPS/S-IPS som är sämre.
Panelen är en SAMSUNG-sony, du har en tendens att glömma bort samsung hela tiden... Sen behöver det ju inte betyda att Z3030 har en sämre panel bara för att det inte är samsung-sonypanel i den. Köp inte XF om du kan leva utan rött. Den saknar ju nog äkta 24P och 100hz som behövs till snabbt. Sony är iaf bäst på 24P/100hz enligt tester och forum.
Tills du kan besvara en fråga utan att tro och använda ordet "nog", det är inte alls säkert att kunden behöver 100Hz eller "äkta" 24P, som sagt tidigare, håll din o-objektiva åsikt för dig själv, du gör dig själv bara mindre trobar genom att hålla på som du gör. Till oldini: Försök hitta någon som har denna i butik och bekanta dig närmare med den så, ingen annans ögon kan ju avgöra vad du tycker är tillräckligt bra, sen får du själv ta ställning till om 100Hz är något annat.
Redigerat av Tompaz, 24 January 2008 - 12:41.
Postad 24 January 2008 - 13:05
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
I min värld existerar visst andra märken som sharp och tosh och andersson vilket jag lämnat avtryck i, liksom jag har koll på samsung lg phil jvc ej plasma. Dessa är billigare än sony men tyvärr enligt tester även sämre, vilket dock inte är en nyhet. Dina motargument mot mig är synnberligen generaliserande, och har nog att göra med att du inte tilldelats sonyTV i större mängd. Du sitter i din butik och glor på toshiban och inbillar dig att svärtan inte är så ljus och att tunern är toppen. Och så ser du i forumet finns en avändare som kan mer än dig och då måste du trycka ner. löjlit - tror inte du fattar hur smart ja är
Andra färger än svart/rött finns inte. LGs kommande LG6000 kommer vara svart front och röd bak.
Det är 47Z3030 som är IPS resten storlekar är S-PVA, men det betyder inte att det är den bästa. Sony är delägare av somsunkfabrik och får glaset därifrån men resten gör sony själv, så samarbetet med samsunk har föga betydelse för slutprodukten, sony är dyra och kanske bäst - medan samsunk är billiga och ganska sunk. Detta framgår av trådarna med.
Kunden säger du, konsumenten säger jag. Vill man ha en fullproppad Tv så ska man ha 24P/100hz, och då blir detinte många att välja mellen. Men har man överseende med smärre bildsvagheter och vill ha sött rött så är XF toppen.
Redigerat av toler, 24 January 2008 - 20:51.
Postad 24 January 2008 - 17:52
oldini
-
oldini
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
I min värld existerar visst andra märken som sharp och tosh och andersson vilket jag lämnat avtryck i, liksom jag har koll på samsung lg phil jvc ej plasma. Dessa är billigare än sony men tyvärr enligt tester även sämre, vilket dock inte är en nyhet. Dina motargument mot mig är synnberligen generaliserande, och har nog att göra med att du inte tilldelats sonyTV i större mängd. Du sitter i din butik och glor på toshiban och inbillar dig att svärtan inte är så ljus och att tunern är toppen. Och så ser du i forumet finns an avändare som kan mer än dig och då måste du trycka ner. löjlit - tror inte du fattar hur smart ja är
Andra färger än svart/rött finns inte. LGs kommande LG6000 kommer vara svart front och röd bak.
Det är 47Z3030 som är IPS resten storlekar är S-PVA, men det betyder inte att det är den bästa. Sony är delägare av somsunkfabrik och får glaset därifrån men resten gör sony själv, så samarbetet med samsunk har föga betydelse för slutprodukten, sony är dyra och kanske bäst - medan samsunk är billiga och ganska sunk. Detta framgår av trådarna med.
Kunden säger du, konsumenten säger jag. Vill man ha en fullproppad Tv så ska man ha 24P/100hz, och då blir detinte många att välja mellen. Men har man överseende med smärre bildsvagheter och vill ha sött rött så är XF toppen.
Att läsa siffror utantill utan att lägga någon som helst tanke bakom anser inte jag vara smart. I övrigt tror jag faktiskt inte att din påstådda kunnighet är någon nytta till mig eftersom att jag hade tänkt köpa en tv för att använda den och inte för att sitta och dregla över siffrorna i manualen.
Redigerat av oldini, 24 January 2008 - 17:58.
Postad 24 January 2008 - 20:30
Tompaz
-
Tompaz
-
Användare
-
-
161 inlägg
oldini: Här har du några tester av 40XF355DG och hur otrooooligt de än låter så har den fått 100/100poäng! fastän det inte står sony på den och fastän den inte har 100Hz panel! och tydligen så håller de med mig det jag sa om svärtan tidigare för de skriver bl.a "Toshiba seems to have tried to endow this set with a more plasma-like black depth and, largely, it’s succeeded. Only low-light scenes – which are especially demanding of contrast – really trouble it"
"Plus: Excellent picture performance. Comprehensive spec. Gorgeous styling. Compact dimensions for screen size Minus: You can get better black depth for this price from a plasma"testen har du här: http://stuff.tv/Revi...shiba-40XF355D/ytterligare en test som ger den toppbetyg: http://www.tech.co.u...ba-40xf355d-whpså även om VISSA vill få det till att låta som om endast sony kan bli bäst i alla tester så finns det faktiskt övriga märken som lyckas de med
Postad 24 January 2008 - 20:45
Unregistered29674cdf
-
Unregistered29674cdf
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Hallå på er.
Jag äger en 40XF355D sedan ca 1mån tillbaks, jag är supernöjd med den.
Mitt användningsområde: Data, Film, TV (boxer)
Enligt mitt tycke så försämras bilden radikalt av 100Hz tekniken om man skall kolla på högupplöst film eller film genom datan. Därav blev det en XF för min del. Jag har sålt en massa apparater de senaste åren och detta är nog den tv som jag finner bäst i dagens läge utifrån mina behov och till min prisbild.
Kan varm rekomendera denna apparat....
Postad 24 January 2008 - 23:41
oldini
-
oldini
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Hallå på er.
Jag äger en 40XF355D sedan ca 1mån tillbaks, jag är supernöjd med den. Mitt användningsområde: Data, Film, TV (boxer) Enligt mitt tycke så försämras bilden radikalt av 100Hz tekniken om man skall kolla på högupplöst film eller film genom datan. Därav blev det en XF för min del. Jag har sålt en massa apparater de senaste åren och detta är nog den tv som jag finner bäst i dagens läge utifrån mina behov och till min prisbild. Kan varm rekomendera denna apparat....
Detta låter ju lovande iaf. Har kollat väldigt mkt fotboll hos mina föräldrar på deras ca 2 år gamla sharp LCD och där störs jag faktiskt inte av några släpningar. Mkt trevligt med någon som har någon faktisk erfarenhet av grejerna och inte någon tangentbordsryttare som skryter med sitt stora bibliotek av pdf-manualer... Spelar du något på den?
Postad 25 January 2008 - 00:59
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
Jag har bara riktig erfarenhet av sonys 100hz oxh den skärper bilden speciellt på SDTV,
den minskar flugsvärm och gör linjer tydliga, titta på personers hår.
HDTV & PC vet jag inte, men SDTV/DVD på sämre bild så gör 100hz underverk.
Köp alltså Z-modellen med 24P åsså så du slipper hack.
Sätt Z mot X så kommer du bara vilja ha Z.
Nu är inte tosh 100hz perfekt, men den hjälper ändå mycket.
Postad 25 January 2008 - 05:02
Unregistered36883
-
Unregistered36883
-
Mästare
-
-
3680 inlägg
Eftersom 100hz upplevs så olika från person till person så borde det allra bästa vara att kolla upp om man gillar det eller inte INNAN man köper tv'n... eller se till att man kan stänga av det utifall att....
Postad 25 January 2008 - 20:13
oldini
-
oldini
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Nu visar det sig att marginalerna är bättre på SONY än på Toshiba på inwarehouse. Därför har jag ungefär samma pris på denna som en SONY 40W3000.
Designrundan vinner ju Toshiba rätt lätt men i övrigt känns det som om Sonyn är det bättre valet? Köper hellre Toshiban då det är lite roligare att inte ha samma som alla andra men jag är ju inte dum och köper något som är sämre heller
Är valet enkelt?
Postad 25 January 2008 - 20:36
jwalker
-
jwalker
-
Användare
-
-
134 inlägg
W3000 har ingen motionflow tyvärr...., med det sagt så är det inte dålig och har bra svärta. jag skulle vilja se ZF modellen som är som xf fast med 100hz
Postad 25 January 2008 - 21:31
Tompaz
-
Tompaz
-
Användare
-
-
161 inlägg
Nu visar det sig att marginalerna är bättre på SONY än på Toshiba på inwarehouse. Därför har jag ungefär samma pris på denna som en SONY 40W3000. Designrundan vinner ju Toshiba rätt lätt men i övrigt känns det som om Sonyn är det bättre valet? Köper hellre Toshiban då det är lite roligare att inte ha samma som alla andra men jag är ju inte dum och köper något som är sämre heller 
Är valet enkelt?
jag hade personligen valt toshiban framför sonyn, alla gånger, bättre bild (MIN åsikt), bättre ljud och som du säger, faen så mycket snyggare design samtidigt som du får en tv som inte så många andra har, så i mitt fall så hade valet varit enkelt iaf
Postad 26 January 2008 - 00:27
oldini
-
oldini
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Nu visar det sig att marginalerna är bättre på SONY än på Toshiba på inwarehouse. Därför har jag ungefär samma pris på denna som en SONY 40W3000. Designrundan vinner ju Toshiba rätt lätt men i övrigt känns det som om Sonyn är det bättre valet? Köper hellre Toshiban då det är lite roligare att inte ha samma som alla andra men jag är ju inte dum och köper något som är sämre heller 
Är valet enkelt?
jag hade personligen valt toshiban framför sonyn, alla gånger, bättre bild (MIN åsikt), bättre ljud och som du säger, faen så mycket snyggare design samtidigt som du får en tv som inte så många andra har, så i mitt fall så hade valet varit enkelt iaf 
Om det hade varit enkelt att välja tv hade inte den här sidan funnits =) Jag är helt klart inne på din bana jag med. Förhoppningsvis får dom in Toshiban på inwarehouse nästa vecka så jag kan kika lite närmre på den. Återkommer när något nytt dyker upp i mitt väljande
Postad 26 January 2008 - 00:54
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
Nu visar det sig att marginalerna är bättre på SONY än på Toshiba på inwarehouse. Därför har jag ungefär samma pris på denna som en SONY 40W3000. Designrundan vinner ju Toshiba rätt lätt men i övrigt känns det som om Sonyn är det bättre valet? Köper hellre Toshiban då det är lite roligare att inte ha samma som alla andra men jag är ju inte dum och köper något som är sämre heller Är valet enkelt?
Tja, Sony har mer cred än Tosh, de har båda S-PVA, men troligen har Sony bättre panel och svärta och färg, och den har bättre tuner, och den har 24P. Tycker faktiskt bara designen är XFs enda starka kort, dock är Sonyn fin med stålram. Men tror att XF är bra TV ändå.
Postad 26 January 2008 - 12:30
erobin
-
erobin
-
Rookie
-
8 inlägg
Hej håller också på att kikar efter en LCD som kommer att användas till allt möjligt. Har sedan ett tag tillbaka mest varit inne på en Samsung LE 40F86BD men nu när jag såg Toshiba 40XF355D blev jag väldigt sugen på en sådan. Tycker båda är väldigt snygga, hur tror ni annars att de står sig mot varandra, fördelar nackdelar?
Postad 28 March 2008 - 18:07
NaChri
-
NaChri
-
Rookie
-
9 inlägg
Hej alla!
Tänkte bara bidra med mina erfarenheter kring Toshiba 40XF355D
Jag köpte den här TV'n tidigt i Januari på hifi-klubben. Det var då den absolut mest prisvärda full-hd-TV'n man kunde få tag på, i synnerhet med tanke på designen. Det må så vara att någon kan se skillnad i bildkvalitet mellan sony x3500 och xf355 med full-hd-källor, men jag har dock svårt med det. Att då punga ut med dubbelt så mycket för en fulare TV? Nej tack.
Vidare kan man fråga sig hur viktigt det är med den så omdiskuterade 100hz-tekniken. Vissa "experter" påstår att det är bidrar med precis lika mycket som DNIe t.ex. Vissa gillar det skarpt, vissa avskyr det. Men faktum kvarstår; så länge en funktion går att stänga av, är den då värd att ha...?
Den enda siffermässiga prestandan jag kanske saknar är deep colour(?)-stödet, vilket kunde vara trevligt att ha när den tekniken börjar utnyttjas framöver.
Min erfarenhet av Toshen:
Det som gjorde att jag föll för den här modellen var helt klart den plasmaliknande färgtonen/svärtan och givetvis designen. Jag trodde först att det var en plasma de hade ställt upp, men det visade sig vara en LCD. Må så vara att färgerna inte var kalibrerade just då och således typiskt plasmaöverdrivna. Att bilden sedan blev än bättre efter kalibrering gjorde inte saken sämre. Jag slog alltså till.
När jag fick hem skärmen så började dock saker och ting att jäklas. Visst var bilden lika bra som väntat, sagan om ringen blev en helt ny film, men så vart det litet smolk i bägaren ty efter någon timma började ett visst "backlight bleed"-fenomen att utkristalliseras. I tre av hörnen bildades olika stora "ljuskäglor", värst i övre högra hörnet. Inte märkbart vid vanligt tv-tittande men i mörka scener blev det riktigt irriterande då de sträckte sig bortåt femton centimeter in mot mitten (skarpt i hörnen avtagande inåt). Utöver detta hittade jag bortåt fem döda pixlar i mitten av bilden.
Jag gick givetvis tillbaka med tv'n och fick en ny efter mindre än en vecka (snyggt jobbat hifi-klubben och Toshiba).
Den andra displayen jag fick packades upp och hade samma fenomen med ljuskäglorna men i mycket mindre utsträckning, knappt märkbart ens i kolsvarta scener. Dock hade denna skärm något märkligt flimmer som syntes i vissa scener och vid "suddiga" stillbilder.
Gick tillbaka även med denna och fick en ny. Inte heller denna gång var det något snack om saken utan det var bara att skicka tillbaka och få en ny. Snabbt och lätt.
Nu sitter jag med mitt tredje exemplar och här finns inga döda pixlar eller konstigt flimmer. Bilden är helt gudomlig. Jag införskaffade även en Denon 1940 DVD-spelare som skalar upp till 1080p som skickas via en QED Qunex HDMI-kabel.
Denna kombination ger ett djup i bilden som jag aldrig tidigare upplevt (inte ens på en sony).
Med blu-ray blir bilden givetvis ännu vassare och så långt är jag kanonnöjd med TV'n. Designen gör sig otroligt bra på väggen dessutom. Den bygger inte särdeles mycket (trots att den är ovanligt djup), i synnerhet som jag har ett väggfäste som flyttar ut TV'n knappt 1cm från väggen.
Dock; problemet med ljusskuggorna är tillbaka på den här versionen. Samma sak på denna, de framträder efter ca en timma alltså när den nått arbetstemperatur. Min teori var från början att någonting expanderar och att panelen trycks mot "glaset" eller något liknande.
Efter vad jag läst på andra forum är detta ett fenomen som skall avta inom några veckor och kan avhjälpas genom att lossa litet på kabinettskruvarna som tycks vara för hårt dragna i vissa fall.
Nu när jag haft TV'n i lite över en månad så har jag dock inte sett någon märkbar skillnad. Det är inte något jätteproblem, men man har ändå pröjsat en ganska rejäl slant för TV'n och man undrar hur mycket "bleeding" man skall tåla och om det finns någon panel som är helt befriad från detta fenomen i just den här modellserien.
Nu kan man givetvis sänka backlighten, men just detta tycks inte spela in särdeles mycket då jag dessutom faktiskt inte tror att det är ljussläpp utan just tryck som är boven i dramat. Det man kan göra för att minska effekten är att vrida upp brightness ett par snäpp över vad som är optimalt (enligt kalibreringsskivan från DVE), men då får man som sagt inte någon optimal bild.
På tal om det förresten, jag har nog aldrig varit med om en TV som varit så enkel att kalibrera i färgerna som denna. Har jobbat med några olika samsungmodeller bl.a. och det är alltid någon färg som sticker iväg, så ej här. Underbart bra balans redan från början och man skall vara djupt nedgrävd i bildoptimeringsträsket om man känner sig tvingad att gå in och justera färgerna individuellt.
Det jag skulle vilja veta är hur andra användare ser på sitt köp av denna modell.
Finns det någon som fått en TV helt utan ljusfenomen?
Finns det någon som haft problem ljuset i hörnen men lyckats bli av med dem?
Jag är helt kär i den här TV'n och vill verkligen inte ha något annat i dagsläget, men samtidigt vill jag sannerligen bli av med ljusfenomenet. Tips någon?
Postad 28 March 2008 - 18:24
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
Cloudingen kan bara avhjälpas genom att panelens lossas i hörnen. Tyvärr behöll du denna TV så du får den fixad.
Tosh har S-PVA som tillverkas av Samsung-Sony. SONY är kända för bra kvalitet mm. Clouding är föga problem längre hos Sony, så tråkigt att höra att Tosh inte lyckats, tredje exemplaret ju!
Sharp X20 är motsvarighet till din TV, men Sharpen är inte bara nästan lika ramsmal som din, den är verkligen smal, medan XF döljer sin feta häck.
Bra att du gillar TVn, hoppas den är röd, och att du fixar den, annars byt till bättre.
Snart kommer Tompaz svara dig nog.
Postad 29 March 2008 - 22:15
NaChri
-
NaChri
-
Rookie
-
9 inlägg
Toler:
Vaddå "tyvärr behöll du denna"?
Sharpen är inget alternativ. Jag har kikat på den och jag upplever inte att bilden som lika bra och djupet på toshen är som sagt inget som stör.
Ramen är inte röd, den är svart. Gillar inte den röda ramen, och det skulle se jäkligt tokigt ut tillsammans med övrig inredning.
Frågan är vad som är bättre i den här prisklassen? Jag har inte hittat något än. Sony är inget alternativ eftersom deras design är undermålig och de full-hd-varianter de har med samma bildkvalitet som den här är så tokigt overpriced så det finns inte. Då kan man lika gärna köpa en Metz och verkligen få bra bild.
Vad gäller Sonys kvalitet så har jag åtskilliga bekanta som nog inte är benägna att hålla med dig. =)
Postad 29 March 2008 - 22:42
toler
-
toler
-
Veteran
-
-
1548 inlägg
Jag redogjorde bara för min erfarenhet av Sony. Designen är OK. Metz är ännu mer overpriced. Så X20 ger inte lika bra bild - OK. Men din erfarenhet är lika bra den. Bra du gillar din TV. Den verkar ju vara bra köp för pengarna. Bara du får bukt på ljusmolnen.
Postad 31 March 2008 - 14:51
sk61bulldog
-
sk61bulldog
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Jag har fastnat för Toshiban och satt nästan med muspekaren på beställ knappen för XF modellen när jag läste allt detta om avsaknad av 24p och 100hz. Jag bor i Tyskland och prisskillnaden mellan XF och ZF modellen är nästan 4500:-. Jag har ingen butik jag kan gå in i för att jämföra de två modellerna så därför tänkte jag ställa frågan här. Handen på hjärtat, hur stor är skillnaden av att ha äkta 24p och 100hz och är den skillnaden verkligen värd 4500:-?
Postad 22 April 2008 - 20:47
Unregisteredc402c21a
-
Unregisteredc402c21a
-
Rookie
-
9 inlägg
Jag har själv XF355 och är MYCKET nöjd, fantastiskt bra bildåtergivning på alla sätt!
Hade ett pixelfel på mitt första ex, så jag blev erbjuden en ny TV. I och med att priserna hade gått ner en del sen jag köpte min TV funderade jag på att "uppgradera" till ZF355. Men efter att pratat med HiFi klubben, så bestämde jag mig för att behålla XF:an. HiFi klubben lovordar XF355, och väljer att inte ens ta in ZF, då deras inköpare inte anser att 24p ooch 100hz ger någon märkbar bildförbättring det krävs med dagens teknik 120hz för att hz-ökningen ska tillgodogöra sig fullt ut. Då tyckte jag inte att det var värt att lägga 4000-5000 mer när det inte ger någon direkt bildförbättring.
Postad 14 October 2008 - 13:54
kimberly
-
kimberly
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Någon som har spelat på den här apparaten? Finns att köpa denna för 11k nu, så det verkar väldigt överkommligt.
Skulle dock vilja veta om den har input-lag eller inte, innan jag slår till.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|