Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Onkyo 905 vs NAD T785

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 January 2008 - 21:32

Wolfram Tungsten
  • Wolfram Tungsten
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Undrar om inte detta är en bättre jämförsele än NADen mot DENON 4308. Det sägs ju att Onkyo har mer ljudtryck än DENON, men undrar om den är i klass med NAD. Men Onkyon har åtminstone några intressanta anslutningar så som USB och Ethernet. NADen har ju inget. Så ljudet i NADen måste nästan vara kanon för att motivera köpet.
Någon som har haft nöjet att testa?

Postad 09 February 2008 - 11:07

Wolfram Tungsten
  • Wolfram Tungsten
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Fortfarande ingen som har lyckats lyssna på dessa maskiner och kunnat jämföra?

Postad 09 February 2008 - 11:59

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0
Jag har 905 och jag ångrar inte min köp :)
Nad har inte ens THX och kostar 24000 :D Sorry 25000 :D

Redigerat av Enator, 09 February 2008 - 12:02.

Postad 09 February 2008 - 14:15

Anton
  • Anton
  • Beroende

• 1045 inlägg
  • 0
Bara för Nad inte betalt för att få sätta dit en logga så betyder det att den är sämre.

tror du får tänka om lite där hehe

Postad 09 February 2008 - 14:19

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0
Det är THX som jag änvänder i 905:an och den ger bästa resultat heeeee heeeee

Postad 09 February 2008 - 14:41

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

• 808 inlägg
  • 0
Vadå använder THX?? Det är ju bara en certifiering som man betalar extra för.
Tror Onkyon har svårt att rå på NAD:en vad gäller ljudbiten.

MVH Flingan

Postad 09 February 2008 - 14:58

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0
THX
THX är bildat av George Lucas och utvecklar stränga
normer som ska försäkra att filmer på biografer och hembiografer
återges exakt som filmens regissör avsåg.

• THX Cinema
Detta läge är för att titta på filmer, vilka vanligtvis
spelas in och redigeras under förutsättningen att de
ska beskådas i en relativt stor sal som en biografsalong.
Detta läge optimerar tonklang och rumsliga
egenskaper hos ljudspåret för återgivning i en mindre
lokal som ett vardagsrum. Det kan användas med 2-
kanaliga källor behandlade med övriga format och
med flerkanaliga källor. Ljudet från de bakre
surroundhögtalarna beror på källmaterialet och valt
lyssnarläge.
• THX Ultra2 Cinema
Detta läge utvidgar 5,1-kanaliga källor för 7,1-kanalig
avspelning. Detta görs genom att analysera sammansättningen
av ljudkällan och optimera de
omgivande och riktade ljuden för att framställa ett
bakre surroundljud.
• THX Music Mode
Detta läge är avsett för musikkällor. Det utvidgar
5,1-kanaliga källor för 7,1-kanalig avspelning.
• THX Games Mode
Detta ljudåtergivningssätt är till för tevespel. Det kan
utvidga 2-kanaliga och 5.1-kanaliga källor för
6.1/7.1-kanalig ljudåtergivning.
• THX Surround EX
Detta läge utvidgar 5,1-kanaliga källor för 6,1/7,1-
kanalig avspelning. Det är speciellt lämpligt för
källorna Dolby Digital EX. THX Surround EX, även
känt som Dolby Digital Surround EX, har utvecklats
gemensamt av Dolby Laboratories och THX Ltd.

Redigerat av Enator, 09 February 2008 - 15:01.

Postad 09 February 2008 - 15:40

Enator
  • Enator
  • Guru

• 4026 inlägg
  • 0

Tror Onkyon har svårt att rå på NAD:en vad gäller ljudbiten.

MVH Flingan

Det kan vara så. Jag har inte haft möjligheten att lyssna på NAD.

Postad 09 February 2008 - 16:26

Unregistered8386e6b4
  • Unregistered8386e6b4
  • Lärjunge

• 495 inlägg
  • 0
Har inte heller hört NADen men kan intyga att 905 låter väldigt bra.

Dock kan noteras att tyska Area DVD testade 905 och kom fram till: "The Onkyo TX-NR905 is with consideration of the cost-performance ratio one of the best AV aV-Receiver, which we tested ever " Testaren ansåg att 905an lät bättre än gamla storheter (och dyrheter) såsom bl a Pioneer AX 10i. Den lät också bättre än Denon 4308 som kostar 25 k på klubben dvs samma som NADen. Onkyos nya receivrar (främst kanske de tyngre 805/875/905) har alla fått strålande recensioner och flera Best Buy utmärkelser.

Sedan är det naturligtvis också så att en kan komma till slutsatsen att Onkyon låter bäst medans en annan föredrar NADen beroende på övrig utrustning samt personliga preferenser. Det enda sättet att veta vad man själv föredrar är naturligtvis att få testa båda hemma. Dock blir det väl svårt att få till ett sådant test.

Postad 09 February 2008 - 16:55

Flingan
  • Flingan
  • Forumräv

• 808 inlägg
  • 0
Jag vet mycket väl vad THX är. Förstår fortfarande inte vad du menar med "Det är THX som jag änvänder i 905:an och den ger bästa resultat heeeee heeeee". THX är inget man använder...antingen är den THX certifierad eller inte.

Det jag ville säga var att bara för att NAD:en inte har THX-certifiering så behöver det inte betyda att den på något vis skulle vara sämre. Det finns receivers i 6k-klassen som har THX cert. och jag tror inte dessa är bättre än exempelvis NADen. Istället för att lägga pengar på att få använda THX-loggan så kan man ju lika gärna använda pengarna till att utveckla ljudet i receivern istället. Däremot är det många som gärna lägger pengar på att använda sig av THX-loggan (om de nu uppfyller kraven) eftersom att de vet att det säljer bättre, även om det inte på något vis behöver vara bättre.
Menar nu inte att Onkyo 905 är dålig på något vis, det är verkligen en kanonstärkare!

MVH Flingan

Postad 09 February 2008 - 17:51

Unregistered8386e6b4
  • Unregistered8386e6b4
  • Lärjunge

• 495 inlägg
  • 0

Jag vet mycket väl vad THX är. Förstår fortfarande inte vad du menar med "Det är THX som jag änvänder i 905:an och den ger bästa resultat heeeee heeeee". THX är inget man använder...antingen är den THX certifierad eller inte.

Det jag ville säga var att bara för att NAD:en inte har THX-certifiering så behöver det inte betyda att den på något vis skulle vara sämre. Det finns receivers i 6k-klassen som har THX cert. och jag tror inte dessa är bättre än exempelvis NADen. Istället för att lägga pengar på att få använda THX-loggan så kan man ju lika gärna använda pengarna till att utveckla ljudet i receivern istället. Däremot är det många som gärna lägger pengar på att använda sig av THX-loggan (om de nu uppfyller kraven) eftersom att de vet att det säljer bättre, även om det inte på något vis behöver vara bättre.
Menar nu inte att Onkyo 905 är dålig på något vis, det är verkligen en kanonstärkare!

MVH Flingan

Du har självklart helt rätt i att en apparat utan THX inte behöver vara alls sämre än en med. Det är också sant att man får betala en slant för att få loggan på sin apparat eftersom Onkyo i detta fallet måste betala för att få sina receivrar certifierade.

Dock är det en kvalitetsstämpel i någon mån som ändå visar på att apparaten uppfyller vissa krav. Sedan är det inte korrekt när vi snackar Onkyo 905 att nämna att det finns apparater i 6 k kr klassen som är THX certifierade. Det är visserligen sant men då missar man att 905 är THX ultra 2 certifierad vilket det garanterat inte finns ngn apparat för 6 k som är.

Sedan har du tydligen också missat att THX innebär en del ytterligare utöver kvalitetsstämpeln. De har som ju beskrivs ovan även en del egna DSP varianter typ THX Cinema ultra 2, THX surround EX osv. Tror inte dessa finns på maskiner som ej är certade. Kan iofs möjligen ha fel här. THX innebär också tex att apparaten klarar re-EQ vilket inte är så vanligt annars. Sedan kan man ju iofs debatera hur viktiga ovansående funktioner är men det är en annan fråga.

Postad 09 February 2008 - 18:49

Wolfram Tungsten
  • Wolfram Tungsten
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Roligt att diskussionen har kommit igång.
Jag är också medveten om att certifieringen inte är allt och kanske inte behöver vara en kvalitetsstämpel.
När jag själv läser om specifikationerna i dessa maskiner så upplever jag någon sorts "avancerade funktioner vs ljud. Kanske har NAD med avsikt valt att lägga alla avancerade funktioner ut i periferiutrustningen. Det går ju använda t.ex. en squeezbox tillsammans med NAD'en för att kompensera avsaknandet av nätverksmöjligheterna och avkodningarna i de nya formaten kommer förmodligen att vara standard i HD/BR spelarna framöver.
Men bägge receiverar verkar ju vara svårt att få tag i ......

Postad 10 February 2008 - 11:41

Unregistereddd199671
  • Unregistereddd199671
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
I slutändan så är det bara en sak som gäller; lyssna hemma i den egna anälggningen. THX skulle jag inte haka upp mig på, och dom inbyggda mediaspelarna är ändå så kassa att man med lätthet får en bättre lösning med en extern mediaspelare (själv har jag kopplat min Sonos till min 905:a). Men nätverk har andra trivsamheter, såsom styrning av maskingen, vilket är en flexibilitet som jag gärna betalar för.
Har personligen provat Yamaha 3800, Denon 3808 och Onkyo 905 hemma, och eftersom alla dessa är totalt överproppade med olika prylar som bara är halvdana (som tex mp3 spelare, internet radio osv), så var jag sugen på en NAD T175 tror jag den heter, dvs bara preprocessorn. Blir bättre så, så kan man själv välja slutsteg. Men den föll på att den liksom modellerna med inbyggt slutsteg, inte grejjar DTS MA och True HD osv. Även om jag inte är hundra på att man behöver dessa (om man tex uteslutande kör med Bluray skivor), så vill jag ha möjligheten öppen, eftersom tex Tvix 6500 förmodligen aldrig kommer att kunna avkoda de nya hd formaten.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.