Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony PSP eller iPod touch?

45 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 January 2008 - 12:27

Mr_nygren
  • Mr_nygren
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
Hej,
Jag står nu och väljer mellan iPod touch och PSP. Men enligt mig så är PSP överlägsen eftersom den har ungefär samma skärm som iPod, kan spela upp musik, går att surfa med, och kan spela upp filmer. Det som PSP har och inte iPod har är att den går att lira grymma spel på.
Har tidigare haft en PSP, men är nu sugen igen när det har kommit så pass många spel!
Hur tycker ni angående mitt resonemang? Jag tycker det är solklart, är man intresserad av en iPod touch så väljer man hellre en PSP eftersom den är i stort sett likadan fast bättre, enligt mig.
Jag kan inte förstå varför man väljer en iPod touch före PSP, om man inte kör efter märket och touch screen :S
Tack för mig...

Redigerat av Mr_nygren, 10 January 2008 - 12:28.

Postad 10 January 2008 - 12:51

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0
Låter ju ganska mycket som om du har bestämt dig :).

Några av fördelarna som jag ser det med iPod Touch:
+ Mycket mindre och smidigare
+ Bättre batteritid
+ Underbart GUI (tycker iofs att PSPns är helt ok också)
+ Touch screenen är inte dum.
+ iTunes (ett stort plus för mig när man konfigurerat det korrekt)
+ Stort inbyggt minne (för att vara flash, och flash är att föredra framför HDD i en sådan här produkt)

Skulle jag välja...? iPoden. Hade aldrig orkat släpa med mig PSPn överallt. Nu har jag alltid min iPod med mig i fickan. Sedan funderar jag ändå på att skaffa en PSP, men inte för att ha som musikspelare då.

Postad 10 January 2008 - 12:58

mcfreak
  • mcfreak
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Beror helt på vad man ska ha den till. Fick leka lite med min syrras iPod Touch för ett par dagar sedan och blev förälskad direkt. Den är suverän att surfa med tack vare multitouch och att man kan vrida den för att byta mellan stående och liggande visning. Också hur lätt som helst att koppla upp sig med. Var snabb i menyerna och gick fint att spela upp musik med.
Tycker PSP verkar bra men aldeles för klumpig och för dålig batteritid. Hade de tagit bort stödet för UMD och börjat med inbyggt flashminne och nedladdning av spel skulle den kunna slimmas ordentligt och bli ett bra alternativ.

Redigerat av mcfreak, 10 January 2008 - 13:00.

Postad 11 January 2008 - 11:30

fjompa
  • fjompa
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Jag har båda, och tycker det finns fördelar/nackdelar med båda oxå. En sak som talar för PSP:n är att det snart kommer 12 gb (eller var det 16...?) minneskort. Spelen är oxå bra. Touchen är smidigare dock.

Postad 11 January 2008 - 13:44

Mr_nygren
  • Mr_nygren
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
Bra resoneman här :) Men jag tror nog PSP passar bäst för mig, just på grund av att den har riktigt bra spel gör den bättre än iPod touch tycker jag, den är även mycket billigare.
Fast storleken som ni säger spelar ganska stor roll, när jag hade PSP:n blev den inte använd så mycket för musiklyssning pga storleken.
Men för mig har PSP:n ett litet övertag, än iaf :P

Postad 11 January 2008 - 13:46

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0
Ja vill du ha spel så finns det ju inget alternativ idag. iPod Touch har inga spel än (om du inte vill hacka den och förlora garantin).

Postad 11 January 2008 - 17:26

Mr_nygren
  • Mr_nygren
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
Nej det har du rätt i. Tycker även iPod har sånt krångligt system med att lägga in låtar, det är inte som med vanliga mp3/mp4 spelare, att bara dra över en musikfil till mappen.
Känns lite drygt att använda deras program, eller är det något man vänjer sig med? Jag såg sedan att iPod classic har kommit med 160gb! Någon som har denna?
Fast iPod touch känns ändå intressant, snygg design, grym skärm och inte så stor heller. Börjar luta mer åt iPod nu känns det som-

Postad 11 January 2008 - 21:03

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0
iPod är inte för alla enligt mitt tycke. Den gör saker på ett litet annat sätt än vad invanda windowsanvändare är vana vid. Den kräver att musiken ligger i iTunes (det finns andra alternativ, tex winamp osv) och att man har hyffsade ID3 taggar. Fördelen man får av detta, enligt mig iaf, är att istället för att se det som en samling av musikfiler så blir det mer som att ha en samling musik. Orkar man lägga ned besväret att fixa alla taggarna och omslagen så blir musiksamlingen mycket mer levande, dvs det bl.ir mer som "virtuell" skivor. Du är ju inte heller längre begränsad till filstrukturen utan du kan sortera musiken som du vill. Bara en sådan enkel sak som Cover Flow, som jag tyckte var ganska löjligt i början, älskar jag nu för det känns mer som riktiga skivor som man bläddrar igenom.
En annan sak som man får på köpet är ju spellistor. Dels har du ju de vanliga listorna plus att du har smarta listor som kan ändras duynamiskt. Styrkan med dessa kan vara tex om du har en mindre spelare (iPod touch) där du inte får plats med all din musik. Då skapar du bara en lista och säger att den får max vara så stor och den skall ha det senaste tillagda i iTunes som du har gett en rating 3 eller högre. Så fort du lägger till mer musik så uppdateras listan och kopplar du in iPoden så uppdateras listan även på den utan att du behöver ens trycka på en enda knapp.

Sedan är det ju filmdelen. För mig är den suverän, men det beror mest på att jag inte har något piratkopierat material utan endast tittar på podcasts och dessa kommer i ett format som stöds av iTunes. Har man annat material så finns det mjukvara som automatiskt kan transcoda det till iPod redo format samt importera till iTunes.

Sedan finns ju alla smakerna, nanon är ju löjligt liten och smidig, touchen har touchscreen och WLAN med riktig webbläsare, classic har mycket minne.

Tycker man inte om iTunes, så finns det flera alternativ. Det finns plugins till tex winamp, det finns program som enbart läser av filstrukturen och låter dig ladda över. Det finns program som simulerar den som en USB mass storage device. Orkar man leta så går det nog att få det som man vill.

Är man beredd att tänka om lite så tycker jag man skall satsa på iPoden, men det tar ju lite tid att vänja sig. Jag skulle aldrig kunna gå tillbaka och sortera min musik i mappar igen. Jag vill kunna sortera den efter flera saker samtidigt samt att kunna sätta upp sökvillkor för att begränsa vad som visas. Man måste liksom köpa sig in i ett helt nytt koncept, och ta det på dess villkor, men i slutändan så kanske det blir mycket enklare och smidigare.

Postad 12 January 2008 - 16:15

Mr_nygren
  • Mr_nygren
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

iPod är inte för alla enligt mitt tycke. Den gör saker på ett litet annat sätt än vad invanda windowsanvändare är vana vid. Den kräver att musiken ligger i iTunes (det finns andra alternativ, tex winamp osv) och att man har hyffsade ID3 taggar. Fördelen man får av detta, enligt mig iaf, är att istället för att se det som en samling av musikfiler så blir det mer som att ha en samling musik. Orkar man lägga ned besväret att fixa alla taggarna och omslagen så blir musiksamlingen mycket mer levande, dvs det bl.ir mer som "virtuell" skivor. Du är ju inte heller längre begränsad till filstrukturen utan du kan sortera musiken som du vill. Bara en sådan enkel sak som Cover Flow, som jag tyckte var ganska löjligt i början, älskar jag nu för det känns mer som riktiga skivor som man bläddrar igenom.
En annan sak som man får på köpet är ju spellistor. Dels har du ju de vanliga listorna plus att du har smarta listor som kan ändras duynamiskt. Styrkan med dessa kan vara tex om du har en mindre spelare (iPod touch) där du inte får plats med all din musik. Då skapar du bara en lista och säger att den får max vara så stor och den skall ha det senaste tillagda i iTunes som du har gett en rating 3 eller högre. Så fort du lägger till mer musik så uppdateras listan och kopplar du in iPoden så uppdateras listan även på den utan att du behöver ens trycka på en enda knapp.

Sedan är det ju filmdelen. För mig är den suverän, men det beror mest på att jag inte har något piratkopierat material utan endast tittar på podcasts och dessa kommer i ett format som stöds av iTunes. Har man annat material så finns det mjukvara som automatiskt kan transcoda det till iPod redo format samt importera till iTunes.

Sedan finns ju alla smakerna, nanon är ju löjligt liten och smidig, touchen har touchscreen och WLAN med riktig webbläsare, classic har mycket minne.

Tycker man inte om iTunes, så finns det flera alternativ. Det finns plugins till tex winamp, det finns program som enbart läser av filstrukturen och låter dig ladda över. Det finns program som simulerar den som en USB mass storage device. Orkar man leta så går det nog att få det som man vill.

Är man beredd att tänka om lite så tycker jag man skall satsa på iPoden, men det tar ju lite tid att vänja sig. Jag skulle aldrig kunna gå tillbaka och sortera min musik i mappar igen. Jag vill kunna sortera den efter flera saker samtidigt samt att kunna sätta upp sökvillkor för att begränsa vad som visas. Man måste liksom köpa sig in i ett helt nytt koncept, och ta det på dess villkor, men i slutändan så kanske det blir mycket enklare och smidigare.

Tack för den utförliga förklaringen ;) Har dock aldrig använt iTunes förut, och vet inte hur det fungerar. Men det kan inte vara så svårt, är nog inget problem att lära sig det. Och den verkar inte ta speciellt många filmformat heller, men detta lär nog heller inte vara något problem bara att komprimera filmer från dvd till tex mp4!
Men filmerna måste man också köra via iTunes visst? Som sagt, det verkar inte allt för krångligt ändå som jag trott.
Och att lära sig använda ett simpelt program tror jag blir det minsta problemet.
Jag har iallafall bestämt mig för en iPod touch, har beställt en! Valde bort PSP:n tillslut.

Hoppas jag inte blir missnöjd :wub:

Redigerat av Mr_nygren, 12 January 2008 - 16:18.

Postad 13 January 2008 - 22:16

Mr_nygren
  • Mr_nygren
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
En fråga bara angående Touchen, om jag vill koppla upp mig till trådlöst nätverk (WiFi) Är det något speciellt som jag måste göra? Eller funkar det som med att koppla upp en bärbar dator?
Har läst i vissa ställen att man ska jailbreaka iPoden? Men det kan väl inte stämma? Måste bara ha läst fel.
Tacksam om någon kan berätta hur man kopplar upp den mot nätet :)
I övrigt så kommer min iPod touch på fredag. Längtar ihjäl mig! Blir perfekt, har hockeymatch på lördag vilket innebär 3h bussresa... så den kommer att komma lägligt :lol:

Postad 13 January 2008 - 22:47

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0

En fråga bara angående Touchen, om jag vill koppla upp mig till trådlöst nätverk (WiFi) Är det något speciellt som jag måste göra? Eller funkar det som med att koppla upp en bärbar dator?
Har läst i vissa ställen att man ska jailbreaka iPoden? Men det kan väl inte stämma? Måste bara ha läst fel.
Tacksam om någon kan berätta hur man kopplar upp den mot nätet :)
I övrigt så kommer min iPod touch på fredag. Längtar ihjäl mig! Blir perfekt, har hockeymatch på lördag vilket innebär 3h bussresa... så den kommer att komma lägligt :lol:

Du behöver inte jailbreaka den. Den hittar automatiskt alla WiFi nät i omgivningen och frågar dig vilket du vill koppla upp dig mot. Sedan är det bara att knappa in lösenord och så om det inte är öppet. Det är ganska självförklaranda när du har den.

Postad 14 January 2008 - 14:01

Mr_nygren
  • Mr_nygren
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

Tacksam om någon kan berätta hur man kopplar upp den mot nätet :D
I övrigt så kommer min iPod touch på fredag. Längtar ihjäl mig! Blir perfekt, har hockeymatch på lördag vilket innebär 3h bussresa... så den kommer att komma lägligt :P

Du behöver inte jailbreaka den. Den hittar automatiskt alla WiFi nät i omgivningen och frågar dig vilket du vill koppla upp dig mot. Sedan är det bara att knappa in lösenord och så om det inte är öppet. Det är ganska självförklaranda när du har den.

Okey, precis vad jag trodde :wacko: Perfekt! Men har avbokat beställningen, köper direkt i butik istället. Men börjar fundera på en iPod classic 80gb, vad talar för den? Respektive för iPod? Priset är i stort sett samma. Är jag dum som funderar på en classic framför touch eller? :P
Skulle ändå vara bäst med en iPod touc, lutar åt den. iPod classic har väl ingen w-lan heller?

Redigerat av Mr_nygren, 14 January 2008 - 14:01.

Postad 14 January 2008 - 14:03

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0

Okey, precis vad jag trodde :D Perfekt! Men har avbokat beställningen, köper direkt i butik istället. Men börjar fundera på en iPod classic 80gb, vad talar för den? Respektive för iPod? Priset är i stort sett samma. Är jag dum som funderar på en classic framför touch eller? :wacko:
Skulle ändå vara bäst med en iPod touc, lutar åt den. iPod classic har väl ingen w-lan heller?

Classic har HDD och är således mer känslig. Den har ingen browser eller WiFi. Du har inte Youtube. Du kommer inte att kunna installera program på den när SDKn kommer.

Postad 14 January 2008 - 14:51

Mr_nygren
  • Mr_nygren
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

Okey, precis vad jag trodde :D Perfekt! Men har avbokat beställningen, köper direkt i butik istället. Men börjar fundera på en iPod classic 80gb, vad talar för den? Respektive för iPod? Priset är i stort sett samma. Är jag dum som funderar på en classic framför touch eller? :P

Classic har HDD och är således mer känslig. Den har ingen browser eller WiFi. Du har inte Youtube. Du kommer inte att kunna installera program på den när SDKn kommer.

Det svaret känns som att touch klår Classic rejält :wacko: Men jag håller med, eftersom touch innehåller så mycket mer än classic. Som tex youtube, safari, WiFi, touchscreen, 3,5tums skärm listan kan nog göras lång.
Sedan skiljer det inte direkt mycket i pris, så jag bestämmer mig för en Touch...ser ingen fördel med att välja Classic, kom bara lite lätt in på den. Eller är det någon annan som är mer nöjd med classic tex? Berätta gärna varför, är mottagen för all sorts resonemang!
En snabb fråga bara, vilket konvertingersprogram funkar bäst enligt er? Vilken använder ni? För att komprimera filmer?
Jag har just nu Videora iPod Converter, dock inte testat det än.

Kommer troligtvis dra in imorgon och köpa en!

Redigerat av Mr_nygren, 14 January 2008 - 15:03.

Postad 14 January 2008 - 15:16

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0

Det svaret känns som att touch klår Classic rejält :wacko: Men jag håller med, eftersom touch innehåller så mycket mer än classic. Som tex youtube, safari, WiFi, touchscreen, 3,5tums skärm listan kan nog göras lång.
Sedan skiljer det inte direkt mycket i pris, så jag bestämmer mig för en Touch...ser ingen fördel med att välja Classic, kom bara lite lätt in på den. Eller är det någon annan som är mer nöjd med classic tex? Berätta gärna varför, är mottagen för all sorts resonemang!
En snabb fråga bara, vilket konvertingersprogram funkar bäst enligt er? Vilken använder ni? För att komprimera filmer?
Jag har just nu Videora iPod Converter, dock inte testat det än.

Kommer troligtvis dra in imorgon och köpa en!

Videora är väl det som är enklast och smidigast på Windows. Är inte så bevandrad i windows-software djungeln längre :D.

Postad 14 January 2008 - 23:26

Wiberg_D
  • Wiberg_D
  • Forumräv

• 580 inlägg
  • 0
själv skulle jag lätt valt pspn, hackar du den kan du göra så jäkla mycket med den!
för vad ska du ha din pryl till? att sitta å gå in på aftonbladet.se eller spela spel och titta på film å lyssna på musik?
visst har pspn också wifi men det är lite jobbigt å skriva på den:P
jag vet inte om man vågar säga allt pspn kan göra om den e hackad, men jag lovar att det är enormt mycket mer än vad en iphone kan göra!
(har haft psp i snart 2 år:D)

EDIT: ipod touch menade jag juu:P
okej, ipoden e smidigare:) 1 poäng till ipod:P

Redigerat av Wiberg_D, 15 January 2008 - 13:31.

Postad 15 January 2008 - 08:39

Mr_nygren
  • Mr_nygren
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

själv skulle jag lätt valt pspn, hackar du den kan du göra så jäkla mycket med den!
för vad ska du ha din pryl till? att sitta å gå in på aftonbladet.se eller spela spel och titta på film å lyssna på musik?
visst har pspn också wifi men det är lite jobbigt å skriva på den:P
jag vet inte om man vågar säga allt pspn kan göra om den e hackad, men jag lovar att det är enormt mycket mer än vad en iphone kan göra!
(har haft psp i snart 2 år:D)

Det har du faktiskt rätt i. Har ägt en PSP förut, men tyckte den var lite väl stor. Man orkade inte riktigt ta med den överallt.
Kan faktiskt hålla med dig om att PSP nog kan erbjua mer än iPod touch, inte iPhone som vi snackar om :) Men hackar man sin iPod touch, så finns det även där mycket att fixa till den.
Men iPod touch känns given just nu, om ingen annan har något intressant att komma med!

Postad 15 January 2008 - 13:55

Mr_nygren
  • Mr_nygren
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
Har dock börjat störa mig på storleken, visst den är mindre än PSP:n men en iPod Classic skulle vara ännu bättre.
Pga storleken, eller skiljer storleken inte så mycket mellan de två? Skärmen mellan dem är väl 1 tum, men 2,5 tum som just iPod classic har räcker nog, fast då finns inte safari, WLAN och lite annat skoj som touch innehåller, men jag ska ta mig en funderar till fredag, då ska jag ha bestämt mig.

Postad 15 January 2008 - 14:07

Walkir
  • Walkir
  • Veteran

• 1812 inlägg
  • 0
Tycker att iPod Touch vinner. Visst är PSP:n trevlig, men batteritiden och det lilla minnekortet gör den mer begränsad. Visst finns det både 8GB och 16GB Memory Stick Duo, men då sticker även priset för PSP:n iväg.

Själv har jag en PSP som jag tänker börja använda som mp3-spelare i bilen. FM-sändare och fjärrkontrollen (som man fick med) gör den ganska ok för just detta ändamål. Men jag skulle aldrig få för mig att bära omkring på en PSP som portabel mp3-spelare. Har ett 2GB Memory Stick Duo, men kommer skaffa ett Ultra II 4GB pga den långsamma överföringshastigheten på de vanliga korten (3MB/sek i skriv).

PSP kommer snart att få officiellt DivX-stöd (4.0), så snart lämnar jag kanske min gamla 1.5 firmware till det förgångna.

Postad 15 January 2008 - 15:25

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0

Har dock börjat störa mig på storleken, visst den är mindre än PSP:n men en iPod Classic skulle vara ännu bättre.
Pga storleken, eller skiljer storleken inte så mycket mellan de två? Skärmen mellan dem är väl 1 tum, men 2,5 tum som just iPod classic har räcker nog, fast då finns inte safari, WLAN och lite annat skoj som touch innehåller, men jag ska ta mig en funderar till fredag, då ska jag ha bestämt mig.

Du bor inte i någon stad med en Apple-butik eller mediamarkt så du kan känna på dem? Touchens 3.5" skärm mot Classicens 2.5" gör faktiskt ganska mycket.

Apple har lite små videror som visar de olika funktioner:
iPod Touch
iPod Classic

Postad 15 January 2008 - 16:13

Mr_nygren
  • Mr_nygren
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

Du bor inte i någon stad med en Apple-butik eller mediamarkt så du kan känna på dem? Touchens 3.5" skärm mot Classicens 2.5" gör faktiskt ganska mycket.

Apple har lite små videror som visar de olika funktioner:
iPod Touch
iPod Classic

Tack för länkarna! Jag bor i Umeå, dem har två st Apple butiker här, får helt enkelt ta mig dit och kolla/känna på dem! Är nog det smartaste att göra, ska in dit imorgon får springa förbi och testa dem då! :)
iPod touch ser ändå ine så stor ut, PSP kan jag hålla med om att den är lite för stor. Då jag hade en orkade jag inte ta med mig den på så mycket.
Men får kika in storleken på touchen i affären imorgon, så man ser på ett ungefär hur storleken är. Men ipod classic känns inte så intressant egentligen, det är touchen jag vill ha ;)
Dock finns det rejält mycke mer minne i Classic, men jag tror ändå det mesta av minnet bara kommer att vara över. Egentligen räcker nog 8gb, dock skulle 16 vara kanon!

Redigerat av Mr_nygren, 15 January 2008 - 16:18.

Postad 16 January 2008 - 10:48

fjompa
  • fjompa
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
När du kännt ett tag på en Touch kommer du vara såld :) , och även om den har mindre minne än Classic så krossar den när det gäller att titta på film. Om du inte vill jailbreaka Touchen, så släpptes en ny firmware igår med mailprogram bla.

Den absolut bästa filmkonverteraren enligt mig är Xvid4PSP, finns på www.winnydows.com. Namnet till trots så kan du konvertera till en massa olika enheter (bla. Touch och PSP).

La upp en liten video sample: http://rapidshare.co...1634/Sample.rar

Redigerat av fjompa, 16 January 2008 - 11:22.

Postad 16 January 2008 - 19:30

Mr_nygren
  • Mr_nygren
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

När du kännt ett tag på en Touch kommer du vara såld :D , och även om den har mindre minne än Classic så krossar den när det gäller att titta på film. Om du inte vill jailbreaka Touchen, så släpptes en ny firmware igår med mailprogram bla.

Den absolut bästa filmkonverteraren enligt mig är Xvid4PSP, finns på www.winnydows.com. Namnet till trots så kan du konvertera till en massa olika enheter (bla. Touch och PSP).

La upp en liten video sample: http://rapidshare.co...1634/Sample.rar

Du säger det :)
Inte illa på kvaliten! Riktigt bra. En undran bara när man konventerar en film från DVD/xvid etc, till mp4 måste man lägga in texten själv? Fast den redans finns i orginal filmen?
Annars finns det färdiga filmer i mp4 att lägga in, men skulle vara bättre att göra sådant själv :)
Men som sagt, touchen verkar mycket prisvärd och grym, dock är minnet lite snålt. Men jag tror att tex iPod classic 80GB eller liknande bara skulle vara onödigt för mig, typ att 50gb bara ligger och inte används.
8gb är rätt så bra faktiskt!
Men det man är mest orolig över är att den inte alls är användarvänlig för en i vardagen, jag tänker mest på touch skärmen. Har ni haft något problem med den? Haft svårt/tagit lång tid att navigera runt etc?
Visst finns det knapplås? här heter det väl "touch" lås :lol: Annars är jag förvånad om det inte finns, men jag såg själv nu att Touch är nästan lika liten som Classic. Dock har jag lite svårt att släppa Classic, just på grund av det stora minnet. Den har mycket mindre funktioner än touch. Men Classic verkar mer händig, och mer minne.
Måste verkligen ta mig en riktig funderare, har beslutsångest känns det som :o

Redigerat av Mr_nygren, 16 January 2008 - 20:15.

Postad 16 January 2008 - 22:58

fjompa
  • fjompa
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Om du konverterar en divx, finns ju aldrig texten redan i filmen, då får du ladda hem en separat .srt fil som konverteraren sen "bränner" in i filmen. Kör du en dvd kan du välja undertext därifrån.
Ang. navigering är det ruskigt smidigt, och ja det finns knapplås :)

Postad 17 January 2008 - 07:47

Liidas
  • Liidas
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Vad gör jag för fel om en film på 700mb jag konverterat hamnar på 1.7gig + ? Använder Videora iPod Converter.
Serier funkar fint men långfilmer går ju inte alls.. uppenbarligen är det väl något sådant fel som ligger framför näsan på en men är för trött för att se det just nu efter ett antal timmar utan sömn.

Får inte hem min Ipod Touch förens nästa vecka, antar att OnOff inte är snabbare än så då paketet har behandlats sen i Tisdags. Men tänkte ta itu med konverterings problemet nu så jag sen enbart kan koncentrera mig på problemet med att föra över filmerna till Touchen och allt annat därtill.. kommer bli en intressant prövning för mig detta..

nåja hur som haver, tacksam för hjälp.

Postad 17 January 2008 - 08:42

fjompa
  • fjompa
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Vad gör jag för fel om en film på 700mb jag konverterat hamnar på 1.7gig + ? Använder Videora iPod Converter.
Serier funkar fint men långfilmer går ju inte alls.. uppenbarligen är det väl något sådant fel som ligger framför näsan på en men är för trött för att se det just nu efter ett antal timmar utan sömn.

Får inte hem min Ipod Touch förens nästa vecka, antar att OnOff inte är snabbare än så då paketet har behandlats sen i Tisdags. Men tänkte ta itu med konverterings problemet nu så jag sen enbart kan koncentrera mig på problemet med att föra över filmerna till Touchen och allt annat därtill.. kommer bli en intressant prövning för mig detta..

Vilken profil använder du i videora? Hur ser inställningarna ut? Det låter som om du har alldeles för hög bitrate inställt på allt, vilket gör filen större än originalet.

Postad 17 January 2008 - 12:13

Mr_nygren
  • Mr_nygren
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

Om du konverterar en divx, finns ju aldrig texten redan i filmen, då får du ladda hem en separat .srt fil som konverteraren sen "bränner" in i filmen. Kör du en dvd kan du välja undertext därifrån.

Hehe tur det. Okej, men varför följer inte texten med när man konventerar den? Tycker det verkar konstigt, om man fixar en dvd rippad film med text, och sedan konventerar den till mp4 format tex, så försvinner alltså texten?
Jo, jag kör enbart dvd-filmer, men känns som att inte det behövs så bra kvalite när den ändå skall spelas upp i en 3,5tums skärm :) Då räcker nog xvid, dvd ripp.

Postad 17 January 2008 - 16:26

Mr_nygren
  • Mr_nygren
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
Har beställt en iPod touch nu! Längtar tills man har den i handen, tyvärr har den lite kasst med utrymme. Men jag tror att det duger :) Köper man en med för mycket minne, kommer förmodligen det mesta ligga och vara orört.
Så 8gb räcker nog bra! En fråga bara, någon som har jailbreakat sin iPod? Hur funkade det? Blev det några bi effekter?
Sedan var finns nyaste fireware att fixa till sin iPod? Tänkte lösa allt sådant innan den kommer, så man slipper undra över det när man fått den :) Ska också bli roligt att ge sig in på iTunes, har aldrig använt det tidigare. Men alla som använt det ger de toppbetyg, verkar funka bra! Sedan kan man möblera om musiken bättre och få mer ordning i programet har jag hört?

Over and out !

Redigerat av Mr_nygren, 17 January 2008 - 16:28.

Postad 17 January 2008 - 16:35

fjompa
  • fjompa
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Hehe tur det. Okej, men varför följer inte texten med när man konventerar den? Tycker det verkar konstigt, om man fixar en dvd rippad film med text, och sedan konventerar den till mp4 format tex, så försvinner alltså texten?
Jo, jag kör enbart dvd-filmer, men känns som att inte det behövs så bra kvalite när den ändå skall spelas upp i en 3,5tums skärm :) Då räcker nog xvid, dvd ripp.

Självklart ligger texten kvar om du själv rippat en DVD till tex xvid och valt att ta med undertexten. Det jag menar är att om du konverterar en ful laddad xvid, så ligger undertexten med som en separat fil (ibland), om inte så får du hämta texten från tex. undertexter.se

Postad 17 January 2008 - 16:55

Liidas
  • Liidas
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Vilken profil använder du i videora? Hur ser inställningarna ut? Det låter som om du har alldeles för hög bitrate inställt på allt, vilket gör filen större än originalet.

Var och pillade på allt möjligt men det blev ju inget bättre av det gjorde sedan en ominstallation av videora för att börja på ruta ett igen så alla inställningar är original just nu.

Postad 17 January 2008 - 17:07

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0

Har beställt en iPod touch nu! Längtar tills man har den i handen, tyvärr har den lite kasst med utrymme. Men jag tror att det duger :) Köper man en med för mycket minne, kommer förmodligen det mesta ligga och vara orört.
Så 8gb räcker nog bra! En fråga bara, någon som har jailbreakat sin iPod? Hur funkade det? Blev det några bi effekter?
Sedan var finns nyaste fireware att fixa till sin iPod? Tänkte lösa allt sådant innan den kommer, så man slipper undra över det när man fått den ;) Ska också bli roligt att ge sig in på iTunes, har aldrig använt det tidigare. Men alla som använt det ger de toppbetyg, verkar funka bra! Sedan kan man möblera om musiken bättre och få mer ordning i programet har jag hört?

Over and out !

Du uppdaterar dem i iTunes genom att trycka på uppdatera :). Fick du den nya iPoden med de 5 extra programen, dvs mail, kartor osv?

Postad 19 January 2008 - 00:34

Mr_nygren
  • Mr_nygren
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

Har beställt en iPod touch nu! Längtar tills man har den i handen, tyvärr har den lite kasst med utrymme. Men jag tror att det duger ;) Köper man en med för mycket minne, kommer förmodligen det mesta ligga och vara orört.
Sedan var finns nyaste fireware att fixa till sin iPod? Tänkte lösa allt sådant innan den kommer, så man slipper undra över det när man fått den ;) Ska också bli roligt att ge sig in på iTunes, har aldrig använt det tidigare. Men alla som använt det ger de toppbetyg, verkar funka bra! Sedan kan man möblera om musiken bättre och få mer ordning i programet har jag hört?

Over and out !

Du uppdaterar dem i iTunes genom att trycka på uppdatera ;). Fick du den nya iPoden med de 5 extra programen, dvs mail, kartor osv?

Okej!
Nej det fick jag inte. Men som jag förut tivlade om att iPod touch var lite klumpig, tar jag tillbaks. Den är i stort sett i samma formt som iPod classic, förutom större skärm.
Är i allafall helnöjd med denna...

Postad 19 January 2008 - 01:12

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0

Okej!
Nej det fick jag inte. Men som jag förut tivlade om att iPod touch var lite klumpig, tar jag tillbaks. Den är i stort sett i samma formt som iPod classic, förutom större skärm.
Är i allafall helnöjd med denna...

Så bra :).

Postad 19 January 2008 - 02:11

Creator_370
  • Creator_370
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Tjena jag står mellan valet av psp och ipod touch =) och jag har några frågor om man ''jailbreka'' sin ipod touch kan man lira final fantasy 7 på den? Och går det att fixa så man kan lira det på psp också? och vilken är bäst att ''surfa'' med?

Postad 19 January 2008 - 09:49

fjompa
  • fjompa
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Tjena jag står mellan valet av psp och ipod touch =) och jag har några frågor om man ''jailbreka'' sin ipod touch kan man lira final fantasy 7 på den? Och går det att fixa så man kan lira det på psp också? och vilken är bäst att ''surfa'' med?

Det finns emulatorer, SCUMM, GBA och NES är väl dom som fungerar bäst. kolla här: http://www.ipodtouch...isplay.php?f=59

Personligen tycker jag Touchen är riktigt bra att surfa med, dock saknar den java och flash, men annars går det ruskigt smidigt. Opera har gått ut och sagt att dom håller på med en browser till iphone/Touch, kan bli intressant.
http://macworld.idg.se/2.1038/1.139776

Postad 19 January 2008 - 12:41

Mr_nygren
  • Mr_nygren
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
Jag skulle också valt touch. Som det blev för mig också tillslut. Den är mycket smidigare, lättare att surfa och lyssna på musik med etc, sedan kan man lira riktigt måonga spel om man jailbreaka den :)

Postad 19 January 2008 - 12:52

Creator_370
  • Creator_370
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Jag skulle också valt touch. Som det blev för mig också tillslut. Den är mycket smidigare, lättare att surfa och lyssna på musik med etc, sedan kan man lira riktigt måonga spel om man jailbreaka den :)

aa jag har med bestämt mig för touch =) frågan är 8 lr 16 ?

Postad 19 January 2008 - 12:55

Unregisteredbdae541f
  • Unregisteredbdae541f
  • Lärjunge

• 415 inlägg
  • 0
Jag tycker det är i pincip 2 helt olika användningsområden. Touch änvänder du för att lyssna på musik och surfa smidigt och även kolla på film. PSP har en större och skarpare skärm mer avsett för filmvisning (och om du till exempel ska du och resa är det imo smidigare med PSP då man kan köpa ett "protective case" som även fungerar som "skärmhållare"). Det bästa med PSPn är att du kan komma in på PS3an var du än befinner dig och komma åt alla filmer, spel osv som finns inlagda där (och om du har en dator kopplat till ps3an även saker som finns där, om du har det programmet som krävs dvs).

För övrigt ser jag ingen mening med att ha en Ipod Touch då de bara rymmer ynka 16gb. Inte för att PSPn rymmer mer men den har som sagt andra möjligheter och användningsområden.

MVH / Strife

EDIT: Och för er som undrar fungerar emulotarorer katastrofalt dåligt på Itouch/Iphone och du kommer garanterat tröttna efter att ha dött minst 10 ggr på första banan i mario.

Redigerat av Unregisteredbdae541f, 19 January 2008 - 13:05.

Postad 19 January 2008 - 13:33

Mr_nygren
  • Mr_nygren
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
Jag kan hålla med strife lite grann, PSP:n är grym att spela på. Och spela upp musik går väl hyfsat, men att se film går otroligt bra.
Men den är grymt klumpig ändå, att gå runt att bära på en PSP känns lite drygt tyvärr. Önska att den varit lite mindre.
Men ska du se film och lira spel så är psp:n grym, men dålig om du ska lyssna på musik, alltså ha den till mp3 etc då är det för stor.
Och ja, minnet till iPod touch är för litet, PSP har dock ännu sämre. Men man ska inte glömma att surfa med PSP:n är riktigt smidigt det också! Funkar även det utmärkt, men själv tycker jag touch är lite coolare :)
Dock är bara psp:n prisvärd ifall man har hackat det, så man kan lägga in spel, filmer etc på minneskortet.
Men PSP:n är riktigt bra ändå...

Redigerat av Mr_nygren, 19 January 2008 - 14:14.

Postad 19 January 2008 - 16:05

Mr_nygren
  • Mr_nygren
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
Nu efter ett tag med min nya iPod touch, så börjar minnet att svikta. Visst 8gb funkar, man behöver ju faktiskt inte fylla sin iPod med hur mycket som helst, utan man kan ju fylla allt "nödvändigt" och lagra resten på datorn. Det blir lite oftare som man får fylla iPoden dock.
Men jag börjar fundera på en Classic, enbart för att minnet är lite snålt. Men annars är jag hur nöjd som helst med Touchen som jag nämt tidigare :) Den är i stort sett bättre än Classic på allt, förutom minnet då.
Så vill du ha en smidigare mp3 spelare Med möjlighet att lagra massor med musik och film, där du kan se rätt så okej videofilmer så välj Classic. Vill du ha grymma funktioner och stora möjligheter, surfa, se på grymma filmer välj Touch.

Hehe kom in på lite andra tankebanor, men dom är bra att ha i åtanke när man skall välja. Dock handlade detta om psp/touch, men vafan :blush:

Postad 19 January 2008 - 17:05

fjompa
  • fjompa
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Nu efter ett tag med min nya iPod touch, så börjar minnet att svikta. Visst 8gb funkar, man behöver ju faktiskt inte fylla sin iPod med hur mycket som helst, utan man kan ju fylla allt "nödvändigt" och lagra resten på datorn. Det blir lite oftare som man får fylla iPoden dock.
Men jag börjar fundera på en Classic, enbart för att minnet är lite snålt. Men annars är jag hur nöjd som helst med Touchen som jag nämt tidigare :) Den är i stort sett bättre än Classic på allt, förutom minnet då.
Så vill du ha en smidigare mp3 spelare Med möjlighet att lagra massor med musik och film, där du kan se rätt så okej videofilmer så välj Classic. Vill du ha grymma funktioner och stora möjligheter, surfa, se på grymma filmer välj Touch.

Hehe kom in på lite andra tankebanor, men dom är bra att ha i åtanke när man skall välja. Dock handlade detta om psp/touch, men vafan :blush:

Du kunde ju köpt en 16gb Touch :P

Postad 19 January 2008 - 19:40

Unregistered3968b7ce
  • Unregistered3968b7ce
  • Wannabe

• 45 inlägg
  • 0
Hej! Nu har jag dock inte någon touch utan en iPhone men mellan PSP och touchen så blir det nog touchen! Jag har själv ägt en PSP som jag sålde för ett halvår sen då jag inte använde den. Just pga att den var för stor och klumpig, går knappast att ha i fickan om man inte är baggyjeansanvändare :blink:

PSPn kan spela upp musik.. men hur bra funkar det då? Inge vidare alls enligt mig.
PSPn kan man spela spel på.. Förvisso, jag köpte min för att ha på jobbet och bli av med lite dö-tid men det var bara roligt den första veckan då jag började inse att pspn's grafik inte är sååååbra som jag vill att den ska vara, jag sålde den och köpte ett PS3 samt iPhone istället. PS3an ger en sjukt mycket glädje hemma på samma gång som iPhonen ger en mycket glädje såfort man går utanför hemmet.

Jag tittade lite på touchen isamband med iPhone köpet, ungefär samma pryl bara att det går att ringa/smsa/mmsa(ja det går nu). Skönare menysystem än PSPn, allt är så simpelt. För att låta lite lat så tycker jag det är mer omständigt att titta in bilder på PSPn då man får scrolla som en tok.

Har ägt iPod mini också och 'lskade menyerna på den spelaren och saknade de i touchen som idag glänser med sina smarta och snygga funktioner som vanliga iPod saknar.

Jag skulle nästan kunna tänka mig att köpa en ny iPod för att få tillbaka "iPod-känslan" men jag tror jag klarar mig. I dagsläget så "blir jag ju tvungen att ta med" ipodfunktionen då den är integrerad i telefon, vilket lett till att jag numera lyssnar mer på musik när jag är ute och flänger :lol:

Tack för mig.

Postad 19 January 2008 - 20:16

Mr_nygren
  • Mr_nygren
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

Men jag börjar fundera på en Classic, enbart för att minnet är lite snålt. Men annars är jag hur nöjd som helst med Touchen som jag nämt tidigare :blink: Den är i stort sett bättre än Classic på allt, förutom minnet då.

Hehe kom in på lite andra tankebanor, men dom är bra att ha i åtanke när man skall välja. Dock handlade detta om psp/touch, men vafan :lol:

Du kunde ju köpt en 16gb Touch B)

Yes det kunde jag. Men ville helst bara lägga ut 2000kr för en mp3, vilket jag fick 8gb för. Och en Classic 80gb skulle jag också få för 2000kr.
16gb hade kostat 1500kr mer, vilket jag inte var beredd att betala. För övrigt tycker jag 16GB är gränsfall. Men jag vet inte, känns som Classicen blir mer och mer intressant just nu :D
Men jag står fast vid att iPod touch är bäst ;)

Redigerat av Mr_nygren, 19 January 2008 - 20:18.

Postad 19 January 2008 - 20:38

Phindus
  • Phindus
  • Mästare

• 2854 inlägg
  • 0
16GB är mycket när det kommer till flash, och flashminner är att föredra i en mp3-spelare. Jag tänker aldrig ha en HDD-spelare igen.

Postad 19 January 2008 - 22:25

Mr_nygren
  • Mr_nygren
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

16GB är mycket när det kommer till flash, och flashminner är att föredra i en mp3-spelare. Jag tänker aldrig ha en HDD-spelare igen.

Det har du rätt i. HDD-spelare krånglar hur mycket som helst. Hört bara dåligt om dem.

Men jag som har en 8gb känns ganska lite, men det duger helt klart.
Egentligen behövs det inte så mycket mer utrymme för musik, kanske lite extra om man vill lägga in några sköna filmer. Men det finns det också plats för.... man behöver ju inte fylla en mp3 med 10 000låtar, 100 filmer etc. Chansen är stor att man knappt lyssnar igenom 5% av det.
Därför är jag hur nöjd som helst med min Touch, bästa köpet jag gjort på länge :blink:

Redigerat av Mr_nygren, 19 January 2008 - 22:26.

Postad 24 January 2008 - 13:29

Mr_nygren
  • Mr_nygren
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
En fråga bara,
Alla iPod touch som säljs just nu går dem bara att få med den senaste versionen 1.1.3? Eller finns de andra versionerna också tillgängliga?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.