Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Har äntligen fått perfekt bild, förutom en sak...

1 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 January 2008 - 08:08

brorsan
  • brorsan
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0
Här kommer ett långt inlägg så jag hoppas ni orkar läsa allt... :)

Har pulat lite med min HTPC i helgen och nu har jag fått i ordning på i stort sett allt. Setupen består av följande:

Datorn:
Moderkort: Gigabyte ga-m57sli-s4
CPU: AMD 4600+
Minne: 2GB
Grafik: Ati Radeon X1900XT med dubbla DVI-utgångar (Senaste drivrutinerna)
Ljud: Realtek HD Audio, integrerat på moderkortet.
Fjärr: Xbox DVD-remote med hempulad USB-anslutning på mottagaren.

Mjukvara:
Windows XP
Mediaportal 0.2.30
CCCP (full installation)
CoreAVC Pro
Har ställ in att allt H.264-material kodas med CoreAVC och övrigt med FFDShow (med uppskalning). Funkar kanon!!

Bildvisare:
HANNSpree XV37 LCD
Sanyo Z4
Båda dessa är kopplade samtidigt till ATI-kortet med varsin DVI->HDMI-adapter. Kör med klonad display och tvingat 720p/50Hz-läge. HANNSpreen trivs inte alls med 720p/60Hz vilket jag helst vill ha, det uppstår tearing och om jag har datorn igång och slår på TVn ställs inställningarna på datorn automatiskt om till 720p.

I stort sett allt material jag spelar upp är 1080p eller 720p H.264-material i 24fps. Men eftersom jag för närvarande är tvungen att köra 50Hz på TVn (och således projjen eftersom jag kör klonat läge) så uppstår det där otrevliga rycket vid panoreringar, vilket är mycket irriterande. Den optimala lösningen skulle ju vara att köra i 720p/60Hz istället för 50Hz. Jag hade gärna gjort detta om jag endast hade haft projektorn inkopplad, men tyvärr så trivs som sagt inte TVn med denna signal. Är det nån som har nån idé hur jag ska lösa detta? Jag har funderat på om det på nåt vis går att köra TVn i 50Hz (där kan jag leva med ryckiga panoreringar) och projjen i 60Hz trots att jag kör klonat läge? Eller om man kan få mediaportal att köra i fullskärm på samtliga anslutna skärmar utan att behöva klona skrivbordet? Är ute efter en sån smidig lösning som möjligt, det känns trist att varenda gång jag vill se på film på projjen behöva koppla in musen, stänga ner mediaportal, ändra till 720p/60Hz i Catalyst control center och sedan starta mediaportal igen.

Har t.om. provat köra komponent till TVn (för att prova om den gillade 720p/60Hz bättre där) men bildkvalitén var i klass med komposit-signal, så det lade jag ner ganska omgående....

Skulle vara oerhört tacksam om nån kunde hjälpa mig med detta :lol:

Postad 15 January 2008 - 08:22

brorsan
  • brorsan
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0
Har löst problemet nu, gjorde en liten guide: https://www.minhembi...=0#entry1733259.

Redigerat av brorsan, 15 January 2008 - 09:35.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.