Budget på max 15000 sek.
Redigerat av CenZa, 13 January 2008 - 23:44.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Hjälp att finna bästa fotbollsprojektorn
Startad av
CenZa
, Jan 13 2008 23:40
30 svar till detta ämne
Postad 13 January 2008 - 23:40
Skall i månadsskiftet äntligen slå till på stor bild. Jag är ute efter en projektor som levererar fotbollsbild i klass med en klassisk CRT-tv d.v.s. ryckfri bild och mjuka panoreringar. Vad jag förstår är de-interlacen i projektorn viktig vid tv-tittande. Dela gärna med er av era erfarenheter, dlp/lcd spelar ingen roll (har dock en förkärlek för dlp). Lägger ej så stor vikt vad projektorn presterar vid filmtittande. Duken kommer att vara på 106".
Budget på max 15000 sek. Redigerat av CenZa, 13 January 2008 - 23:44. Postad 14 January 2008 - 10:01
Enligt den ansedda sidan Projectorreviews.com är Epson TW700 otroligt bra just för att se på sport. Följ länken och läs: http://www.projector...magequality.php
"Once Living Room Mode was adjusted properly, I found it to be excellent for viewing HDTV, and especially sports. Consider these images, which show that rich dynamic ability of the Epson. All of the football shots were taken with a fair amount of ambient light. If you want to watch in the dark - "cave" style, the color dynamics are even more spectacular. Like the HC400 before it, I would definitely say this is a projector that will really please sports fans, even more so, than the slightly brighter Panasonic PT-AX200U. Please note you can make out some ambient light below the screen on the walls and speakers. Since the exposure is set for best viewing of the screen, the ambient light appears much darker than the room really was (shades all down, but they all leak light on their sides, bright sunny day, with all the windows on the left having a southern exposure" Postad 14 January 2008 - 10:56
Eftersom jag är i en liknande situation vad det gäller mina krav på den blivande projektorn måste jag ventilera mina åsikter/teorier här.
Epsonprojektorn de nämner matas med HDTV, dvs färdigprocessade komponent- eller HDMI-signaler. Skickar du in 576i från en vanlig digitalbox ställs helt andra krav på projektorn. Och då jag inte läst något positivt ang. Epsons deinterlacer och scaler är sannolikheten hög att det blir en "grönaktig röra" ... som på så många andra projektorer, LCD- och plasmaapparater. Man skall ju komma ihåg att "skit in skit ut" gäller i ännu högre grad när man skall ha jättelika bilder men för att minimera problemen bör man nog titta efter en projektor med erkännt bra hantering av interlacesignaler av lägre upplösning. Här börjar problemen. I takt med att priserna på projektorer med (ibland skenbart) samma prestanda är satt under hård press, samtidigt som allt fler använder projektorerna till istort enbart högkvalitativa signaler, verkar tillverkarna till mångt och mycket prioriterat bort hanteringen av lågupplöst, interlacat material. Mitsubishi verkar ha gått imot strömmen med sina hc5000 och hc6000 (med reno hqv) men dessa kostar ju 30 papp varför de går bort för många, inklusive mig. Benq w5000 har även de slängt in reno hqv. Denna projektor introduceras till ~24k, vilket är intressant för en 1080-projektor men fortfarande mycket pengar. Faroudjas erkännt bra bildhantering, som ofta satt i ett flertal projektorer, verkar inte vara med speciellt mycket numera. Av 720(768)-projektorerna är det mig veterligen bara optoma som använder sig av Faroudja i sin HD73a. Ett val de gjorde redan på HD72i, där "i" på den europeiska versionen avslöjar att DCDi arbetar med 480i samt 576i signaler med HD72 på den amerikanska marknaden inte hade dessa kretsar implementerade. De projektorer jag själv är mest bekant med, Infocus, övergav också de Faroudja till förmån för Pixelworks när IN-modellerna introducerades. Detta gav i mitt tycke en bildförsämring på just dessa typer av signaler. Pixelworks har annars blivit väldigt populär och sitter bla i misubishis HC3000/HC3100 som ofta sopat rent på testgolvet. Fast testgolvet tar sällan hänsyn till hantering av signaler av låg kvalitet varför man bör gräva lite djupare om man vill försäkra sig om en dräglig SD-tv-bild. Jag håller själv på att utarbeta nån slags se-på-projektor-turne' nedåt 08-området. Detta eftersom utbudet här i sundsvall är magert...för att uttrycka sig milt. All hjälp i frågan är mer än välkommen! Vilka projektorer med vilka boxar har ni och hur bra bild blir det? Subjektivt så det förslår men ändå i någon mening en ledning.. Redigerat av nobba, 14 January 2008 - 16:25. Postad 14 January 2008 - 11:28
Sorry, skall förtydliga mig. Har inte läst att den är vassare än "mängden", vilket idag tyvärr är sisådär. Ville poängtera att den inte används i recensionen som det refererades till då man där pratar HDTV. När HDTV är välutbyggt i sverige kommer vi klara oss fint utan deinterlacning/skalning också. Men när kommer den dagen?
EDIT: Epson har bara ett minus på bigscreens test. Nämligen katatrofal deinterlacning. Citat: ”Kräver” progressiva signaler! Men min tanke var fortfarande inte att klanka på epson isig utan förtydliga att förutsättningarn är helt olika när man matar från en vanlig digitalbox och en hdtv-box. Redigerat av nobba, 14 January 2008 - 11:34. Postad 14 January 2008 - 14:49
Tack nobba för ett mycket uttömmande svar. Är faktiskt lite inne på Optoma HD73 som verkar uppfylla mina krav. Ska bege mig till Göteborg under morgondagen och undersöka saken närmare.
Är det för övrigt någon som vet om denna funkar bra? Scart-komponent adapter Postad 14 January 2008 - 15:44
Den borde fungera utmärkt, själv kör jag med kjell&companis variant kopplad till förstärkare med komponentswitch. http://www.kjell.com...520000,13620000 Du har inga problem med komponent på sagem-boxen? Jag har hört ryktas om att den funktionen inte går att aktivera p.g.a. firmware-buggar på vissa boxar. Vet du var i göteborg projen finns för beskådning? Isåfall rekomenderar jag att du tar med boxen med inspelad fotboll och ber att få koppla in den precis som du har tänkt hemma. Det har jag tänkt att göra, men den finns ju dessvärre inte inom rimligt avstånd för mig. Ser fram imot ditt utlåtande även om jag kanske köper en "på chans" innan du hunnit till "götet" Redigerat av nobba, 14 January 2008 - 15:50. Postad 14 January 2008 - 16:43
bästa vore väl att bygga en htpc med tvkort och sen koppla in den till vilken projektor som helst och köra diverse avs-scripts som fixar till deinterlacingen osv.
Postad 14 January 2008 - 17:19
De lösningar med tv-kort jag sett har faktiskt inte imponerat heller. Det är sannolikt ingen lek att få dessa scripts mm att producera den bild man önskar. Sedan kan det ju finnas en bekvämlighetsfaktor också. I mitt fall trivs jag med min digital-box och förväntar mig helt enkelt att jag skall kunna få fatt i en projektor som presterar lika bra med den som min 3 år gamla 4805a... Postad 14 January 2008 - 19:46
Det här är en väldigt intressant diskussion. Jag tycker överlag de test som görs på projektorer förutsätter att man har top of the line-utrustning i övrigt men så är ju ofta inte fallet. Även jag är sugen på att se fotboll via projektor. Jag har en vanlig digitalbox från comhem som enbart har scart ut. Är det kört att få bra bild eller finns det bra alternativ ändå? Den nya HD-boxen som comhem kör går ju bort i dagsläget då den verkar lida av alla möjliga problem.
Postad 14 January 2008 - 20:18
Ska man köra vanlig tv bild (576i) så lär nog HC6000 vara ganska svårslagen då den har typ den bästa bildbehandlingen av alla projektorer (HQV).
*edit* OOPPSSS missade visst budgeten....sorry, en begagnad HC5000 kanske?? (samma bildbehandling fast lite sämre kontrast) Redigerat av Unregistered4b026b86, 14 January 2008 - 20:19. Postad 14 January 2008 - 20:24
Om man då har "HQV" chippet i sin reciever så spelar det väl nästan ingen roll längre.
Är fruktansvärt imponerad av den bildbehandlingen även de värsta sändningarna och tom dåliga xvid filmer på 700mb blir faktiskt ganska harmoniska att se. Så jag får ju hålla med föregående talare välj en med det chippet så blir det nog så bra det kan bli. HQV Redigerat av pogg, 14 January 2008 - 20:25. Postad 14 January 2008 - 21:01
Tråden utvecklar sig precis i den riktning jag hoppades på. Förmodar att HQV-chippet är ett relativt nytt och exklusivt chip eller finns den i några projektorer i budgetklassen?
Postad 14 January 2008 - 21:27
Dessa tre projektorer har HQV-chippet: Och detta är mig veterligen den billigaste receivern: Benq w5000 känns spännande men då den har för dåligt kasst (tänkte skriva kasst kasst Mitsubishi lär vara grymma på SDtv men då jag också ser en hel del film vill jag kunna tillgodogöra mig DLPns svärta och "äkta" kontrast. Att ha chippet i en förstärkare istället kan vara en ide men jag är lite skeptisk mot det, utan att ha några riktigt bra argument faktiskt Vad dessa produkter har gemensamt är att de ligger utanför min, och likaså trådstartarens, tänkta budget. Redigerat av nobba, 14 January 2008 - 21:29. Postad 14 January 2008 - 21:45
Det är ju just den onkyon jag har förstår att du "nobba" är lite skeptisk för det va jag med från början men när jag pluggade in den till min gamla projektor (epson tw520) så blev det en helt annan projektor till det bättre då. Kunde knappt se vanliga tv sändningar innan utan att va fruktansvärt irriterad på bilden innan jag uppgraderade. Detta va nödvändigt för mig då jag har ett antal bild källor jag behöver växla imellan. Trodde kanske det kanske hade kommit ut billigare reciverar med HQV chippet (sen jag köpte min) då all teknik blir billigare å hamnar i enklare elektronik hela tiden
Men som du sa så ligger det utanför trådskaparens budget och kanske intresse så ska inte spinna vidare kring detta. Postad 14 January 2008 - 21:53
Well...det enda man vet säkert om en budget är att den spricker va Tror inte någon tar illa vid sig att de olika vägarna till dräglig tv-bild på projektor utforskas. Hittade förresten en outsider. Om man kan tänka sig en lätt "blaskig" LCD-projektor har benq slängt in reon i sin budget-proje, w500 ! Varför gjorde de inte en 720 dlp istället...snyft. Postad 15 January 2008 - 00:12
Om jag har förstått det hela rätt så kan jag alltså köpa Onkyo TX-SR875E och en budget projektor (runt 10000 sek) och ändå få en väldigt bra bild på tv-sändningarna genom Boxer eller är det mer komplicerat ändå??? Jag menar att ha HQV-chippet i både receiver och projektor måste ju vara overkill. Har man HQV-chippet i någon del av signalledet måste väl det räcka, eller?
Jag kan inte säga att jag blir klokare men däremot kunnigare... Postad 15 January 2008 - 00:50
Ja det räcker ju med ett chip. Säger inte att det gör undervärk men det är inte långt ifrån på "dåliga" signalkällor. Men om du nu bara är ute efter bilden å inte ljudet och vill lägga pengarna så lägg dom på en bättre projektor typ Mitsubishi HC5000 som Nobba tipsade om. Det är ju helt å hållet vad man prioriterar och vill använda grejorna till.
Ska du nu bara titta på vanliga "SD" tv sändningar så finns det egentligen ingen anledning till att ha en full HD projje som Mitsubishi HC5000 i dagsläget. Då jag själv inte är nån fotbolls fantast så räcker det med min tv när det är dags för fotboll å några öl med polarna. I ditt läge hade jag nog valt en ljusstark DLP projektor med upplösningen 1280'720 typ en optoma el. infocus i rätt prisläge. Postad 15 January 2008 - 01:04
Kan tilläga att jag idag (i inväntan på min infocus IN81) kör Canal digitals HD box via Onkyo 875 in i epson tw520 på 90 tums duk. HDMI hela vägen.
HD sändningar funkar klockrent. SD sändningar blev som sagt mycket bättre efter jag skaffade onkyon men föredrar nog ändå en bra 42" plasma i det läget. Den dagen då det enbart sänds HD på tv åker tv:en ut, då regerar projektorerna. Om du nu ska på turne´ glöm då inte att kolla upp Benq W500 som Nobba hittade, verkar va en bra kompromiss. Postad 17 January 2008 - 19:13
Bumpar lite. Blev det nån sväng till götet och hann du kolla in några skojiga projjar isåfall? Sanyo Z5 verkar också ha hygglig de-interlacing, åtminstone enligt bigscreen. Postad 25 May 2008 - 15:48
Tänkte att jag väcker denna tråd igen. Det har gått en tid sedan det var stor aktivitet i tråden så det borde har kommit ut lite fler projektorer att välja på med nyare teknik. Ni som kan, vilken är i dagsläget den bästa projjen för icke HD material (vanlig tv och dvd filmer) för ca 10000kr???
Det här med SD signal är nått jag inte funderat på tidigare, utan råkade bara snubla in på denna tråd. Då jag (och de flesta andra) har dvd samlingar vill man ju inte böjra köpa nytt på BlueRay bara för att man har lust att se en gamal rullen med bra bild. Det är ju som trådens skapar även säger, det vankas OS i sommar /niklas Postad 26 May 2008 - 06:53
Den här verkar vara nått för mig som mest kollar på sport på projjen..... Nån som vet om den funkar bra med boxer??? EM börjar snart...... Postad 26 May 2008 - 07:33
Självklart måste den även ge bra/bättre blid med 720p HD material.
/niklas Postad 26 May 2008 - 08:04
Angående tv-sändingar så finns det risk för att man har begränsad nytta av ens najsiga HQV-chip (eller vad man nu har) nånstans i kedjan. Iaf om man tänkt köra HDMI från box till proj. Detta beroende på att boxtillverkarna låter boxens urusla processing tugga sönder signalen och skicka ut det som 576p - 576i ut är väldigt sällan valbart.
Lösningen är förstås att köra RGB-Scart eller Analog komponent (om den sistnämda inte oxå är låst vid 576p som lägst vill säga) men det är inte helt optimalt heller. Idiotiskt det där. Postad 26 May 2008 - 08:18
Hur kommer det sig att detta med HDMI och interlaced tillgänglighet på signaler skall vara så svårt?
Fast själva skalningen är väl en ytterligare separat process - sett från de-interlacingen - även om ibland samma bildkrets tar båda jobben. /Fredrik ISF Certifierad Bildnörd & Storbildsentusiast, som representerar Projektor SYSTEM, som bl a distribuerar projektormärkena Epson och Optoma i Sverige. Postad 26 May 2008 - 09:14 Jag tror det är så enkelt att den vanligaste förkommande hdmi-transmittern helt enkelt inte klarar av 576i. Skyll på Silicon Image. Dessutom tror jag tillverkarna inte vill krånga till det för konsumenten då problemet även finns i mottagarsidan på många displayer. Dessutom vet ju alla att högre siffror är bättre än lägre så varför satsa på en så låg siffra som 576i? Plus att tillverkarna av ren vana aldrig gör som man vill... DVDO har ju tom gått så långt att de utvecklat en process i sina VP30/50 scalers som interlacear progressiva signaler och deinterlacear dom "rätt" igen, just därför att problemet är så vanligt. Vet inte hur bra det blir, är väl beroende på hur mkt den som deinterlacea först kvaddade bilden antar jag... Redigerat av pacman, 26 May 2008 - 09:15. Postad 26 May 2008 - 11:02
Jag kör komponent,576i till min HD73a, det fungerar kanon. Enda egentliga defekten vid sport är att rött tenderar att blöda mot grönt när sändnignen är av begränsad kvalitet.
Skulle vara skoj att se w500 som i övrigt verkar vara en genomsnittlig maskin. Att den INTE presterar som HD73 när det gäller övriga bildaspekter råder det inget tvivel om...men kanske är den en smidig och välkompromissad lösning. Postad 26 May 2008 - 11:03
Mycket tekniksnack
Postad 27 May 2008 - 12:08
Det lutar mot en Epson tw700 då den har fått bra kritik och har högt ljusflöde. Min tanke är även att köra med en grå duk för att ytterligare förbättre svartan vi ljusaförhållanden. Men hur är tw700 på att skala up tv och dvd signa?
/niklas Det lutar mot en Epson tw700 då den har fått bra kritik och har högt ljusflöde. Min tanke är även att köra med en grå duk för att ytterligare förbättre svartan vi ljusaförhållanden. Men hur är tw700 på att skala up tv och dvd signa? /niklas Postad 08 June 2008 - 20:32
Men om man har Canal Digitals HD PVR så matar den ut allt i 1080i om det inte sänds i 720p så där borde väll inte i alla fall jag märka av att Epsons uppskalare (scaler) är sämre? Priset är ju hälften (9 890 kr) om man gämför med de med HQV-chippet. Och ny lampa, efter 3000 timmar, kostar 3 145 kr Skulle tro på 2-3 byten under dess livstid. Redigerat av ruva, 08 June 2008 - 20:42. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |